Slimme laadpalen thuis
Er is al veel over geschreven, maar kan iemand me het nog eens uitleggen hoe zo'n slimme laadpaal werkt (icm met zonnepanelen)? Er moet dus een meting zijn van het totaalverbruik in huis, en de productie van zonnepanelen, en potentiële injectie.
Wie of wat bepaalt wanneer er door de laadpaal mag of moet geladen worden? Is dit de laadpaal zelf, of is er elders in de kast nog een brein? Als er een digitale meter is, wordt die dan ook al gebruikt of is het momenteel enkel nog door systemen die zelf metingen doen?
In theorie klinkt dat allemaal goed zo'n slimme laadpaal, maar hoe meer ik er over denk hoe meer praktische problemen ik zie.
Idealiter wil ik overdag opladen op (overtollige) zonnestroom. Maar ik wil ook een garantie dat ik 's avonds nog kan vertrekken met een batterij die X km aankan. Hoe stel je dat dan in, in de app van je wagen, of in die laadpaal, of in je huisenergiesysteem? Er moet dan berekend worden wat de verwachte zonnestroomproductie is de komende uren, en wat het verwachte verbruik is. De laadpaal zou dan moeten wachten en altijd proberen om met zonnestroom te laden, maar als dat niet haalbaar is, moet er opeens beslist worden om toch van het net te nemen om op tijd (gedeeltelijk) vol te zijn.
Je zou dan ergens een setting moeten hebben die varieert van "het is nice to have als ik volgeladen worden op zonnestroom" tot "ik moet zeker tegen 17h30 150 km kunnen rijden, wees pragmatisch", tot "alle remmen los, vul mij nu asap"