De Leaf zit niet in de categorie stadswagens want die is bijna ne volle meter langer als mijn huidige 5deurs stadswagen. Dat is een gezinswagen.
De zoe kost nieuw 10k MEER dan de Twingo.

(en is ook een halve meter langer)
Ow ow, ik had gefilterd op stadswagen

.
Maar als particulier ga je toch eerder voor een jonge / recente tweedehands of een wagen met weinig kilometers zeker wanneer uw aantal kilometers beperkt zijn. Gewoon het waardeverlies van een nieuwe wagen op 1 jaar is al substantieel. Dat is toch de meeste bang for your buck.
Behalve wanneer je van plan bent om een nieuwe wagen te kopen, en dan 3 - 4 jaar later de volgende nieuwe te kopen omdat je gek bent op die technische snufjes en echt in die laatste nieuwe wagen wilt zitten. En zelfs dan is het in veel gevallen beter voor het toonzaalmodel dan te nemen vanuit financieel opzicht.
Mij lijkt het gewoon zonde om 25k vb te geven voor een wagen waar jij op jaarbasis hoop en al 10k mee rijdt. Op 10 jaar staat uw teller maar op 100k hé. Wagens kunnen dat aantal kilometers met gemak aan. En normaliter voor elektrische wagens mag dat zelfs helemaal niet het probleem zijn.
Enkel de batterij kan een probleem geven. Maar indien die range voldoende hoog lag in het begin, vb 300km, en jij doet toch maximaal 50km dagdagelijks, dan boeit u eigenlijk niet dat die batterij maar een capaciteit van 50% meer heeft. Zolang die maar werkt, dat is het belangrijkste.
Maar zelfs als die van 8k maar 6j meer meegaat tgv de batterij. Dan is dat nog altijd voordeliger dan 25k te geven voor eentje die je dan oprijdt tot 12j.
Want 8k + 8k < 25k. Vooral omdat bij elektrisch, als ik het goed heb verstaan, de in bedrijfstellingskosten etc wegvallen. Op voorwaarde dat die wagen van 8k voldoet aan uw eisen natuurlijk.
Maar op basis van wat je had vermeld wat uw wensen waren en uw gebruikscase, leek dit toch wel het geval niet ?