Elektrische wagens

iemand ervaring met de optie "warmtepomp" ?

is het de investering waard? of voegt het slechts een beperkt aantal km range toe?
Goh, je moet redeneren dat Tesla en BMW het ondertussen standaard hebben (vroeger niet). Dan vermoed ik dat het wel de moeite is om te nemen.

In zomerse omstandigheden zal het waarschijnlijk weinig nut hebben, maar in de winter zou je dat toch moeten merken.

Degene die in september geleverd moeten worden, zoals die van mij (eerste week normaal, 3 weken vroeger dan voorzien), staan al een maand op de boot hé... het transport duurt +\- 3 maanden is mij verteld
Laten we hopen, in de leasingtool zegt hij nog in afwachting van productie.

iemand ervaring met de optie "warmtepomp" ?

is het de investering waard? of voegt het slechts een beperkt aantal km range toe?

In de video's van Bjorn komt hij hier toch vaak op terug dat dit echt wel een zeer cruciaal iets is om snel te kunnen laden wanneer het kouder wordt.

EQA nog niet live bekeken neen. We zitten in een speciale situatie dat we met een aantal collega's overeen moeten komen welke wagen het wordt en Mercedes is daar al vrij snel afgevallen 😛
XC40 zie je inderdaad massaal rondkoersen maarja, voor mij is dat niet echt een argument want dan kan je elke 3/C/A4/V60/Passat/... ook schrappen. En qua looks is het zeker ook niet mijn favoriet (geen enkele normale EV) maar ik stoor me er ook niet echt aan.

@Silence stelde hier eerder ook al de Kia voor. Ziet er zeer cool uit maar ik vrees dat een niet-Premium merk geen kans maakt.

Da's zeker waar, zoals eniac zegt ook. Maar de XC40 is toch al even uit en staat niet op een splinternieuw platform als de Enyaq of ID.4
Kijk naar dat interieur :puke:

XC40-interior-dashboard-scaled.jpg

Laatst bewerkt:
Laten we hopen, in de leasingtool zegt hij nog in afwachting van productie.

In de video's van Bjorn komt hij hier toch vaak op terug dat dit echt wel een zeer cruciaal iets is om snel te kunnen laden wanneer het kouder wordt.

De vraag blijft: is het voor mij écht nodig.

Als ik elke dag kan volladen voor vertrek (werkdag = max 125km, te zien bij welke klant ik die dag zit) dan kom ik ruim toe en hoef ik nooit te snelladen.
Enkel voor wintersportreis vermoed ik dus nodig.

heb hier een video van battery life gezien, daar komen ze na een test in de winter uit op 9% meer range.

Wel da's uw eigen keuze :p
Voor mij is alles gelinkt aan snel laden en groter bereik/battery life gewoon absoluut om te nemen. Bij jou kunnen die voorkeuren anders liggen natuurlijk. Als je toch nooit gaat snelladen en de wagen de hele dag op het werk en de hele nacht thuis kan insteken hoef je daar misschien niet zo van wakker te liggen, geen idee.

Voor de geinteresseerden, de verkoopscijfers van EV's in enkele europese landen, ID3/4 en Enyaq zijn daar inderdaad toch in serieuze opmars bezig.

De vraag blijft: is het voor mij écht nodig.

Als ik elke dag kan volladen voor vertrek (werkdag = max 125km, te zien bij welke klant ik die dag zit) dan kom ik ruim toe en hoef ik nooit te snelladen.
Enkel voor wintersportreis vermoed ik dus nodig.

heb hier een video van battery life gezien, daar komen ze na een test in de winter uit op 9% meer range.
Is er een optie met standverwarming gelinkt aan de warmtepomp? Dan zou dat een extra reden zijn om er één te nemen. In de winter een kwartier voor vertrek de standverwarming opzetten en met propere ruiten vertrekken. Of in de zomer in een gekoelde auto vertrekken.

Als je auto altijd binnenstaat geldt dat weer veel minder uiteraard.

Is er een optie met standverwarming gelinkt aan de warmtepomp? Dan zou dat een extra reden zijn om er één te nemen. In de winter een kwartier voor vertrek de standverwarming opzetten en met propere ruiten vertrekken. Of in de zomer in een gekoelde auto vertrekken.

Als je auto altijd binnenstaat geldt dat weer veel minder uiteraard.
Ik denk dat je veel moeite gaat moeten doen om een EV te vinden die geen standverwarming heeft. Dat hebben ze volgens mij allemaal standaard.

Een warmtepomp kost op de Skoda Enyaq blijkbaar €1225. Dat levert je in de winter inderdaad het comfort van een hoger rijbereik op.
Maar over de levensduur van de auto moet je dan toch ook gewoon heel wat minder elektriciteit (= €€€ en minder CO2-uitstoot) verbruiken? Kan iemand inschatten over hoeveel kWh per jaar dat zou kunnen gaan, voor iemand die bv. 20.000 km per jaar rijdt?

Een warmtepomp kost op de Skoda Enyaq blijkbaar €1225. Dat levert je in de winter inderdaad het comfort van een hoger rijbereik op.
Maar over de levensduur van de auto moet je dan toch ook gewoon heel wat minder elektriciteit (= €€€ en minder CO2-uitstoot) verbruiken? Kan iemand inschatten over hoeveel kWh per jaar dat zou kunnen gaan, voor iemand die bv. 20.000 km per jaar rijdt?
Verbruik voor 100 000 km = 220 Wh/km * 100 000=22 000 kWh
10% rendementswinst : 2200 kWh
opbrengst = 0.25 * 2200 kWh = 550 EUR
Met een stuk van die opbrengst aan een snellader ga je misschien aan 600-700 EUR geraken.

Met een stuk van die opbrengst aan een snellader ga je misschien aan 600-700 EUR geraken.

Je vergeet wel dat in de zomer er minder rendementswinst is, dus mss average op heel het jaar ergens 5-6%

Ik zou er dan toch sowieso voor kiezen. 50% van de investering betaalt zich terug door lager elektriciteitsverbruik, de andere helft van de investering geeft je een groter rijbereik en wellicht een iets hogere doorverkoopwaarde. Onnozel dat Skoda die warmtepomp er niet gewoon standaard in steekt, maar dan gaat de vanafprijs natuurlijk weer met +- 1000 euro omhoog.

Vraag mij af of hier in België je wel aan die
10% rendement komt. Op tweakers is er heel wat gediscussieerd over die warmtepomp en was de algemene conclusie dat ze niet nuttig was in BE/NL.

Ja, maar airco is volgens mij ook wel een apart systeem. Want dat is altijd een warmtepomp ...
Het is dus de vraag waarom ze die niet gewoon gebruiken om te verwarmen...
Dat lijkt me echt een gemiste kans om twee systemen te installeren. Kostprijs en extra gewicht. Beter lijkt me 1 systeem voor koeling en verwarming.
1000 euro lijkt me nu ook niet echt een zotte prijs voor een klein warmtepompje.

Dat lijkt me echt een gemiste kans om twee systemen te installeren. Kostprijs en extra gewicht. Beter lijkt me 1 systeem voor koeling en verwarming.
1000 euro lijkt me nu ook niet echt een zotte prijs voor een klein warmtepompje.
Nadeel is dat airco standaard is, en warmtepomp in optie. Dus sowieso gescheiden systemen. Hadden ze het samengevoegd in 1 systeem en er 500 euro extra voor in de basis gezet het was beter geweest, zeker in de ratrace voor meer range per kwh.

Ik denk dat je veel moeite gaat moeten doen om een EV te vinden die geen standverwarming heeft. Dat hebben ze volgens mij allemaal standaard.
Ik kijk er echt naar uit om mijn wagen gewoon vanop mijn smartphone stil te starten eens ik uit bed kom en wanneer hij nog insteekt. Om dan in te stappen in een auto perfect op temperatuur zonder te krabben en zonder die op straat te moeten laten draaien waardoor de hele buurt mee wakker wordt.

Ja, maar airco is volgens mij ook wel een apart systeem. Want dat is altijd een warmtepomp ...
Het is dus de vraag waarom ze die niet gewoon gebruiken om te verwarmen...
Bij Tesla is dat dus wel één systeem, de octovalve. Tests van Björn Nyland bewijzen ook de efficiëntie winst. Er is wel één nadeel, de airco is wat minder krachtig. Als het echt warm is krijg de auto alleen fris met luchthercirculztie. En ze is niet optioneel.

Ik kijk er echt naar uit om mijn wagen gewoon vanop mijn smartphone stil te starten eens ik uit bed kom en wanneer hij nog insteekt. Om dan in te stappen in een auto perfect op temperatuur zonder te krabben en zonder die op straat te moeten laten draaien waardoor de hele buurt mee wakker wordt.
Zo leef ik al bijna een jaar. Ik koel de wagen ook voor ik instap indien het echt warm is. Interieur wordt 65 •C….met al dat glas…

Nu, wij hebben een garage, en dan is dat nut wel beperkt ... Natuurlijk op de terugweg is het wel aangenaam...

Ik zou er dan toch sowieso voor kiezen. 50% van de investering betaalt zich terug door lager elektriciteitsverbruik, de andere helft van de investering geeft je een groter rijbereik en wellicht een iets hogere doorverkoopwaarde. Onnozel dat Skoda die warmtepomp er niet gewoon standaard in steekt, maar dan gaat de vanafprijs natuurlijk weer met +- 1000 euro omhoog.
Ik vermoed dat in de zuiderse landen het nut van die warmtepomp een pak minder wordt en dan maakt die 1000 euro wel uit.
In België zou ik dat er sowieso bij nemen, genoeg dagen dat het richting de 0 graden gaat en dan daalt je rijbereik echt keihard.

Terug
Bovenaan