Elektrische wagens

Als je geen digitale meter hebt kan je enkel met een slimme lader inderdaad niet aan load balancing doen,
Dat kan met sommige laadpalen wel. In dat geval werkt het via klemmen die je om de hoofdkabel moet doen. Zo kan de lader alsnog weten hoeveel stroom er verbruikt wordt.

Ik heb een klassieke teller en loadbalancing. Hoe het gaat weet ik niet, maar van zodra ik mijn kookplaat aanzet en mijn wasmachine laat draaien gaat er heel wat minder kwh naar mijn wagen.

‘t Was wel een optie van €495, maar goed

Volgens de VREG is het doel momenteel om tegen 2024 bij 80% van de Vlaamse gezinnen een digitale meter te hebben staan. Ik begrijp dan niet goed hoe je kan zeggen dat load balancing voor iedereen vandaag beschikbaar is als we de eigen uitgedokterde opstellingen even achterwege laten.

Dat bedoel ik met mijn vergelijking. De omringende infrastructuur die nodig is om al die sturing te doen wordt bijvoorbeeld door policiti maar al te graag stilgezwegen.
Omdat je gewoon geen digitale meter nodig hebt om aan loadbalancing te doen, misschien?

Kost allemaal bijkomend geld natuurlijk. Als dat geen obstakel is, goed dan.
Tsja, je kan natuurlijk ook kiezen om meer te betalen voor dat piekvermogenverbruik , of je wagen met zo'n laag vermogen laden dat je de range van de wagen niet altijd kan benutten...

Het concept van gedecentraliseerd wonen is dan ook totaal achterhaald. Dat is het altijd al geweest maar door de voorbije decennia aan decadentie van "alles mag en alles kan" en het lakse overheidsbeleid hieromtrent, heeft men dit lang kunnen volhouden.

Nu de zaken (eindelijk!) wat op scherp worden gesteld en we de zaken (eindelijk!) beginnen rationaliseren, komt nu de kat op de koord natuurlijk. Het moet daarvoor 2021 zijn om te beseffen hoe auto-afhankelijk men woont. Beter laat dan nooit zeker?

En maar lachen met de mobiscore, en maar lachen met alle experts die heel voorzichtjes het probleem durfden aanhalen.
Ik weet niet hoe je 'gedecentraliseerd wonen' exact omschrijft. Ik woon pal in het centrum van een deelgemeente van Kortrijk.
Ik heb het nog eens bekeken en ik heb via de Lijn tot op heden nog altijd slechts 1 optie.
Om 6u03 de bus op en om 7u45 aankomst. Vervolgens nog een kleine 2km wandelen. Ik werk nochtans midden in een industriezone.

Aan de andere kant wil ik gerust het idee van gedecentraliseerd wonen volgen. Alleen liet ons budget enkel een kruipkot toe in het centrum van Kortrijk.

Ik weet niet hoe je 'gedecentraliseerd wonen' exact omschrijft. Ik woon pal in het centrum van een deelgemeente van Kortrijk.
Ik heb het nog eens bekeken en ik heb via de Lijn tot op heden nog altijd slechts 1 optie.
Om 6u03 de bus op en om 7u45 aankomst. Vervolgens nog een kleine 2km wandelen. Ik werk nochtans midden in een industriezone.

Aan de andere kant wil ik gerust het idee van gedecentraliseerd wonen volgen. Alleen liet ons budget enkel een kruipkot toe in het centrum van Kortrijk.
Kortrijk is nochtans geen dure stad ivm Leuven :p
En op die tijd sta ik vanuit Leuven in Kortrijk met OV. Nu goed als je enkel de bus als optie hebt dan is uw woning voor OV nu eenmaal niet goed gelegen wat mij betreft

Kortrijk is nochtans geen dure stad ivm Leuven :p
En op die tijd sta ik vanuit Leuven in Kortrijk met OV. Nu goed als je enkel de bus als optie hebt dan is uw woning voor OV nu eenmaal niet goed gelegen wat mij betreft
In Leuven kunnen wij vast zo goed als niets kopen :), toch zeker niet iets met een opritje.
Bij mijn huidige woonst heb ik toch dat alvast, ik kan een EV opladen op de oprit of in de garage.
In onze straat mogen enkel aan de overkant mogen wagens parkeren, ik weet niet hoe ik de mensen zonder eigen parkeerruimte dat gaan oplossen. En dat zijn er redelijk wat.

Voetpaden openbreken en aan elke plek een laadpaal, zoals de parkeermeters vroeger.
Universele kaartlezer, met een kaartje gekoppeld aan je RR-nr.

omdat het kan!

Ik bedoelde maar - dat zou toch perfect moeten kunnen, publieke palen, die kijken naar het abonnement dat je hebt thuis, en gewoon zo betalen, alsof je thuis afneemt.
ik heb een vermoeden dat dat niet aan het tarief van thuis zal zijn :)

ik heb een vermoeden dat dat niet aan het tarief van thuis zal zijn :)
Nee, dat zal niet zo zijn, maar er is eigenlijk geen reden waarom dat niet zou kunnen, toch?

Nu is laden aan een publieke paal een pak duurder dan privé, omdat de investeringen door privébedrijven zijn gedaan. Als dat nu gewoon gefaciliteerd zou worden door de overheid - want eigenlijk stelt een laadpaal niet veel voor - kunnen ze dat toch aan een (basis)tarief aanbieden. Eventueel gecombineerd met een parkeerticket dat ingaat van zodra je de laadkabel inplugt.

Laden? 0.20 euro/kwh
snel laden? 0.35 euro/kwh
ultrasnel laden? 0.60 euro/kwh

Langer laden = langer parkeren = duurder ticketje

Legio! De mogelijkheden zijn legio!

Ik heb een klassieke teller en loadbalancing. Hoe het gaat weet ik niet, maar van zodra ik mijn kookplaat aanzet en mijn wasmachine laat draaien gaat er heel wat minder kwh naar mijn wagen.

‘t Was wel een optie van €495, maar goed
Is dat niet een beetje onzinnig om te doen?
Allez met een klassieke teller kan men uw piek toch niet bepalen, dus waarom zou je h dan beperken?

Natuurlijk is het interessant om niet boven uw aansluitvermogen te gaan. Maar buiten dat is het weggegooid geld.

Nee, dat zal niet zo zijn, maar er is eigenlijk geen reden waarom dat niet zou kunnen, toch?

Nu is laden aan een publieke paal een pak duurder dan privé, omdat de investeringen door privébedrijven zijn gedaan. Als dat nu gewoon gefaciliteerd zou worden door de overheid - want eigenlijk stelt een laadpaal niet veel voor - kunnen ze dat toch aan een (basis)tarief aanbieden. Eventueel gecombineerd met een parkeerticket dat ingaat van zodra je de laadkabel inplugt.

Laden? 0.20 euro/kwh
snel laden? 0.35 euro/kwh
ultrasnel laden? 0.60 euro/kwh

Langer laden = langer parkeren = duurder ticketje

Legio! De mogelijkheden zijn legio!

Laadinfrastructuur voor elektrische auto's wordt inderdaad basisinfrastructuur, net zoals de straatverlichting. Wat mij betreft moet die dan ook door de overheid voorzien worden (en dus door de maatschappij betaald).
Momenteel worden de kosten van publieke laadpalen afgewenteld op de individuele gebruikers (via een hogere kWh-prijs die betaald wordt aan een private firma). De gebruiker betaalt niet enkel voor de elektriciteit, maar ook voor de paal. Dat model wordt steeds minder zinnig met een volledig geëlektrificeerd wagenpark.

Een stadspark wordt toch ook met de algemene middelen gerealiseerd en onderhouden. 't Is niet dat je bij het binnengaan van het stadspark een euro moet betalen aan een poortje.

Is dat niet een beetje onzinnig om te doen?
Allez met een klassieke teller kan men uw piek toch niet bepalen, dus waarom zou je h dan beperken?

Natuurlijk is het interessant om niet boven uw aansluitvermogen te gaan. Maar buiten dat is het weggegooid geld.
Omdat je dan ook met een 1-fase 40A gewoon vol kan laden als je thuiskomt, zonder schrik te hebben dat de hoofdzekering springt.
Ik heb 2 weken de laadpaal gehad zonder load balancing en dan had ik 2 opties:

- begrenzen in de wagen
=> dus altijd traag laden (ik had het ingesteld op 16A, dus ong. 3,7kW) om zeker nog voldoende te hebben voor het huishouden

- niet begrenzen in de wagen
=> meteen miserie :) De wagen inpluggen = 7,4kw laden = nog 1400w voor het huishouden
Dus kan je in principe pas inpluggen als je "klaar" bent met de rest, maar dat is echt dikke miserie.

Je hebt dus sowieso balancing nodig als je een beetje snelheid wil (soms wil je dat) zonder dat je huishouden eronder lijdt.

Omdat je dan ook met een 1-fase 40A gewoon vol kan laden als je thuiskomt, zonder schrik te hebben dat de hoofdzekering springt.
Ik heb 2 weken de laadpaal gehad zonder load balancing en dan had ik 2 opties:

- begrenzen in de wagen
=> dus altijd traag laden (ik had het ingesteld op 16A, dus ong. 3,7kW) om zeker nog voldoende te hebben voor het huishouden

- niet begrenzen in de wagen
=> meteen miserie :) De wagen inpluggen = 7,4kw laden = nog 1400w voor het huishouden
Dus kan je in principe pas inpluggen als je "klaar" bent met de rest, maar dat is echt dikke miserie.

Je hebt dus sowieso balancing nodig als je een beetje snelheid wil (soms wil je dat) zonder dat je huishouden eronder lijdt.
Daarom dat ik dat laatste ook zei :P

Als je geen 3f aansluiting hebt dan is zo een balancing het meest kostenefficiënt natuurlijk.

Terug
Bovenaan