Elektrische wagens

De verkoop van de Panamera zakt - ondanks een facelift - als een pudding in mekaar (-50% yoy). En er blijken tegelijkertijd veel mensen een Taycan, de andere sedan / 4-deurs van Porsche, te kopen.
En ik zie niet in waarom die een pak meer kost.
Panamera is tussen de 82 en de 165 kEUR, de Taycan tussen de 86 kEUR en de 191 kEUR
Taycan 4S: 110k
Panamera 4S: 121k
Panamera 4S e-hybrid: 133k
Taycan Turbo S: 191k
Panamera Turbo S: 188k
Panamera Turbo S e-hybrid: 194k

Dus in de "lage" klasse is de Panamera gewoon duurder, in de hoge klasse is het verschil klein.

De Panamera begint niet bij de 4S hé. Je hoeft die niet 1 op 1 te vergelijken, maar het volledig model (met al zijn types) met elkaar.

De Audi Q4 lijkt mij precies ook wel wat - iemand toevallig al eens bekeken?
Vandaag bij D'Ieteren deze wagen bekeken. De auto ziet er echt goed uit.
Ook echt ruim van binnen, zeker op de achterbank merk je echt wel gigantisch veel ruimte.
Jammer genoeg geen testrit, die zijn pas binnen enkele weken beschikbaar.

Vandaag bij D'Ieteren deze wagen bekeken. De auto ziet er echt goed uit.
Ook echt ruim van binnen, zeker op de achterbank merk je echt wel gigantisch veel ruimte.
Jammer genoeg geen testrit, die zijn pas binnen enkele weken beschikbaar.
Die zwevende tableau met daarop uw startknop en uw shifter is gewoon zeer bizar.

Die zwevende tableau met daarop uw startknop en uw shifter is gewoon zeer bizar.
Misschien als je er echt op let en het vergelijkt met ICE waar de middenconsole nog vol zit met van alles en nog wat.
Maar ik heb mij daar nu totaal niet aan gestoord, het staat best mooi in het interieur.

De Panamera begint niet bij de 4S hé. Je hoeft die niet 1 op 1 te vergelijken, maar het volledig model (met al zijn types) met elkaar.
Qua prijs moet je natuurlijk wel dezelfde motorisaties naast elkaar zetten? Anders kan je zeggen dat een 3-reeks evenveel kost dan een 5-reeks ook?

Qua prijs moet je natuurlijk wel dezelfde motorisaties naast elkaar zetten? Anders kan je zeggen dat een 3-reeks evenveel kost dan een 5-reeks ook?
Op basis van ICE zou ik je gelijk geven. Maar mensen kiezen tegenwoordig niet een EV puur op basis van motorisatie.
Er zijn andere factoren. En die andere factoren maken in mijn ogen gerechtvaardigd dat je Panamera in zijn geheel kan vergelijken met Taycan.
En niet 1 op 1 de motorisaties.

Jij heb ook die iX3 niet als alternatief voor een X3 30i/30d genomen hé? Maar op basis van andere factoren.

Op basis van ICE zou ik je gelijk geven. Maar mensen kiezen tegenwoordig niet een EV puur op basis van motorisatie.
Er zijn andere factoren. En die andere factoren maken in mijn ogen gerechtvaardigd dat je Panamera in zijn geheel kan vergelijken met Taycan.
En niet 1 op 1 de motorisaties.

Jij heb ook die iX3 niet als alternatief voor een X3 30i/30d genomen hé? Maar op basis van andere factoren.
Ja, als alternatief voor de 330e, dus moet je de Taycan vergelijken met de hybride panamera's en is de Panamera dus een heel stuk duurder?

Ja, als alternatief voor de 330e, dus moet je de Taycan vergelijken met de hybride panamera's en is de Panamera dus een heel stuk duurder?
En de 330e is dan weer een alternatief voor de 330i/d?
Ik denk niet dat er veel mensen dat als alternatief zien. Eerder een 316d.

En de 330e is dan weer een alternatief voor de 330i/d?
Ik denk niet dat er veel mensen dat als alternatief zien. Eerder een 316d.
En dat komt dan weer door de TCO. En als je die in rekening neemt, dan is de Panamera evengoed veel duurder dan de Taycan? Er is echt geen enkele scenario waarin je uitkomt dat de Taycan en de Panamera "ongeveer even duur zijn"...

En dat komt dan weer door de TCO. En als je die in rekening neemt, dan is de Panamera evengoed veel duurder dan de Taycan? Er is echt geen enkele scenario waarin je uitkomt dat de Taycan en de Panamera "ongeveer even duur zijn"...
Iemand die een Taycan 4S overweegt, overweegt misschien ook wel een Panamera 4 e-hybrid. Amper 6000 euro verschil op een bedrag van 110k, dat is toch echt dezelfde prijsklasse als je het mij vraagt.

Iemand die een Taycan 4S overweegt, overweegt misschien ook wel een Panamera 4 e-hybrid. Amper 6000 euro verschil op een bedrag van 110k, dat is toch echt dezelfde prijsklasse als je het mij vraagt.
Het is niet omdat mensen mogelijks interesse hebben, dat de wagens vergelijkbaar zijn. Dat is alsof ze bij Audi zouden zeggen dat de inzet naar EV's is ingezet omdat de e-tron populairder is dan de Q8.
Of BMW waarbij de i4 meer zal verkopen dan de 545e.

Maar dat zijn dan weer 2 totaal verschillende wagens. Die zitten niet in hetzelfde marktsegment.
De kopers van de Mustang Mach E zijn hoogstwaarschijnlijk niet weggegaan van de Mustang.

Zowat de beste vergelijking zou nog de X3 met de iX3 zijn, aangezien het zowat dezelfde auto is. Voorgangers zoals een elektrische Golf of Focus zijn ook niet eerlijk omdat dat echt slechte EV's waren, meer als statement bedoeld.

Maar het probleem met de iX3 is dan weer dat die veel duurder is dan de X3, dus zelfs die vergelijking is krom. En dan bekijk ik het grotere plaatje, niet alleen de Belgische fleetmarkt (voor de bedrijfswagens valt het verschil in TCO inderdaad nog mee, als het al niet in het voordeel van de iX3 is). En kom niet af met al die opties die er al op zitten, want de meerderheid heeft daar geen boodschap aan. Die gooien ze er maar op zodat sommigen (ik heb niemand in gedachten :unsure:) de full option auto's dan gaan vergelijken en denken dat het prijsverschil nog meevalt.

Wees nu eerlijk, iemand die privé naar een X3 gaat kijken en dan de iX3 ziet, gaat toch eens slikken van die prijs (45k tegenover 69k). Wees eens genereus en gooi er voor 10.000 euro opties op en je kijkt nog altijd tegen een verschil van 15.000 aan.

Nu ja, de sprong naar EV's is wel ingezet volgens mij, maar ik zou nog even algemene cijfers bekijken de volgende jaren om in te schatten hoe snel die sprong gaat gaan. Tegen dat EV's meer verkocht gaan worden dan ICE's kunnen we zomaar 10 jaar verder zijn.

Terug
Bovenaan