Elektrische wagens

Vandaag met de Tesla naar de Provence gereden. Twee fietsen achterop. 3 laadbeurten van 20-30 minuten en één keer (gratis) volladen tijdens hotelovernachting. Bij het aankomen op bestemming nog even gestopt aan een supercharger nabij winkelcentrum zo dat accu 80%vol zit bij aankomst en onze eerste aankopen ook gedaan zijn. Was druk aan laadstations maar er was nooit file😎
Gereden aan 130 km/h waar mogelijk, verbruik van 225- 240 - 235 Wh/km op de eerste drie stroken. Laatste stuk (Vienne tot Provence) was in de accordeonfile rijden, heb ik afgelegd aan 175 Wh/km (gemiddeld 65 km/h). In totaal nog geen 40 eur laadkosten voor 1000 km. Ook in snelheid amper verschil met een ICE wagen.
Laadbeurten iedere 200-300 km, dan is het tijd voor een pauze.
Toen we ‘s middags gingen eten ben ik de wagen zelfs gaan afkoppelen omdat auto sneller geladen was als ons eten bereid.
Ik heb ook enkele Belgische en Nederlandse niet-Tesla rijders onderweg gezien. Polestar Id.3 ID.4 en zelfs een Nederlandse Enyaq met sleurhut aan een Ionity paal gezien.

Vandaag met de Tesla naar de Provence gereden. Twee fietsen achterop. 3 laadbeurten van 20-30 minuten en één keer (gratis) volladen tijdens hotelovernachting. Bij het aankomen op bestemming nog even gestopt aan een supercharger nabij winkelcentrum zo dat accu 80%vol zit bij aankomst en onze eerste aankopen ook gedaan zijn. Was druk aan laadstations maar er was nooit file😎
Gereden aan 130 km/h waar mogelijk, verbruik van 225- 240 - 235 Wh/km op de eerste drie stroken. Laatste stuk (Vienne tot Provence) was in de accordeonfile rijden, heb ik afgelegd aan 175 Wh/km (gemiddeld 65 km/h). In totaal nog geen 40 eur laadkosten voor 1000 km. Ook in snelheid amper verschil met een ICE wagen.
Toen we ‘s middags gingen eten ben ik de wagen zelfs gaan afkoppelen omdat auto sneller geladen was als ons eten bereid.
Ik heb ook enkele Belgische en Nederlandse niet-Tesla rijders onderweg gezien. Polestar Id.3 ID.4 en zelfs een Nederlandse Enyaq met sleurhut aan een Ionity paal gezien.
Fijn dat je jouw ervaringen deelt! Wij gaan in augustus, ook met elektrische wagen. Ben echt benieuwd hoe dit gaat meevallen. Veel zal idd afhangen van de drukte aan de snelladers .

Dinsdag mag ik de nieuwe iX3 afhalen. Kijk ernaar uit!

Eerste ervaring, ik hoop dat er nog komen.
Als ik het goed heb moet je rekenen op minimaal 2u laadpauzes over 1000 km als er geen file staat aan laadpalen?

Ook in snelheid amper verschil met een ICE wagen.

Dat is toch echt persoonsgebonden hoor. 200km aan 130 is anderhalf uur. Dan sta ik met een ICE echt nog niet stil. :)

Dat is toch echt persoonsgebonden hoor. 200km aan 130 is anderhalf uur. Dan sta ik met een ICE echt nog niet stil. :)
Jij rijdt ook 130 km/h in de file?
Eerste stuk 244 km met redelijk wat file, niet over Luxemburg maar Longwy gereden omdat Waze 58 min file aangaf in Lux. 3h00 gereden. Na laden in Metz tot aan hotel in Langres doorgereden. Ook op dat stuk redelijk wat files. Heeft uiteindelijk ook net geen 2 uur in beslag genomen. Je mag op dat stuk trouwens bijna nergens 130 veel stukken aan 90 km/h. Het was 21h15 toen we op ons hotel aankwamen.
De volgende ochtend één vrij kort stukje gereden 213 km en 1h40 min. Op dat stuk wel grotendeels goed kunnen doorrijden. We zijn toen gestopt met nog 30% accu. Het plan was om daar voldoende te laden om dan via N wegen door te rijden naar Lac du Bourget en ‘s middags iets te eten in een restaurant aan het meer. Maar het begon toen flink te regenen daarom toch maar gewoon terug richting autoroute du soleil gereden, en in Vienne aan de supercharger gaan eten. Dat was echt een kort stuk rijden maar op dat stuk stond volop file en ik had geen zin om met honger in de file te staan.
Auto in Vienne tot 80% opgeladen en nog eens 3 h aan één stuk doorgereden. Enfin van doorrijden was geen sprake want dus niet veel meer dan 60 km/h gereden op dat stukje…

Gemiddelde snelheid tijdens zo een autorit ligt meestal wel een stuk lager dan uw kruissnelheid. Denk dat ik eerder rond de 100km/u zit op zo een rit naar het zuiden.

Dat gezegd zijnde ik probeer meestal 3 uren te rijden alvorens te pauzeren. Tenzij ik moe moe ben of iets anders natuurlijk.

Gemiddelde snelheid tijdens zo een autorit ligt meestal wel een stuk lager dan uw kruissnelheid. Denk dat ik eerder rond de 100km/u zit op zo een rit naar het zuiden.

Dat gezegd zijnde ik probeer meestal 3 uren te rijden alvorens te pauzeren. Tenzij ik moe moe ben of iets anders natuurlijk.
Op onze vorige reizen reed ik nu wel (aanzienlijk) meer dan 3u in 1 stuk hoor. Ik kan zonder vermoeidheidsproblemen vrij makkelijk 6 of 7u rijden.
Met een EV moet je dat dan inplannen dat ge meer pauzes nodig hebt, en dat is geen drama, maar met mijn rijgedrag ga ik wel een stuk langer onderweg zijn met de EV.

Op onze vorige reizen reed ik nu wel (aanzienlijk) meer dan 3u in 1 stuk hoor. Ik kan zonder vermoeidheidsproblemen vrij makkelijk 6 of 7u rijden.
Met een EV moet je dat dan inplannen dat ge meer pauzes nodig hebt, en dat is geen drama, maar met mijn rijgedrag ga ik wel een stuk langer onderweg zijn met de EV.
Da's wat je zelf denkt, na 3u zakt uw concentratie als een pudding in mekaar.

Da's wat je zelf denkt, na 3u zakt uw concentratie als een pudding in mekaar.
Dat hangt van uw situatie af. Overdag bij rustig verkeer op een autostrade moet je ook niet continu 100% gefocust zijn.
's nachts op een onverlichte, bochtige weg is dat iets helemaal anders.
Om een voorbeeld te geven: LA naar SF met camper (dus niet tegen 120...), Dat rij je vrij makkelijk in 1x door.

kom kom alle data en onderzoek toont aan dat dat soort van rijgedrag niet verantwoord is.

(en ja we kennen ook de jef die al 30 jaar zat naar huis rijdt en nooit iets voor heeft. Dat is geen argument, dat is chance)

kom kom alle data en onderzoek toont aan dat dat soort van rijgedrag niet verantwoord is.

(en ja we kennen ook de jef die al 30 jaar zat naar huis rijdt en nooit iets voor heeft. Dat is geen argument, dat is chance)
Maar die onderzoeken (en ze hebben een punt) zijn wel van voor alle rijhulpsystemen.
Ondertussen moet je in file niks meer doen he.
En ja, dat zijn systemen die niet autonoom rijden, maar het maakt het rijden wel een pak minder vermoeiend.

Maar dat merk je toch net wel? Als ik vermoeid ben weet ik dat ik vermoeid ben. Ik merk dat ook aan m’n reacties enzo.
Dan zijt ge al veel té vermoeid eer ge het aan uw eigen reflexen begint te merken. Zoals zarathustra zegt, er is genoeg onderzoek naar gedaan hoor.

Maar die onderzoeken (en ze hebben een punt) zijn wel van voor alle rijhulpsystemen.
Ondertussen moet je in file niks meer doen he.
En ja, dat zijn systemen die niet autonoom rijden, maar het maakt het rijden wel een pak minder vermoeiend.
Dat maakt imo toch geen verschil. Zolang jij zelf verantwoordelijk bent moet je daar toch constant een oog op houden. Mss is dat mijn beroepsmisvorming, maar hoe meer systemen hoe meer kans dat er eentje iets doet dat het niet moet doen.

Ik vind nu rijhulpsystemen ook niet een argument om daarom langer (en dus met minder concentratie) door te mogen rijden. Die systemen dienen om onvoorziene omstandigheden eventueel op te vangen (of te verzachten) als extra hulpmiddel.. toch geen vervanging van de concentratie van de bestuurder he.

Bij mij hetzelfde, vorig jaar ook naar Frankrijk gereden en op de snelweg toch gemiddeld 150-160 km/u gereden en dat uren aan een stuk. Ik heb het geduld niet om dat tegen 100 km/u te doen en dan nog eens 2x een laadbeurt in te plannen.

Ik vind nu rijhulpsystemen ook niet een argument om daarom langer (en dus met minder concentratie) door te mogen rijden. Die systemen dienen om onvoorziene omstandigheden eventueel op te vangen (of te verzachten) als extra hulpmiddel.. toch geen vervanging van de concentratie van de bestuurder he.
Vind ik niet echt. Autonomous emergency braking wel, maar adaptieve Cc en lane keeping assist zijn beide gewoon om ritten minder vermoeiend te maken (ze gaan beide ook slecht om met onvoorziene omstandigheden...)

Bij mij hetzelfde, vorig jaar ook naar Frankrijk gereden en op de snelweg toch gemiddeld 150-160 km/u gereden en dat uren aan een stuk. Ik heb het geduld niet om dat tegen 100 km/u te doen en dan nog eens 2x een laadbeurt in te plannen.
Het gaat over gemiddelde snelheid op de totaalrit. Niemand heeft gezegd dat je 100km/u moet tuffen op de snelweg, ik ben de laatste om dat te doen.

Vind ik niet echt. Autonomous emergency braking wel, maar adaptieve Cc en lane keeping assist zijn beide gewoon om ritten minder vermoeiend te maken (ze gaan beide ook slecht om met onvoorziene omstandigheden...)
ik ben wel impressed van die ACC en lane assist op de ID4. Nu ja het is mijn eerste wagen met acc en lane assist en vind dit in filerijden echt wel leuk en ontspannend.
Niet dat file leuk is.... :unsure:

Terug
Bovenaan