Elektrische wagens

Vandaag met de Tesla naar de Provence gereden. Twee fietsen achterop. 3 laadbeurten van 20-30 minuten en één keer (gratis) volladen tijdens hotelovernachting. Bij het aankomen op bestemming nog even gestopt aan een supercharger nabij winkelcentrum zo dat accu 80%vol zit bij aankomst en onze eerste aankopen ook gedaan zijn. Was druk aan laadstations maar er was nooit file😎
Gereden aan 130 km/h waar mogelijk, verbruik van 225- 240 - 235 Wh/km op de eerste drie stroken. Laatste stuk (Vienne tot Provence) was in de accordeonfile rijden, heb ik afgelegd aan 175 Wh/km (gemiddeld 65 km/h). In totaal nog geen 40 eur laadkosten voor 1000 km. Ook in snelheid amper verschil met een ICE wagen.
Laadbeurten iedere 200-300 km, dan is het tijd voor een pauze.
Toen we ‘s middags gingen eten ben ik de wagen zelfs gaan afkoppelen omdat auto sneller geladen was als ons eten bereid.
Ik heb ook enkele Belgische en Nederlandse niet-Tesla rijders onderweg gezien. Polestar Id.3 ID.4 en zelfs een Nederlandse Enyaq met sleurhut aan een Ionity paal gezien.
Toffe samenvatting en leuk om te horen dat het op zich nog vlot gaat. Geen drukte bij de ionity laadpalen (want jij gebruikt die van Tesla zeker?)

Bij rustig verkeer rij ik ook graag wat langer door en zeker over langere peagestukken van 130. Op een uurtje of 3 kan je 400km afleggen. Kort beentjes strekken en opnieuw 400km afhandelen.

Dat is bij elektrisch rijden nog de toekomst.

De laatste tijd rijden we afwisselend gewoon door. Enkel stoppen voor plasje en wisselen bestuurder.

Bij mij hetzelfde, vorig jaar ook naar Frankrijk gereden en op de snelweg toch gemiddeld 150-160 km/u gereden en dat uren aan een stuk. Ik heb het geduld niet om dat tegen 100 km/u te doen en dan nog eens 2x een laadbeurt in te plannen.

Je kunt onmogelijk nog naar het zuiden rijden in hoogseizoen aan 160km/h zonder 6x geflitst te zijn...

Je kunt onmogelijk nog naar het zuiden rijden in hoogseizoen aan 160km/h zonder 6x geflitst te zijn...
Waze geeft alle camera's en wegcontroles aan. In Frankijk wordt die app heel actief gebruikt door veel bestuurders en continu geüpdated als er ergens controles staan.

Eerste ervaring, ik hoop dat er nog komen.
Als ik het goed heb moet je rekenen op minimaal 2u laadpauzes over 1000 km als er geen file staat aan laadpalen?
1000 km zonder de fietsen achterop kan je in theorie met drie stops van minder dan 20 minuten afleggen.
Je vertrekt dan met een volle accu en doet dan in een eerste stretch 400 tot 450 km. Zelf doe ik dat niet omdat je dan veel te veel comfort op geeft en omdat ik het onverantwoord vind om zo lang aan een stuk door te rijden. In theorie kan je dan de auto terug volledig opladen maar dat duurt echt veel te lang. Van zodra je aan 70% lading komt vertraagd het laden echt heel snel het is dus beter om vanaf dan iets kortere stroken te rijden omdat je dan gewoon gemiddeld een pak sneller op je bestemming bent. Dat hangt natuurlijk ook allemaal af van de positie van de snelladers op je route.
Het is gewoon een heel stuk veiliger en fijner om gewoon wat meer de tijd te nemen tijdens de rit. Gewoon starten met je reis van het vertrek en gewoon wat meer de tijd nemen. We zijn gisteren ook even de autostrade af gereden om gewoon rustig op ons gemak in een restaurant iets te eten. We hebben er ook een rit over 2 dagen van gemaakt met een stop in de auto en dan een etentje in een restaurant. De parkingen aan de kant van de autosnelweg laat ik met plezier aan jullie over.

Na 3 uur moeten rusten of je rijdt niet meer veilig lijkt met er ook sterk over...

Ik doe Praag ook in één stuk, met halverwege een pauze van een uurtje (half uurtje eten, half uurtje relaxen).

Ik doe dat wel altijd in een weekend, liefst zondags, veel minder verkeer/stress.

Dit is bijvoorbeeld nog ruim binnen wat een vrachtwagenchauffeur mag rijden, twee keer 4,5 uur met een pauze van 45 minuten (die zal wel minder afstand afgelegd hebben door zijn lagere snelheid).

Constant op restaurant gaan is dan ook weer niet iedereen gegeven natuurlijk
Tsja het junkfood in het gemiddelde wegrestaurant laat ik met plezier aan mij voorbij gaan. Het klootjesvolk ook. Een slaatje en een drankje X 2 kost - eens je van de autosnelweg af bent - nog geen 25 EUR.
En je moet niet op restaurant heh je kan ook je frigobox meenemen en ergens in een dorpje stoppen. Vorig jaar bij het terugkomen gestopt in het eerste dorp van de autostrade, een baguette gekocht en een stukje Tome de Savoie daarbij opgegeten op een bankje.😎

Een slaatje en een drankje X 2 kost - eens je van de autosnelweg af bent - nog geen 25 EUR.
Schitterende deal doe je dan :P
En ik die dacht dat ik als goed bezig was met 7€ voor twee slaatjes en twee gekoelde flesje van 500ml cola.

Op 940km maar één keer een uurtje stoppen is toch wel zot. Dan kan ik niet hoor. Wij stoppen meestal 1x om te eten, pak een half uurtje tot drie kwartier en ik denk een keer of drie of vier om te plassen.

Jij rijdt ook 130 km/h in de file?

Je zei "elke 200-300km stoppen" en dat je het laatste stuk accordeon file had. Ik weet ook niet dat je het hele traject file had hè.

Ik zorg ervoor dat ik grotendeels filevrij kan rijden (en dat lukt heel goed). Heenreis is typisch 's nachts, terugreis op weekdagen. Dus ja, ik kan heel vaak CC op 130 zetten.

Heenreis is typisch 's nachts, terugreis op weekdagen. Dus ja, ik kan heel vaak CC op 130 zetten.
Zo ‘s nachts rijden moet je toch maar kunnen hoor. Als ik dat doe dan verlies ik al twee dagen verlof omdat ik kapot ben.
Wij rijden meestal vroeg door genre 6-7u. Nog maar zelden file gehad buiten de gekende punten. Maar bon dat hoort erbij hoor, als ik thuis vertrek dan is de vakantie begonnen en dan maak ik mij daar allemaal geen zorgen in. Ik lange stukken zal ik ook sneller 110 of 120 rijden gewoon omdat dit rustiger is. Tegen 130 moet je toch al vaker van rijstrook veranderen en mensen inhalen.

Zo ‘s nachts rijden moet je toch maar kunnen hoor. Als ik dat doe dan verlies ik al twee dagen verlof omdat ik kapot ben.

Denk dat ik dat hier al eens ergens uitgelegd heb - ik slaap de namiddag voor vertrek een heel aantal uur en doe ook nog eens een tussenovernachting waar ik in de namiddag ook slaap. Zo kom ik zonder slaaptekort op eindbestemming 🙂

Klootjesvolk represent, boterhammen van thuis en opeten op de parking of zelfs tijdens het rijden.
Dat maakt je geen klootjesvolk. Dan moet je je ook nog asociaal gedragen op die aire, en onder meer je afval laten rondslingeren.
Schitterende deal doe je dan :P
En ik die dacht dat ik als goed bezig was met 7€ voor twee slaatjes en twee gekoelde flesje van 500ml cola.
Dat kan dus ook. Maar dan zit je die niet ergens op een terrasje op te eten
Op 940km maar één keer een uurtje stoppen is toch wel zot. Dan kan ik niet hoor. Wij stoppen meestal 1x om te eten, pak een half uurtje tot drie kwartier en ik denk een keer of drie of vier om te plassen.
Ik stop ook meerdere keren. 1000 km is typisch 4 keer stoppen. Je wint er amper iets bij met dat niet te doen.

Bij heel deze discussie gaan jullie er precies allemaal vanuit dat er maar 1 chauffeur is? Zijn jullie echt allemaal de enige chauffeur op vakantie?
Leer uw vrouw es rijden godverdomme :tongue:.

Wij wisselen toch steeds en rijden 50/50, en dan is het toch makkelijk grote stukken in 1 keer (aka enkel stoppen voor switch en pissen) te rijden.
En in dat geval is de impact van een elektrische wagen toch significant hoor...

Bij heel deze discussie gaan jullie er precies allemaal vanuit dat er maar 1 chauffeur is? Zijn jullie echt allemaal de enige chauffeur op vakantie?

Wij wisselen toch steeds en rijden 50/50, en dan is het toch makkelijk grote stukken in 1 keer (aka enkel stoppen voor switch en pissen) te rijden.
En in dat geval is de impact van een elektrische wagen toch significant hoor...
Het is maar wat je significant vindt he. Als Ugar zegt dat het lukt met 2*20 minuten stoppen - tjah - dan is de impact maximum 40 minuten hé :)

Het is maar wat je significant vindt he. Als Ugar zegt dat het lukt met 2*20 minuten stoppen - tjah - dan is de impact maximum 40 minuten hé :)
Minder zelfs, want met benzinewagens moet ge ook tanken. Maar dat is inclu 1 overnachting waar hij ook laadt. Dus het is al (minstens) 3X opladen?

En don't get me wrong, het is allemaal te doen en te plannen hoor. Het mag alleen wat realistischer voor gesteld worden (langs beide kanten).

Minder zelfs, want met benzinewagens moet ge ook tanken. Maar dat is inclu 1 overnachting waar hij ook laadt. Dus het is al (minstens) 3X opladen?

En don't get me wrong, het is allemaal te doen en te plannen hoor. Het mag alleen wat realistischer voor gesteld worden (langs beide kanten).
Vind ik ook. Het wordt nu afgeschilderd alsof er geen verschil is, maar imo is dat er wel.
Ik ben de laatste om te zeggen dat ge uw autokeuze moet laten afhangen van vakantieplannen (om dezelfde reden dat niet iedereen een camionette koopt voor het geval ze eens zouden verhuizen), maar je bent wél langer onderweg en moet meer plannen.

Mijn vrouw is al lastig als ze in BE ergens heen moet waar ze, ik quote, "het niet kent". Dus ja, op reis rij ik letterlijk 100% van de kilometers. Heen, ter plaatse, en terug :)

Los van de discussie, ugar toont natuurlijk wel aan dat het absoluut kan en goed te doen is. Dat vind ik de positieve kant.
Mijn grootste bedenking zit dan ook niet aan die kant, maar eerder: wat gaat het geven binnen 5-10 jaar wanneer we hoe langer hoe meer naar elektrische wagens worden geduwd? De infrastructuur zal moeten volgen, of we gaan wel degelijk routinematig in laadfiles vervallen.

Terug
Bovenaan