Elektrische wagens

Yay thuisladen. van 40% naar 80% op amper 12u 55 minuten!!!!

grmbl.

edit. achtertractie met elektrische wagen en gladde wegen is best wel grappig.
Streepje elentriek... spinning backwheels
ik vind die traction control van de iX3 echt indrukwekkend, niet normaal.

Een rond punt gewoon vol "gas" afdraaien en die blijft gewoon perfect in het gareel. Je voelt ook hoe instant die elektronica ingrijpt.
4WD/AWD is voor mij echt absoluut niet nodig op een EV, nog minder dan het geval was op een non-EV.

En ik rijd dan nog op zomersloffen.

Dubbele leasing beperken/vermijden, nog geen laadpaal, … Hoe dan ook, ‘t zal niet mijn call zijn maar van de firma 😛
Leven met een model 3 LR zonder laadpaal is best mogelijk hoor, je vind in je buurt wel een paal van allego of zo.
Ook bij de LR? De SR+ is nu inderdaad LFP, maar van wijzigingen bij de LR ben ik niet op de hoogte.
De LR krijgt een iets grotere accu. Ik denk dat de levering van december nog een mengeling is van oude en nieuwe accu's, ik ben niet zeker

ik vind die traction control van de iX3 echt indrukwekkend, niet normaal.

Een rond punt gewoon vol "gas" afdraaien en die blijft gewoon perfect in het gareel. Je voelt ook hoe instant die elektronica ingrijpt.
4WD/AWD is voor mij echt absoluut niet nodig op een EV, nog minder dan het geval was op een non-EV.

En ik rijd dan nog op zomersloffen.
model 3 wil eens een beetje schuiven als je hem op zijn staart duwt. Voor mij zou RWD voldoende geweest zijn, maar die is niet beschikbaar in LR

Interessante evolutie. De voorbije jaren waren er files aan de superchargers in Californië gedurende het kerstvakantie. Dit jaar kan je in de daluren gratis laden gedurende deze periode. Lijkt me logisch om zoiets ook in de EU in te voeren aan snelladers om het gebruik te optimaliseren. Niet gratis wel variabel tarief.

Laatst bewerkt:
Leven met een model 3 LR zonder laadpaal is best mogelijk hoor, je vind in je buurt wel een paal van allego of zo.

De LR krijgt een iets grotere accu. Ik denk dat de levering van december nog een mengeling is van oude en nieuwe accu's, ik ben niet zeker
Ik zou er ook geen graten in zien. Ik kan laden op kantoor (al is dat in deze tijden ook zeer beperkt), heb de nodige stopcontacten voorzien op de oprit en heb minstens 3 >50kW chargers binnen enkele minuten van mijn huis. Dus die inspanning wil ik gerust leveren.
Maar zoals gezegd zal het niet mijn beslissing zijn 😁

Wel merci voor de info mbt accu update!

Ik moest vandaag in Gent zijn. Ik heb 320 km afgelegd, waarvan 270 km autostrade aan (grotendeels) 120 km/h, behalve de Brusselse ring. Het was vandaag 6°, veel wind én nat wegdek, geen ideale omstandigheden dus.

Vertrokken met 88%, aangekomen met 7%. Verbruik over die rit 171 Wh/km. Range in die omstandigheden dus 395 km.

Ik kan daaruit extrapoleren dat mijn accu nog 67.55 kWh energie kan leveren (171*320/.81). Dat was volgens berekeningen van B Nyland 69.2 kWh - 69.9 kWh voor een nieuwe LR 2021. Dat zou dus willen zeggen dat ik na 23000 km ongeveer 3% accudegradatie heb.
Ik ben daar best tevreden mee.

Het is eerder uitzonderlijk dat ik de wagen zo leeg rijdt. Wel grappig, eens onder de 10% is de auto dus echt een pak slomer, ik denk dat ik dan eerder 7s nodig heb om aan 100 km/h ter geraken.

Het is eerder uitzonderlijk dat ik de wagen zo leeg rijdt. Wel grappig, eens onder de 10% is de auto dus echt een pak slomer, ik denk dat ik dan eerder 7s nodig heb om aan 100 km/h ter geraken.
Dat is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik dat hoor, dat de auto al bij 10% slomer word

Toch niet vanaf 10%? Meestal is dat wel een stuk lager. 8% heb ik al gehoord bij enkel auto's, 5% ook en ik dacht zelf bij eentje dat het bij 3% pas was, maar weet niet meer welke.

Toch niet vanaf 10%? Meestal is dat wel een stuk lager. 8% heb ik al gehoord bij enkel auto's, 5% ook en ik dacht zelf bij eentje dat het bij 3% pas was, maar weet niet meer welke.
Neen, dan spreek je over turtle mode, om op 't einde tegen lage snelheden nog wat extra km uit de accu te kunnen persen.
Ik spreek over een wagen die onder normale omstandigheden in iets meer dan 4 s aan 100 km/h zit en die er dan 6-7 s over doet. Je voelt dat, maar je kan dat dan moeilijk al een schildpad noemen

Neen, dan spreek je over turtle mode, om op 't einde tegen lage snelheden nog wat extra km uit de accu te kunnen persen.
Ik spreek over een wagen die onder normale omstandigheden in iets meer dan 4 s aan 100 km/h zit en die er dan 6-7 s over doet. Je voelt dat, maar je kan dat dan moeilijk al een schildpad noemen
Het is trager maar volgens mij helemaal niet zoveel hoor.

Nee, die "turtle mode" is toch echt pas in de laatste percenten, zelfs pas nadat die al op 0 staat, eigenlijk gewoon om de auto nog langs de kant van de weg te kunnen zetten.
Dat is dus niet wat ik bedoelde.

Terug
Bovenaan