Elektrische wagens

Een slimme laadpaal beperkt je piek. Je kan die ook instellen op 5kW wat ik doe. Een hoger verbruik verlaagt de impact van capaciteitstarief.

Mensen moet ook gaan rekening houden dat 100km rijden met een EV een pak minder kost dan met een brandstofwagen, waardoor ze mss wat meer te besteden hebben aan hun autolening.

20kWh verbruiken kost je bij thuisladen (in normalere tijden) 5 euro. Als ze nu dieselen kost het hun het dubbele per 100km.

"Arm" gezin die jaarlijks 15000km rijdt voor job bv kan zo op de 5 jaar van hun lening bijna 4000 euro meer uitgeven aan de aanschaf. En dan nog es minder onderhoudskost ook.

Moet er hier geen onderscheid gemaakt worden tussen mensen die hun auto thuis moeten (of willen) opladen en zij die dat met publieke palen zullen doen? Ik zie hier vaak berekeningen passeren die geen rekening houden met de bijkomende kosten van die EV.

Een gemiddeld ouder woonhuis is niet voorzien op kringen van 5kW. Dat wordt een bijkomende kring op z'n minst en misschien zelfs een verhoging van de aansluiting. Plaatsing van een type B diff en een herkeuring. Daar ben je als consument al snel enkele duizenden euro's aan kwijt wil je dat laten doen. En die herkeuring kan daarbij problematisch worden als de andere elementen van je installatie niet (meer) voldoen.

Redeneringen opbouwen over financiële voordelen wordt zo toch heel moeilijk...

Een "klager" hier op het forum, maar misschien wel 10000den mensen die zo'n wagen willen. Niet alle Belgen zitten hier op het forum zoals je wel weet. Echt waar, zie je nu zelf niet in hoe godverdoms belachelijk je bezig bent?
Ok goed we zijn hier bezig over een arbitraire wagen die al dan niet over 10 jaar voor een random prijs zou kunnen bestaan. Ik zal zeggen dat we dan niet kunnen weten, goed? Maar ik blijf er bij dat het er niet toe doet.
En ja, daar ga ik ook voor een stuk mee akkoord. En het mag ook gerust wat duurder worden, maar waarom persé in aanschaf? Waarom niet in gebruik? Het is veel interessanter voor de gehele economie als iemand die maar 5k doet op jaarbasis mss nog een paar jaar met een brandstofwagen rijdt. Zeker als dit een recentere brandstofwagen is, dan dat deze persoon 15k moet gaan betalen voor een auto die grotendeels stilstaat. Dat is een grotere impact op het milieu dan met een oude auto nog een beetje blijven rondrijden.

Waarom niet in beide? Er is ook niemand die zegt dat een oude auto niet meer mag rondrijden, deze voorstellen gingen toch enkel over verkoop?

Natuurlijk moet dat beperkt worden, natuurlijk moet dat afgeraden worden. Maar mensen nodeloos een elektrische wagen doen kopen en een perfect bruikbare auto moeten "weggooien", heeft ook een enorme impact op het milieu. Dus inderdaad, er zijn geplande en er zijn gewenste gevolgen. Net zoals er ook ongeplande en vooral ongeweste gevolgen zijn door zo'n belachelijk beleid.

Geen enkele van die voorstellen spreken over het verplicht weggooien van perfect bruikbare wagens. Als men zijn oude wagen niet meer kan verkopen mss gaat men die dan effectief op rijden?

Waarom niet in beide? Er is ook niemand die zegt dat een oude auto niet meer mag rondrijden, deze voorstellen gingen toch enkel over verkoop?
Maar juist daarmee mijn reactie, misschien dat we dan langs elkaar door bezig waren, want er was wel het heel specifieke voorstel, oorspronkelijk, om de inschrijving van brandstofwagens te verbieden vanaf 2030. Het is vooral hierop dat ik 'hard' reageer. Daarmee ook dat het ging over het aanbod van auto's na zoveel tijd, aangezien dit aanbod, enkel in elektrische wagens, sowieso veel te laag zou zijn in defacto 8 jaar tijd. En dan niet enkel 3-5k, maar ook voor 10-15k zal het dan heel moeilijk worden om hier veel aanbod in te vinden.

Door een defacto limitering van het aanbod op de 2de handsmarkt indien men dit zou invoeren zouden de prijzen hiervan ook nog eens een stuk hoger gehouden worden. Wat er juist voor zou zorgen dat mensen veel langer met hun brandstofwagen (die nog ingeschreven is) zullen blijven rondrijden zo lang dit mag, en dat men juist minder snel naar de 2dehands markt zal overschakelijk door de hoge prijzen op deze markt.

Idiealiter heb je dat onder mensen met een meer beperkt budget, dat mensen die veel km's maken de 2de hands elektrische wagens kunnen kopen, terwijl de mensen met beperkt budget die weinig km's maken de brandstofwagens nog verder oprijden. Voor het milieu is dat één van de meest optimale scenario's.

Dus 1,25 kWh per kwartier
Ik dacht dat uw kwartierpiek uw verbruik x4 is.

Als jij nu 5kw in je wagen gooit gedurende de nacht is je kwartiervermogen dan geen 20kw? Redelijk constant?
Uw kwartiervermogen is het aantal gemiddelde kwh's maal 4 haal ik uit dit filmpje.
De maandpiek dan is gebaseerd op het kwartiervermogen met het hoogst gemiddelde vermogen . Als je 1 keer per maand laadt lijkt me dat dan 20kW te zijn?
Of laad je 'slimme' laadpaal je wagen maar op aan max 1.25kW? Daarmee geraak ik er wel niet. Das 4.5km/h bij mij?

Mijn god voor mensen die een L/W warmtepomp hebben en bij -8°C aan een cop van 1.5 aant verwarmen zijn...

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat uw kwartierpiek uw verbruik x4 is.

Als jij nu 5kw in je wagen gooit gedurende de nacht is je kwartiervermogen dan geen 20kw? Redelijk constant?
De maandpiek is het kwartier met het hoogst gemiddelde vermogen . Als je 1 keer per maand laad lijkt me dat dan 20kW te zijn?
Of laad je 'slimme' laadpaal je wagen maar op aan max 1.25kW? Daarmee geraak ik er wel niet. Das 4.5km/h bij mij?
Delen door 4 lijkt me wel logischer dan x4. Als je op een uur 5kw verbruikt, dan heb je tijdens dat kwartier toch maar 1.25 verbruikt en niet 20?

Delen door 4 lijkt me wel logischer dan x4. Als je op een uur 5kw verbruikt, dan heb je tijdens dat kwartier toch maar 1.25 verbruikt en niet 20?
zo werkt het blijkbaar niet (volgens vreg filmpje)
Tis uw gemiddeld kwartierverbruik x4. Dus als jij dan 5kw in je wagen aan het laden bent (das dus constant 5kw gedurende x aantal uur) lijkt me dat echt 20kW te zijn.

Tis uw gemiddeld kwartierverbruik x4. Dus als jij dan 5kw in je wagen aan het laden bent (das dus constant 5kw gedurende x aantal uur) lijkt me dat echt 20kW te zijn.

Het is inderdaad uw gemiddeld kwartierverbruik x4, maar aan een constant vermogen van 5kW is je kwartierverbruik natuurlijk geen 5kWh.

5kWh is letterlijk wat de eenheid zegt, 5kW maal een uur, dus een uur lang 5kW verbruiken. Het kwartierverbruik in uw voorbeeld zal 5kW x 0.25h zijn, dus 1,25kWh. Dat maal 4 komt logischerwijze terug uit op 5kW voor je gemiddelde piek, wat dan ook correct is.

Dat zou wel heel zot zijn dan. Als men 3.15 als gemiddelde nam, dan zou je nooit meer vermogen mogen gebruiken dan +-0.8kw. Dat kan toch niet?

Het is inderdaad uw gemiddeld kwartierverbruik x4, maar aan een constant vermogen van 5kW is je kwartierverbruik natuurlijk geen 5kWh.

5kWh is letterlijk wat de eenheid zegt, 5kW maal een uur, dus een uur lang 5kW verbruiken. Het kwartierverbruik in uw voorbeeld zal 5kW x 0.25h zijn, dus 1,25kWh. Dat maal 4 komt logischerwijze terug uit op 5kW voor je gemiddelde piek, wat dan ook correct is.
Kben mee. Mijn redeneerfout zit in de KW en KWh. Het zou kloppen moest je effectief 20kw in de wagen duwen. Dan is de kwartierpiek 5kw.

Imo is dat capaciteitstarief een verdomd schandalig iets. Jaren heeft men nagelaten om investeringen te doen aan de infrastructuur, de inkomsten gebruikt om gemeente's een dividend uit te keren om hun financiele putten te dempen en als puntje bij paaltje komt gaan ze nu gewoon de schuld daarvan leggen bij de gebruiker die maar moet zorgen dat hij een continue verbruik heeft ipv een piekverbruik. Wel ik hoop dat als het moment daar is dat men ons volledig elektrisch dwingt dat we met zijn allen zeggen ok en geen enkele incentive tonen om het piekverbruik tegen te gaan zodat men verplicht wordt om toch maar te investeren in de infrastructuur. Als men de bevolking iets door het strot wil duwen dan moet dat omgekeerd ook kunnen. Bende idioten daar bij fluvius.
Half akkoord. De infrastructuur om ervoor te zorgen dat iedereen zijn EV aan 11kW kan opladen als 'm thuis komt om 18u terwijl we koken gaat gewoon veel geld kosten. De mensen sturen om hun EV buiten die piek op te laden is gewoon een goed idee.

Natuurlijk zou de besparing die Fluvius daarmee verzekert moeten terugvloeien als investering in het net ipv in bepaalde zakken te verdwijnen. En is er op de praktische kant van het capaciteitstarief wel wat aan te merken (feit dat 1 hoogste piek per maand 'telt' bijvoorbeeld).

Feit is dat er nu véél te weinig gebeurt om de mensen te informeren. Als je nu een laadpaal laat installeren zou je met zicht op het capaciteitstarief zeker een "load balancing" laadpaal moeten hebben. Dat zou de meeste mensen toelaten om hun ev te laden zonder impact op hun capaciteitstarief. Maar wordt dat ergens gepromote? Met als gevolg dat er mensen nu een "domme" laadpaal zetten en dan in de problemen gaan komen met de invoering van het capaciteitstarief, omdat ze het opladen van hun wagen onvoldoende kunnen sturen. Ik zie de "premie voor mensen zonder slimme laadpaal" al komen.

Feit is dat er nu véél te weinig gebeurt om de mensen te informeren. Als je nu een laadpaal laat installeren zou je met zicht op het capaciteitstarief zeker een "load balancing" laadpaal moeten hebben. Dat zou de meeste mensen toelaten om hun ev te laden zonder impact op hun capaciteitstarief. Maar wordt dat ergens gepromote? Met als gevolg dat er mensen nu een "domme" laadpaal zetten en dan in de problemen gaan komen met de invoering van het capaciteitstarief, omdat ze het opladen van hun wagen onvoldoende kunnen sturen. Ik zie de "premie voor mensen zonder slimme laadpaal" al komen.
Vergeet niet dat de meeste (zoniet alle?) EV's ook zelf kunnen ingesteld worden op bepaalde waarden.

Vergeet niet dat de meeste (zoniet alle?) EV's ook zelf kunnen ingesteld worden op bepaalde waarden.
Ja, maar je wil niet per sé 1 waarde. Ideaal wil je thuiskomen, inpluggen en zeggen: gebruik (bijvoorbeeld) tot 4kW, afhankelijk van de andere gebruikers. Dus als je om 18h thuiskomt en inplugt en dan begint te koken, gaat ie niet opladen, of maar aan 1.5kW. Als je om 20h in je zetel ploft en maar 500W verbruik hebt, kan ie naar 3.5kW.

Ja, maar je wil niet per sé 1 waarde. Ideaal wil je thuiskomen, inpluggen en zeggen: gebruik (bijvoorbeeld) tot 4kW, afhankelijk van de andere gebruikers. Dus als je om 18h thuiskomt en inplugt en dan begint te koken, gaat ie niet opladen, of maar aan 1.5kW. Als je om 20h in je zetel ploft en maar 500W verbruik hebt, kan ie naar 3.5kW.
Tussen die ideale wereld en bikkelharde realiteit van de gemiddelde verbruiker gaapt wel een kloof breder als het Albertkanaal.

En daarmee sluit deze problematiek naadloos aan bij het gemiddelde Belgisch bric-a-brac beleid.

Tussen die ideale wereld en bikkelharde realiteit van de gemiddelde verbruiker gaapt wel een kloof breder als het Albertkanaal.

En daarmee sluit deze problematiek naadloos aan bij het gemiddelde Belgisch bric-a-brac beleid.
Die ideale wereld is beschikbaar voor iedereen die een oprit heeft. Een slimme laadpaal kost amper meer dan een gewone.
Voor steden wordt er gewerkt aan goedkopere laadpalen (zie Shell project in Antwerpen) zodat ook voor die mensen een oplossing beschikbaar is.

Die ideale wereld is beschikbaar voor iedereen die een oprit heeft. Een slimme laadpaal kost amper meer dan een gewone.
Voor steden wordt er gewerkt aan goedkopere laadpalen (zie Shell project in Antwerpen) zodat ook voor die mensen een oplossing beschikbaar is.

Volgens de VREG is het doel momenteel om tegen 2024 bij 80% van de Vlaamse gezinnen een digitale meter te hebben staan. Ik begrijp dan niet goed hoe je kan zeggen dat load balancing voor iedereen vandaag beschikbaar is als we de eigen uitgedokterde opstellingen even achterwege laten.

Dat bedoel ik met mijn vergelijking. De omringende infrastructuur die nodig is om al die sturing te doen wordt bijvoorbeeld door policiti maar al te graag stilgezwegen.

Volgens de VREG is het doel momenteel om tegen 2024 bij 80% van de Vlaamse gezinnen een digitale meter te hebben staan. Ik begrijp dan niet goed hoe je kan zeggen dat load balancing voor iedereen vandaag beschikbaar is als we de eigen uitgedokterde opstellingen even achterwege laten.

Dat bedoel ik met mijn vergelijking. De omringende infrastructuur die nodig is om al die sturing te doen wordt bijvoorbeeld door policiti maar al te graag stilgezwegen.
Ik snap jouw punt niet helemaal denk ik. Als je nu een digitale meter wilt heb je maar te bellen naar Fluvius en ze zullen daar relatief snel staan.
Als je geen digitale meter hebt kan je enkel met een slimme lader inderdaad niet aan load balancing doen, maar voor jouw eigen rekening maakt dat toch ook helemaal niet uit? Jouw pieken kunnen toch niet uitgelezen worden.
Voor de belasting van het publieke net is het niet ideaal maar dat is een andere discussie.

Soit er zijn inderdaad nog wel wat andere kosten om je eigen elektrische installatie uit te breiden maar dat hoeft zeker geen fortuinen te kosten.

Ik snap jouw punt niet helemaal denk ik. Als je nu een digitale meter wilt heb je maar te bellen naar Fluvius en ze zullen daar relatief snel staan.
Als je geen digitale meter hebt kan je enkel met een slimme lader inderdaad niet aan load balancing doen, maar voor jouw eigen rekening maakt dat toch ook helemaal niet uit? Jouw pieken kunnen toch niet uitgelezen worden.
Voor de belasting van het publieke net is het niet ideaal maar dat is een andere discussie.

Soit er zijn inderdaad nog wel wat andere kosten om je eigen elektrische installatie uit te breiden maar dat hoeft zeker geen fortuinen te kosten.

Klopt inderdaad. Met de kanttekening dat wie vandaag een slimme meter aanvraagt moet betalen voor de installatie en wie dat niet doet vanaf 2022 toch ook een bijdrage zal betalen.

Het algemene punt dat ik wilde maken is dat wanneer iemand zegt dat het allemaal zomaar binnen handbereik is, laden via load balancing (inclusief dus enig voordeel daarvan) dat dat wat mij betreft kort door de bocht is.

Terug
Bovenaan