Maar dan komt al de vraag: Hoeveel mensen keken effectief al privé naar een X3...Zowat de beste vergelijking zou nog de X3 met de iX3 zijn, aangezien het zowat dezelfde auto is. Voorgangers zoals een elektrische Golf of Focus zijn ook niet eerlijk omdat dat echt slechte EV's waren, meer als statement bedoeld.
Maar het probleem met de iX3 is dan weer dat die veel duurder is dan de X3, dus zelfs die vergelijking is krom. En dan bekijk ik het grotere plaatje, niet alleen de Belgische fleetmarkt (voor de bedrijfswagens valt het verschil in TCO inderdaad nog mee, als het al niet in het voordeel van de iX3 is). En kom niet af met al die opties die er al op zitten, want de meerderheid heeft daar geen boodschap aan. Die gooien ze er maar op zodat sommigen (ik heb niemand in gedachten) de full option auto's dan gaan vergelijken en denken dat het prijsverschil nog meevalt.
Wees nu eerlijk, iemand die privé naar een X3 gaat kijken en dan de iX3 ziet, gaat toch eens slikken van die prijs (45k tegenover 69k). Wees eens genereus en gooi er voor 10.000 euro opties op en je kijkt nog altijd tegen een verschil van 15.000 aan.
Nu ja, de sprong naar EV's is wel ingezet volgens mij, maar ik zou nog even algemene cijfers bekijken de volgende jaren om in te schatten hoe snel die sprong gaat gaan. Tegen dat EV's meer verkocht gaan worden dan ICE's kunnen we zomaar 10 jaar verder zijn.
Onlangs heeft hier toch iemand eens die vergelijking gepost, en BMW verkocht echt véél meer bedrijfswagens dan privé he.
En als je de gelijkaardige motorisaties gaat nemen, is het prijsverschil tussen een kale X3 en de iX3 zo'n 10k. Dat is al een pak minder he...
Maar nu ga je zeggen "dat mag je ook niet meenemen, want niet iedereen heeft dat nodig". Maar uiteindelijk ben je dan een wagen met véél meer PK en koppel, én veel meer opties aan het vergelijken met een instapmodel. Je gaat ook niet zeggen "de M3 is nu toch wel duur he, want een 316d kost veel minder".
) de full option auto's dan gaan vergelijken en denken dat het prijsverschil nog meevalt.