Elektrische wagens

Dat verkoopsargument had Mitsubishi met hun Outlander PHEV vroeger (2013?) ook al. Ik denk dat de meeste wagens dat zouden kunnen, is een software dingetje. Toch?

Sommige kunnen het al maar aan beperkte output, niet voldoende om je huis van power te voorzien (kookplaat aanzetten zou al niet mogelijk zijn bv)

Heb ook men twijfels of het wel legaal is om zo'n dingen over het voetpad te hangen. Ben niet zo zeker dat steden zoiets wel willen...

Ik stel me daar ook vragen bij, maar aan de andere kant gaan ze zo'n dingen toch moeten toelaten als meer en meer mensen elektrisch gaan rijden. Die zullen toch thuis ook moeten kunnen laden, ofwel gaan een gigantische parkings met laders moeten komen.

Op het youtube kanaal van de bron staat het volgende filmpje:

Bij ICE's is het blijkbaar al zo normaal dat ze spontaan in brand vliegen dat er niet eens een onderzoek volgt :P.

Maar zonder grappen: alle soorten auto's vliegen soms spontaan in brand. Bij een EV is de brand doorgaans wel heviger heb ik de indruk, en moeilijker te blussen. Dat maakt ze iets gevaarlijker, maar we moeten ook niet gaan overdrijven en stellen dat er een grote kans is dat een EV in brand vliegt. Het lijkt wel veel rapper in het nieuws te komen omdat de branden spectaculairder zijn, en er bij sommigen het idee leeft dat het in brand vliegen een soort feature van een EV is.

Dat verkoopsargument had Mitsubishi met hun Outlander PHEV vroeger (2013?) ook al. Ik denk dat de meeste wagens dat zouden kunnen, is een software dingetje. Toch?
De hardware moet het ook aankunnen. Tesla Model 3 kan het bijvoorbeeld hardwarematig niet. De Duitse Y zou misschien de eerste zijn die deze feature hardwarematig zou krijgen als ik het goed onthouden heb.

Ik ben benieuwd naar de garantievoorwaarden van de batterij als de wagen als thuisbatterij zou kunnen dienen.

De sturing van uw lader moet effectief de andere kant kunnen uitwerken. Met andere woorden moet er een gelijkrichter en een wisselrichter in de lader zitten. Dit is dus meer dan enkel software.
Ook moet de wagen enkel maar werken indien er netspanning aanwezig is. Er moet dus een PLL zijn, en mag niet werken met een kristaloscillator. Zoals uw omvormer van uw zonnepanelen dus.

De hardware moet het ook aankunnen. Tesla Model 3 kan het bijvoorbeeld hardwarematig niet. De Duitse Y zou misschien de eerste zijn die deze feature hardwarematig zou krijgen als ik het goed onthouden heb.

Ik ben benieuwd naar de garantievoorwaarden van de batterij als de wagen als thuisbatterij zou kunnen dienen.
Hyundai Ioniq 5 kan 3 kW vermogen leveren. Maar mag niet in Vehicle to Grid gebruikt worden, wel wel om bvb een sleurhut van energie te voorzien wanneer je op reis bent.

Hier een artikel die niet achter paywall zit.

Ik ben wel benieuwd of dit ruzie zou veroorzaken als jij nu net voor je huis wilt parkeren, maar je buurman heeft 2 auto's waardoor 1 van zijn auto's voor jouw huis staat.
Even verwijzen naar mijn post van begin maart 2021 waarin ik dit idee al opperde! ;)

In mijn straat (rijwoningen, geen eigen oprit) zijn er ondertussen al heel wat mensen met een plug-in hybride. Er staan wel 2 laadpalen in de buurt, elk op 400 meter, maar die zijn natuurlijk dubbel zo duur als de elektriciteit uit je stopcontact, en "de auto gaan opladen / halen" is vaak te veel moeite als je ook op benzine kunt rijden.

Iemand in mijn straat heeft een creatieve laadoplossing gevonden... :biglaugh:

Mijn vrouw heeft ook een plug-in hybride, de buren links naast ons ook, ... het laden in een stadscentrum wordt volgens mij de komende jaren dus echt een probleem. Eigenlijk moet je gewoon overal laadpunten hebben, niet 1 paal aan het station en 1 op de markt of zo.

Ik heb er al aan gedacht om een laadpunt aan onze voorgevel te bevestigen en dan met een zwenkarm op 3 meter hoogte de laadkabel over het voetpad tot boven de wagen te brengen, zodat je de auto zo kunt inpluggen zonder voetgangers te hinderen.
Zo'n zwenkarm wordt bv. al aangeboden om terrasverwarmers op te hangen aan een gevel: https://terrasverwarming.nl/product/zwenkarm-3-segments-zonder-kabel-en-stekkers/ .
zwenkarm-3-delig-deels-ingeklapt.jpg

Of de overheid zou kunnen zorgen voor publieke laadpunten in de grond: https://www.streetplug.nl/en/charging-solution/ .

Het blijft voor mij echter een groot vraagteken welke visie steden en gemeente hierover hebben, wetende dat over 5 jaar alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zullen zijn (en 21,7 procent van alle bedienden hebben een bedrijfswagen). Ik heb de lokale politiek en de mobiliteitsambtenaren al wat vragen gesteld, maar die zijn er niet zo mee bezig. "We voldoen al aan het laadpalenquotum van de hogere overheid en de bezettingsgraad van de bestaande palen is vrij laag".

Ik was in tussentijd zelfs al verkennende gesprekken met mogelijke partners begonnen om hier zelf een bedrijfje rond op te richten. Ik zou het wel eenvoudiger en eleganter aanpakken dan zo'n hele "regenpijp" tegen de gevel. En ik zou werken met een vaste laadkabel, omdat dat minder gedoe is dan telkens de laadkabel uit je koffer te moeten nemen.

Het ontbreekt mij echter aan kapitaal en R&D-capaciteit om daar echt iets van te maken, en de mogelijke partners die ik heb gesproken (CEO van een laadpaalfabrikant, leverancier van laadsoftware, "solutions" tak van een energiebedrijf, mechanisch ontwerpbureau) zijn geïnteresseerd, maar wachten allemaal op mijn initiatief. "Knap gevonden, bouw het maar, wij zullen wel leveren". Dat is dus exact wat die Danny Vaes wél heeft klaargespeeld, al heeft het hem 3 jaar gekost.

Om op je vraag te antwoorden: zo'n laadkabelbrug boven een voetpad zou altijd moeten gekoppeld zijn aan een semi-publiek laadpunt, zodat niet alleen jij maar ook buren en bezoekers gebruik kunnen maken van de publieke parkeerplaats voor je rijwoning. Met een beetje medewerking van de gemeente kan de parkeerplaats dan voorbehouden worden voor EV's, net zoals bij een publieke laadpaal.

Tegen 2030 zal dat allemaal heel vanzelfsprekend geworden zijn aangezien dan de meerderheid van alle auto's in het straatbeeld elektrisch zal zijn. Dus zijn er ook overal laadpunten nodig. "Charge Bridges" boven het voetpad kunnen dan een deel van de oplossing zijn voor het laden in stadscentra.

Even verwijzen naar mijn post van begin maart 2021 waarin ik dit idee al opperde! ;)

Ik was in tussentijd zelfs al verkennende gesprekken met mogelijke partners begonnen om hier zelf een bedrijfje rond op te richten. Ik zou het wel eenvoudiger en eleganter aanpakken dan zo'n hele "regenpijp" tegen de gevel. En ik zou werken met een vaste laadkabel, omdat dat minder gedoe is dan telkens de laadkabel uit je koffer te moeten nemen.

Het ontbreekt mij echter aan kapitaal en R&D-capaciteit om daar echt iets van te maken, en de mogelijke partners die ik heb gesproken (CEO van een laadpaalfabrikant, leverancier van laadsoftware, "solutions" tak van een energiebedrijf, mechanisch ontwerpbureau) zijn geïnteresseerd, maar wachten allemaal op mijn initiatief. "Knap gevonden, bouw het maar, wij zullen wel leveren". Dat is dus exact wat die Danny Vaes wél heeft klaargespeeld, al heeft het hem 3 jaar gekost.

Om op je vraag te antwoorden: zo'n laadkabelbrug boven een voetpad zou altijd moeten gekoppeld zijn aan een semi-publiek laadpunt, zodat niet alleen jij maar ook buren en bezoekers gebruik kunnen maken van de publieke parkeerplaats voor je rijwoning. Met een beetje medewerking van de gemeente kan de parkeerplaats dan voorbehouden worden voor EV's, net zoals bij een publieke laadpaal.

Tegen 2030 zal dat allemaal heel vanzelfsprekend geworden zijn aangezien dan de meerderheid van alle auto's in het straatbeeld elektrisch zal zijn. Dus zijn er ook overal laadpunten nodig. "Charge Bridges" boven het voetpad kunnen dan een deel van de oplossing zijn voor het laden in stadscentra.
Dan loop je wel het risico dat je nooit meer voor je eigen deur kan parkeren en dat je je eigen wagen niet kunt laden..

Dan loop je wel het risico dat je nooit meer voor je eigen deur kan parkeren en dat je je eigen wagen niet kunt laden..
Dan heb je dus een (met forse subsidies geplaatste) "laadpaal" voor je deur staan die jou tot enkele honderden euro's per maand aan extra inkomsten oplevert via de fee die anderen betalen om bij jou te komen laden.
Als de buren dat zien (of zelf bij jou komen laden) zullen ze al gauw het idee krijgen om zelf ook een charge bridge tegen hun voorgevel te plaatsen. Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van openbare werken of de lokale politiek, wat de uitrol van klassieke publieke laadpalen sterk vertraagt.

Op het youtube kanaal van de bron staat het volgende filmpje:

Bij ICE's is het blijkbaar al zo normaal dat ze spontaan in brand vliegen dat er niet eens een onderzoek volgt :p.

Maar zonder grappen: alle soorten auto's vliegen soms spontaan in brand. Bij een EV is de brand doorgaans wel heviger heb ik de indruk, en moeilijker te blussen. Dat maakt ze iets gevaarlijker, maar we moeten ook niet gaan overdrijven en stellen dat er een grote kans is dat een EV in brand vliegt. Het lijkt wel veel rapper in het nieuws te komen omdat de branden spectaculairder zijn, en er bij sommigen het idee leeft dat het in brand vliegen een soort feature van een EV is.

Bij bijna alle ICE voertuigen die in brand vliegen is de oorzaak ergens een kortsluiting in het elektrisch systeem.
Slechts zeer zelden brandstof gerelateerd, diesel ontbrandt sowieso al zeer moeilijk, bij benzine is het ook al lastig indien niet in dampvorm.

Dus vermoedelijk zal het risico op brand niet veel verschillen, bij ICE wagens heb je naast het lage spanning elektriciteit systeem het risico van de brandstof, bij elektrische voertuigen heb je nagenoeg een identiek lage spanning systeem en dan bijkomend het hoge spanning systeem voor de aandrijving...

En er zijn natuurlijk véél minder oude elektrische voertuigen met versleten/verduurde elektrische bekabeling op de weg, om de eenvoudige reden dat ze nog zolang niet bestaan!

Bij bijna alle ICE voertuigen die in brand vliegen is de oorzaak ergens een kortsluiting in het elektrisch systeem.
Slechts zeer zelden brandstof gerelateerd, diesel ontbrandt sowieso al zeer moeilijk, bij benzine is het ook al lastig indien niet in dampvorm.

Dus vermoedelijk zal het risico op brand niet veel verschillen, bij ICE wagens heb je naast het lage spanning elektriciteit systeem het risico van de brandstof, bij elektrische voertuigen heb je nagenoeg een identiek lage spanning systeem en dan bijkomend het hoge spanning systeem voor de aandrijving...

En er zijn natuurlijk véél minder oude elektrische voertuigen met versleten/verduurde elektrische bekabeling op de weg, om de eenvoudige reden dat ze nog zolang niet bestaan!
Ik denk dat je onderschat hoeveel auto's er "spontaan" in brand vliegen van oververhitte remmen/turbo's/...
Diesel/benzine is inderdaad zelden de oorzaak. Maar de temperatuur die een motor maakt zorgt er wel voor dat er vanalles in uw motorcompartiment wel kan ontbranden.

Voor het laden in de stad bestaan er ander oplossingen: gewone standaard Type 2 aansluitingen met een vermogen van 12A. Zo één paal per twee parkeerplaatsen. Betalen doe je gewoon op de moment dat je de wagen aansluit ("ik wil 20 kWh laden" -> 5 EUR).
Je kan dat nu niet overal onmiddellijk doen, maar je kan dat wel voorzien bij alle vernieuwingswerken aan wegen. Ik heb ooit een film gezien van een stadje in ik dacht Noorwegen waar dat zo geregeld was.

Nog iets over laadpalen, voor éénieder die via leasing een laadpaal aangeboden krijgt: zoek/vraag een alternatief voor EV-Box. De service is onwaarschijnlijk slecht. Mijn laadpaal was defect, na 4 weken zijn ze die komen "herstellen", na één laadbeurt was de paal opnieuw defect. Ondertussen weer bijna twee weken aan het wachten.
Daarstraks heb ik nog eens een rappel gestuurd omdat ik sinds vorige week niets meer gehoord heb, ik krijg als reactie terug "dat ze vorige week toch hebben aangegeven dat ze een technieker gaan sturen zodra dat mogelijk is". Dus het antwoord is : "beste klant, ge kunt de pot op. Wij vinden het acceptabel dat uw laadpaal 6-7 weken niet werkt".

't Is maar dat ge gewaarschuwd zijt. Op het teslaforum is er ook een topic met de titel 'koop nooit een EV-Box' , ik begin nu te snappen waarom.

Ik denk dat je onderschat hoeveel auto's er "spontaan" in brand vliegen van oververhitte remmen/turbo's/...
Diesel/benzine is inderdaad zelden de oorzaak. Maar de temperatuur die een motor maakt zorgt er wel voor dat er vanalles in uw motorcompartiment wel kan ontbranden.
Denk dat veel branden ontstaan door olie die Lekt op hete uitlaatdelen of dergelijke.

Het MEB platform heeft ook reeds ondersteuning voor bi directioneel laden, in de loop van 2022 zou mijn ID4 een update krijgen die dit kan activeren (kan het artikel nog niet terugvinden...:p).
Het eerste waar ik dan moet aan denken is misbruik, gratis laden op het werk om dan s' avonds je thuisbatterij te voorzien, daar gaan ze waarschijnlijk ook wel iets op vinden.

Nog iets over laadpalen, voor éénieder die via leasing een laadpaal aangeboden krijgt: zoek/vraag een alternatief voor EV-Box. De service is onwaarschijnlijk slecht. Mijn laadpaal was defect, na 4 weken zijn ze die komen "herstellen", na één laadbeurt was de paal opnieuw defect. Ondertussen weer bijna twee weken aan het wachten.
Daarstraks heb ik nog eens een rappel gestuurd omdat ik sinds vorige week niets meer gehoord heb, ik krijg als reactie terug "dat ze vorige week toch hebben aangegeven dat ze een technieker gaan sturen zodra dat mogelijk is". Dus het antwoord is : "beste klant, ge kunt de pot op. Wij vinden het acceptabel dat uw laadpaal 6-7 weken niet werkt".

't Is maar dat ge gewaarschuwd zijt. Op het teslaforum is er ook een topic met de titel 'koop nooit een EV-Box' , ik begin nu te snappen waarom.
Ik voel een nieuw topic opkomen?
Hier is het bluecorner geworden, vrij tevreden van tot nu toe, in tegenstelling tot een ander member hier.

Waarom moet alles dat EV gerelateerd is zo amateuristisch zijn en waarom werken die leasingbedrijven niet gewoon samen met de constructeurs (BMW biedt bvb via Luminus laadpalen aan).

Nee, altijd via van die k*t startups die de vraag niet kunnen volgen en waar de service dan gedaan wordt door een eenzame secretaresse die amper mails kan typen.

Als de mijne 6 weken kapot zou zijn, amai ik had al lang verhaal gaan halen in dat kantoor ipv even vriendelijk een mailtje sturen (lol mailtje sturen zelfs).

Ik voel een nieuw topic opkomen?
Hier is het bluecorner geworden, vrij tevreden van tot nu toe, in tegenstelling tot een ander member hier.

Waarom moet alles dat EV gerelateerd is zo amateuristisch zijn en waarom werken die leasingbedrijven niet gewoon samen met de constructeurs (BMW biedt bvb via Luminus laadpalen aan).

Nee, altijd via van die k*t startups die de vraag niet kunnen volgen en waar de service dan gedaan wordt door een eenzame secretaresse die amper mails kan typen.

Als de mijne 6 weken kapot zou zijn, amai ik had al lang verhaal gaan halen in dat kantoor ipv even vriendelijk een mailtje sturen (lol mailtje sturen zelfs).
Evbox is een merk dat evengoed geleverd wordt door anderen. Weet nu niet met wie Luminus werkt. D'ieteren gebruikt alfen laadpalen dacht ik.

Ik ben zelf even aan het kijken om een 'slimme' laadpaal te maken mbv een raspberry pi en wat relais, maar mijn zoektocht gisteren wat gestaakt ivm te weinig kennis. Het is zeker doenbaar, maar ik ontbreek de 'basis' om uit het niets zo iets op te zetten.

Misschien in de toekomst, als ik weer wat energie vind om er aan te beginnen. En misschien via fivr ofzo iets laten coderen ?

Ik zou graag hebben dat er een max 'output' wordt verdeeld over een selectie toestellen (de zwaardere verbruikers dan), eventueel gelinkt aan de opbrengst van de zonnepanelen. Of als er extern data kan worden gevonden ivm hoeveelheid zon ?.
Maar wel altijd een minimum naar de auto als ik dat wens. (geen zon = niet opladen. Dat mag ook niet, ik wil wel met mijn auto kunnen vertrekken,..)

Terug
Bovenaan