Elektrische wagens

En ook:

Ik wil hier iedereen wel eens zijn bocht je zien insnijden als ik er achter rij met m'n x5 en ook eens moeite ga doen om hem snel te nemen.

Dat is in normaal rijgedrag 0,0 verschil en bij het snellere werk ook geen probleem. Bij hooliganisme ga ik moeten passen inderdaad. Die haal ik waarschijnlijk niet.

Daar liggen ook wel bredere slofkes op dan de gemiddelde 1 serie hoor.

Allemaal met een serieuze korrel zout te pakken imo. Als ik een afrit tegen 90 pak met een 3 serie pak je die ook tegen 90 met een deftige suv hoor. Is een non-argument imo. De looks is persoonlijk. Ik vind dat in de juiste setting vrij bruut.
Ik moet zeggen dat het verschil tussen een ford Focus en een Peugeot Partner wel immens is. (Ok, geen break vs suv)

In Merelbeke, R4, Deze bocht

5 dagen op rij met de Ford die bocht genomen aan +90, en de 6e dag uit gewoonte hetzelfde met de Peugeot. Om het met Jeremy Clarckson zijn woorden te zeggen: "a bit of poo came out".
Ik dacht echt dat ik ging omkantelen.

Je koopt dat omdat je op je gemak wil zitten. Met alles op en aan. Perfecte zit positie, geen bullshit, en goed vooruit gaan.
Dus een Nissan Qashqsai, Renault captur,
Mazda CX-5, ford Kuga en een VW tiguan die koop je omdat er alles op en aan is en goed vooruit gaan?

De eerste drie is het maximaal vermogen 160 en 184pk. De andere zijn in PHEV in 245pk leverbaar, maar heb ik nog nooit zien rijden. Ik denk dat perfecte zitpositie en alles op en aan ook geen verdere duiding nodig heeft zeker?

Ik grijp bewust niet het ecologisch standpunt aan. Want dan komen we nogal snel bij het feit dat we vaak te groot rijden voor 70% van onze verplaatsingen.

Ik moet zeggen dat het verschil tussen een ford Focus en een Peugeot Partner wel immens is. (Ok, geen break vs suv)

In Merelbeke, R4, Deze bocht

5 dagen op rij met de Ford die bocht genomen aan +90, en de 6e dag uit gewoonte hetzelfde met de Peugeot. Om het met Jeremy Clarckson zijn woorden te zeggen: "a bit of poo came out".
Ik dacht echt dat ik ging omkantelen.
Maar dat is omdat een Peugeot Partner ook helemaal niet geveerd staat als een "normale" wagen. Die heeft de combinatie van zachtere vering en een hoger zwaartepunt, en dan krijg je idd dat gevoel en heel snel onderstuur.

Maar de meeste SUV's hebben een vrij normale vering, net omdat ze toch niet meer gebruikt worden om te offroaden. En dan valt dat allemaal wel mee. Ik kom van een hot hatch, en er zijn een paar bochten waar ik tot nu toe gemerkt heb dat ik ze niet even snel kan nemen. Maar dat gaat dan over bochten die je eigenlijk veel te snel aan het nemen bent voor het dagelijks verkeer.

Ik grijp bewust niet het ecologisch standpunt aan. Want dan komen we nogal snel bij het feit dat we vaak te groot rijden voor 70% van onze verplaatsingen.
Vergeet niet dat je zelf een BMW 1 rijdt die eigenlijk ook gewoonweg 70% van de keren veel te groot is. Er zijn kleinere auto's die ook voldoen.
Je kan beter een trekhaak en een aanhangwagen kopen voor die paar keren dat je toch iets te groot zou moeten meenemen.
Als je dan toch echt zo begaan bent met het ecologische aspect.

Ik moet vaak 200+ km/dag doen en op die middellange afstanden is een PHEV toch niet ideaal denk ik. Je moet dan toch een stuk op benzine rijden vermoed ik, maar dan zit je maar met een relatief beperkt vermogen op een vrij zware auto.
Dat ga je niet echt merken, BMW (ik weet niet van de andere merken) houdt altijd een minimum beschikbare capaciteit in de batterij - ofwel door regeneratief remmen of door even bij te laden met de ICE motor, dus je hebt altijd je ondersteuning van je elektrische motor. Maar goed, 't is natuurlijk idd minder de usecase voor een PHEV.

Buiten de lelijkere koetswerkvorm wel te verstaan :p

Met andere woorden er is geen enkele reden om voor een SUV te gaan!
Waar ik mij vooral aan stoor is de overdaad aan SUV’s. Een X5 of RR bon dat snap ik, dat koop je om gezien te worden.
Maar als we naar de mindere modellen gaan kijken dan wordt het toch echt huilen met de pet op? Zo een qashqai of een captur bijvoorbeeld, afschuwelijk gewoon.

Dus een Nissan Qashqsai, Renault captur,
Mazda CX-5, ford Kuga en een VW tiguan die koop je omdat er alles op en aan is en goed vooruit gaan?

De eerste drie is het maximaal vermogen 160 en 184pk. De andere zijn in PHEV in 245pk leverbaar, maar heb ik nog nooit zien rijden. Ik denk dat perfecte zitpositie en alles op en aan ook geen verdere duiding nodig heeft zeker?

Paar posts terug lezen wat voor mij een suv is. Die dat jij opsomt zijn gewoon normale auto's die iets hoger op hun poten staan. Ook niks mis mee, rijdt zoals de normale autos van die betreffende merken. Of denk je dat de Nissan leaf het zoveel beter doet?

Maar zeker een publiek voor, hoewel naam suv niet echt waardig.

Als ik morgen een x5 aanbied om mee te rijden (rijden, je mag hem niet verkopen) ga jij lekker in de 1 serie blijven cruisen wegens 'waw sportief?'

Paar posts terug lezen wat voor mij een suv is. Die dat jij opsomt zijn gewoon normale auto's die iets hoger op hun poten staan. Ook niks mis mee, rijdt zoals de normale autos van die betreffende merken. Of denk je dat de Nissan leaf het zoveel beter doet?

Maar zeker een publiek voor, hoewel naam suv niet echt waardig.

Als ik morgen een x5 aanbied om mee te rijden (rijden, je mag hem niet verkopen) ga jij lekker in de 1 serie blijven cruisen wegens 'waw sportief?'
Daarom dat ik ook zeg dat ik een RR en een X5 wel nog begrijp.
Maar er zijn meer SUV’s op de markt dan dat. Het krioelt werkelijk ervan en iedereen gaat dus voor die koetswerkvorm zo blijkt.

Als je mij een X5 geeft (hangt er vanaf welke motorisering uiteraard :P) dan zou ik daar mee rijden ja. Maar bijlange niet altijd hoor. Die wagen is 3x zo duur als de mijne, maar gepercipieerde waarde is bijlange niet 3x. En als ik moet kiezen uit een rijtje dan zal hij toch niet de eerste keuze zijn als daar bijvoorbeeld ook een 3 bij staat.

𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧.

1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken?

2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen?

3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto?

4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid vragen.

5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's?

6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om
met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan.

7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat?

8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit?

9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen
veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?

10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren
in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar??

Misschien heb ik later nog meer vragen, maar dit zijn voor mij op dit moment de belangrijkste. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

:lol:

De ioniq 5 tegen 100km/u maar 6km range verlies tov wltp-norm. Dat is wel indrukwekkend eigenlijk. Het interieur moet ik nog eens IRL aanvoelen, maar qua techniek zit het precies toch goed bij Hyundai/KIA

Dat ga je niet echt merken, BMW (ik weet niet van de andere merken) houdt altijd een minimum beschikbare capaciteit in de batterij - ofwel door regeneratief remmen of door even bij te laden met de ICE motor, dus je hebt altijd je ondersteuning van je elektrische motor. Maar goed, 't is natuurlijk idd minder de usecase voor een PHEV.
Merci voor die feedback...

Weer deze discussie... Vorige keer is die geëindigd met:

Suv:
-praktisch door het niet te moeten bukken met kinderen of iets uit de wagen halen
-potentieel veiliger bij een ongeval voor de bestuurder

Break:
-combineert het beste en het slechte van beide werelden

Coupe:
-sportiever
-lager tegen de grond voor betere wegligging

Voilà, einde discussie. Kunnen we nu terug zagen over de gebrekkige laadinfrastructuur en hoe Tesla overpriced is ?
Je vergeet de negatieve impact van SUV’s op de verkeersveiligheid . En hun kleiner bereik als BEV omdat een baksteen nu eenmaal minder aerodynamisch is. Je kan dat zogezegd oplossen door nog grotere accu’s te gebruiken maar dan kom je dus uit op personenwagens van 2,5 ton.

𝐈𝐤 𝐝𝐞𝐧𝐤 𝐞𝐫𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐨𝐦 𝐦𝐢𝐣𝐧 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐚𝐮𝐭𝐨 𝐭𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐯𝐚𝐧𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐞𝐞𝐧 𝐛𝐞𝐧𝐳𝐢𝐧𝐞𝐚𝐮𝐭𝐨, 𝐦𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐛 𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐯𝐫𝐚𝐠𝐞𝐧.

1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken?

2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen?

3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto?

4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid vragen.

5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's?

6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om
met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan.

7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage staat?

8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit?

9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen
veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?

10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren
in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar??

Misschien heb ik later nog meer vragen, maar dit zijn voor mij op dit moment de belangrijkste. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

:laugh:
Goeike!
Maar toch even zeggen dat 6, niet klopt.
En 7 en 8 geen argument is pro elektrische wagens, deze zijn nog een heel pak gevaarlijker dan benzinewagens als het op brand en ongevallen aankomt.

Goeike!
Maar toch even zeggen dat 6, niet klopt.
En 7 en 8 geen argument is pro elektrische wagens, deze zijn nog een heel pak gevaarlijker dan benzinewagens als het op brand en ongevallen aankomt.
Twas ook maar een mopke dat ik ergens op fb tegenkwam. Vond het wel goed gevonden.

Je vergeet de negatieve impact van SUV’s op de verkeersveiligheid . En hun kleiner bereik als BEV omdat een baksteen nu eenmaal minder aerodynamisch is. Je kan dat zogezegd oplossen door nog grotere accu’s te gebruiken maar dan kom je dus uit op personenwagens van 2,5 ton.
Tesla is nochtans het merk met de grootste batterijen, en een Model S zit ook op 2,2 ton...

En SUV's zijn niet per definitie gevaarlijker, het gaat puur over het gewicht. Dus een model 3 zal gevaarlijker zijn dan de meeste ICE SUV's.

Ik zie Tesla momenteel een beetje als de iPhone.
Relatief weinig modellen, niet teveel varianten van een bepaald model en dus ook makkelijker om support en updates te leveren op langere termijn?
Iets wat zich rechtstreeks misschien zal vertalen in een hogere restwaarde en in de mindset van de mensen de 'betere EV' tussen de rest?

Iets waar ik bij andere merken nog niet van overtuigd ben, toch zeker VW niet :unsure:
Of zie ik het mis?

Ik zie Tesla momenteel een beetje als de iPhone.
Relatief weinig modellen, niet teveel varianten van een bepaald model en dus ook makkelijker om support en updates te leveren op langere termijn?
Iets wat zich rechtstreeks misschien zal vertalen in een hogere restwaarde en in de mindset van de mensen de 'betere EV' tussen de rest?

Iets waar ik bij andere merken nog niet van overtuigd ben, toch zeker VW niet :unsure:
Of zie ik het mis?
Een iPhone heeft wel een knap design. Een model 3 daarentegen...

Daarom dat ik ook zeg dat ik een RR en een X5 wel nog begrijp.
Maar er zijn meer SUV’s op de markt dan dat. Het krioelt werkelijk ervan en iedereen gaat dus voor die koetswerkvorm zo blijkt.

Als je mij een X5 geeft (hangt er vanaf welke motorisering uiteraard :p) dan zou ik daar mee rijden ja. Maar bijlange niet altijd hoor. Die wagen is 3x zo duur als de mijne, maar gepercipieerde waarde is bijlange niet 3x. En als ik moet kiezen uit een rijtje dan zal hij toch niet de eerste keuze zijn als daar bijvoorbeeld ook een 3 bij staat.
320d vs x5 ? Kies je toch wel de x5?
Als je waarde voor je geld wil moet je überhaupt niet bij bmw zijn he. Kia en dergelijke zijn daar wel beter in denk ik.
Maakt toch allemaal maar een peulschil uit...? En alle camionetten etc ? Dan zwijgen we nog over zwaar vervoer. Of de particulier die zijn overladen remorkje aan het trekken is.. Dat geraakt hier niet goedgekeurd als de veiligheid te wensen overlaat hoor.

Genre Dodge ram kan ik nog ergens inkomen dat die een negatief imago kunnen hebben.
Een iPhone heeft wel een knap design. Een model 3 daarentegen...

Langs achter is die best ok. Maar daar stopt het inderdaad

Tesla is nochtans het merk met de grootste batterijen, en een Model S zit ook op 2,2 ton...

En SUV's zijn niet per definitie gevaarlijker, het gaat puur over het gewicht. Dus een model 3 zal gevaarlijker zijn dan de meeste ICE SUV's.

Appels met appels vergelijken

iX3 2250 kg - i4 2050 kg
Model 3 1750 kg - Model Y 2000 kg

Het gaat niet alleen over het gewicht trouwens, ook over het feit dat je het zicht voor andere bestuurder blokkeert met jouw SUV (ik vind dat als fietser ook altijd knap lastig wanneer ik in de stad rijd, ik kan daar niet "over" kijken.

320d vs x5 ? Kies je toch wel de x5?
Als je waarde voor je geld wil moet je überhaupt niet bij bmw zijn he. Kia en dergelijke zijn daar wel beter in denk ik.

320d all day long.
Ik heb 5 jaar geleden een testrit gemaakt met een X3, ik kon hem de hele dag houden. Ik had toen een probleem aan mijn heup (labrumscheur) en de idee was dat een SUV zou misschien nuttig zou zijn. Na 15 minuten stond ik terug in de garage en had ik beslist om voor een 4-serie te gaan, ik ben het hier 100% eens met @MrKend54l, ik wil er zelfs niet in doodgezien worden. En het rijdt ook voor geen meter. En qua kostprijs was ervoor mij geen verschil.

Het is de bestuurder die een auto onveilig maakt :)
Ten dele. Hij gebruikt een zeer cynische indicator, met name het aantal zware letsels per 1000 ongevallen. Hij heeft niets vertelt over de kans om een ongeval te hebben per 10 000 km. Volgens onderzoek in andere landen (onder ander VS) blijken SUV's vaker in ongevallen betrokken te zijn. En dat is niet alleen omdat alle oude mensen met een SUV rijden, er wordt algemeen van uit gegaan dat mensen die zich veilig voelen in een auto meer risico nemen.
Het is pure nonsens om een Johnny in een Seat ibiza te vergelijken met een familievader in een SUV. Appels met appels vergelijken.

Terug
Bovenaan