Elektrische wagens

Blijkt nu dat mijn collega's, met hetzelfde budget, ook een i4 M50 kunnen bestellen :D Waar gaat dat naartoe, een leasekar met 540pk.

Voor mij, met een 2-jarige én een tweede baby op komst is de iX3 toch de betere keuze (praktischere toch ;)) want heb toch regelmatig gevloekt op mijn dreier.

...of ik maak mezelf iets wijs (en tel af naar het moment waarop ik terug mag bestellen binnen 3,5 jaar :)

Oesje een bocht noem jij dat :P
Daar rem ik zelfs niet voor :P

Nu is het wel zo dat i30N vergelijken met een X3 wel niet opgaat. Een X3 rijdt goed voor een SUV te zijn. Maar het blijft wel een SUV natuurlijk.
Dat is best wel een lastige bocht ze :p. Gebeuren ook veel slippers (combinatie van een relatief scherpe, snelle bocht met nog wat niveauverschil in).

Je kan ze idd niet vergelijken, maar vanmorgen viel me het verschil wel echt fel op. Wel heel goeie ESP trouwens, je merkt dat hij ingrijpt, maar je blijft wel "in controle".

Dat is best wel een lastige bocht ze :p. Gebeuren ook veel slippers (combinatie van een relatief scherpe, snelle bocht met nog wat niveauverschil in).

Je kan ze idd niet vergelijken, maar vanmorgen viel me het verschil wel echt fel op. Wel heel goeie ESP trouwens, je merkt dat hij ingrijpt, maar je blijft wel "in controle".

Ik neem die ook bijna elke dag. Het eerste punt op de ring waar we weer es kunnen gas geven :lol:

Blijkt nu dat mijn collega's, met hetzelfde budget, ook een i4 M50 kunnen bestellen :D Waar gaat dat naartoe, een leasekar met 540pk.

Voor mij, met een 2-jarige én een tweede baby op komst is de iX3 toch de betere keuze (praktischere toch ;)) want heb toch regelmatig gevloekt op mijn dreier.

...of ik maak mezelf iets wijs (en tel af naar het moment waarop ik terug mag bestellen binnen 3,5 jaar :)
Ook ergens logisch hoor. Met dezelfde opties kost de I4 M50 "maar" 2000€ meer. Maar in mijn huidige situatie zou hij veel onhandiger zijn dan de X3, dus ik klaag niet. Moest hij 1,5 jaar eerder zijn verschenen (toen ik de ix3 besteld heb), had ik waarschijnlijk wel de I4 genomen. Maar denk dat ik het me wel zou beklaagd hebben qua bagageruimte en achterbank.

Zo is het altijd wat.
Had de Mercedes EQE wat vroeger bestelbaar geweest dan had ik zelfs niet gedacht aan de i4.
Voor mij is de Polestar 2 goed, de i4 beter en de EQE de top.

Is met de Polestar 2 gereden dit weekend. Eerste ervaring met een full electric. Hoewel ik het niet zo een mooie wagen vind (valt wel beter mee in real life dan op foto) was ik toch aangenaam verrast. Vanbinnen ook wel wat goedkoop aanvoelende materialen.

Maar serieus wat power (0-100 in 4s) en fijn om mee te rijden, wel niet echt sportief natuurlijk. Zit ook Android auto op wat vlot werkt. Ook die one pedal driving is eigelek echt wel handig, verschillende standen ook voor in te stellen hoe fel je dat wil.

Volgens eerste bronnen zou de EQE rond de 70000 kosten.
Mijn i4 gaat daar over, een i4 M50 start zelfs bij 73000.

De i4 heeft een grotere optielijst dan de meeste elektrische wagens. Ik verwacht bij de EQE hetzelfde.

Is met de Polestar 2 gereden dit weekend. Eerste ervaring met een full electric. Hoewel ik het niet zo een mooie wagen vind (valt wel beter mee in real life dan op foto) was ik toch aangenaam verrast. Vanbinnen ook wel wat goedkoop aanvoelende materialen.

Maar serieus wat power (0-100 in 4s) en fijn om mee te rijden, wel niet echt sportief natuurlijk. Zit ook Android auto op wat vlot werkt. Ook die one pedal driving is eigelek echt wel handig, verschillende standen ook voor in te stellen hoe fel je dat wil.
Misha Charoudin is het niet met je eens

Dit is dus een standaard Polestar 2 Performance

De i4 heeft een grotere optielijst dan de meeste elektrische wagens. Ik verwacht bij de EQE hetzelfde.
Dat grote scherm in de EQS kost iets van 8000 EUR dacht ik; in de EQE zal dat dus niet zoveel goedkoper worden.

De 2 schermen zijn voor mij ook voldoende en is al 1 scherm meer dan in een Model 3 ;)

Ik zie het nut van dat derde scherm voor de passagier ook niet als ik 95% van de tijd alleen in de auto zit.

Zo is het altijd wat.
Had de Mercedes EQE wat vroeger bestelbaar geweest dan had ik zelfs niet gedacht aan de i4.
Voor mij is de Polestar 2 goed, de i4 beter en de EQE de top.
Klopt, als je bij de introductie van de Model S zei "ik wacht nog tot de mainstream merken modellen uitbrengen die op alle vlakken beter zijn", dan reed je nu met een auto van +10 jaar oud rond.

Als het is zoals bij de EQC, dan zal die standaard niet zo veel opties hebben. Om die gelijkaardig aan te kleden als een iX3 mocht je serieus in de opties gaan duiken.
In ruil had je wel een veel performantere wagen, dat wel. En het interieur is ook wel enorm goed.
Waren ze iets beter geweest rond het EV gebeuren (batterij verbruik vooral), had ik wellicht een EQA genomen ipv een Skoda Enyaq.

Als het is zoals bij de EQC, dan zal die standaard niet zo veel opties hebben. Om die gelijkaardig aan te kleden als een iX3 mocht je serieus in de opties gaan duiken.
In ruil had je wel een veel performantere wagen, dat wel. En het interieur is ook wel enorm goed.
Waren ze iets beter geweest rond het EV gebeuren (batterij verbruik vooral), had ik wellicht een EQA genomen ipv een Skoda Enyaq.
Klopt, wel. Het leek alsof de EQC en e-tron ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten als de iX3, maar als je dan uitrusting naast elkaar zet komt dat toch echt niet naast elkaar uit (logisch ook, gezien verschil in vermogen).

De EQE zit in principe ook een segment hoger dan de i4, dus het zou me toch verbazen moest die effectief in dezelfde price-range zitten.

Vermoedelijke leverdatum bevestigd op mid januari 😁 de verwachting van december (zoals aangegeven bij bestelling) zal Tesla dus niet halen maar goed, een paar weken meer of minder maakt mij nu niet uit. 2 à 3 maand levertermijn, het kan slechter.
Ik ben benieuwd!

Vandaag gaan testen met Tesla Model 3. Moet eind zomer volgend jaar mijn huidige lease binnen doen & daar waar in begin van dit jaar nog alles diesel was, zijn we nu volledig geswitched naar full EV.

Een pluim aan de medewerker van Tesla Sint-Martens-Lathem. Relaxe gast, alles perfect geregeld en niet pusherig.

Op basis van de foto's niet zo overtuigd van interieur, maar eens plaats achter het stuur: model 3 zit mij wel goed. Interieur duidelijke upgrade gekregen, voelt premium. Voor de rest wel heel minimalistisch, moet je voor zijn. Dat er geen head-on display is, stoorde mij minder dan ik had gedacht.

Model 3 stuurt echt wel lekker en geeft zeer solide gevoel op de baan. Single speed wel veel veel meer mijn ding dan die gerobotiseerde automaten in ICE auto's. Je hebt direct respons op het "gas", geen terugschakelende motor en tijdverlies. Neen, meteen pal erop.

Hier alvast een zeer goede ervaring. Nu nog eens gaan testen met een polestar 2.

Belangrijkste is de Blade batteries die in deze wagen gebruikt worden, deze LFP cellen hebben de volgende specificaties
  • Volumetric energy density: 448 Wh/L
  • Gravimetric energy density: 166 Wh/kg
  • Cycle life: above 3.000 cycles
  • Chemistry: LiFePO4 (LFP)
De prijs zou neerkomen op 55 EUR/kWh, dat is 40% goedkoper dan de huidige accu's....

Auto zou starten vanaf 15000 EUR...

Belangrijkste is de Blade batteries die in deze wagen gebruikt worden, deze LFP cellen hebben de volgende specificaties
  • Volumetric energy density: 448 Wh/L
  • Gravimetric energy density: 166 Wh/kg
  • Cycle life: above 3.000 cycles
  • Chemistry: LiFePO4 (LFP)
De prijs zou neerkomen op 55 EUR/kWh, dat is 40% goedkoper dan de huidige accu's....

Auto zou starten vanaf 15000 EUR...
En in tegenstelling tot wat veel mensen zullen denken, is BYD eigenlijk wel een solide bedrijf en niet 1 of andere louche startup.

Ik ben benieuwd.

Bij zo een plugin hybride is het helemaal belachelijk als je maar 80% zou mogen laden om je batterij te sparen. Dan geraak je nog wat? 20km ver? :laugh:
Mijne collega heeft ne Mercedes PHEV, ik denk ne C-klasse. Hij geraakt alvast niet op den bureau (32km) op batterij alleen. :tongue:

En aangezien we geen laadpalen hebben op het werk, ondanks dat ze graag zich willen profileren als leader in ZeroCarbon transitie, is het aantal elektrische kilometers tamelijk bedroevend.

Terug
Bovenaan