Elektrische wagens

Maar allez, kunnen we die hyperbolen achterwege laten? "Het rijdt voor geen meter"? Dat gaat meer dan hard genoeg door de bocht om zwaar asociaal genoemd te worden en aan de motoren ligt het ook niet.

320d all day long.
Ik heb 5 jaar geleden een testrit gemaakt met een X3, ik kon hem de hele dag houden. Ik had toen een probleem aan mijn heup (labrumscheur) en de idee was dat een SUV zou misschien nuttig zou zijn. Na 15 minuten stond ik terug in de garage en had ik beslist om voor een 4-serie te gaan, ik ben het hier 100% eens met @MrKend54l, ik wil er zelfs niet in doodgezien worden. En het rijdt ook voor geen meter. En qua kostprijs was ervoor mij geen verschil.
Ik spreek toch over een x5 en niet over een x3?

X3 of 3 série.. Tuurlijk Heb je dan voor en tegenstanders. Is gewoon een ander koetswerk. Maar dezelfde pot nat hoor.

Een x5 is een totaal andere klasse.
Idem dat een 'gewone' 5 niet te vergelijken valt met een 3.

Ik snap dat je zou twijfelen tussen een 545e of een x5 45e.

Een x5 is een totaal andere klasse.
Idem dat een 'gewone' 5 niet te vergelijken valt met een 3.
Ik ben niet geïnteresseerd in die 'klasse'. Twee van mijn medewerkers rijden met een BMW 6, een andere met XC70 T8. Ik zou hem zelf niet willen.
Leasewagen kost mij helemaal niets (op een beetje VAA na, maar daar kijk ik echt niet naar). Ik heb één BMW 5 gehad, ben daarna gewoon overgestapt op een 4-serie. Dat rijdt gewoon veel fijner. Ik vind dat gewoon te groot (ik moet geregeld voor mijn werk op een aantal plaatsen in Frankrijk zijn, en de straten maar vooral parkeerplaatsen zijn daar echt niet voorzien op zo'n grote wagens). En ik ben daar niet om de toerist uit te hangen, wel om daar te werken.
Ik snap dat je zou twijfelen tussen een 545e of een x5 45e.
Ik zie geen twijfel tussen 'geen interesse' en 'geen interesse'.
Er zijn heel wat mensen op 't werk die één of twee niveau's lager staan op 't organogram dan mij, en die een 530e hebben of een Mercedes 300de hebben. Indien ik zo'n wagen zou willen, had ik die gewoon genomen. Maar geen interesse dus.

Ja goed. Vind dat vrij bizar allemaal.
Mensen met 2 niveaus lager rijden een 530 en jij een model 3?

Dat komt voor mij toch over als een irrationele keuze hoor. Meer als statement waardoor gezond verstand dan toch even moet wijken (zeker als ik sommige argumenten moet lezen).

Ben meermaals met een x5 naar Frankrijk gereden en kan me niet voor de geest halen dat ik nog trauma's heb van het inparkeren

Ik snap ook écht de suv haat niet.

Dat is volgens mij ook omdat je er nog nooit (langer dan 10min) mee gereden hebt.

Ziet er ok uit (ik bedoel wel de grote suvs, x1 en consoorten is geen suv).
Rijdt extreem comfortabel
Zitpositie is gewoon het beste

X5m, RR svr, g63, nieuwe defender v8 (hoort ook in dat rijtje, bijna niemand koopt die voor offroad), urus, q8 rs,..

Als daily is dat gewoon de beste combo die je kan hebben toch?
Heb eens een week pakweg een 800km met een X5 gereden (een 40e), en man, was ik blij dat ik hem terug kon afgeven en in mijne 330e stappen.
Ik moet echt niet hebben van die dingen op hoge poten.

Kleuren en smaken, maar hoe dat je dat beter rijden kan vinden dan een berline of een break, daar krijg ik mijn hoofd echt niet rond.
De esthetische kant is iets anders, er zitten echt wel mooie SUV tussen, maar moet ze voor geen geld van de wereld hebben als daily!

Ik zit op een nederlandse enyaq fb groep. Wel lachen soms nu ze op zomervakantie zijn met hun sleurhut of vouwwagen.

Ja goed. Vind dat vrij bizar allemaal.
Mensen met 2 niveaus lager rijden een 530 en jij een model 3?
Een auto is voor mij geen penisverlenging. Ik probeer ook een beetje ecologisch bewust te leven.
Dat komt voor mij toch over als een irrationele keuze hoor. Meer als statement waardoor gezond verstand dan toch even moet wijken (zeker als ik sommige argumenten moet lezen).
Absoluut niet irrationeel. Ik zie niet in waarom een duurdere wagen nemen 'gezond verstand' is.
Ik kende 10 jaar geleden een lid van de algemene directie van één van de grootste bedrijven in Vlaanderen die rondreed met een golf GTI. Al zijn collega's hadden een Mercedes S of BMW 7.

Laatst bewerkt:
Hoe
Ik ben niet geïnteresseerd in die 'klasse'. Twee van mijn medewerkers rijden met een BMW 6, een andere met XC70 T8. Ik zou hem zelf niet willen.
Leasewagen kost mij helemaal niets (op een beetje VAA na, maar daar kijk ik echt niet naar). Ik heb één BMW 5 gehad, ben daarna gewoon overgestapt op een 4-serie. Dat rijdt gewoon veel fijner. Ik vind dat gewoon te groot (ik moet geregeld voor mijn werk op een aantal plaatsen in Frankrijk zijn, en de straten maar vooral parkeerplaatsen zijn daar echt niet voorzien op zo'n grote wagens). En ik ben daar niet om de toerist uit te hangen, wel om daar te werken.

Ik zie geen twijfel tussen 'geen interesse' en 'geen interesse'.
Er zijn heel wat mensen op 't werk die één of twee niveau's lager staan op 't organogram dan mij, en die een 530e hebben of een Mercedes 300de hebben. Indien ik zo'n wagen zou willen, had ik die gewoon genomen. Maar geen interesse dus.
Een Tesla model X is dan ook te groot voor u? Of gelden daar plots andere opmerkingen omdat het een Tesla is?

Ik snap dat je iets lelijk kan vinden en smaken duidelijk verschillen.

Maar je moet toch niet proberen strijden om een compleet gamma nonsens te vinden. Terwijl dat blijkbaar wél goed verkoopt.

Liever 1000km maar Frankrijk rijden in een 3 série omdat dat -na 10u rijden- misschien wel eens 5min makkelijkere inparkeert...

Dat is toch gewoon veel aangenamer die 10u dat je rijdt? En heel 'scherp' sturen moet dat toch ook niet op de snelweg?
Zijn toch argumenten waar logica ver te zoeken is.

Dat jij graag elektrisch rijdt is fijn, ik ook. Als ze een mooie suv maken die elektrisch is zal dat een kanshebber zijn. Voorlopig nog niet, hoewel de x5 45e mij sterk deed twijfelen

Dat is toch gewoon veel aangenamer die 10u dat je rijdt? En heel 'scherp' sturen moet dat toch ook niet op de snelweg?
Zijn toch argumenten waar logica ver te zoeken is.

Een 3 minder aangenaam om 10u op de snelweg te rijden? Ja jongens vergis je u even :P
Dat is evenzeer een heel comfortabele wagen om lang mee op de snelweg te rijden hoor. Als het nu een secundaire baan is die slecht ligt dan zou ik u nog volgen, maar zelfs dan nog is een 3 echt niet ondraaglijk.

En een X5 is echt al het formaat wagen waar je al moet opletten in welke parkeergarage je rijdt en toch al goed moet kijken naar parkeerplekken. Geen grote ramp maar toch weer een extra kopzorg.

Een 3 is minder aangenaam dan een 5 om 10u in te zitten. Tuurlijk wel...

Niet dat een 3 niet aangenaam is, wordt niet gezegd.

Heb ze ook allemaal gehad hoor. 335, 535, x5, a6, 1 serie,.. Begrijp zelf niet dat hier discussie voor moet zijn eerlijk gezegd.

Een 3 is minder aangenaam dan een 5 om 10u in te zitten. Tuurlijk wel...

Niet dat een 3 niet aangenaam is, wordt niet gezegd.

Heb ze ook allemaal gehad hoor. 335, 535, x5, a6, 1 serie,.. Begrijp zelf niet dat hier discussie voor moet zijn eerlijk gezegd.
Ja, vind ik toch ook.
Een 5 is minder leuk op een bochtige bergweg dan een 3. Absoluut akkoord. Maar om gewoon 10u rechtdoor op autostrade te rijden, is een 5-reeks toch écht wel een stuk beter. Daarom vind ik ook de 5-reeks een beetje een lastig model binnen BMW. Want hij is comfortabel, maar door het karakter van het merk is hij wel (imo) minder comfortabel dan de concurrentie. Jaguar XF zit een beetje met datzelfde probleem. Dan kom je in de heel specifieke use-case dat je een wagen zoekt die comfortabel is, maar ook nog relatief leuk kan rijden, maar voor de meerderheid van de bevolking maakt dat eigenlijk niet uit.

Ik woon op luttele kilometers van het werk en het stad dus dat doe ik met de fiets, er zijn heel wat weken dat ik mijn auto enkel gebruik om boodschappen te doen. Heen en terug moet dat dan zo'n 6km zijn...

Is daar bij de auto's eigenlijk al onderzoek naar gedaan, hoe slecht het is om een batterij amper te gebruiken?

(ben helemaal niet van plan een nieuwe auto te kopen maar vraag het me gewoon af)

Ik woon op luttele kilometers van het werk en het stad dus dat doe ik met de fiets, er zijn heel wat weken dat ik mijn auto enkel gebruik om boodschappen te doen. Heen en terug moet dat dan zo'n 6km zijn...

Is daar bij de auto's eigenlijk al onderzoek naar gedaan, hoe slecht het is om een batterij amper te gebruiken?

(ben helemaal niet van plan een nieuwe auto te kopen maar vraag het me gewoon af)
Voor zover ik weet verslechterd de capaciteit van een lithium-ion door 2 oorzaken:
1) aantal ontladingen
2) leeftijd

Het eerste ga je minder hebben, het 2e blijft natuurlijk hetzelfde. Ik denk niet dat er een echt nadelig effect is. Mogelijks wel een nadelig effect van hem continu te laten insteken.
Maar voor uw use-case is een wagen met een véél kleinere batterij natuurlijk logischer. Genre Twizzy maar dan met meer opslagruimte.

Een accu verliest in theorie ook wat van haar capaciteit door niet gebruikt te worden. Die degradatie beperk je maximaal door de wagen op 50% accu te houden, en pas verder te laden indien nodig. Maar die degradatie blijft wel kleiner dan de degradatie door gebruik van de accu.
Maar, een elektrische wagen gaat ook continu acculading verliezen, dat kan je niet voorkomen. Dus een wagen die 50% geladen is vandaag, is over twee weken misschien nog 45-49% geladen.
Voor mensen met jouw profiel is de ideale oplossing waarschijnlijk zelf geen wagen te bezitten, maar wel in te schrijven in een deel-auto systeem

Voor mensen met jouw profiel is de ideale oplossing waarschijnlijk zelf geen wagen te bezitten, maar wel in te schrijven in een deel-auto systeem
Er zijn meer weken dat ik de wagen weinig gebruik als veel, maar ik ga per jaar ook wel een zondag of 20 toertochten rijden met de mtb. Dus dan moet ik wel een mtb kunnen meenemen én range hebben. Heb ook veel familie wonen rond Brugge (zelf van Leuven), als je een auto hebt wil je toch net de vrijheid hebben om er mee te geraken waar je wil. Naar de kust of de Ardennen rijden (en terug) is het een minimum, hoe weinig het ook gebeurt.

Ik zal mijn huidige licht vracht wel oprijden tot de wielen er af vallen. Beter zal het niet meer worden :D

Terug
Bovenaan