Elektrische wagens

Mijn plug in Mercedes met recente MBUX kan dat niet 😒 moet telkens naar de garage lopen en het laden manueel starten. Enkel de amperage en voorverwarmen kan aangepast worden.

Maar wat een fijne vinnige stadsmus is me dat zeg. @Mulan koop dat es!
Is dat niet hetzelfde segment als dit :

Al blijf ik dat nog altijd wat aan de dure kant vinden voor een auto van 2012 :(.

Nu ja in vergelijking met deze :

En het feit dat je hier 60€/ mnd huur voor de batterij telt, zet dat die prijs wel in perspectief. Al blijf ik het prijzig vinden. Zeker aangezien je zo'n 70 - 100km daar maar ver mee kunt rijden voordat die volledig plat is.

De Leaf zit niet in de categorie stadswagens want die is bijna ne volle meter langer als mijn huidige 5deurs stadswagen. Dat is een gezinswagen. 🤷🏼‍♀️

De zoe kost nieuw 10k MEER dan de Twingo. 😔 (en is ook een halve meter langer)

De Leaf zit niet in de categorie stadswagens want die is bijna ne volle meter langer als mijn huidige 5deurs stadswagen. Dat is een gezinswagen. 🤷🏼‍♀️

Het is niet de lengt die telt he, het is wat je er mee doet :unsure:

Denk dat tomski er nog een portie friet bij heeft besteld.

Veel geld allemaal voor een auto. Ik ben nog content met mijn 2de hands, 5 jaar oud, van 10.000 euro. Dan hebt ge ook geen schrik dat er eens een krasje op komt. Blijf er me over verbazen hoe mensen zo'n bedrag in 1 keer aan een auto kunnen geven.

Veel geld allemaal voor een auto. Ik ben nog content met mijn 2de hands, 5 jaar oud, van 10.000 euro. Dan hebt ge ook geen schrik dat er eens een krasje op komt. Blijf er me over verbazen hoe mensen zo'n bedrag in 1 keer aan een auto kunnen geven.
Uw nick doet vermoeden dat ge nog veel meer geld aan een auto zou geven :p

Ow ow, ik had gefilterd op stadswagen :(.

Maar als particulier ga je toch eerder voor een jonge / recente tweedehands of een wagen met weinig kilometers zeker wanneer uw aantal kilometers beperkt zijn. Gewoon het waardeverlies van een nieuwe wagen op 1 jaar is al substantieel. Dat is toch de meeste bang for your buck.

Behalve wanneer je van plan bent om een nieuwe wagen te kopen, en dan 3 - 4 jaar later de volgende nieuwe te kopen omdat je gek bent op die technische snufjes en echt in die laatste nieuwe wagen wilt zitten. En zelfs dan is het in veel gevallen beter voor het toonzaalmodel dan te nemen vanuit financieel opzicht.

Mij lijkt het gewoon zonde om 25k vb te geven voor een wagen waar jij op jaarbasis hoop en al 10k mee rijdt. Op 10 jaar staat uw teller maar op 100k hé. Wagens kunnen dat aantal kilometers met gemak aan. En normaliter voor elektrische wagens mag dat zelfs helemaal niet het probleem zijn.
Enkel de batterij kan een probleem geven. Maar indien die range voldoende hoog lag in het begin, vb 300km, en jij doet toch maximaal 50km dagdagelijks, dan boeit u eigenlijk niet dat die batterij maar een capaciteit van 50% meer heeft. Zolang die maar werkt, dat is het belangrijkste.

Maar zelfs als die van 8k maar 6j meer meegaat tgv de batterij. Dan is dat nog altijd voordeliger dan 25k te geven voor eentje die je dan oprijdt tot 12j.
Want 8k + 8k < 25k. Vooral omdat bij elektrisch, als ik het goed heb verstaan, de in bedrijfstellingskosten etc wegvallen. Op voorwaarde dat die wagen van 8k voldoet aan uw eisen natuurlijk.

Maar op basis van wat je had vermeld wat uw wensen waren en uw gebruikscase, leek dit toch wel het geval niet ?

Helemaal mee eens hoor, dat een jonge tweedehands absoluut de beste koop is!
Enige reden waarom ik misschien een nieuwe zou aankopen, is omwille van de overnamepremie maar dan moet die idd goed zitten. Dacia bood me 1800 euro 😂
Dat is het 'm absoluut niet waard!

Persoonlijk verkies ik tweedehands jonger dan 2j, spaar je al enkele duizenden mee uit en toch nog een relatief nieuwe wagen en nog de mogelijkheid om die op afbetaling te kopen ook. 😁

Helemaal mee eens hoor, dat een jonge tweedehands absoluut de beste koop is!
Enige reden waarom ik misschien een nieuwe zou aankopen, is omwille van de overnamepremie maar dan moet die idd goed zitten. Dacia bood me 1800 euro 😂
Dat is het 'm absoluut niet waard!

Persoonlijk verkies ik tweedehands jonger dan 2j, spaar je al enkele duizenden mee uit en toch nog een relatief nieuwe wagen en nog de mogelijkheid om die op afbetaling te kopen ook. 😁
Als je een tweedehandse koopt via een garage dan krijg je toch ook die overnamepremie ? Op afbetaling kan dan ook (al is het dan niet aan 0% interest (buiten wat in de kleine lettertjes staat))

Nu bon, bij mijn nonkel was het simpel, die kocht een nieuwe wagen en de oude wagen ging naar de dochter om te leren mee rijden en dergelijke. Bij mijn pa was het jij gaat maar werken als je een auto wilt. Gebruik maar zolang uw benen, de fiets of de bus.

Daarom dat er geen wagen is, ik heb dat altijd zo'n zondeuitgave gevonden :(. 1000'en euro's om die voor 99% van de tijd in de garage te zien staan :(. Daarom dat ik aan het uitkijken ben naar een elektrische die als huisbatterij kan fungeren. Dan heeft het in die 99% andere gevallen toch nog een nuttige functie :p.

Misschien zien of je uw huidige wagen nog zo lang kunt rekken :p.

24k vind je veel geld voor een wagen?
Dat is zelfs goedkoop :P

24k vind je veel geld voor een wagen?
Dat is zelfs goedkoop :p
Naar standaarden van 2021 misschien, maar alles boven de 15k vind ik toch duur hoor.
Toen ik keek voor mijn eerste auto, kon ik een Polo kopen gloednieuw aan 12k ofzo.
Nu lijkt dat totaal niet meer mogelijk, terwijl het nochtans de vorige generatie was.
Onvoorstelbaar hoe hard de prijzen gegaan zijn.

Kijk eens aan, het wetsontwerp "fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit" van Vincent Van Pethegem is gepubliceerd op de website van de Kamer. https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/55/2170/55K2170001.pdf

Concreet zullen vanaf 1 januari 2026 aangekochte, geleasede of gehuurde bedrijfswagens met een CO2 - uitstoot hoger dan nul niet langer fiscaal aftrekbaar zijn voor de werkgever. Koolstofemissievrije bedrijfswagens die vóór 1 januari 2027 zijn aangekocht, geleased of gehuurd, blijven voor 100 pct. fiscaal aftrekbaar. Voor koolstofemissievrije bedrijfswagens die nadien worden aangeschaft, zal de fiscale aftrekbaarheid beperkt worden. Om de vergroening van het bedrijfswagenpark zo snel mogelijk te laten verlopen, zal deze beperking toenemen des te verder in de toekomst de bedrijfswagens worden aangeschaft. Daartoe zal de bestaande aftrek van 100 pct. vanaf 2027 stapsgewijs worden afgebouwd, om vanaf 2031 een aftrek van 67,5 pct. te bereiken.

2026 wordt het interessantste jaar om een elektrische bedrijfswagen in te schrijven, vanuit het oogpunt prijs-aanbod-fiscaliteit.

Via artikel 2 wordt vanaf 1 januari 2023 een bovengrens van 50 pct. ingevoerd voor de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten van een vanaf 1 januari 2023 aangekocht, geleased of gehuurd oplaadbaar hybride voertuig. Voor de elektriciteitskosten zal, net zoals voor de andere beroepskosten met betrekking tot dat voertuig, het overeenkomstig artikel 66, § 1, eerste lid, 2°, WIB 92, bekomen aftrekpercentage niet beperkt worden. Op die manier zal bij deze voertuigen het gebruik van de elektromotor extra aangemoedigd worden. Vanaf 1 januari 2026 komt deze maatregel te vervallen, omdat vanaf dan de fiscale aftrekbaarheid van alle beroepskosten met betrekking tot het gebruik van bedrijfswagens met CO2 -uitstoot beperkt wordt tot maximum 50 pct. (zie commentaar bij de artikelen 10 en 11).
Vanaf 2023 wordt het dus minder interessant om een nieuwe plug-in hybride bedrijfswagen in te schrijven, aangezien de brandstofkosten nog maar 50% aftrekbaar zullen zijn. Elektriciteit voor plug-in hybrides blijft 100% aftrekbaar, om mensen te stimuleren om maximaal op elektriciteit te rijden. Denk bv. aan de nieuwe Mercedes C300e die 100 km elektrisch rijbereik heeft.
Voor plug-in hybrides besteld in 2022 blijft de benzine of diesel wel 100% aftrekbaar.

Laatst bewerkt:
Ben je dan zo iemand die altijd veel te dicht bij tegenliggers komt omdat je denkt te dicht bij de borduur te zitten ook al is er nog een meter plek?
Neen want aan de zijkanten heb ik mijn spiegels als oriëntatie, ik schat gelukkig afstanden kleiner in dan wat ze zijn. Als ik denk dat ik bij het parkeren 5cm van de andere zit, zit ik er in realiteit nog minimaal 50cm vanaf 😉

Kijk eens aan, het wetsontwerp "fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit" van Vincent Van Pethegem is gepubliceerd op de website van de Kamer. https://www.dekamer.be/FLWB/PDF/55/2170/55K2170001.pdf

2026 wordt het interessantste jaar om een elektrische bedrijfswagen in te schrijven, vanuit het oogpunt prijs-aanbod-fiscaliteit.

Vanaf 2023 wordt het dus minder interessant om een nieuwe plug-in hybride bedrijfswagen in te schrijven, aangezien de brandstofkosten nog maar 50% aftrekbaar zullen zijn. Elektriciteit voor plug-in hybrides blijft 100% aftrekbaar, om mensen te stimuleren om maximaal op elektriciteit te rijden. Denk bv. aan de nieuwe Mercedes C300e die 100 km elektrisch rijbereik heeft.
Voor plug-in hybrides besteld in 2022 blijft de benzine of diesel wel 100% aftrekbaar.
Wat is eigenlijk de invloed op VAA. Staat dat hier volledig los van of moet dat samen gezien worden?

Terug
Bovenaan