Elektrische wagens

Daar ben ik eigenlijk niet zo meer van overtuigd, tenzij je segmenten puur op exterieurlengte gaat beoordelen.
Want qua interieurruimte wint de Q4 het nipt van de iX3.
Een iX2, als die van nul als EV opgebouwd wordt, zal dan ook qua interieur gewoon in het vaarwater van de iX3 zitten.

Ik denk dat heel het segmenten gedoe gaat moeten herbekeken worden met de EV's.
De Hyundai Ioniq 5 schijnt daar vrij extreem in te zijn, in verhouding interieurruimte vs exterieurformaat.
Dus die puur op exterieurformaat in een bepaalde klasse gooien, zou die auto ook geen recht aandoen imo.
Segmenten hebben sowieso niets met lengte as such te maken hé. Een Skoda Octavia is een C-segmenter met meer ruimte dan een 3-reeks, die een D-segmenter is. En de D-segmenter van Skoda is qua binnenruimte gelijkwaardig aan een a6.

Een Tiguan is even groot als een X3 maar zit in het segment van een x1, net als de Q3. Alledrie gebaseerd op een platform van een c-segmenter. En dat is met het MEB platform, wat ook dat van de elektrische Golf - de ID3/4 is, ook zo.

Niet dat dat er toe doet, maar de gewone Etron zit in het segment van de iX3, de q4 Etron niet. De vanafprijs scheelt ook ruim 20K hé :D

Ik heb begrepen van iemand die het al jaren doet met een hybride, dat je eigenlijk de EV elektriciteitsverbruik apart moet bijhouden.
Die mag niet zomaar samen met de rest van de elektriciteit gerekend worden.
Beetje zoals rode diesel en gewone diesel, je mag ook je auto niet tanken met de rode diesel die in je stookketel zit.
Als hybride is dat redelijk moeilijk te controleren door de fiscus, aangezien er niet veel bewijs is hoeveel je precies elektrisch rijdt.
Maar bij een EV kan de fiscus op basis van je kilometerstand misschien wel zien of er iets niet klopt.
Ge hebt daar keuzes in. Eén keuze is om een kWh teller te plaatsen (of een laadpaal met ingebouwde kWh teller te gebruiken). Een andere optie is zoals anders zegt om de hele rekening door de vennootschap te laten betalen, en dan een VAA te rekenen voor het privé verbruik.

Ik heb intussen zonnepanelen, dus voor mij is het voordeliger om het verbruik door te rekenen.

Maar aan welke kost...
(ultra) snelladen aan 0.79cent per kwh komt duurder als een diesel uit. Bij ietwat batterij zit je aan 50 euro per laadbeurt en je doet er 300-400km mee.
https://tweakers.net/nieuws/162424/...ische-rijders-bij-gebruik-van-snelladers.html
Je maakt een belangrijke redeneringsfout. Je gebruikt zo’n snellader occasioneel. Af en toe ga je dus meer betalen meestal betaal je veel minder. Fastned is trouwens 60 eurocent volgens mij. Die supersnelle laders zijn volgens mij overkill omdat je die laadsnelheid toch maar ten deel kan aanhouden. Dat kan natuurlijk nog evolueren…
ABC blijft het motto: Always Be Charging. Niet aan een snellaadpaal wel aan normale paal.

Je maakt een belangrijke redeneringsfout. Je gebruikt zo’n snellader occasioneel. Af en toe ga je dus meer betalen meestal betaal je veel minder. Fastned is trouwens 60 eurocent volgens mij. Die supersnelle laders zijn volgens mij overkill omdat je die laadsnelheid toch maar ten deel kan aanhouden. Dat kan natuurlijk nog evolueren…
ABC blijft het motto: Always Be Charging. Niet aan een snellaadpaal wel aan normale paal.
Ik denk dan vooral aan mensen die niet kunnen laden thuis. Rijwoningen, installatie niet geschikt zoals bij mij thuis. 0%-100% 33 uur. :woohoo: aan 3.7kW Ook een redeneringsfout want je laad 20-80% maar is in dat geval nog steeds 20 uur he. ABC brengt wel soelaas maar dan zit je met het capaciteitstarief natuurlijk :S
Gelukkig kan ik op het werk op laden aan 70km/h (dacht 11-22kw)
Vergeet ook niet dat deze prijzen zonder accijnzen zijn nu. Benieuwd als vadertje staat er zich mee gaat moeien? 1 euro tot 1.5 euro per kwh?

Het blijft toch nog wat zoeken. De vakantie komt eraan (3 weken) Geen flauw idee wat ik met mijn wagen ga doen. Laad ik hem snel op voor een half uurtje aan een supercharger of toch best een paar uur ergens aan de tragere lader laten hangen. Te voet naar huis dan maar? De terugbetaling is nog niet in orde met het werk. Ik moet nog steeds zo een bakje ontvangen die ik tussen mijn stopcontact en de wagen kan hangen om te registreren. Dus thuis laden zit er nog niet echt in. (@12km/h trouwens :p)

Laatst bewerkt:
Segmenten hebben sowieso niets met lengte as such te maken hé. Een Skoda Octavia is een C-segmenter met meer ruimte dan een 3-reeks, die een D-segmenter is. En de D-segmenter van Skoda is qua binnenruimte gelijkwaardig aan een a6.

Een Tiguan is even groot als een X3 maar zit in het segment van een x1, net als de Q3. Alledrie gebaseerd op een platform van een c-segmenter. En dat is met het MEB platform, wat ook dat van de elektrische Golf - de ID3/4 is, ook zo.

Niet dat dat er toe doet, maar de gewone Etron zit in het segment van de iX3, de q4 Etron niet. De vanafprijs scheelt ook ruim 20K hé :D
Maar zo makkelijk is het niet om de EV's 1 op 1 te vergelijken met hun evenknie in hetzelfde segment.
De Q4 staat veel dichter bij de X3 dan bij de X1. Ook mag je niet vergelijken op basis van startprijs, want de iX3 is uitzonderlijk volgeladen met opties. Trek je de opties op de Q4 gelijk, dan zit je er al een stuk dichterbij qua prijs. Anders heeft het recent nog vergeleken.
Als BMW de X3 zou herbouwen als EV denk ik dat die ook niet meer zo makkelijk te vergelijken zou zijn met de ICE versie.

De Tiguan heeft 2 segmenten. Je hebt de gewone Tiguan in het X1 segment en de Allspace die in het X3 segment valt. De Allspace heeft 11cm langere wielbasis.

De Audi E-tron zit trouwens in het X5 segment. Het is opgebouwd van de Q8.
Er staat nog een Q5 e-tron op de planning die tussen de Q4 e-tron en de originele e-tron zal vallen.

De Tiguan heeft 2 segmenten. Je hebt de gewone Tiguan in het X1 segment en de Allspace die in het X3 segment valt. De Allspace heeft 11cm langere wielbasis.

De Audi E-tron zit trouwens in het X5 segment. Het is opgebouwd van de Q8.
Je geeft dus zelf het perfecte voorbeeld, dat het niks (weinig) met lengte te maken heeft. Zowel de gewone Tiguan als de Tiguan Allspace zijn L-segmenters. Daar verandert die 11 cm niks aan.

Een verlengde 3-reeks (China) of een 3GT is ook niet opeens een E-segmenter

En prijzen vanaf en mét opties, tjah. Ik heb een paar maand geleden een 320d geconfigureerd met alle opties die je standaard krijgt op een 620d. Dat scheelt geen 3000 euro meer, maar de segmenten vervagen er niet door hé. Je kan een 1-reeks ook 60K doen kosten, maar het blijft een c-segmenter.

Een Q4 heb je voor eind de 40, een iX3 voor eind de 60, net zoals de EQC. Other league.

Wat betreft de gewone Etron heb je gelijk trouwens, die ziet er gewoon zo klein uit. En met dat dramatische rijbereik zou je ook niet verwachten dat het een rangetopper is

Je geeft dus zelf het perfecte voorbeeld, dat het niks (weinig) met lengte te maken heeft. Zowel de gewone Tiguan als de Tiguan Allspace zijn L-segmenters. Daar verandert die 11 cm niks aan.
Nochtans worden ze wel gepromoot vanuit VW als 2 aparte modellen. De Tiguan Allspace zit echt wel in het segment van de X3 hoor. Qua formaten komen die volledig overeen. Zowel exterieur als interieur.
Een verlengde 3-reeks (China) of een 3GT is ook niet opeens een E-segmenter

En prijzen vanaf en mét opties, tjah. Ik heb een paar maand geleden een 320d geconfigureerd met alle opties die je standaard krijgt op een 620d. Dat scheelt geen 3000 euro meer, maar de segmenten vervagen er niet door hé. Je kan een 1-reeks ook 60K doen kosten, maar het blijft een c-segmenter.

Een Q4 heb je voor eind de 40, een iX3 voor eind de 60, net zoals de EQC. Other league.
Maar als je kijkt naar de gewone X3, komt die wel een pak kaler bij de vanafprijs. Je mag je niet zo focussen op die vanafprijs van de iX3, want stel dat Audi nu ook hetzelfde doet. 15k aan opties standaard er op gooien en de vanafprijs 15k hoger leggen, dat maakt toch niet dat het opeens een ander segment wordt? De EQC komt trouwens ook redelijk kaal bij de vanafprijs, ga je daar opties op gooien, dan kom je een pak hoger uit dan de iX3. Maar de prestaties en batterij is dan ook weer een formaat sneller/groter dan de iX3 wat het prijsverschil ook meteen rechtvaardigt.

Wel bijzonder dat een 320d met gelijke opties als een 620d amper 3k scheelt :o

Trouwens als de X3 al upper SUV is, het M-segment. Wat is een X5 dan?
Volgens mij is X3 lower SUV L-segment en zit X1 in een ander segment.

Nochtans worden ze wel gepromoot vanuit VW als 2 aparte modellen. De Tiguan Allspace zit echt wel in het segment van de X3 hoor. Qua formaten komen die volledig overeen. Zowel exterieur als interieur.
Dat is net het hele punt :)

Het is wel hetzelfde segment, ik vind dat niet uit hé. Beide Tiguans zijn L-segmenters, of ze nu 3 of 6 meter lang zijn. Volkswagen marketing 2.0.

Ik kan tig voorbeelden blijven opnoemen maar je moet wel willen ook :)

Volvo c30/s40/v50. Alledrie c-segmenters. Waarbij de eerstgenoemde een mini 3-deurs hatchback is zonder ruimte en de derde een station met aanvaardbare proporties. Maar nog steeds een C-segmenter. Want het is gewoon dezelfde wagen met een aangepast platform en een gewijzigde koets.

Dat is met de Tiguan, nogmaals, ook zo. Believe me, mijn vrouw heeft er 1. Dat is gewoon een Golf, en het SUV segment van een Golf. Een L-segmenter dus.

Dat is net het hele punt :)

Het is wel hetzelfde segment, ik vind dat niet uit hé. Beide Tiguans zijn L-segmenters, of ze nu 3 of 6 meter lang zijn. Volkswagen marketing 2.0.

Ik kan tig voorbeelden blijven opnoemen maar je moet wel willen ook :)

Volvo c30/s40/v50. Alledrie c-segmenters. Waarbij de eerstgenoemde een mini 3-deurs hatchback is zonder ruimte en de derde een station met aanvaardbare proporties. Maar nog steeds een C-segmenter. Want het is gewoon dezelfde wagen met een aangepast platform en een gewijzigde koets.

Dat is met de Tiguan, nogmaals, ook zo. Believe me, mijn vrouw heeft er 1. Dat is gewoon een Golf, en het SUV segment van een Golf. Een L-segmenter dus.
Oke blijkbaar is er dan wat gegoochel in de segmenten, maar is dat dan nog relevant?
Want een Tiguan Allspace is gewoonweg een ander model dan de Tiguan. En die vergelijk je dan ook met de X3, Q5, GLC, Kodiaq, ... en niet met de X1 en dergelijke.
Idem met een V50, dat was indertijd gewoon een goedkopere concurrent voor een A4, BMW 3, ... en niet een auto die je bekeek als je een A3 of BMW 1 overweegt.

ps: heb jij nu een Q4 bestel
Oke blijkbaar is er dan wat gegoochel in de segmenten, maar is dat dan nog relevant?
Want een Tiguan Allspace is gewoonweg een ander model dan de Tiguan. En die vergelijk je dan ook met de X3, Q5, GLC, Kodiaq, ... en niet met de X1 en dergelijke.
Idem met een V50, dat was indertijd gewoon een goedkopere concurrent voor een A4, BMW 3, ... en niet een auto die je bekeek als je een A3 of BMW 1 overweegt.
Nu, we gaan wel heel ver offtopic, maar jij maakt de fout om alles te baseren op formaat.
Een 3GT is/was ruimer dan een 5-reeks. Het is echter wel gewoon een D-segmenter.

Een X3/Q5-koper is overigens helemaal niet dezelfde als een Kodiaq-koper. Een Kodiaq wordt gekocht door iemand die veel ruimte wil voor een lage prijs, maar omdat die veel volume heeft opereert die niet opeens in een hoger segment.

Een Ford Mondeo is qua formaat ook gelijk aan een 5 maar het koperspubliek ligt mijlenver uit elkaar. D-segment en E-segment.

Een Octavia Combi en een Golf Hatchback schelen dag en nacht qua ruimte, maar zijn gewoon C-segmenters. En een V50 was weldegelijk gewoon een concurrent voor een Golf Variant/Ford Focus Clipper, en niet voor een Audi A4/Ford Mondeo.

Nogmaals, 1001 voorbeelden.

Met de zogeheten crossovers is alles wat vager, maar ook Audi zelf zet de Q4 etron niet in de markt als een elektrische Q5. Duidelijk lager gepositioneerd, met een vanafprijs die gelijkaardig is aan een ID4 en Skoda Exxx kunnen ze ook niet anders. Er komen heus wel Etrons die het Q5 publiek zullen dienen.

Laatst bewerkt:

Ik denk dan vooral aan mensen die niet kunnen laden thuis. Rijwoningen, installatie niet geschikt zoals bij mij thuis. 0%-100% 33 uur. :woohoo: aan 3.7kW Ook een redeneringsfout want je laad 20-80% maar is in dat geval nog steeds 20 uur he. ABC brengt wel soelaas maar dan zit je met het capaciteitstarief natuurlijk :S
Gelukkig kan ik op het werk op laden aan 70km/h (dacht 11-22kw)
Vergeet ook niet dat deze prijzen zonder accijnzen zijn nu. Benieuwd als vadertje staat er zich mee gaat moeien? 1 euro tot 1.5 euro per kwh?

Het blijft toch nog wat zoeken. De vakantie komt eraan (3 weken) Geen flauw idee wat ik met mijn wagen ga doen. Laad ik hem snel op voor een half uurtje aan een supercharger of toch best een paar uur ergens aan de tragere lader laten hangen. Te voet naar huis dan maar? De terugbetaling is nog niet in orde met het werk. Ik moet nog steeds zo een bakje ontvangen die ik tussen mijn stopcontact en de wagen kan hangen om te registreren. Dus thuis laden zit er nog niet echt in. (@12km/h trouwens :p)
Inderdaad, voor degenen die thuis kunnen laden zijn die snellaadpalen praktisch om occasioneel te gebruiken, en is prijs bijgevolg niet zo belangrijk.

Maar vergeet niet, nu zijn degenen met elektrische voertuigen voor 95% of meer, mensen die effectief kunnen thuis laden, omdat dat een belangrijke factor was bij de (nu nog min of meer vrije keuze) om voor elektrisch, hybride of EV te gaan.

Ik ben voor die reden ook voor hybride gegaan, kan thuis wel laden maar net zoals Zwarten enkel aan een standaard 16A stopcontact.
Aanpassing naar hoger vermogen zou een zware investering zijn bij mij, mijn garage is losstaand van mijn huis (helemaal achteraan mijn tuin in een halfopen bebouwing) en er ligt maar een 3G2.5mm² kabel naar de garage, is een bijna 60 meter lange ondergrondse kabel die deels in de chape van de vloer op het gelijkvloers loopt.
Op mijn huidige elektriciteitsmeter zou ik wel 7.2 kW kunnen laden, maar weet niet hoe ik dat tot mijn garage moet krijgen.

Wanneer mensen wel naar elektrisch gepushed gaan worden, alvast via de bedrijfswagens, gaan we wel plots een groot gedeelte gebruikers zien die 100% afhankelijk zijn van zulke laadpalen omdat ze thuis helemaal geen laadmogelijkheden hebben (appartementen, rijwoningen in gemeenten waar het bij wet verboden is een laadkabel over de stoep te hebben lopen, ...).

Ik werk thuis en op locatie bij werven, met moeite 20% van waar ik moet zijn is er de mogelijkheid om aan een laadpaal in te pikken.

Probeer dat ook echt zoveel mogelijk te doen en actief naar de laadpalen te zoeken, voor meerdere redenen, in de steden betekent het dikwijls makkelijk (en gratis) parkeren als je er een beetje naar uitkijkt, en bij mijn wagen (BMW) krijg ik voor elke elektrisch gereden km punten die ik kan omzetten naar laadkrediet op het BMW Charge netwerk, tot nog toe zijn al mijn laadpaal facturen 0€ geweest!

Voor mensen die thuis niet kunnen laden is een EV vandaag nog niet super praktisch. Je kan het gerust doen en het is perfect voor je pendel wanneer je bij je werk kan laden.

Maar als consultant de EV toer opgaan en dan hopen dat je bij je klant ergens kan laden zou ik toch niet doen.
Die zaken zullen blijven tot men de snelheid van laden zo hoog krijgt dat een wagen volladen enkele minuten duurt.

Zolang dat er niet is, gaan een hele grote groep mensen uit de boot vallen in het EV verhaal, gewoonweg omdat je je wagen niet 1km verder kan gaan parkeren aan een publieke laadpaal (die dan bezet kan zijn).

Voor mensen die thuis niet kunnen laden is een EV vandaag nog niet super praktisch. Je kan het gerust doen en het is perfect voor je pendel wanneer je bij je werk kan laden.

Maar als consultant de EV toer opgaan en dan hopen dat je bij je klant ergens kan laden zou ik toch niet doen.
Die zaken zullen blijven tot men de snelheid van laden zo hoog krijgt dat een wagen volladen enkele minuten duurt.

Zolang dat er niet is, gaan een hele grote groep mensen uit de boot vallen in het EV verhaal, gewoonweg omdat je je wagen niet 1km verder kan gaan parkeren aan een publieke laadpaal (die dan bezet kan zijn).
Ik zie ondertussen dat er in Frankrijk heel wat Tesla taxi’s rondrijden. Taxi’s in Frankrijk rijden echt 100den km per dag voornamelijk door ziekentransport. Hen lukt dat dus wel…
Er zijn zeker nog mensen die uit de boot vallen maar dat zal redelijk snel evolueren. Mijn werkgever zet +300 laadpalen bij dit jaar ook voor bezoekers.

Ik zie ondertussen dat er in Frankrijk heel wat Tesla taxi’s rondrijden. Taxi’s in Frankrijk rijden echt 100den km per dag voornamelijk door ziekentransport. Hen lukt dat dus wel…
Er zijn zeker nog mensen die uit de boot vallen maar dat zal redelijk snel evolueren. Mijn werkgever zet +300 laadpalen bij dit jaar ook voor bezoekers.
Ik zie niet hoe dat in het verhaal/deze discussie speelt?

Ik denk niet dat er van die taxi rijders zijn met een Tesla die ofwel thuis niet aan een eigen deftig laadpunt kunnen laden, of de taxi op de stalplaats aan een lader achterlaten en met eigen vervoer/OV dan naar huis gaan...

Het gaat erover dat wanneer je thuis niet kan laden en niet elke dag naar hetzelfde kantoor (waar laadfaciliteiten zijn) moet gaan werken, een EV vandaag echt nog niet praktisch is.

Vandaar de verwijzing naar consultants, of mensen zoals mezelf (projectmanager voornamelijk van bouwwerven met simultaan een project of 5 lopend).

Moest ik bijvoorbeeld niet thuis kunnen laden, dan heb ik in mijn onmiddellijke omgeving (= wandelafstand) slechts twee laadpunten, dewelke na 17:00 quasi altijd bezet zijn.
Eerstvolgende laadpunten zou ik al een fiets in de koffer moeten steken om na het parkeren van de wagen thuis te kunnen geraken.

Logisch, gezien die vaste standplaatsen hebben met dedicated parkeerplaatsen waar dus gerust laadpalen kunnen staan. Een particulier heeft die luxe niet.

En al die bedrijfslaadpalen zijn goed en wel, maar vaak zijn deze niet toegankelijk voor niet werknemers. Das zoals heel wat laadpalen bij garages, die dan achter een poort staan.

Een goede plek voor laadpalen zouden supermarktparkings zijn imo, daar ga je wekelijks wel eens langs en als je dan gedurende het winkelen je wagen vol kan laden voor de hele week zou dat volgens mij voor velen voldoende zijn om hun pendel te doen.

Daarnaast blijf ik geloven dat EV's pas echt zullen gebruikt worden wanneer het laden niet langer dan 5 minuten duurt.
Als particulier wekelijks een halfuur aan een tankstation gaan zitten wachten puur om te laden gedurende je vrije tijd is een offer dat velen niet gaan maken. Zeker niet als je de prijzen van die snelladers dan ziet.

Op zich ben ik daar niet rouwig om dat het grote publiek nog niet volop aan de EV gaat, dan heb je geen laadfiles bij het reizen en geeft dat de infrastructuurbouwers genoeg tijd om te kunnen volgen.

Ik zie niet hoe dat in het verhaal/deze discussie speelt?

Ik denk niet dat er van die taxi rijders zijn met een Tesla die ofwel thuis niet aan een eigen deftig laadpunt kunnen laden, of de taxi op de stalplaats aan een lader achterlaten en met eigen vervoer/OV dan naar huis gaan...

Het gaat erover dat wanneer je thuis niet kan laden en niet elke dag naar hetzelfde kantoor (waar laadfaciliteiten zijn) moet gaan werken, een EV vandaag echt nog niet praktisch is.

Vandaar de verwijzing naar consultants, of mensen zoals mezelf (projectmanager voornamelijk van bouwwerven met simultaan een project of 5 lopend).
De taxichauffeur die ik ken laadt zijn wagen ook niet thuis op. Die passeert langs een supercharger. Twee keer per dag.

De taxichauffeur die ik ken laadt zijn wagen ook niet thuis op. Die passeert langs een supercharger. Twee keer per dag.
een taxichauffeur deelt zn dag ook zelf in, zeker als hij zelfstandige is. menig werknemer kan niet zomaar even de bureau verlaten om de wagen een halfuurtje te gaan opladen tijdens de werkuren.

Maar een Taxi is een use case die dat vrij makkelijk kan. Aangezien die vaak in diezelfde regio zijn en toch moeten wachten. Daarnaast heeft hij wss nog een Model S met gratis superchargen ...
Dat kan je niet vergelijken met recente modellen waar dat opladen wel zijn prijs heeft, en ook niet met iemand die tijdens zijn werkuren even een paar uur ergens kan staan wachten.

Dat is hetzelfde als zeggen "ik ken camionchauffeurs die slapen in hun camion, dus slapen in een auto bij een lange rit, lukt ook."

Terug
Bovenaan