Elektrische wagens

Jup, daar. In een land wat al jaren hier hard op inzet. In België gaan we die leaf van 3k moeten delen met 50 andere gezinnen omdat er niet meer dergelijke wagens zijn moest je ICE volledig verbieden plots. Dat is het grote probleem van het gebrek aan langetermijn denken en wat het onmogelijk maakt om dit zo plots in te voeren. Er is gewoon het aanbod niet.
Maar als je in België NU inzet op EV dan heb je over 7-10 jaar die 3k leaf in Belgie ook wanneer het nodig is ( en voor veel minder want auto's zijn hier de facto al veel duurder)

Een slimme laadpaal beperkt je piek. Je kan die ook instellen op 5kW wat ik doe. Een hoger verbruik verlaagt de impact van capaciteitstarief.
Dan moet je een aparte kring hebben die zwaarder afgezekerd is dan 5kw. Niet onoverkomelijk maar leg de kabel in je huis maar.
Ergens in opbouw? toch maar de vloer uitbreken of plafond? Gaatje in de muur? Laadpaal tegen de gevel? Of zo een chargearm/lupys systeem dat ook weer vlot boven de 1000 euro kost.

Weeral fout. Het is van ALLE politieke partijen. (Behalve Groen en VB.) ALLE politieke partijen, buiten voorstaande, hebben dit in het leven geroepen en in stand gehouden.
Errr..
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...ulator-vreg-wijst-op-kosten-op-stroomfactuur/

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/36952/Wie-heeft-de-groenestroomcertificaten-gelanceerd
De groenestroomcertificaten (GSC) waren een nieuw systeem om groene energie te stimuleren. Eerder dan een klassieke subsidie voor de aankoop en installatie van een energiesysteem, of een even klassieke fiscale korting op zo'n aankoop- en installatiebedrag, werd gezorgd voor een systeem van gegarandeerde afnameprijzen voor effectief geproduceerde stroom. De wet was voorzien in 1999, de uitvoeringsbesluiten (sterk meegeschreven door de CREG) verschenen in 2002 en dan werd het systeem ook uitgevoerd.

Geestelijk vader van de GSC is dus Steve Stevaert. Kris Peeters liet het grotendeels ongemoeid. Hilde Crevits pakte het wel aan door de GSC af te bouwen en te vervangen door een meer klassiek systeem van fiscale voordelen. Het is vooral dat dubbel systeem dat onder Freya Van den Bossche de kostprijs uit de hand deed lopen, ook al omdat haar energiebeleid nadruk legde op een bescherming van gezinnen door een bevriezing van de electriciteitsprijzen: het massale succes van (financiële voordelen van) de productie van groene stroom zorgde voor duurdere electrictiteit, die men absoluut niet op huishoudbudgetten wilde verhalen.
Ma bon dat is een andere discussie.

Fluvius =netbeheerder. Van wie verwachten we dan wel dat hij de nodige investeringen in het net doet als we het niet verwachten van de netbeheerder? De bakker?
Fluvius is in de eerste plek al geen bodemloze put vol geld. Ook zij zijn beperkt via het budget dat ze hebben.
Het net beheren behelst heel veel aspecten en je kan uw euro maar eenmaal uitgeven.
Daarom dat ik zeg dat het laakbaar is om de volledige schuld bij fluvius te leggen.

Maar als je in België NU inzet op EV dan heb je over 7-10 jaar die 3k leaf in Belgie ook wanneer het nodig is ( en voor veel minder want auto's zijn hier de facto al veel duurder)
Op auto scout : Er zijn nu 184 resultaten voor auto's (tout court) onder de 3k van 10 jaar of jonger. Dus neen. Hier zitten ook nog aanhangwagens, wrakken 'ne demarre pas', 'problème moteur', 'versnellingsbak defect', 'export', ..., ... tussen. Dus again : Aanbod.

Ja, dat is een andere discussie waar je duidelijk geen kaas van gegeten hebt. Bekijk de regeringspartijen toen en sinds toen.
Dat staat toch in die laatste link?
  • 1988-1992; Norbert De Batselier (SP) in regering (eigenlijk executieve) Geens IV
  • 1992-1995: Luc Van den Brande (CVP) in regeringen Van den Brande I, II en III
  • 1995-1999: géén uitdrukkelijke ministriële bevoegdheid in regering Van den Brande IV
  • 1999-2003; Steve Stevaert (sp.a) in regering Dewael (the godfather)
  • 2003-2004: Gilbert Bossuyt (sp.a) in regering Somers (???)
  • 2004-2007: Kris Peeters (CD&V) in regering Leterme (Niets mee gedaan)
  • 2007-2009: Hilde Crevits (CD&V) in regering Peeters I (proberen af te bouwen)
  • 2009-2014: Freya Van den Bossche (sp.a) in regering Peeters II (It was at this moment we knew... she fucked up)
  • 2014-...: Annemie Turtelboom (open VLD) in regering Bourgeois (Turteltaks yay)
Regering dewael was de VU 10% (1999-2003)
Regering somers deed de NVA niet mee (2003-2004)
Regering leterme I amper 6 zetels (2004-2007)
Regering peeters nog steeds 6 zetels (2007-2009)
Regering peeters II 16 zetels (2009-2014)

Ik zie echt geen NVA signatuur in de beslissingen hoor daar geen enkele minister met een NVA signatuur (zelfs liberaal zou ik durven zeggen) die van energie was. (buiten turtelboom)

Laatst bewerkt:
Op auto scout : Er zijn nu 184 resultaten voor auto's (tout court) onder de 3k van 10 jaar of jonger. Dus neen. Hier zitten ook nog aanhangwagens, wrakken 'ne demarre pas', 'problème moteur', 'versnellingsbak defect', 'export', ..., ... tussen. Dus again : Aanbod.
3k is ook maar een random getal eh.

Fluvius is in de eerste plek al geen bodemloze put vol geld. Ook zij zijn beperkt via het budget dat ze hebben.
Het net beheren behelst heel veel aspecten en je kan uw euro maar eenmaal uitgeven.
Daarom dat ik zeg dat het laakbaar is om de volledige schuld bij fluvius te leggen.
Zo lang fluvius haar aandeelhouders (de gemeentes dus) dividend kan uitkeren klopt er iets niet. Netbeheer is niet iets wat geld zou mogen opbrengen. En als zeker niet als die winst niet gereserveerd wordt voor toekomstige uitgaven. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat men dat geld gebruikt voor groenestroomcertificaten, gegarandeerde energievoorziening voor wie het nodig heeft of straatverlichting. Wel met het feit dat het geld van de netbeheerders gebruikt wordt om de kas van gemeentebesturen te spijzen. Als jij morgen in uw gezin een pot aanlegt om uw energiebehoeftes te financieren, ga je dan ook akkoord als uw partner zegt dat ze het zal gebruiken om naar de colruyt te gaan?

En ik geef je een heel concreet voorbeeld van hoe dat aanbod er niet zal zijn. In tegenstelling tot jouw random gevoel.
Maar dat heeft niks te maken met EV, want zoals je voorbeeld aantoont er zijn ook geen ICE voor 3k. en het ging hier over iemand die maar 3k wil geven aan een auto dus die heeft nu ook geen aanbod. ( of nee laag aanbod, want zoals je zelf aangeeft er zijn wel opties mijn random gevoel was dus redelijk correct)

Mensen moet ook gaan rekening houden dat 100km rijden met een EV een pak minder kost dan met een brandstofwagen, waardoor ze mss wat meer te besteden hebben aan hun autolening.

20kWh verbruiken kost je bij thuisladen (in normalere tijden) 5 euro. Als ze nu dieselen kost het hun het dubbele per 100km.

"Arm" gezin die jaarlijks 15000km rijdt voor job bv kan zo op de 5 jaar van hun lening bijna 4000 euro meer uitgeven aan de aanschaf. En dan nog es minder onderhoudskost ook.

Maar dat heeft niks te maken met EV, want zoals je voorbeeld aantoont er zijn ook geen ICE voor 3k. en het ging hier over iemand die maar 3k wil geven aan een auto dus die heeft nu ook geen aanbod. ( of nee laag aanbod, want zoals je zelf aangeeft er zijn wel opties mijn random gevoel was dus redelijk correct)
Ben je nu aan het trollen? Jij gaf de grens van 7-10 jaar aan. Ik pak dan al de ruimste tijdsspanne van 10 jaar.
Als ik deze leeftijdsvoorwaarde laat vallen zijn er 5858 resultaten op autoscout. Dat is al iets heel anders.
Er is dus wel degelijk een aanbod.

Als we de grens verleggen naar bv. 5k, dan is het op 10 jaar tijd een aanbod van 1476, en zonder leeftijdsvoorwaarde 11101. Best de moeite.

Zo lang fluvius haar aandeelhouders (de gemeentes dus) dividend kan uitkeren klopt er iets niet. Netbeheer is niet iets wat geld zou mogen opbrengen. En als zeker niet als die winst niet gereserveerd wordt voor toekomstige uitgaven. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat men dat geld gebruikt voor groenestroomcertificaten, gegarandeerde energievoorziening voor wie het nodig heeft of straatverlichting. Wel met het feit dat het geld van de netbeheerders gebruikt wordt om de kas van gemeentebesturen te spijzen. Als jij morgen in uw gezin een pot aanlegt om uw energiebehoeftes te financieren, ga je dan ook akkoord als uw partner zegt dat ze het zal gebruiken om naar de colruyt te gaan?
En als ze daar mee stoppen gaan de gemeentes gewoon hun gemeentebelasting optrekken om te compenseren. Hoe je het draait of keert: gechareld zijn we sowieso.

Ben je nu aan het trollen? Jij gaf de grens van 7-10 jaar aan. Ik pak dan al de ruimste tijdsspanne van 10 jaar.
Als ik deze leeftijdsvoorwaarde laat vallen zijn er 5858 resultaten op autoscout. Dat is al iets heel anders.
Er is dus wel degelijk een aanbod.
Dus weerom: zijn er in de range 7-10 jaar oud auto's van <3k? ja,zoals je zelf bewesen hebt. ( er was hier ook maar 1 auto van ~3k te vinden hoor, maar 1 is genoeg als bewijs) 7-10 jaar is dan gekozen vanaf nu tot wanneer die regels in voege gaan. Uiteraard rijden er al veel langer EVs rond in belgie.

En als ze daar mee stoppen gaan de gemeentes gewoon hun gemeentebelasting optrekken om te compenseren. Hoe je het draait of keert: gechareld zijn we sowieso.
Het gaat er niet om dat ge betaalt maar het gaat er om waarom ge je het betaalt. Nu gaan we het ook betalen hoor maar er was een groot verschil geweest als de gemeentes moesten afkomen van jongens, we hebben meer geld nodig. De gemeentebesturen kiezen we dus hebben we daar ook een stem in. Bij uw netbeheerder heb je als consument niks te zeggen terwijl die er net gekomen zijn voor de infrastructuur te onderhouden die iedere consument nodig heeft. Terwijl men daar nu aan verzaakt heeft en nu wat komt vingerwijzen naar diezelfde consument dat hij toch moet zorgen dat hij het net wat minder belast. Nee, al netbeheerder moest je zorgen dat uw net voorzien was op die extra belasting, daarom betalen we jullie.

Dus weerom: zijn er in de range 7-10 jaar oud auto's van <3k? ja,zoals je zelf bewesen hebt. ( er was hier ook maar 1 auto van ~3k te vinden hoor, maar 1 is genoeg als bewijs) 7-10 jaar is dan gekozen vanaf nu tot wanneer die regels in voege gaan. Uiteraard rijden er al veel langer EVs rond in belgie.
Huh, wat wil je nu zeggen? Dat was toch helemaal mijn punt niet?

Ik zeg : Er gaat niet genoeg aanbod zijn voor mensen met een beperkt budget als je die verplichting van elektrisch rijden over 10 jaar invoert op de 2de hands markt.

1 auto aanbod = Niet genoeg. Lijkt me toch vrij duidelijk?

Huh, wat wil je nu zeggen? Dat was toch helemaal mijn punt niet?

Ik zeg : Er gaat niet genoeg aanbod zijn voor mensen met een beperkt budget als je die verplichting van elektrisch rijden over 10 jaar invoert op de 2de hands markt.

1 auto aanbod = Niet genoeg. Lijkt me toch vrij duidelijk?
En ik zei gewoon tegen die ene (!) klager die geen auto voor meer dan 3k wil kopen: kijk er is er wel eentje.

en dan komt daar als algemenere zaken bij zoals ik hier ook al ergens gezegd heb: ja het gaat duurder worden, ja misschien gaat persoonlijk vervoer er voor velen van tussen gaan, etc maar dat zijn allemaal geen tegenargumenten. Dat zijn zijn geplande en gewenste gevolgen

En ik zei gewoon tegen die ene (!) klager die geen auto voor meer dan 3k wil kopen: kijk er is er wel eentje.
Een "klager" hier op het forum, maar misschien wel 10000den mensen die zo'n wagen willen. Niet alle Belgen zitten hier op het forum zoals je wel weet. Echt waar, zie je nu zelf niet in hoe godverdoms belachelijk je bezig bent?
en dan komt daar als algemenere zaken bij zoals ik hier ook al ergens gezegd heb: ja het gaat duurder worden, ja misschien gaat persoonlijk vervoer er voor velen van tussen gaan, etc maar dat zijn allemaal geen tegenargumenten. Dat zijn zijn geplande en gewenste gevolgen
En ja, daar ga ik ook voor een stuk mee akkoord. En het mag ook gerust wat duurder worden, maar waarom persé in aanschaf? Waarom niet in gebruik? Het is veel interessanter voor de gehele economie als iemand die maar 5k doet op jaarbasis mss nog een paar jaar met een brandstofwagen rijdt. Zeker als dit een recentere brandstofwagen is, dan dat deze persoon 15k moet gaan betalen voor een auto die grotendeels stilstaat. Dat is een grotere impact op het milieu dan met een oude auto nog een beetje blijven rondrijden.

Natuurlijk moet dat beperkt worden, natuurlijk moet dat afgeraden worden. Maar mensen nodeloos een elektrische wagen doen kopen en een perfect bruikbare auto moeten "weggooien", heeft ook een enorme impact op het milieu. Dus inderdaad, er zijn geplande en er zijn gewenste gevolgen. Net zoals er ook ongeplande en vooral ongeweste gevolgen zijn door zo'n belachelijk beleid.

Terug
Bovenaan