Elektrische wagens

Wat betreft het bezet houden van laadpalen kan je ook eenvoudig de oplossing van Tesla toepassen. Wanneer je aan een snel lader stopt met laden betaal je een euro boete per minuut. Zo’n systeem zou ook perfect kunnen op trage laadpalen met dan misschien iets meer lag. Ze zullen die palen dan wel vrijgeven. Parkeren op een EV laadplaats zou standaard wegslepen moeten zijn ook voor een EV die niet laadt.
Maar het is nu niet verplicht om te laden dus wegslepen is wettelijk onmogelijk. En een idle fee is wel bij meerdere laadpaal aanbieders, niet alleen Tesla.

Zeker niet, maar das wel dagelijks 10 minuten vs een diesel waar dat dagelijks 0 minuten is.
Lees daarnaast de posts hierboven over de laadpalen op het werk, allemaal zaken die je niet hebt wanneer je met een ICE zou rijden.

Dus zolang laden gelijk is aan uw auto ergens kwijtzijn voor even, blijft dat praktisch minder interessant dan een ICE.
Vandaar dat ik vooral hoop in snelheid van het laden, waarbij bvb 350KWH de minimum wordt zodat laden niet meer dan enkele minuten duurt en het niet gelijkstaat aan je wagen parkeren.

Een volle tank tanken met diesel duurt hooguit 5 a 10 minuten, afhankelijk van de tank en snelheid van de pomp. Dat moet de aim van EV zijn, niet zozeer die range.
Dat is dan allemaal de kost die we moeten betalen om zomers van 50+ graden te vermijden? Want dat is uiteindelijk wel waarom die push naar EV er is. Lijkt me een kleine kost dan.

Dat is dan allemaal de kost die we moeten betalen om zomers van 50+ graden te vermijden? Want dat is uiteindelijk wel waarom die push naar EV er is. Lijkt me een kleine kost dan.
dat gaat ge niet vermijden door op EV's over te schakelen, wel door kernenergie te behouden en aan te vullen met hernieuwbaar.
Indien heel Belgie morgen op EV's rijdt, maar onze elektriciteit via gas wordt geproduceerd, denk ik dat het voordeel dat we zouden hebben door volledig EV te gaan zo goed als wegvalt.

Daarnaast ligt de gemiddelde consument daar duidelijk niet van wakker, anders had men die meerkost en praktische zaken naast zich gelegd en en masse EV's liggen kopen. Stel uzelf de vraag maar hoeveel er een EV hadden mogen bestellen via het werk of particulier kunnen kopen moesten de belastingsvoordelen er niet zijn. Ik alvast niet.

dat gaat ge niet vermijden door op EV's over te schakelen, wel door kernenergie te behouden en aan te vullen met hernieuwbaar.
Indien heel Belgie morgen op EV's rijdt, maar onze elektriciteit via gas wordt geproduceerd, denk ik dat het voordeel dat we zouden hebben door volledig EV te gaan zo goed als wegvalt.
Neen helemaal niet. Vooral voor alle stadsverkeer is de efficiëntie van een BEV zo superieur dat een BEV de betere keuze blijkt. De automobielsector brengt nog af en toe een studie uit die het tegendeel bewijst maar die studies zijn zo ongeloofwaardig dat ze de dag zelf nog tot brandhout worden gereduceerd.

Dat is dus verkeerd gedacht. Met de huidige energiemix stoten EV's al veel minder CO² uit gedurende hun levensduur (dat is dus productie en sloop inbegrepen). Dat geldt zelfs voor de Europese landen die nog deels teren op steenkool of bruinkool. En aangezien de energiemix alleen maar groener wordt, worden EV's dus vanzelf ook nog milieuvriendelijker.

Allee, eigenlijk moet je zeggen minder milieuvervuilend. Want een verplaatsing van 100km is eigenlijk op zich al heel vervuilend tenzij je het te voet of met de fiets doet.

Dat is dus verkeerd gedacht. Met de huidige energiemix stoten EV's al veel minder CO² uit gedurende hun levensduur (dat is dus productie en sloop inbegrepen). Dat geldt zelfs voor de Europese landen die nog deels teren op steenkool of bruinkool. En aangezien de energiemix alleen maar groener wordt, worden EV's dus vanzelf ook nog milieuvriendelijker.

Allee, eigenlijk moet je zeggen minder milieuvervuilend. Want een verplaatsing van 100km is eigenlijk op zich al heel vervuilend tenzij je het te voet of met de fiets doet.
Momenteel 30%, op volledig hernieuwbare energie wordt dat 60%.
Nu, laat ons eerlijk zijn, de CO2 uitstoot van wagens in de Westerse wereld was al lang niet meer het probleem he...

Nu, laat ons eerlijk zijn, de CO2 uitstoot van wagens in de Westerse wereld was al lang niet meer het probleem he...
Bwa, als je de cijfers van het EPA bekijkt dan zorgde de uitstoot van "light duty vehicles" (waaronder ik versta: auto's, camionettes, pickups en consoorten) in 2019 voor 16,8% van de totale CO2 uitstoot van van de Verenigde Staten. Dan zou ik niet durven stellen dat dat geen probleem is.

En waarom niet. De transportsector is de enigste sector die de voorbije 20-30 jaar nada vooruitgang geboekt heeft qua CO2uitstoot. Voor auto’s is dat minder dan 1% per jaar per km. Ruim onvoldoende.
En ja dat is meer transport dan 20 jaar geleden maar andere sectoren zijn ook gegroeid en hebben tegelijkertijd hun CO2 uitstoot gereduceerd.

Bwa, als je de cijfers van het EPA bekijkt dan zorgde de uitstoot van "light duty vehicles" (waaronder ik versta: auto's, camionettes, pickups en consoorten) in 2019 voor 16,8% van de totale CO2 uitstoot van van de Verenigde Staten. Dan zou ik niet durven stellen dat dat geen probleem is.
Nu neem je daar wel een land waar ze die dingen ook uitrusten met een benzine V8 ipv met een zuinige dieselmotor.

China stoot bvb 3x meer co2 uit dan de EU, terwijl er minder auto's rondrijden...

Nu neem je daar wel een land waar ze die dingen ook uitrusten met een benzine V8 ipv met een zuinige dieselmotor.

China stoot bvb 3x meer co2 uit dan de EU, terwijl er minder auto's rondrijden...
Ik zal blij zijn als die zuinige diesels wegzijn uit het straatbeeld. Hier kan je tijdens ochtend- en avondspits ruiken welke auto net voorbijgereden kwam

Met de huidige energiemix stoten EV's al veel minder CO² uit gedurende hun levensduur (dat is dus productie en sloop inbegrepen). Dat geldt zelfs voor de Europese landen die nog deels teren op steenkool of bruinkool.

Dat is niet in elk land zo. Je moet het niet ver van huis zoeken.

Steenkool stoot 800gr/kWh CO2 uit. Bruinkool 1200gr/kWh. Door zo een centrale in Nederland is de gemiddelde uitstoot per kWh daar rond de 600gr/kWh. Bron electricitymap.

600gr * 20 kWh / 100 is 120gr/km.
Dat is gelijk aan een dieselwagen.

Nog niet gemeld hoeveel andere gassen en fijnstof een kolencentrale uitstoot.

De energiemix zal vergroenen, maar dat het nu al beter is, klopt ook niet altijd.

Dat is niet in elk land zo. Je moet het niet ver van huis zoeken.

Steenkool stoot 800gr/kWh CO2 uit. Bruinkool 1200gr/kWh. Door zo een centrale in Nederland is de gemiddelde uitstoot per kWh daar rond de 600gr/kWh. Bron electricitymap.

600gr * 20 kWh / 100 is 120gr/km.
Dat is gelijk aan een dieselwagen.

Nog niet gemeld hoeveel andere gassen en fijnstof een kolencentrale uitstoot.

De energiemix zal vergroenen, maar dat het nu al beter is, klopt ook niet altijd.
Vergeet de ontginning, raffinage en transport van olie/diesel niet mee te rekenen.

Hier een grafiekje van hetgeeen ik bedoelde:
ElectricyMixesClimateChange%20%281%29.png

Zelfs in kolen Polen is stoot een EV dus al 25% minder CO2 uit gedurende zijn levensduur. In België is dat blijkbaar 65% minder, waarschijnlijk dankzij onze kernenergie.

Net zoals ontginning en transport van brandstof voor een energiecentrale. De grafiek houdt wellicht ook geen rekening met afbraak of regeneratie van kernenergie, maar gewoon voor duizenden jaren opslaan? Gaat enkel over co2, maar radioactiviteit is een stukje destructiever.

Daarmee wil ik zeggen dat het klimaatvriendelijke idee achter elektrische wagens wat te mooi wordt gemaakt. We hebben dringend nood aan meer groene elektriciteit. Pas daarna is elektrisch echt klimaatvriendelijkER.

Net zoals ontginning en transport van brandstof voor een energiecentrale. De grafiek houdt wellicht ook geen rekening met afbraak of regeneratie van kernenergie, maar gewoon voor duizenden jaren opslaan? Gaat enkel over co2, maar radioactiviteit is een stukje destructiever.
En wat is dan volgens u de impact?
Weet je hoeveel TWh een kerncentrale gedurende heel zijn leven genereert? Daarbij is er bij een kerncentrale enkel het nucleair gedeelte dat qua afvalverwerking complexer is. Maar laat ons zeggen 60% is gewoon standaard afval als in beton, metaal, koper en puin.

Radioactiviteit is schadelijk ALS het in grote vorm vrijkomt. Voor levende organismen. Maar hoeveel keer gebeurt dat? Als je dat gewoon normaal verwerkt en opslaat dan is daar echt 0,0 destructief aan.

Ik zal blij zijn als die zuinige diesels wegzijn uit het straatbeeld. Hier kan je tijdens ochtend- en avondspits ruiken welke auto net voorbijgereden kwam
Dan rijden er nog veel diesels zonder roetfilter in jouw ochtend- en avondspits. Een recente diesel ruik je echt niet van op afstand, je mag al aan de uitlaat hangen om het te ruiken.

En wat is dan volgens u de impact?
Weet je hoeveel TWh een kerncentrale gedurende heel zijn leven genereert? Daarbij is er bij een kerncentrale enkel het nucleair gedeelte dat qua afvalverwerking complexer is. Maar laat ons zeggen 60% is gewoon standaard afval als in beton, metaal, koper en puin.

Radioactiviteit is schadelijk ALS het in grote vorm vrijkomt. Voor levende organismen. Maar hoeveel keer gebeurt dat? Als je dat gewoon normaal verwerkt en opslaat dan is daar echt 0,0 destructief aan.

Dat becijferen laat ik aan echte onderzoekers over, maar vaststellen dat enkel kijken naar CO2 niet het volledige verhaal vertelt is wel waar we het over eens kunnen zijn. Kernafval is niet iets wat de natuur kan 'oplossen'. Het is bijna zoals PFOS een blijvend probleem.

Elektrisch rijden kan veel klimaatvriendelijker.

Dat becijferen laat ik aan echte onderzoekers over, maar vaststellen dat enkel kijken naar CO2 niet het volledige verhaal vertelt is wel waar we het over eens kunnen zijn. Kernafval is niet iets wat de natuur kan 'oplossen'. Het is bijna zoals PFOS een blijvend probleem.

Wablief? De halvering van de stralingsintensiteit is net iets wat op en top natuurlijk is. Veel natuurlijker dan dat wordt het niet. Dat komt constant in de natuur voor.
Dus nee dat is geen blijvend probleem.

Het probleem bij kernafval is vrij simpel dat het initiële stralingsniveau gigantisch hoog ligt. En dat de halveringstijd ook gewoon zeer hoog is. Maar je slaagt dat op waar de straling geen impact heeft op mens en dier, en dit zo lang dit het zichzelf oplost. En dat doet het ook, alleen maken jij en ik dat niet meer mee voor het grootste deel van het afval dat nu gecreëerd wordt.

Daarnaast ligt de gemiddelde consument daar duidelijk niet van wakker, anders had men die meerkost en praktische zaken naast zich gelegd en en masse EV's liggen kopen. Stel uzelf de vraag maar hoeveel er een EV hadden mogen bestellen via het werk of particulier kunnen kopen moesten de belastingsvoordelen er niet zijn. Ik alvast niet.
Het is een en en en en en en ... verhaal uiteraard. Maar EV is duidelijk een deel van die puzzel. ( en kernenergie ook wat mij betreft)

Kernafval heeft niks met het klimaat te maken...

Terug
Bovenaan