Elektrische wagens

Vlaanderen plaatst nog bijkomende laadpalen langs de autosnelwegen. Ik ben benieuwd of dit opnieuw met Fastned is, ik hoop dat Vlaanderen zorgt voor een gezonde markt zorgt, en niet voor een monopolie

Je moet de berekening eens maken :p
Gemiddeld tank je 45l, deel dat eens door uw gemiddeld verbruik. Dan kom je op 625km uit.
Zelfs met uw laagste verbruik haal je maar 734km. Dat is niet vlot 750km halen eh.
Als je dan uw grootste tankbeurt neemt met uw laagste verbruik dan kom je op 798km uit. Dat is nog een hele slof verwijderd van 900km eh.
U berekeningen kloppen inderdaad, daar valt niks op aan te merken.
Maar het ligt er uiteraard wel aan welke cijfers je gebruikt.
Het is niet omdat ik meestal tussen de 45 en de 49 liter tank dat je ineens die 45 liter moet gaan gebruiken om mee te rekenen. Er gaat 50 liter in de tank, dus dat is de maatstaf (neem nu nog 49 of 48 omdat je nooit volledig gaat leeg rijden). Je gaat toch ook niet met 12 liter reken wanneer iemand meestal gaat tanken wanneer zijn tank nog maar voor 1/4de leeg is.
En zoals ik al zei, sinds ik mijn woon-werkverkeer niet meer doe is mijn verbruik serieus gezakt, dat zit de laatste jaren constant onder de 7 liter (merendeel tussen 6,4 en 6,7), dat komt dus aardig in de buurt van die 750 km.
Met dat laagste verbruik kom ik inderdaad aan zo'n 800 km.
Dat die 900 km mogelijk is komt voort uit de verbruikscijfers van die lange rit, dat heb ik achteraf voor de rest van die tank niet volgehouden. Maar moest dat bijvoorbeeld een rit richting het zuiden zijn, dan is dat perfect mogelijk om dergelijke verbruikscijfers te halen over een volledige tank en dus tot gevolg ook meer dan 900 km op een volledige tank van 50 liter.

Amai, wat een uitleg en dat alleen maar om mijn punt te bewijzen dat meer dan 500 km mogelijk is met een benzinewagen (want dat is waar het initieel om ging)

Vlaanderen plaatst nog bijkomende laadpalen langs de autosnelwegen. Ik ben benieuwd of dit opnieuw met Fastned is, ik hoop dat Vlaanderen zorgt voor een gezonde markt zorgt, en niet voor een monopolie

Ultrasnelle laders, en dan hebben ze het over 150kw :wtf:

U berekeningen kloppen inderdaad, daar valt niks op aan te merken.
Maar het ligt er uiteraard wel aan welke cijfers je gebruikt.
Het is niet omdat ik meestal tussen de 45 en de 49 liter tank dat je ineens die 45 liter moet gaan gebruiken om mee te rekenen. Er gaat 50 liter in de tank, dus dat is de maatstaf (neem nu nog 49 of 48 omdat je nooit volledig gaat leeg rijden). Je gaat toch ook niet met 12 liter reken wanneer iemand meestal gaat tanken wanneer zijn tank nog maar voor 1/4de leeg is.
En zoals ik al zei, sinds ik mijn woon-werkverkeer niet meer doe is mijn verbruik serieus gezakt, dat zit de laatste jaren constant onder de 7 liter (merendeel tussen 6,4 en 6,7), dat komt dus aardig in de buurt van die 750 km.
Met dat laagste verbruik kom ik inderdaad aan zo'n 800 km.
Dat die 900 km mogelijk is komt voort uit de verbruikscijfers van die lange rit, dat heb ik achteraf voor de rest van die tank niet volgehouden. Maar moest dat bijvoorbeeld een rit richting het zuiden zijn, dan is dat perfect mogelijk om dergelijke verbruikscijfers te halen over een volledige tank en dus tot gevolg ook meer dan 900 km op een volledige tank van 50 liter.

Amai, wat een uitleg en dat alleen maar om mijn punt te bewijzen dat meer dan 500 km mogelijk is met een benzinewagen (want dat is waar het initieel om ging)
Meer dan 500 kan ik ook met de GTI als ik erop let hoor. Jij kwam meteen met 750 en 900, vandaar dat ik dat in vraag stelde. Als dat al niet meer mag is er weinig nut aan een discussie-forum hé ;-)

Meer dan 500 kan ik ook met de GTI als ik erop let hoor. Jij kwam meteen met 750 en 900, vandaar dat ik dat in vraag stelde. Als dat al niet meer mag is er weinig nut aan een discussie-forum hé ;-)
Nog even verder off topic; maar ik haalde vroeger met mijn AX 1.0 een verbruik van +-5 liter gemiddeld. Met de brandstoftank van 45 liter geraakte ik dus echt wel > 800 km ver
Ik moet wel eerlijk toegeven dat dat was door op de autostrade tegen 90km/h te rijden, vaak achter een vrachtwagen (en wanneer er een autobus me voorbijreed, kon ik tegen 105 km/h rijden).
Ik was student en spendeerde mijn geld liever aan andere vloeistoffen. :cool:

Mja, vroeger was vroeger. Ik haal nu 1250km uit een tank (70ish liter diesel), dat betekend hier om de 6 weken tanken gemiddeld. De volgende zal 300-350km op een lading zijn.
Feit dat je die thuis en op het werk gewoon aan de lader kan hangen is een voordeel. Mijn auto staat voornamelijk stil en beweegt zich maar zelden.

Het is wat het is, als ik eens een keertje moet snelladen, dan is dat maar zo, met mijn gebruik verwacht ik dat niet.

Mja, vroeger was vroeger. Ik haal nu 1250km uit een tank (70ish liter diesel), dat betekend hier om de 6 weken tanken gemiddeld. De volgende zal 300-350km op een lading zijn.
Feit dat je die thuis en op het werk gewoon aan de lader kan hangen is een voordeel. Mijn auto staat voornamelijk stil en beweegt zich maar zelden.

Het is wat het is, als ik eens een keertje moet snelladen, dan is dat maar zo, met mijn gebruik verwacht ik dat niet.
Voor mij viel de behoefte aan snelladen echt wel goed mee. Ik heb het voorbije jaar tijdens vier ritten moeten beroep doen op een snellader. Maar zelfs op verlof naar Luxemburg niet moeten snelladen, altijd een laadpaal gevonden ter plekke (aan het hotel, op een parking in de stad,...).
Dat gaat voor andere mensen natuurlijk niet exact overeenkomen met mijn use case, maar ik had zelf verwacht vaker te moeten laden onderweg.

Ultrasnelle laders, en dan hebben ze het over 150kw :wtf:

Zijn er al auto's die sneller kunnen laden?
In Gent zijn ze bezig met eentje van 350 kW, rechtstreeks gekoppeld aan een windmolen. Maar op een bepaald moment gaan ze toch de trade-off moeten bekijken tussen ultrasnel laden en de belasting van het net.

In Gent zijn ze bezig met eentje van 350 kW, rechtstreeks gekoppeld aan een windmolen. Maar op een bepaald moment gaan ze toch de trade-off moeten bekijken tussen ultrasnel laden en de belasting van het net.
Laten we hopen dat ze nu investeren in wat ze voor de toekomst verwachten en niet voor wat ze momenteel zien...

Ja al vrij veel zelfs. Ik denk dat de nieuwste modellen allemaal al wel boven de 150 kunnen.

Er zijn wel al wagens die 300 kW halen.
Laten we hopen dat ze nu investeren in wat ze voor de toekomst verwachten en niet voor wat ze momenteel zien...
Wanneer je naar de laadcurves van wagens kijkt, is de meest logische keuze om het vermogen over de verschillende laadpunten te delen.
Mijn wagen kan laden aan 250kW tot een State of Charge van 20%
Daarna zakt het laadvermogen, en vanaf 25% SOC daalt het laadvermogen quasi lineair met +-40 kW per 10% SOC, tot een vermogen van 35 kW bij 90% SOC. Bij andere merken is de laadcurve wat vlakker, maar zowat alle EV's kennen een tragere laadsnelheid eens ze > 50% SOC zijn.

Dus 4 laadpalen aan 350 kW gaan waarschijnlijk nooit de volle 4 x 350 kW gebruiken.

en toch hé :love:

wanneer verhuist ge @zwarten ?

ix-exclusive_890x500.jpg

Zowaar nog lelijker in het volledig zwart, je moet het maar kunnen :p
Tja, in het zwart werken die truukjes (de zwarte stukken) om de rare proporties te verhullen niet meer.

Ik vind hem op de foto's op de vorige pagina nog meevallen, in die zin dat het nog geen Pontiac Aztec is. Maar in 't zwart ziet er die echt wel raar uit. Die voorkant is alsof ze dachten: "Inderdaad, die moderne BMW grill is wel wat groot voor zo'n voorkant. Dan is er maar één oplossing: de rest van de voorkant ook hoger maken."

Volgens mij ben ik gewoon murw geslagen door de lelijkheid van de xm concept dat de ix er een beauty naast is

interieur-bmw-x-m-concept-x8-1.jpg

Moest mijn Espace in EV verschijnen hé, ik wist wat ik de komende 20 jaar ging rijden. Zou een mooie evolutie zijn na de Renault Espace V, de Espace EV ipv VI

Helaas schaft Renault de grote bussen af :(

Moest mijn Espace in EV verschijnen hé, ik wist wat ik de komende 20 jaar ging rijden. Zou een mooie evolutie zijn na de Renault Espace V, de Espace EV ipv VI

Helaas schaft Renault de grote bussen af :(
Ik wou een mop maken over edele delen en een kapstok, maar ik zal het maar laten voor ik weer een infra aan mij been heb :P

Zo een busje daar is een markt voor eh, net zoals voor iedere vieze fetisj er wel een markt is.

Terug
Bovenaan