Elektrische wagens

efficiënter wel, maar in praktijk kost een wasmachine met een batterij in u misschien 200€ extra, terwijl een volledige thuisbatterij u 9000€ kost. Door met kleinere batterijen te werken maak je de overstap in kleinere stappen mogelijk.
Maar dat is het hem ook net, die 200 euro extra is niet realistisch.

Inderdaad, als het effectief 3 X 230V zou zijn, alleen is het bijna overal 3 X 400V en dan is het inderdaad 27 kW.
In de (heel) oude wijken van grote steden kom je nog 3 X 230V tegen, bijna al de rest is 3 X 400V...
Ahja juist, ik heb uit gewoonte 400V gebruikt in de berekening.
Nuja, anyway. Elke particuliere aansluiting die ge kunt krijgen is véél te weinig voor een snellaadpaal.

Een nieuwe zuinige wasmachine gebruikt blijkbaar 350 wh.

Dus het moet haalbaar zijn...
Da's heel theoretisch gedacht hé.

Paar probleempjes:
  • Met die 36V batterij kan je niet rechtstreeks een wasmachine voeden, dan moet er al omgezet worden van 36V DC naar 230V AC. Reken maar gerust dat je zo al 10% van je batterijcapaciteit kwijt bent aan verliezen.
  • Er zijn inderdaad sommige wasmachine's die een was cyclus gedaan krijgen met 0.35 kWh, maar dat is dan in eco mode op 40°C. Moet je al eens witgoed of iets vuiler wassen op 60°c dan schiet het meteen naar 700Wh of meer
  • Piekstroom. Er zit een verwarmingselement in een wasmachine van om en bij de 2 kW. Dat zou op die batterij een ontlaadstroom geven van pakweg 60A ettelijke minuten aan één stuk. Gaat niet zo schitterend zijn voor de levensduur denk ik (ben niet zo thuis in batterij technologie).
Bij ne velo is het makkelijker hé, ge hangt daar ne 36V motor achter, enkel vermogensregeling nodig dan, quasi geen verliezen.

Da's heel theoretisch gedacht hé.

Paar probleempjes:
  • Met die 36V batterij kan je niet rechtstreeks een wasmachine voeden, dan moet er al omgezet worden van 36V DC naar 230V AC. Reken maar gerust dat je zo al 10% van je batterijcapaciteit kwijt bent aan verliezen.
  • Er zijn inderdaad sommige wasmachine's die een was cyclus gedaan krijgen met 0.35 kWh, maar dat is dan in eco mode op 40°C. Moet je al eens witgoed of iets vuiler wassen op 60°c dan schiet het meteen naar 700Wh of meer
  • Piekstroom. Er zit een verwarmingselement in een wasmachine van om en bij de 2 kW. Dat zou op die batterij een ontlaadstroom geven van pakweg 60A ettelijke minuten aan één stuk. Gaat niet zo schitterend zijn voor de levensduur denk ik (ben niet zo thuis in batterij technologie).
Bij ne velo is het makkelijker hé, ge hangt daar ne 36V motor achter, enkel vermogensregeling nodig dan, quasi geen verliezen.
Jaja, ik ben geen ingenieur ofzo he. Maar puur op basis van de beschikbare cijfers zou ik zeggen dat er wel ergens een mogelijkheid moet zijn om voor een "beperkte" meerkost een batterij in te bouwen. In elk geval voor een prijs die een fractie is van de thuisbatterij. Wat ervoor zorgt dat die grote initiële kost er niet is.

Een batterij per toestel is een waanzinnig slecht en compleet onrendabel idee. Je wilt dit zoveel mogelijk centraliseren, zeker niet per toestel. Op wijkniveau is veel nuttiger dan op huishoudniveau.

Dit Wikipedia-artikel gaat over klassieke voorraad, maar de redenering is gelijkaardig voor energieopslag: https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_stock

Laatst bewerkt:
Een batterij per toestel is een waanzinnig slecht en compleet onrendabel idee. Je wilt dit zoveel mogelijk centraliseren, zeker niet per toestel. Op wijkniveau is veel nuttiger dan op huishoudniveau.

Dit Wikipedia-artikel gaat over klassieke voorraad, maar de redenering is gelijkaardig voor energieopslag: https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_stock
Het is minder efficiënt, maar je ziet nu dat de bevolking enorm stoot op de kostprijs van een centrale batterij. Het is misschien minder efficiënt, maar het is nog steeds efficiënter dan geen batterij...
Vergelijk het met auto's zelf: Benzine is ook enorm on-efficiënt, maar mensen kopen nog steeds benzinewagens omdat ze EV's te duur vinden.

Jaja, ik ben geen ingenieur ofzo he. Maar puur op basis van de beschikbare cijfers zou ik zeggen dat er wel ergens een mogelijkheid moet zijn om voor een "beperkte" meerkost een batterij in te bouwen. In elk geval voor een prijs die een fractie is van de thuisbatterij. Wat ervoor zorgt dat die grote initiële kost er niet is.
Echt niet hoor.

Praktisch gezien zou je dan al een veel grotere batterij nodig hebben, en de omvormer. Reken maar gerust op een dikke 1000€ voor beide om dit realistisch/technisch te kunnen laten werken.
Je 700 à 900€ energieklasse A wasmachine gaat dan al snel richting 2000€.

Droogkast (met warmtepomp)? Wordt technisch al helemaal moeilijk wegens hoog verbruik, echt niet mogelijk met een lokale batterij in de machine, maar perfect mogelijk met een grote centrale batterij.

En dan heb je één toestel dat zijn eigen batterij kan nuttigen, wat misschien 4 keer in de week gaat zijn! Al de rest van de tijd zou je die kunnen gebruiken voor verlichting of weet ik veel wat, maar weerom technisch niet haalbaar, dus zit die batterij daar maar te niksen terwijl je stroom van het net aan het afnemen bent.

In hoeveel huishoudtoestellen ga je zulk ding dan gaan inbouwen? Moeten er al niet veel zijn alvorens je even duur of duurder gaat uitkomen dan een centrale batterij, en veel inefficiënter.

Met een centrale batterij heb je automatische load balancing, heel je huis kan ervan gebruiken, dus je hebt het meeste kans om zo elke dag het maximum van de door de zonnepanelen gegenereerde stroom effectief op te gebruiken.

Het is minder efficiënt, maar je ziet nu dat de bevolking enorm stoot op de kostprijs van een centrale batterij. Het is misschien minder efficiënt, maar het is nog steeds efficiënter dan geen batterij...
Vergelijk het met auto's zelf: Benzine is ook enorm on-efficiënt, maar mensen kopen nog steeds benzinewagens omdat ze EV's te duur vinden.

Hoe kan dat nu efficiënt zijn als je misschien 4 machines per week wast? Ecologisch misschien beter omdat elke was op die batterij geen stroom uit het net neemt, maar economisch ga je die in geen 100 jaar terugverdienen.
Een 1000€ meer kost in je machine (batterij, omvormer, ...), terwijl een wasbeurt 350Wh verbruikt (of pakweg 0.1€!!!), dat zijn 10,000 ladingen was hé!
Het gemiddelde is 220 ladingen was per jaar in België, dus dat is dik 40 jaar, zolang gaat dat ding niet meegaan.
Zelfs al gaat economy of scale wat spelen zodat die 'upgrade" maar 500€ kost, dan kom je nog nergens hé.

Zit in het hoofd, de nummers ondersteunen het niet hé.

Het is net omdat elke gebruiker in heel het huis van een centrale batterij kan afnemen dat het wel realistisch (min of meer toch) wordt van zulk een batterij te plaatsen.

En voor dezelfde reden, zoals hierboven aangehaald door Herman, zou dit op wijk niveau nog beter zijn.

Slimme laadpalen thuis

Er is al veel over geschreven, maar kan iemand me het nog eens uitleggen hoe zo'n slimme laadpaal momenteel werkt (icm met zonnepanelen)? Ik denk dat die veel slimmer worden gezien dan ze momenteel zijn. Er moet dus een meting zijn van het totaalverbruik in huis, en de productie van zonnepanelen, en potentiële injectie.

Wie of wat bepaalt wanneer er door de laadpaal mag of moet geladen worden? Is dit de laadpaal zelf, of is er elders in de kast nog een brein? Als er een digitale meter is, wordt die dan ook al gebruikt of is het momenteel enkel nog door systemen die zelf metingen doen?

In theorie klinkt dat allemaal goed zo'n slimme laadpaal, maar hoe meer ik er over denk hoe meer praktische problemen ik zie.

Idealiter wil ik overdag opladen op (overtollige) zonnestroom. Maar ik wil ook een garantie dat ik 's avonds nog kan vertrekken met een batterij die X km aankan. Hoe stel je dat dan in, in de app van je wagen, of in die laadpaal, of in je huisenergiesysteem? Er moet dan berekend worden wat de verwachte zonnestroomproductie is de komende uren, en wat het verwachte verbruik is. De laadpaal zou dan moeten wachten en altijd proberen om met zonnestroom te laden, maar als dat niet haalbaar is, moet er opeens beslist worden om toch van het net te nemen om op tijd (gedeeltelijk) vol te zijn.

Je zou dan ergens een setting moeten hebben die varieert van "het is nice to have als ik volgeladen worden op zonnestroom" tot "ik moet zeker tegen 17h30 150 km kunnen rijden, wees pragmatisch", tot "alle remmen los, vul mij nu asap". En dat moet dan allemaal samenwerken: verschillende merken van auto's, de laadpaal, zonnepanelen, andere slimme toestellen.

Op papier allemaal technisch uitvoerbaar, maar in de praktijk lijkt me dit crazy om uit te voeren per huishouden. Om het goed te installeren is er wat know-how nodig die je volgens mij niet van een gewone elektricien mag verwachten. En dan is het maar de vraag of je die dure set-up ooit nog rendabel kan terugverdienen.

Hetzelfde met als je ooit kan kiezen voor dynamische energietarieven per kwartier. Je weet immers pas telkens achteraf wat de beste beslissing was om je wagen op te laden. Dus je moet een heuristiek hebben die leert wat de typische prijzen gedurende een nacht zijn, en die beslist in welk(e) kwartier(en) je oplaadt. Kies je vroeg op de nacht, ben je zeker opgeladen tegen een acceptabele prijs, maar kies je te laat, geraak je niet meer op tijd volgeladen en moet je bv om 6 uur beslissen om te laden no matter what the price.

Voor de geïnteresseerden: de Belgische start-up REstore doet iets soortgelijks op industriële schaal.

Laatst bewerkt:
Slimme laadpalen thuis

Er is al veel over geschreven, maar kan iemand me het nog eens uitleggen hoe zo'n slimme laadpaal werkt (icm met zonnepanelen)? Er moet dus een meting zijn van het totaalverbruik in huis, en de productie van zonnepanelen, en potentiële injectie.

Wie of wat bepaalt wanneer er door de laadpaal mag of moet geladen worden? Is dit de laadpaal zelf, of is er elders in de kast nog een brein? Als er een digitale meter is, wordt die dan ook al gebruikt of is het momenteel enkel nog door systemen die zelf metingen doen?

In theorie klinkt dat allemaal goed zo'n slimme laadpaal, maar hoe meer ik er over denk hoe meer praktische problemen ik zie.

Idealiter wil ik overdag opladen op (overtollige) zonnestroom. Maar ik wil ook een garantie dat ik 's avonds nog kan vertrekken met een batterij die X km aankan. Hoe stel je dat dan in, in de app van je wagen, of in die laadpaal, of in je huisenergiesysteem? Er moet dan berekend worden wat de verwachte zonnestroomproductie is de komende uren, en wat het verwachte verbruik is. De laadpaal zou dan moeten wachten en altijd proberen om met zonnestroom te laden, maar als dat niet haalbaar is, moet er opeens beslist worden om toch van het net te nemen om op tijd (gedeeltelijk) vol te zijn.

Je zou dan ergens een setting moeten hebben die varieert van "het is nice to have als ik volgeladen worden op zonnestroom" tot "ik moet zeker tegen 17h30 150 km kunnen rijden, wees pragmatisch", tot "alle remmen los, vul mij nu asap"
Dus, je hebt CT-spoelen die uw totaal verbruik en opbrengst meten. Die stuurt die info door naar de laadpaal en deze heeft (in mijn geval) 2 standen: Solar of Fast.
In de Solar mode kan je kiezen tussen ofwel puur op zonne-energie. Ofwel dat hij sowieso laadt aan 6A, als er niet genoeg zonne-energie is komt dit dan van het net.

In de auto zelf kan je uw laaddoel meegeven. Met die combinatie kan je redelijk wat doen, maar uw use case zelf kan je niet dekken.
Misschien zijn er wel andere laadpalen die dit wel aanbieden.

Manueel kan je zo een deeltje hetzelfde bereiken, maar je moet er dan wel telkens mee bezig zijn om te wisselen tussen Solar en Fast (afh van een zonnige dag vs regenachtige dag); en in de app dan aanpassen wat het laaddoel is.

Smappee is onlangs ook met een laadpaal gekomen. Misschien dat er daarmee meer mogelijkheden met zijn icm hun andere producten.

Bij mij is er bij het plaatsen van de laadpaal een DCC geplaatst. Deze meet het stroomverbruik en dit wordt voor twee zaken gebruikt:
- Minderen van laadsnelheid als de totale stroom in de buurt komt van de limiet van de hoofdzekering (dus je toestellen thuis kunnen nog gebruikt worden zonder zorgen)
- Mogelijkheid tot aanpassen laadstroom afhankelijk of er injectie is of niet.

Die DCC weet perfect wat in of uit het elektriciteitsnet gaat dus die info wordt gebruikt voor het sturen van de laadpaal.
In principe kan dat perfect met de info uit de P1 poort maar om de één of andere reden wordt dat (nog) niet gedaan.

Praktisch zit die DCC direct na de hoofdzekering en loopt er een UTP kabel van daar naar de laadpaal (protocol is modbus dus slechts 2 paren gebruikt).

In Drive hadden ze het over Kia die de auto meer als onderdeel zal zien van de woning. Iets ala: als er veel stroomopwekking is, dat die kan opgeslagen worden in de wagen(batterij), en wanneer de woning dan elektriciteit nodig heeft, deze eerst komt van de wagen.

Lijkt me wel top op eerste zicht?

Ze gaan bedrijven fiscaal aanmoedigen om laadpalen te installeren op semi-publieke parkings. Maar wat zijn die steunmaatregelen dan? Want dat is nu toch al gewoon 100% fiscaal aftrekbaar? Wat is er veranderd?

Ze gaan bedrijven fiscaal aanmoedigen om laadpalen te installeren op semi-publieke parkings. Maar wat zijn die steunmaatregelen dan? Want dat is nu toch al gewoon 100% fiscaal aftrekbaar? Wat is er veranderd?
Is het niet de bedoeling om subsidies hiervoor te geven? Of had ik dat verkeerd verstaan?
Ik ben daar alvast niet tegen. Veel bedrijven hebben de infrastructuur zijnde parking dus ideaal om daar laadpalen te zetten die publiek toegankelijk zijn.

Is het niet de bedoeling om subsidies hiervoor te geven? Of had ik dat verkeerd verstaan?
Ik ben daar alvast niet tegen. Veel bedrijven hebben de infrastructuur zijnde parking dus ideaal om daar laadpalen te zetten die publiek toegankelijk zijn.
Maar de praktische haalbaarheid is er niet. Als heel de buurt zich daar parkeert, komt uw personeel 's morgens aan en hebben ze geen plek...

Maar de praktische haalbaarheid is er niet. Als heel de buurt zich daar parkeert, komt uw personeel 's morgens aan en hebben ze geen plek...
Want heel de buurt moet niet gaan werken, enkel de mensen in die bedrijven werken? :P
En heel de parking staat vol, lijkt me zeker post-corona geen scenario wat niet zo vaak zal voorvallen.
Ook kan je 10 publieke palen zetten en 10 puur voor werknemers om zoiets te counteren. Allez ik zie mogelijkheden en in feite problemen die oplosbaar zijn of gewoon geen problemen zijn.

Terug
Bovenaan