Elektrische wagens

Dit lijkt me puur op specificaties gebaseerd echt wel een uitzonderlijke EV te worden. Zou beschikbaar worden met drie grote accu's (75 kWh - 100 kW/h en 150 kWh - die laatste solid state, maar dat wil ik eerst nog zien).
Wagen heeft een drag van 0.21 Cd, dus gaat vrij weinig verbruiken, ik vermoed dat we voor die drie accu's spreken over een range van 550 - 750 - 1000 km.
Maar ik vind vooral dat het design, zowel binnen als buiten, er gewoon zeer, maar dan ook zeer goed uitziet. Beter als eender welke andere EV op de markt.
En de eerste Nio die Björn testte (ES8, grote SUV) bleek ook super stil te zijn. Het autonoom rijden was in die wagen was een ramp, maar dat heb ik niet nodig, ik kan zelf wel sturen en remmen.
Mooie bak, maar ik zou toch liever zo'n Rivian hebben, met zo'n camping pack :love:

Er kan nog een verschil zijn tussen een Chinese fabriek die naar Europese standaarden geleid wordt (met bijhorende kwaliteitscontroles en dergelijke) en een Chinese fabriek die naar Chinese standaarden geleid wordt.
De Tesla's die uit China komen zijn beter (afgewerkt) dan de Tesla die uit de VS komen.
Niet dat ik wil zeggen dat een Chinees bedrijf nooit een goede auto zou kunnen maken (naar onze gewoontes dan), maar ik heb toch mijn zorgen bij zo'n nieuw bedrijf. Eerder dan door een eventueel gebrek aan ervaring bij een bedrijf als Nio. Een auto maken die mooi blinkt is 1 ding, een auto maken die na 5 jaar nog bijna even hard blinkt is al iets anders. En een auto maken zonder veel zorgen opnieuw kan blinken nadat er iets kapot is geweest is nog lastiger.
Wanneer ik de eerste tests zie van die Nio E8 dan denk ik dat dat allemaal best meevalt. Een auto die stil rijdt, is goed gebouwd. En hij is even stil als de benchmark op dat vlak (de e-tron). De Nio ES7 is in Duitsland ontworpen. De meeste van die Chinese firma's hebben topmanagers van BMW/Audi/Mercedes opgekocht. De ontwerper en projectmanager van de i3 en de i8 werken zo voor één van die start-ups in China, maar weet niet welke
Met name Tesla heeft nog wel eens een probleem met dat laatste. Zolang er niks kapot gaat is alles prima, maar als er dan toch iets scheelt (wat onvermijdelijk is bij 1 op de zoveel auto's) dan is er plots niemand beschikbaar om het op een redelijke termijn te herstellen, of blijkt dat ze van een bepaald onderdeel veel te weinig reserve hadden liggen. Zulke zaken vergen dikwijls jarenlange ervaring op verschillende niveau's. Dat kan je soms niet zomaar oplossen door ergens één ervaren manager van een ander autobedrijf weg te kopen.
Tesla is amerikaans. Dat is op het vlak van autoindustrie een achterlijk, derdewereld land. Kijk naar eender welke wagen die uit de VS komt (behalve dan enkele wagens van Duitse of Japanse merken die een aangepaste managemenstructuur hebben) : allemaal brol.

Dit lijkt me puur op specificaties gebaseerd echt wel een uitzonderlijke EV te worden. Zou beschikbaar worden met drie grote accu's (75 kWh - 100 kW/h en 150 kWh - die laatste solid state, maar dat wil ik eerst nog zien).
Wagen heeft een drag van 0.21 Cd, dus gaat vrij weinig verbruiken, ik vermoed dat we voor die drie accu's spreken over een range van 550 - 750 - 1000 km.
Maar ik vind vooral dat het design, zowel binnen als buiten, er gewoon zeer, maar dan ook zeer goed uitziet. Beter als eender welke andere EV op de markt.
En de eerste Nio die Björn testte (ES8, grote SUV) bleek ook super stil te zijn. Het autonoom rijden was in die wagen was een ramp, maar dat heb ik niet nodig, ik kan zelf wel sturen en remmen.
Spijtig dat het maar een 4 deurs is met kleine kofferklep. Hetzelfde "probleem" als met de Taycan en e-tron GT.
Als dat een 5 deurs was geweest zoals de model s zou dat toch wel handiger zijn.

Spijtig dat het maar een 4 deurs is met kleine kofferklep. Hetzelfde "probleem" als met de Taycan en e-tron GT.
Als dat een 5 deurs was geweest zoals de model s zou dat toch wel handiger zijn.
Dat is gewoon heel logisch. Het is praktisch onmogelijk om daar een vijfdeurs van te maken zonder andere compromissen te moeten sluiten (met name hoofdruimte achterin of Cd-waarde (en dus range)): bij een EV heb je sowieso de accu in de vloer steken, en een vijfdeurs opstelling zorgt ook voor minder hoofdruimte. Dat is de reden waarom de EQE geen 5 deurs is (dixit Mercedes).
Kijk maar eens naar de beperkte ruimte in de i4 achterin: ondermaats. En een model S is een heel grote wagen, maar de hoofdruimte achterin is beperkt voor zo'n grote wagen.

Dat is gewoon heel logisch. Het is praktisch onmogelijk om daar een vijfdeurs van te maken zonder andere compromissen te moeten sluiten (met name hoofdruimte achterin of Cd-waarde (en dus range)): bij een EV heb je sowieso de accu in de vloer steken, en een vijfdeurs opstelling zorgt ook voor minder hoofdruimte. Dat is de reden waarom de EQE geen 5 deurs is (dixit Mercedes).
Kijk maar eens naar de beperkte ruimte in de i4 achterin: ondermaats. En een model S is een heel grote wagen, maar de hoofdruimte achterin is beperkt voor zo'n grote wagen.
Een 5e deur hoeft toch helemaal niet te betekenen dat je minder hoofdruimte hebt? Je kan elk ontwerp met 4 deuren kopiëren naar een 5e deur hoor.

Een 5e deur hoeft toch helemaal niet te betekenen dat je minder hoofdruimte hebt? Je kan elk ontwerp met 4 deuren kopiëren naar een 5e deur hoor.
Je moet dat mechanisme voor het openen herbergen, en dat zit boven het hoofd van de passagier.
Dat vreet dus in de hoofdruimte.

Ok ok ok... maar dat weegt toch niet op tegen de gigantische voordelen. Komende van een Bmw F30 denk ik dat nog liever voor een 1-reeks zou gaan dan een sedan. Je krijgt daar letterlijk niks in.

Ok ok ok... maar dat weegt toch niet op tegen de gigantische voordelen. Komende van een Bmw F30 denk ik dat nog liever voor een 1-reeks zou gaan dan een sedan. Je krijgt daar letterlijk niks in.
Hangt af van gebruik. Ik ben niet van plan de benen van mijn volwassen kinderen af te zagen om ze achterin de wagen te krijgen.
Vorige week een week-end op stap geweest met 4 volwassenen, en alle bagage voor die 4 volwassenen toch lekker in die koffer waar ik 'niets' in krijg gelegd.

Björn Nyland is nu de EV6 aan 't testen, daarna nog even de Polestar 2 single motor long range, en daarna volgt dan de Mercedes EQS die hij een tijdje mag houden. Toch wel benieuwd hoe goed die wagen uit zijn testen gaat komen.

Je moet dat mechanisme voor het openen herbergen, en dat zit boven het hoofd van de passagier.
Dat vreet dus in de hoofdruimte.
"Mechanisme", 2 scharnieren om de klep open te draaien, dat neemt echt niet zoveel plaats in.
De gasveren om de klep open te duwen en houden zitten links en rechts van de deur dus nemen geen ruimte in bovenaan de klep.
Het mechanisme van een gewone kofferklep vreet dan veel meer ruimte van de koffer.

"Mechanisme", 2 scharnieren om de klep open te draaien, dat neemt echt niet zoveel plaats in.
De gasveren om de klep open te duwen en houden zitten links en rechts van de deur dus nemen geen ruimte in bovenaan de klep.
Het mechanisme van een gewone kofferklep vreet dan veel meer ruimte van de koffer.
Je vergeet de nodige verstevigingen aan de dakstructuur dan wel.
Nogmaals, Mercedes heeft de er voor gekozen om de EQE als berline uit te brengen, en niet als 5-deurs, omdat de hoofdruimte dan te beperkt werd.

Hopelijk maakt het ooit zijn potentieel waard en zien we het ook terug in echte wagens. Al zal dat niet met een 22kWh lader zijn :unsure:

Hopelijk maakt het ooit zijn potentieel waard en zien we het ook terug in echte wagens. Al zal dat niet met een 22kWh lader zijn :unsure:
Het probleem aan die snelheden schijnt wel de energieverliezen te zijn. En ik denk ook niet dat dit ooit zal overwonnen kunnen worden.

Gisteren voor de eerste keer vrij veel elektrische auto's geparkeerd zien staan in Hasselt.
Tesla model 3
Volvo XC40
Hyundai Ioniq 5
Porsche Taycan
Jaguar I-Pace EV400

Aan een laadpaal een BMW, maar weet niet of het PHEV was of een volledig elektrische.
Volvo XC40 PHEV

En ik ben er waarschijnlijk nog een aantal vergeten.

Dat allemaal van aan het station tot op de markt.

Ze spreken over 20min nu (op 150kW oid waarschijnlijk) vs potentieel 2min in de toekomst... hoe komen ze aan die 2min?

Als ik het goed snap zitten ze nu met een bottleneck in de connectie naar de batterij en kunnen ze dus niet over die ~150kW? Als je 10x sneller wil laden heb je dus ook 10x zoveel vermogen nodig denk ik dan? 1500kW... iemand met een beetje kennis van elektriciteit weet dat dat vermogens zijn die bij niet transporteerbaar zijn op laagspanning door gigantische spanningsval OF je moet belachelijk dikke kabels beginnen trekken. Kort samengevat: als je zo 1 paal wil zetten moet je beginnen met een middenspanningscabine te zetten waar ze normaal een uit de kluiten gewassen verkaveling op zetten...

Ik heb maandag een E-traveller rijklaar gemaakt. 35u (berekening op display) laden met de standaard bijgeleverde lader.
Elke werkdag 8u ingestoken en tegen vrijdag (werkdag 6u) namiddag was hij bijna vol.
We hebben 2 snelladers binnen en buiten (daarop gaf hij 5u laden) maar dan springt alles af en slaagt heel het gebouw zonder stroom als be de spuitcabine ofzo opstarten tijden het laden. :rofl:
Iets met reeds aan de limiet dat bereikt is van buitenaf naar het perceel van de garage.

Dan moet je ervoor zorgen dat de snelladers rekening houden met het andere verbruik in het gebouw, zodat ze hun stroomvraag gaan aanpassen naar gelang van wat er nodig is voor andere toestellen in dat gebouw.
Het zou wel kunnen dat je huidige laadtoestellen dat niet kunnen.

Ja, dan gaat hij laden zoals nu met de standaardlader buiten de middagpauze, dat zal aan max capaciteit zijn.
Alhoewel, met die upload van het ganse dak met zonnepanelen die via 2 omvormers op het net gaan, weet ik niet of de kwh richting het net ook een probleem is?

Ik blijf mezelf de vraag stellen of de sector de onderzoeksmiddelen in de juiste richting stuurt. Men probeert de laadsnelheiden te verhogen, maar dat zal altijd gepaard gaan met grote verliezen.
Eerlijk gezegd hoop ik op een doorbraak in de richting van hogere energie-densiteit.

Ik kan nu bij 120 km/h een eerste traject van bijna 400 km afleggen, en moet dan 20-25 min laden om nog eens 300 km af te leggen.
Wanneer het laden 10 keer sneller lukt zou ik dus 2-3 minuten moeten laden, iedere 300 km. Bij die hoge laadvermogens gaat dat gepaard met gigantische laadverliezen.
Ik verkies een oplossing waarbij ik (zonder extra gewicht/volume) 1000 km kan rijden op één lading. Van mijn part mag het dan gerust twee uur duren om die wagen opnieuw op te laden (want dan laad ik nog steeds 500 km op een uur), en meer dan 1500 km op een dag, met in totaal een pauze van 1 uur, meer zie ik me toch niet rijden.
Verspilling van middelen, zo'n grote accu? Ik zie dan ook niet in waarom een wagen niet modulair zou kunnen opgebouwd worden, waarbij je extra accu-capaciteit huurt om op reis te gaan.

Terug
Bovenaan