Elektrische wagens

Offertes voor Ev6 ontvangen.
Earth uitvoering, grote accu, warmtepomp,lounge pack en trekhaak op een 50k ongeveer.
Een Gt uitvoering met WP en trekhaak is een 2000€ meer.

Mooie prijs in vergelijking met model 3.
De Ioniq 5 staat hier en daar al als demo rond de 47k te koop. September - Oktober is gaan testrijden allemaal

Earth uitvoering, grote accu, warmtepomp,lounge pack en trekhaak op een 50k ongeveer.

De Ioniq 5 staat hier en daar al als demo rond de 47k te koop. September - Oktober is gaan testrijden allemaal
Toevallig een idee wat dat doet in leaseprijs of ben je op zoek als koper?
KIA lijkt me immers niet meteen het meest populaire merk op de leasemarkt...

Ik neem aan dat je dan GT-line bedoelt? Want de GT is toch wel een heel andere categorie normaal.

Volgens BMW is het design van de 19-inch velgen verbeterd voor minder luchtweerstand. Scheelt toch zeker 2 kilometer in de actieradius. Toegegeven: dat is wel een flink stuk om te moeten duwen. De auto komt nu 261 kilometer ver op één lading. Het vermogen is nog steeds 286 pk en het koppel 400 Nm.

Basisbatterij? (hoop ik?)

Is toch wel weinig, als dat de wltp range is geraak je dus irl geen 200km ver.

Iemand ervaring met rwd Ev wagen? Al mijn wagens zijn fwd wagens geweest. AWD lijkt mij misschien "veiliger" met die hoge koppel waarde. Of is de elektronica zo dat deze meer dan op tijd genoeg ingrijpt? Ik herinner mij veel sneeuw waar de rwd wagens of bussen op bepaalde hellingen toch wel wat problemen hadden.

Ondertussen rij ik al twee maanden met Tesla Model 3 Long Range. Wat willekeurige bevindingen:

* One pedal driving is heerlijk comfortabel. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik 3x de rem heb gebruikt in de eerste 2000 kilometer. Regenerative braking is sterk genoeg om alles op te vangen.
* Geen tellers voor je neus stoort eigenlijk niet. Het duurde twee minuten om te wennen aan dat centrale scherm en je hebt een heel goed overzicht op de weg.
* Altijd voldoende kracht beschikbaar is ook geweldig. Invoegen en inhalen zijn geen enkel probleem en af en toe is het leuk om eens door te trappen.
* Deze week nog eens in mijn diesel gestapt en toen viel me op dat dat toch luider is dan verwacht. De Tesla is heerlijk stil, al is er al een kraakje in dashboard dat ik weg moet laten werken.
* Sportief vind ik hem zeker niet. Hij is zwaar en het dikke stuur maakt ook dat ie wat log aanvoelt bij insturen. Ik heb niet hetzelfde vertrouwen als met mijn vorige auto om een bocht op snelheid te nemen.
* Range anxiety is voor mij geen punt. Als je thuis kan opladen, is elektrisch volgens mij perfect. Ik kan dat niet, maar maak gebruik van de superchargers, destination charging en occasioneel van Blue Corner in de stad. Opvallend is wel dat je bij elektrisch rijden een enorm verschil kan hebben in kostprijs per kWh. Blijkbaar zijn er snelladers op de snelweg die meer dan €0.60 per kWh vragen, terwijl thuisladen (en Tesla superchargers) onder de €0.30 zitten. Dat ga je met benzine niet snel merken, dat je de dubbele prijs betaalt.
* De ingebouwde technologie is goed, maar soms ook nog net niet goed genoeg. Zo schakelt de passagiersairco uit als er geen passagier is (goed), maar kan je die niet volledig uitzetten als er wel iemand zit. Mijn vrouw houdt niet zo van airco in haar gezicht, dus dat is dan een minpuntje. Hetzelfde geldt voor het kinderzitje dat ongebruikt soms een melding geeft dat de gordel niet vastgemaakt is.
* Grote koffer, maar kleine kofferopening, dus niet altijd even gemakkelijk om dingen in- en uit te laden.

Het is een fijn ding om van A naar B te geraken, maar het is geen rijdersauto.

Iemand ervaring met rwd Ev wagen? Al mijn wagens zijn fwd wagens geweest. AWD lijkt mij misschien "veiliger" met die hoge koppel waarde. Of is de elektronica zo dat deze meer dan op tijd genoeg ingrijpt? Ik herinner mij veel sneeuw waar de rwd wagens of bussen op bepaalde hellingen toch wel wat problemen hadden.
Ik heb een RWD EV, en dat is geen enkel probleem. De tractiecontrole en stabiliteitscontrole bij EV's is véél beter, dus schrik moet je daar niet van hebben. Bij sneeuw kunnen RWD wagens problemen hebben, FWD wagens ook...

* One pedal driving is heerlijk comfortabel. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik 3x de rem heb gebruikt in de eerste 2000 kilometer. Regenerative braking is sterk genoeg om alles op te vangen.

²nd ik hoop dat dat bij de i4 ook het geval zal zijn want dat zou ik wel missen. Is super relax rijden

CATL (één van de grootste producenten van accu's voor wagens) kondigt een doorbraak in accutechnologie aan die vanaf 2023 commercieel beschikbaar gaat zijn : Na-ion accu
Heel wat voordelen
  • prijs is 50% van de prijs van de huidige accu's
  • minder gevoelig aan koude
  • snelladen tot 80% in 15 min
  • bevat geen Li, Ni, Co
Nadeel: energiedichtheid is lager, eerder vergelijkbaar met de LFP accu uit de Tesla Model 3 SR+

Zal ook erg belangrijk worden voor thuisaccu's...

CATL (één van de grootste producenten van accu's voor wagens) kondigt een doorbraak in accutechnologie aan die vanaf 2023 commercieel beschikbaar gaat zijn : Na-ion accu
Heel wat voordelen
  • prijs is 50% van de prijs van de huidige accu's
  • minder gevoelig aan koude
  • snelladen tot 80% in 15 min
  • bevat geen Li, Ni, Co
Nadeel: energiedichtheid is lager, eerder vergelijkbaar met de LFP accu uit de Tesla Model 3 SR+

Zal ook erg belangrijk worden voor thuisaccu's...
Ik denk dat dit de toekomst wordt. Goedkopere, kleinere batterijen die hogere pieken mbt snelladen aankunnen. De range zie ik eerlijk gezegd niet zo snel nog gek stijgen

Ik denk dat dit de toekomst wordt. Goedkopere, kleinere batterijen die hogere pieken mbt snelladen aankunnen. De range zie ik eerlijk gezegd niet zo snel nog gek stijgen
Energiedichtheid is wel klein, dus wagens zouden nog zwaarder worden voor grotere range. Die is vergelijkbaar met LFP accu's zoals aangewend in model 3 SR+, je kan er dus wel nog een goede EV mee bouwen.
Maar voor thuisaccu's wordt dit een no-brainer (dat maakt enkele kg meer uit). Bovendien zou dit een thuisaccu opleveren die je gewoon buiten kan installeren, in de koude, want de performantie van de accu daalt zelfs bij -20°C met maar 10%

Energiedichtheid is wel klein, dus wagens zouden nog zwaarder worden voor grotere range. Die is vergelijkbaar met LFP accu's zoals aangewend in model 3 SR+, je kan er dus wel nog een goede EV mee bouwen.
Maar voor thuisaccu's wordt dit een no-brainer (dat maakt enkele kg meer uit). Bovendien zou dit een thuisaccu opleveren die je gewoon buiten kan installeren, in de koude, want de performantie van de accu daalt zelfs bij -20°C met maar 10%
Dan lijkt mij een combi van de 2 types een logisch gevolg te zijn? Bvb 70% lagere densiteit accus die snel opladen, 30% hogere densiteit accus.

(Ik weet wel niet hoe complex het is om die 2 types samen te schakelen, noch wat dat doet met de prijs van een wagen)

Dan lijkt mij een combi van de 2 types een logisch gevolg te zijn? Bvb 70% lagere densiteit accus die snel opladen, 30% hogere densiteit accus.

(Ik weet wel niet hoe complex het is om die 2 types samen te schakelen, noch wat dat doet met de prijs van een wagen)
De laadsnelheden verschillen niet zoveel hoor tussen de technologieën. Li-Ion zit daar echt vlakbij.

Ondertussen rij ik al twee maanden met Tesla Model 3 Long Range. Wat willekeurige bevindingen:

...

Het is een fijn ding om van A naar B te geraken, maar het is geen rijdersauto.

Interessant om te lezen! Veel eigenaars zijn vol lof over de acceleratie e.d. - maar goed om hier een genuanceerder beeld te krijgen

* Sportief vind ik hem zeker niet. Hij is zwaar en het dikke stuur maakt ook dat ie wat log aanvoelt bij insturen. Ik heb niet hetzelfde vertrouwen als met mijn vorige auto om een bocht op snelheid te nemen.
dat had ik in 't begin ook, maar dat is ondertussen helemaal weg. Hij voelt wat vreemd aan, maar ik denk niet dat ik vandaag de dag nog trager de bochten instuur dan met de vorige.
Ik mis één enorm gebrek van de wagen in je lijstje : de veel, maar dan ook veel te grote draaicirkel. Daar erger ik mij gewoon het meeste aan.

Ik vond de Tesla M3 eigenlijk net veel sportiever aanvoelen dan je zou denken, ondanks z'n hoge gewicht. Waarschijnlijk door het lage zwaartepunt.
En dik stuur asocieer ik eigenlijk net met sportiviteit dan een dun stuur.

En die acceleratie is gewoon zalig (al vond ik 3,3s naar 100 wel beetje over the top).

Terug
Bovenaan