Elektrische wagens

Klopt maar ik dacht dat de "stekker" van Tesla niet op een "standaard" Ev past?
Maar ik kan mij zeker vergissen.
Dat was zo voor de oude model S en X. Maar de Model 3 heeft gewoon de CCS2.0 aansluiting.
Tesla heeft de meeste superchargers ondertussen uitgerust met twee laadkabels, één voor de oude model S en X, en één voor de Y, X en binnenkort ook de nieuwe model S en X.

Dat was zo voor de oude model S en X. Maar de Model 3 heeft gewoon de CCS2.0 aansluiting.
Tesla heeft de meeste superchargers ondertussen uitgerust met twee laadkabels, één voor de oude model S en X, en één voor de Y, X en binnenkort ook de nieuwe model S en X.
Maar in Amerika hebben de de 3 en Y dezelfde aansluiting als de oude S en X, dus daar zullen hun netwerken dan toch niet kunnen openstellen voor andere merken??
Tenzij met een adapter ertussen.

Maar in Amerika hebben de de 3 en Y dezelfde aansluiting als de oude S en X, dus daar zullen hun netwerken dan toch niet kunnen openstellen voor andere merken??
Tenzij met een adapter ertussen.
Tesla spreekt over het vrijgeven van zijn supercharger netwerk in de EU, om ook een deel van de subsidies van de EU te cashen. De situatie in de VS is dus in deze niet echt relevant.

En wat zijn de prijzen?
Laadtarieven "non-Tesla-owner":

Tesla Supercharger Eemnes 250 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Naarden: 150 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Breukelen: 150 kW: € 0,59 / € 0,26*
Tesla Supercharger Tilburg: 250 kW: € 0,57 / € 0,24*

Prijzen zijn per kWh.
* = met een abonnement (€ 12,99 per maand) zijn dit de laadtarieven.

*bron Tweakers

Prijzen zijn per kWh.

*bron Tweakers
Dat is dus goedkoper dan Ionity, daarmee breken ze de markt wel (een beetje) open natuurlijk. Ionity krijgt het moeilijk als netwerk wanneer er een relatief uitgebreid netwerk het goedkoper kan.

Al stel ik mezelf wel dezelfde vraag als @ugar ivm de lengte van die kabels.

Prijzen zijn per kWh.

*bron Tweakers
Amai, pak goedkoper dan Ionity! Toch eens testen binnenkort :)

Vandaag in het nieuws wordt een ballonnetje opgelaten dat vanaf 2027 enkel nog EV's mogen worden ingeschreven in België.
Ik vind het een interessante oefening om over te denken, vooral qua restwaarde EV vs. benzine. In de pers zijn er experts die claimen dat je benzinewagen vanaf 2027 dus niets meer zal waard zijn, maar ik kan ook het omgekeerde inbeelden: dat een tweedehands benzinewagen net goed zijn waarde zal houden omdat er geen nieuwe meer mogen komen, en het nu eenmaal de goedkoopste oplossing is als je zo weinig mogelijk wilt uitgeven

Vorige keer nog een foto gezien van een E-tron die amper kon laden bij Total omdat de kabels daar ook te kort zijn. Auto moest dwars staan over 2 plaatsen. Dus die korte laadkabels is niet enkel bij Tesla.

Vandaag in het nieuws wordt een ballonnetje opgelaten dat vanaf 2027 enkel nog EV's mogen worden ingeschreven in België.
Ik vind het een interessante oefening om over te denken, vooral qua restwaarde EV vs. benzine. In de pers zijn er experts die claimen dat je benzinewagen vanaf 2027 dus niets meer zal waard zijn, maar ik kan ook het omgekeerde inbeelden: dat een tweedehands benzinewagen net goed zijn waarde zal houden omdat er geen nieuwe meer mogen komen, en het nu eenmaal de goedkoopste oplossing is als je zo weinig mogelijk wilt uitgeven
Maar vanaf 2030 is verkoop van 2e hands benzines ook verboden, volgens dat voorstel.

Dus dan is de waarde effectief 0.

Gaat wel enkel over Vlaanderen, (nog) niet over België.
Ik zie hier eerder een nieuw Business model ontstaan voor de brandstof/hybride wagens: de (privé) renting van deze wagens bij een firma gevestigd in Brussel of Walonië... Inschrijving daar op de leasemaatschappij, gebruik ik vlaanderen.

Wat al een tijdje duidelijk was: ze gaan volop voor de EV. En verplichten iedereen daar dan maar in mee te gaan. Er zijn toch meer dan zat oplossingen voor de traditionele verbrandingsmotor. En intussen de prijzen op elektriciteit naar boven sturen zodat wat ze binnenkort verliezen aan accijnzen op brandstof ze weer winnen op elektriciteit. Maar ze hebben wel nog geen deftig uitgewerkte alternatieven voor die elektriciteitsproductie op een sustainable manier te doen als binnen een paar jaar hun kernuitstap voltooid is (als die er ooit komt en die oude brol niet gewoon weer voor x jaar verlengd wordt) 🤔

Wat al een tijdje duidelijk was: ze gaan volop voor de EV. En verplichten iedereen daar dan maar in mee te gaan. Er zijn toch meer dan zat oplossingen voor de traditionele verbrandingsmotor. En intussen de prijzen op elektriciteit naar boven sturen zodat wat ze binnenkort verliezen aan accijnzen op brandstof ze weer winnen op elektriciteit. Maar ze hebben wel nog geen deftig uitgewerkte alternatieven voor die elektriciteitsproductie op een sustainable manier te doen als binnen een paar jaar hun kernuitstap voltooid is (als die er ooit komt en die oude brol niet gewoon weer voor x jaar verlengd wordt) 🤔
Welke dan?

Vorige keer nog een foto gezien van een E-tron die amper kon laden bij Total omdat de kabels daar ook te kort zijn. Auto moest dwars staan over 2 plaatsen. Dus die korte laadkabels is niet enkel bij Tesla.
Blij dat onze e-Tron een laadpoort aan beide kanten heeft (hoewel ik liever ook CCS aan beide kanten had)

CNG, waterstof, biofuel, hybrides. Ze zijn ook niet allemaal proper. Maar dat is elektriciteit in België ook niet he. Het is niet omdat uw auto niets uitstoot dat er geen uitstoot is. Het kan groen zijn, maar dat zal maar in een aantal individuele gevallen zijn, niet voor de overgrote gedeelte van de EV wagens. Slechts 20% van de Belgische elektriciteit is groen. En dan hebben we nog een groot stuk kernenergie waar die grote lichten in de regering per se vanaf willen terwijl ze ons volop op warmtepompen en elektrische auto's willen krijgen 🤔

Als ze dat er dan ook doordrukken dat je vanaf 2030 geen 2dehands voertuigen met diesel/benzine en hybride mag inschrijven. Dan zie ik het toch ook eerder negatief naar restwaarde toe.

Ik stel mij ook serieuze vragen dan naar een gemiddeld gezin hier in Vlaanderen. De meeste bezitten een fossiel brandstof wagen die dan over een paar jaar sterker in waarde is gedaald en geen groot aanbod is op de 2dehands markt voor elektrische wagens. Laat staan om dan een gelijkwaardige wagen te kopen.

Verplicht dan in 2027 dat de nieuwe wagens elektrisch moet zijn en de 2dehands markt zal op zijn tijd ook mee veranderen. Met een maatregel vanaf 2030 zie ik het toch niet rooskleurig voor de gemiddelde vlaming. Alsook stel ik mij de vraag of tegen dan alles wel degelijk voorzien is.

Terug
Bovenaan