Elektrische wagens

Zowat de beste vergelijking zou nog de X3 met de iX3 zijn, aangezien het zowat dezelfde auto is. Voorgangers zoals een elektrische Golf of Focus zijn ook niet eerlijk omdat dat echt slechte EV's waren, meer als statement bedoeld.

Maar het probleem met de iX3 is dan weer dat die veel duurder is dan de X3, dus zelfs die vergelijking is krom. En dan bekijk ik het grotere plaatje, niet alleen de Belgische fleetmarkt (voor de bedrijfswagens valt het verschil in TCO inderdaad nog mee, als het al niet in het voordeel van de iX3 is). En kom niet af met al die opties die er al op zitten, want de meerderheid heeft daar geen boodschap aan. Die gooien ze er maar op zodat sommigen (ik heb niemand in gedachten :unsure:) de full option auto's dan gaan vergelijken en denken dat het prijsverschil nog meevalt.

Wees nu eerlijk, iemand die privé naar een X3 gaat kijken en dan de iX3 ziet, gaat toch eens slikken van die prijs (45k tegenover 69k). Wees eens genereus en gooi er voor 10.000 euro opties op en je kijkt nog altijd tegen een verschil van 15.000 aan.

Nu ja, de sprong naar EV's is wel ingezet volgens mij, maar ik zou nog even algemene cijfers bekijken de volgende jaren om in te schatten hoe snel die sprong gaat gaan. Tegen dat EV's meer verkocht gaan worden dan ICE's kunnen we zomaar 10 jaar verder zijn.
Maar dan komt al de vraag: Hoeveel mensen keken effectief al privé naar een X3...
Onlangs heeft hier toch iemand eens die vergelijking gepost, en BMW verkocht echt véél meer bedrijfswagens dan privé he.

En als je de gelijkaardige motorisaties gaat nemen, is het prijsverschil tussen een kale X3 en de iX3 zo'n 10k. Dat is al een pak minder he...
Maar nu ga je zeggen "dat mag je ook niet meenemen, want niet iedereen heeft dat nodig". Maar uiteindelijk ben je dan een wagen met véél meer PK en koppel, én veel meer opties aan het vergelijken met een instapmodel. Je gaat ook niet zeggen "de M3 is nu toch wel duur he, want een 316d kost veel minder".

Maar dan komt al de vraag: Hoeveel mensen keken effectief al privé naar een X3...
Onlangs heeft hier toch iemand eens die vergelijking gepost, en BMW verkocht echt véél meer bedrijfswagens dan privé he.

En als je de gelijkaardige motorisaties gaat nemen, is het prijsverschil tussen een kale X3 en de iX3 zo'n 10k. Dat is al een pak minder he...
Maar nu ga je zeggen "dat mag je ook niet meenemen, want niet iedereen heeft dat nodig". Maar uiteindelijk ben je dan een wagen met véél meer PK en koppel, én veel meer opties aan het vergelijken met een instapmodel. Je gaat ook niet zeggen "de M3 is nu toch wel duur he, want een 316d kost veel minder".
Maar die discussie is toch hetzelfde als de opties. Mensen kopen wat ze nodig hebben of denken nodig te hebben en dan maken die extra pks ook niet veel meer uit. Dan moet je eigenlijk al zien naar wat er vooral verkocht wordt van motorisatie en prijs van de gewone X3.

Maar nu bekijk je weer de kleine (en atypische) Belgische markt. Die bovendien serieus onderhevig is aan de grillen van de overheid, of toch al zeker het segment waar BMW vooral in speelt.

Met motorisaties is dat ook zoiets, maar ik denk dat mijn punt juist onderstreept wordt doordat je vooral de kleinste motorisaties ziet rondrijden: tweeliter diesels en benzine, liefst nog geknepen naar de laagste versie om nog wat CO2 (en dus belastingen) te besparen. Dus ja, de meeste mensen geven niks om 300pk. En van diegene die er wel iets om geven gaat een heel deel nog eens 2x kijken naar hun portemonnee.

Mijn punt was vooral dat het bijna ondoenbaar is om één elektrisch model te gaan vergelijken met één ICE model. Momenteel zitten daar zo'n grote verschillen op (prijs, PK's, uitrusting, ...) dat een rechtstreekse vergelijking bijna nooit een goed beeld zal geven over de switch naar EV's.

Maar die discussie is toch hetzelfde als de opties. Mensen kopen wat ze nodig hebben of denken nodig te hebben en dan maken die extra pks ook niet veel meer uit. Dan moet je eigenlijk al zien naar wat er vooral verkocht wordt van motorisatie en prijs van de gewone X3.
Maar waarom geldt diezelfde logica dan niet bij Panamera vs Taycan? Waarom zou iemand een Taycan met 530PK nemen als hij ook een Panamera met 460PK overweegt (terwijl ook een Panamera met 560PK is en een Taycan met 460PK).

Maar waarom geldt diezelfde logica dan niet bij Panamera vs Taycan? Waarom zou iemand een Taycan met 530PK nemen als hij ook een Panamera met 460PK overweegt (terwijl ook een Panamera met 560PK is en een Taycan met 460PK).
Ik heb die discussie niet helemaal gevolgd. Maar ik zou niet weten waarom dat bij een Panamera ineens niet meer belangrijk is. Sowieso de verkoopcijfers van een nieuw model vergelijken met een ouder lijkt mij ook al niet helemaal eerlijk. Een nieuw model verkoopt misschien beter in het begin.

Goede specs en degelijke range.
Aan de buitenkant is het wennen.
Binnenkant straalt meer Mercedes dan BMW uit.
Vooral benieuwd wat dit gaat doen voor de huidige X5 45e
Die zie je nu heel heel veel rijden en ik verwacht toch dat er een aantal snel gaan overstappen naar die IX

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Je ziet veel meer x30i's dan x20i's. En quasi elke X3 heeft ook een M-pack.

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Je ziet veel meer x30i's dan x20i's. En quasi elke X3 heeft ook een M-pack.
Dat is toch wat ik ook zeg? Je moet kijken wat er nu goed verkoopt als je echt wil vergelijken. Dan weet je wat de mogelijke koper wil. Als er dus nu ook veel gewone X3s qua prijs vergelijkbaar met de iX3 verkocht worden is dat zeker een goede vergelijking. Als dat niet het geval is heeft het geen nut om 1 op 1 te willen vergelijken want uw doelgroep heeft blijkbaar geen nood aan die extra pks etc.

Dat is toch wat ik ook zeg? Je moet kijken wat er nu goed verkoopt als je echt wil vergelijken. Dan weet je wat de mogelijke koper wil. Als er dus nu ook veel gewone X3s qua prijs vergelijkbaar met de iX3 verkocht worden is dat zeker een goede vergelijking. Als dat niet het geval is heeft het geen nut om 1 op 1 te willen vergelijken want uw doelgroep heeft blijkbaar geen nood aan die extra pks etc.
Het gaat erom dat je in dat segment (en hoger) eigenlijk wél moet kijken naar een zwaardere motorisatie en 10K+ aan opties, want dat is wat de X3-koper sowieso doet. Bij een Peug 208 die vaakst verkocht wordt in de laagste motorisatie en zonder opties, moet je ook die kale variant vergelijken met de E-208, die qua instapprijs véél hoger ligt.

En dat is, nu ik jouw stelling eens herlees, ook exact wat jij zegt :woohoo:

Laatst bewerkt:
Porsche brengt een facelift van de panamera uit en toch zakt de verkoop als een pudding in mekaar. Tegelijkertijd komt er een vergelijkbare elektrische sedan van Porsche op de markt die het verlies aan verkopen van de Panamera meer dan compenseert. Maar dat zijn voor @anders twee losstaande feiten... geen bewijs van substitutie....

Wel, volgens dezelfde redenering kan ik nu al vertellen dat de X3 facelift in België een totale flop wordt. Het feit dat er tegelijkertijd meer iX3 verkocht worden heeft dan ook daar niets mee te maken.

Porsche brengt een facelift van de panamera uit en toch zakt de verkoop als een pudding in mekaar. Tegelijkertijd komt er een vergelijkbare elektrische sedan van Porsche op de markt die het verlies aan verkopen van de Panamera meer dan compenseert. Maar dat zijn voor @anders twee losstaande feiten... geen bewijs van substitutie....

Wel, volgens dezelfde redenering kan ik nu al vertellen dat de X3 facelift in België een totale flop wordt. Het feit dat er tegelijkertijd meer iX3 verkocht worden heeft dan ook daar niets mee te maken.
Natuurlijk zijn dat geen losstaande feiten, maar het is nogal logisch dat als je een veel goedkopere EV in de markt zet, dat dat gebeurt.
Ik durf bvb wel stellen dat de gefacelifte X3 30e het lastig gaat krijgen...

Er is dus effectief een terugroepactie (en ook een remote service update trouwens) voor de iX3. Blijkbaar springt de handrem soms niet aan, en bij een zwaar ongeval valt de spanning niet altijd uit. Morgen eens bellen om binnen te brengen.

Er gaat nu ook een M Lap timer opzitten blijkbaar. Nuttig, bij zo'n EV SUV...

Er is dus effectief een terugroepactie (en ook een remote service update trouwens) voor de iX3. Blijkbaar springt de handrem soms niet aan, en bij een zwaar ongeval valt de spanning niet altijd uit. Morgen eens bellen om binnen te brengen.

Er gaat nu ook een M Lap timer opzitten blijkbaar. Nuttig, bij zo'n EV SUV...
Vandaag is bij mij de terugroep + update gebeurd. Had ik hier een tijdje terug gemeld. Na ongeveer een halve dag kon ik de wagen terug ophalen. Men had wel de hele dag voorzien omdat de update een paar uur zou duren en niet altijd lukt de eerste keer.

Eerste wat me opviel en ook eigenlijk één van de weinige minpunten die ik vond bij de iX3, is het gedrag bij kort stoppen.
Hier bedoel ik mee dat bij traag vooruit of achteruit rijden en dan remmen (of vooruit, stop, achteruit) er iets niet goed voelde. Het was precies te bruusk/wild en een beetje van een bootgevoel. Dit viel me direct op bij het keren hier in de straat of bij parkeren. Dit is nu volledig weg en alles voelt zoals het hoort/smooth.

Nog geen tijde gehad of er verder nog wijzigingen zijn, zoals die M lap timer. Morgen eens kijken.

Tesla verkocht in NL dit jaar 1 (één!) Model X. Verrassend
(ik ben pro EV, alleen lichtjes anti Tesla fanboyisme)
Goh, ik zou hem ook niet besteld hebben als je weet dat er een nieuwe versie komt... Dat zal ook wel zijn invloed hebben.
En sowieso telt in NL de catalogusprijs stevig mee he, en de Model S/X zijn nu niet bepaald goedkoop. Ik ben wel verrast van de e-niro trouwens.

Goh, ik zou hem ook niet besteld hebben als je weet dat er een nieuwe versie komt... Dat zal ook wel zijn invloed hebben.
En sowieso telt in NL de catalogusprijs stevig mee he, en de Model S/X zijn nu niet bepaald goedkoop. Ik ben wel verrast van de e-niro trouwens.
Inderdaad de nieuwe model s/x komen er aan dus als je een bestelde was het sowieso het nieuw model. Ik weet niet juist tot wanneer het oude model te bestellen was maar die nieuwe is volgens mij al van ergens januari/februari. Dus lijkt mij vrij logisch dat er niet veel verkocht zijn in 2021 aangezien de nieuwe nog niet geleverd is.

Dit is toch écht wel een knap interieur. Well done Skoda.
Op video en van een afstand ziet dat er degelijk uit.
In het echte leven bevingeren is het enige wat echt uitsluitsel geeft.
Dit is trouwens een typisch VAG/ Duits interieur. Ook dat bruin doet veel, neem dat in het zwart en je hebt al een ander zicht.

Terug
Bovenaan