Elektrische wagens

Weet iemand wat exact het verschil is tussen

Volvo XC40 Recharge Core en
Volvo XC40 Recharge Plus

Heb al wat gegoogled, maar wat de exacte verschillen zijn vind ik niet. Het lijkt mij enkel een kwestie van uitrusting, geen technische verschillen...
De Core is een kale wagen terwijl de Plus leuke opties heeft. (https://www.volvocars.com/nl-be/build/xc40-electric)

5XcPcKI.png

Gewoon om de discussie over de kostprijs van thuis opladen nog eens te objectiveren. Simulatie gedaan voor 1100 kWh dag + 1100 kWh nacht + 4000 kWh voor de auto allemaal tijdens de nacht.
Goedkoopste contract is 1940 EUR voor 6200 kWh, of te 31 cent/kWh. En dit is voor de goedkoopste energieleverancier (Luminus Essential)
20kWh/100 km x 31 cent/kWh = €6.2/100km
5.5l/100 km x €1.6/l = €8.8/100km voor diesel

De prijzen op mijnenergie.be zijn geüpdatet.
De goedkoopste prijs voor jouw verbruik is nu meer dan 2400 Euro of bijna 40 ct/kWh all in.

Ja dan is dat slecht nieuws voor de betaalbaarheid van elektrisch rijden. Want dan zit je met een hogere aanschafprijs (vaste kost) en een verbruik dat niet lager is dan een diesel (variabele verbruikskosten)

De prijzen zijn ook nog afhankelijk van de distributienetbeheerder. Fluvius Limburg en IVEKA schelen meer dan 5 cent aan distributietarief.

Mijn voorbeeld was Fluvius Antwerpen, ook vrij goedkoop.

Ja dan is dat slecht nieuws voor de betaalbaarheid van elektrisch rijden. Want dan zit je met een hogere aanschafprijs (vaste kost) en een verbruik dat niet lager is dan een diesel (variabele verbruikskosten)
Langs de andere kant zullen EV's waarschijnlijk goedkoper worden en efficienter.
Daarnaast zullen er ook meer laadpalen beschikbaar zijn op kantoren zodat er 'gratis' kan opgeladen worden.

Langs de andere kant zullen EV's waarschijnlijk goedkoper worden en efficienter.
Daarnaast zullen er ook meer laadpalen beschikbaar zijn op kantoren zodat er 'gratis' kan opgeladen worden.
En wie zegt dat die laadpalen op kantoor allemaal gratis gaan zijn? Bij ons ook gewoon met een laadpas.

Op dat waarschijnlijk goedkoper worden wachten we toch al meer dan 10 jaar?

Op dat waarschijnlijk goedkoper worden wachten we toch al meer dan 10 jaar?

Maar het is pas nu dat het ook echt in een stroomversnelling schiet he. Hoeveel jaar heeft Tesla het rijk min of meer alleen gehad, op een paar halfhartige pogingen van anderen (i3, Zoë, ...) na?

Nu is quasi elke constructeur bezig EV's uit te brengen, volwaardige modellen die zich tussen de rest van het gamma scharen (ipv buitenbeentjes te zijn), en de plannen om ICE ontwikkeling stop te zetten of zelfs niet meer te verkopen zijn er ook volop.

Beetje koffiedik kijken, maar uit schaalvergroting en concurrentie volgt toch meestal wel een betere betaalbaarheid.

En ik dacht ook gelezen te hebben dat de winstmarges véél groter zijn bij EV's. Dus daar kan ook nog serieus op geconcureerd worden.

En vergeet niet dat onderhoudskosten zo goed als nihil zijn. Ik ben nu naar 25 000 km nog niet in de garage geweest. Ik ken iemand die voor een onderhoud op een Zoë na 60 000 km nog geen 100 EUR had betaald.
Geen remschijven, geen bougies, geen olie,...

En vergeet niet dat onderhoudskosten zo goed als nihil zijn. Ik ben nu naar 25 000 km nog niet in de garage geweest. Ik ken iemand die voor een onderhoud op een Zoë na 60 000 km nog geen 100 EUR had betaald.
Geen remschijven, geen bougies, geen olie,...
Remolie ga je moeten doen om de 2 jaar vermoed ik? En dan lagers en rubbers en dempers zoals in elk onderstel op 100-180k km's?
Interieur filter zou ik ook denken? Arco vloeistof + ontsmetting van't lucht/koel circuit zal ook wel moeten of is dat niet van toepassing met een warmtepomp?

Remolie ga je moeten doen om de 2 jaar vermoed ik? En dan lagers en rubbers en dempers zoals in elk onderstel op 100-180k km's?
Interieur filter zou ik ook denken? Arco vloeistof + ontsmetting van't lucht/koel circuit zal ook wel moeten of is dat niet van toepassing met een warmtepomp?

Remolie moet gecontroleerd worden iedere twee jaar? Maar je gebruikt die remmen dus amper...

Interieurfilter vergeet men nogal snel maar kan je gemakkelijk zelf doen. Remolie zijn de meningen nogal verdeeld. Regeneration is ook verschillend dus gebruik van de remmen is ook nog eens verschillend. Bij Tesla is die regen vrij hoog vergeleken met een Taycan bijvoorbeeld.

Remolie moet gecontroleerd worden iedere twee jaar? Maar je gebruikt die remmen dus amper...

Ververst worden.
Die olie wordt effectief slecht, daar komt water in wat de remprestaties gewoon drastisch benadeeld.
Nee voor wat een vulling remolie kost niet over nadenken en gewoon hoe dan ook doen.
Ik zou ervan versteld staan dat merken dit niet zouden vervangen hoor. Ook al gebruik je het systeem niet vaak, als je het wilt gebruiken moet het gewoon perfect werken.

Dat heeft te maken met dat die olie hydrofiel is geloof ik, na een bepaalde tijd zit daar te veel water bij in, waardoor die bij hoge belasting verdampend water = stoom = samendrukbaar volume geeft, net wat je in een remleiding niet wil. Ik denk dat dat minder met ICE vs EV en meer met de technische eigenschappen van dat type olie te maken heeft...

Laatst bewerkt:
Gewoon om de discussie over de kostprijs van thuis opladen nog eens te objectiveren. Simulatie gedaan voor 1100 kWh dag + 1100 kWh nacht + 4000 kWh voor de auto allemaal tijdens de nacht.
Goedkoopste contract is 1940 EUR voor 6200 kWh, of te 31 cent/kWh. En dit is voor de goedkoopste energieleverancier (Luminus Essential)
20kWh/100 km x 31 cent/kWh = €6.2/100km
5.5l/100 km x €1.6/l = €8.8/100km voor diesel
Ik zou enkel een EV komen indien je zonnepanelen hebt. Iedere avond opladen aan 0 euro per 100km

Terug
Bovenaan