Hier ook een kleine update van de iX3. Ondertussen bijna 1000km.
Zoals anders al aangaf is het comfort echt nummer 1. Je wordt uitgenodigd om rustig en beheerst te rijden en dat voelt eigenlijk best goed. Ook qua stilte en demping van alles op de weg is dit echt een upgrade van mijn vorige wagen (5-series F11). Zitcomfort is ook goed en het luxegevoel is er zeker.
Ik deel zeker hier ook zijn mening dat sportief rijden wel kan maar het gevoel een beetje mist. Er is geen motorgeluid en al de rest is gedempt. De auto ligt echt heel goed op de weg, zeker voor zo'n hoog model. Op veel plaatsen kan ik bochten even snel nemen als met de 5 maar heb ik het gevoel dat ik trager ben. Acceleratie is zeker meer dan voldoende.
Qua rijhulpmiddelen ben ik eerlijk gezegd een beetje ontgoocheld.
- Lane-assist werkt eigenlijk alleen echt op serieuze gewestwegen en de autosnelweg. Veel komt door (gebrek aan) infrastructuur maar toch. Dikwijls verdwijnen bijvoorbeeld de lijnen aan de rechterkant of is er op een kleine afstand een lijn van het fietspad waardoor de auto mist en je dus verkeerd of vreemd rijdt.
- Adaptive cruise control is nog steeds even goed/slecht als hetgeen ik had in mijn Golf 7 bijna 10 jaar geleden.
- Snelheid herkennen gaat veel de mist in. Plots op een baan waar je 70 mag, denken dat de snelheid 5km/h is...
Het is een beetje zoeken waar je wel en niet kunt gebruik van maken en waar je kunt op vertrouwen en waar niet.
Ergens had ik hier wel iets van evolutie/revolutie verwacht maar die is er dus niet. Veel dingen hebben zeker hun nut maar ik denk dat mijn verwachtingen misschien te hoog waren.
Het adaptief rijden (adaptief recupereren van energie afhankelijk van de verkeerssituatie) ben ik nog over aan het twijfelen. Ondertussen kan ik het in veel gevallen al voorspellen en merk ik dat ik er soms zelfs op begin te rekenen. Alleen is het net niet altijd goed voorspelbaar of consistent en dat voelt dan weer ambetant/vreemd. Ik wil het nog een aantal weken proberen en dan doe ik hetzelfde met one-pedal driving om te zien wat me het beste ligt.
Het verbruik dan, dat is zoals verwacht. Ik denk dat ik nu op een gemiddelde van 22-23kW/100km zit. Veel stukken hiervan zijn toch korte ritjes, eens een toertje doen om de auto te showen (lees: herhaaldelijk pedaal plat duwen) en grote stukken autosnelweg. Deze morgen bijvoorbeeld een dikke 50km geregen (70% snelweg) in regen en best wel sterke wind en ik kwam uit op ~21kWh/100km. Voorlopig doe ik niet mijn best om zuinig te rijden omdat ik eerst wil zien hoeveel verschil dat zou maken. Ik ben wel altijd een defensieve rijder geweest (op tijd laten uitbollen, terugschakelen bij lichten, inschatten wat anderen gaan doen, ...)
Op dit moment heb ik ook nog geen laadpaal dus het is wat behelpen maar dat valt best mee. Enkele keren snelladen gedaan (best indrukwekkend om die batterij in een dik halfuur 45kWh te zien bijkrijgen). Deze morgen bijvoorbeeld nog in 40min van 21% naar 85% gegaan. Ook enkele keren thuis aan het stopcontact gehangen als er overschot was van de zonnepanelen. Het contrast kan niet groter maar het voelt wel goed om hierdoor "gratis" brandstof te hebben.
De range anxiety is stilletjes aan weg aan het gaan merk ik en ik laat de auto soms ook enkele dagen staan zonder in te pluggen.
Binnenkort maar eens een langere trip plannen en dan zien wat best werkt. Sowieso zie ik dat het eerste stuk laden (vanaf ~15% tot ~75%) echt snel gaat en daarna trager en trager. Dus ik denk dat het beter is om te plannen om bijna leeg te rijden, te laden tot ~70% en repeat.
Mocht iemand vragen hebben, stel gerust.