Elektrische wagens

Ik dacht dat net california het noorwegen van de states was wat ev betreft?
Het Noorwegen van de States is not steeds slechter dan gemiddeld in Europa hoor. Er zijn daar veel Tesla chargers etc, maar daar ben je met een ander merk niks mee natuurlijk.

Ik heb in april 383 kWh in m'n 330e gestoken.
In maart was dat 432 kWh.

Jan en februari heb ik geen gegevens.

ZIt nu op 12500 km sinds 20 januari, gemiddeld verbruik zit veelal rond de 4,5 liter/100km.
Dan kan jij op je werk ook laden?
Als mijn batterij helemaal leeg is gaat er 11kWh in.
11 X 31 is maar 340 kWh!
En bij mij in het weekend kom ik daar zelden aan...

Neen, ben vertegenwoordiger.
Met de laadpaal is hij wel snel terug heel wat bijgeladen.
Dus als ik over de middag even 3u thuis ben is die zo goed als terug vol voor ik weer op baan ga naar andere klanten.

Sorry maar jij hebt geen idee hoe de elektriciteitsmarkt werkt.
-Je vergelijkt de prijs die je krijgt voor een overschot aan energie met de totaalprijs die je betaalt voor elektriciteit, maar die totaalprijs bestaat voor 70% uit taksen, heffingen en distributiekosten. In realiteit krijg je ergens tussen de 30 en 45 euro per MWh en betaal je zelf, afhankelijk van je contract, ergens 60 tot 90 euro per MWh.
-Wanneer jij een overschot hebt heeft iedereen een overschot. De prijzen gaan al een tijdje negatief op de markt op zonnige, winderige dagen. Regelmatig zal je leverancier je overschot overnemen aan een vooraf bepaalde prijs, om nog eens te moeten betalen om het kwijt te raken.
et alors?
Je betaalt 28 cent met distributietarieven en andere verdoken belastingen en je krijgt 4 cent per kwh injectie. Meer is er niet aan hoor.
Dat het netoverschot pijnlijk is voor de leverancier kan ik best geloven, tis maar een staafje uit de reactor halen of binnenkort de gascentrale laten aftoeren. Maar dat wil niet zeggen dat op lokaal niveau (tot de distributiescabine) mijn 4 cent van mijn zonnepanelen aan 28c in mijn buurman (zonder zonnepanelen) zijn elektrische wagen zal stromen. Of sorry, pakt 10 cent en de rest mag hij in distributietarieven en taxen betalen.
Moest je nog kunnen zeggen dat ze met de jarenlange distributietarieven de cabines aangepast hebben zodat er in de straat meer dan 3 stuks 22kwh laadpalen kunnen geplaatst worden. Oh wait. Of de overshoot van iedereen zijn zonnepanelen. oh wait.. Hadden ze maar geen gelijktijdigheid van 30% gerekend.....
Als je denkt dat anderen met jouw winsten gaan lopen raad ik je aan om bij Engie het nieuwe contract te nemen waarbij je afgerekend wordt op de marktprijs. Dan verkoop je je overschot aan de markt en koop je je tekort ‘s avonds en in de winter eveneens aan marktprijs. Vergeet zeker achteraf niet te posten wat je eindafrekening was, ik garandeer je dat het zal tegenvallen tenzij je een doe-het-zelver bent die zijn hele huis slim heeft gemaakt met elektronica.

Ik pas. Zeker met de gas centrales en mogelijke blackouts in de toekomst. ;)
https://www.nytimes.com/2021/02/20/us/texas-storm-electric-bills.html

Ondertussen trouwens iets meer km met de iX3 gedaan (nuja, in totaal 500, dus nog steeds heel weinig). En er zijn toch vooral 2 verschillen die opvallen tov een ICE:
1) het geluid, door het gebrek aan "sensatie" is het een wagen die veel meer richting een relaxte rijstijl pusht. Er wordt redelijk veel gereviewd over dat hij best sportief op de weg ligt, maar de aandrijving zet niet echt aan tot een sportieve rijstijl. Niks mis mee in dit segment trouwens.
2) Het gebrek aan versnellingen is een verademing. Ik heb al met veel automaten in verschillende vermogensklassen gereden, maar die missen de lineariteit van de acceleratie bij de iX3 wel. Ook de onmiddelijke gasrespons bij hernemingen (opt gemak 50 rijden, en dan ff volgas optrekken naar 120 op oprit ofzo) is een serieus verschil.

Ik las dat 20% van de Californiërs (of hoe noem je die mensen :p) terug naar een ICE wil, imo had dat artikel ook mogen zijn "80% wil niet meer terug naar ICE". En ik val er onder voor dit soort "pendel-wagens".

1) het geluid, door het gebrek aan "sensatie" is het een wagen die veel meer richting een relaxte rijstijl pusht. Er wordt redelijk veel gereviewd over dat hij best sportief op de weg ligt, maar de aandrijving zet niet echt aan tot een sportieve rijstijl. Niks mis mee in dit segment trouwens.

Sportief rijden vond ik de iX3 nu toch niet. Eerder de dikke bak die vlot optrekt maar waar je nooit het gevoel hebt dat je snel aan het rijden bent. Ook met een Tesla 3 long-range gaan rijden en qua respons bij vol indrukken van het gaspedaal was dat toch een wereld van verschil...

Sportief rijden vond ik de iX3 nu toch niet. Eerder de dikke bak die vlot optrekt maar waar je nooit het gevoel hebt dat je snel aan het rijden bent. Ook met een Tesla 3 long-range gaan rijden en qua respons bij vol indrukken van het gaspedaal was dat toch een wereld van verschil...
Ja, in de reviews vergelijken ze ook met de andere SUV's natuurlijk. Ik heb er zelf nog niet genoeg op bochtige wegen mee gereden om er echt een goeie mening over te vormen. Maar wat je beschrijft is exact wat ik bedoel. Alles voelt "opt gemak" aan, het voelt niet aan alsof je supersnel optrekt ofzo.

Ja, in de reviews vergelijken ze ook met de andere SUV's natuurlijk. Ik heb er zelf nog niet genoeg op bochtige wegen mee gereden om er echt een goeie mening over te vormen. Maar wat je beschrijft is exact wat ik bedoel. Alles voelt "opt gemak" aan, het voelt niet aan alsof je supersnel optrekt ofzo.
Heeft ie eigenlijk een sportmodus waarbij de respons van het gaspedaal veel directer is? Als ik mijn "automaat" in D laat staan is er duidelijk een dosering van vermogen, zodat de passagiers niet in hun zetel gedrukt worden elke keer ge het gaspedaal wat te veel aanraakt. In S is ie veel vinniger, en heb je meer die snok die een Tesla ook heeft. Wel minder krachtig als bij de Tesla.

Heeft ie eigenlijk een sportmodus waarbij de respons van het gaspedaal veel directer is? Als ik mijn "automaat" in D laat staan is er duidelijk een dosering van vermogen, zodat de passagiers niet in hun zetel gedrukt worden elke keer ge het gaspedaal wat te veel aanraakt. In S is ie veel vinniger, en heb je meer die snok die een Tesla ook heeft. Wel minder krachtig als bij de Tesla.
Ge hebt de eco-pro/comfort/sport modus zoals de meeste BMW's. Maar omdat de acceleratie ook niet zo enorm is als bij Tesla bvb, merk ik daar weinig verschil in de gasrespons. Met de Tesla's moet je wel echt wat leren rijden voor je daar deftig mee kan om gaan, dat heeft de BMW wel minder. Voelt natuurlijker aan.

Hier ook een kleine update van de iX3. Ondertussen bijna 1000km.

Zoals anders al aangaf is het comfort echt nummer 1. Je wordt uitgenodigd om rustig en beheerst te rijden en dat voelt eigenlijk best goed. Ook qua stilte en demping van alles op de weg is dit echt een upgrade van mijn vorige wagen (5-series F11). Zitcomfort is ook goed en het luxegevoel is er zeker.

Ik deel zeker hier ook zijn mening dat sportief rijden wel kan maar het gevoel een beetje mist. Er is geen motorgeluid en al de rest is gedempt. De auto ligt echt heel goed op de weg, zeker voor zo'n hoog model. Op veel plaatsen kan ik bochten even snel nemen als met de 5 maar heb ik het gevoel dat ik trager ben. Acceleratie is zeker meer dan voldoende.

Qua rijhulpmiddelen ben ik eerlijk gezegd een beetje ontgoocheld.
- Lane-assist werkt eigenlijk alleen echt op serieuze gewestwegen en de autosnelweg. Veel komt door (gebrek aan) infrastructuur maar toch. Dikwijls verdwijnen bijvoorbeeld de lijnen aan de rechterkant of is er op een kleine afstand een lijn van het fietspad waardoor de auto mist en je dus verkeerd of vreemd rijdt.
- Adaptive cruise control is nog steeds even goed/slecht als hetgeen ik had in mijn Golf 7 bijna 10 jaar geleden.
- Snelheid herkennen gaat veel de mist in. Plots op een baan waar je 70 mag, denken dat de snelheid 5km/h is...
Het is een beetje zoeken waar je wel en niet kunt gebruik van maken en waar je kunt op vertrouwen en waar niet.
Ergens had ik hier wel iets van evolutie/revolutie verwacht maar die is er dus niet. Veel dingen hebben zeker hun nut maar ik denk dat mijn verwachtingen misschien te hoog waren.

Het adaptief rijden (adaptief recupereren van energie afhankelijk van de verkeerssituatie) ben ik nog over aan het twijfelen. Ondertussen kan ik het in veel gevallen al voorspellen en merk ik dat ik er soms zelfs op begin te rekenen. Alleen is het net niet altijd goed voorspelbaar of consistent en dat voelt dan weer ambetant/vreemd. Ik wil het nog een aantal weken proberen en dan doe ik hetzelfde met one-pedal driving om te zien wat me het beste ligt.

Het verbruik dan, dat is zoals verwacht. Ik denk dat ik nu op een gemiddelde van 22-23kW/100km zit. Veel stukken hiervan zijn toch korte ritjes, eens een toertje doen om de auto te showen (lees: herhaaldelijk pedaal plat duwen) en grote stukken autosnelweg. Deze morgen bijvoorbeeld een dikke 50km gereden (70% snelweg) in regen en best wel sterke wind en ik kwam uit op ~21kWh/100km. Voorlopig doe ik niet mijn best om zuinig te rijden omdat ik eerst wil zien hoeveel verschil dat zou maken. Ik ben wel altijd een defensieve rijder geweest (op tijd laten uitbollen, terugschakelen bij lichten, inschatten wat anderen gaan doen, ...)
Op dit moment heb ik ook nog geen laadpaal dus het is wat behelpen maar dat valt best mee. Enkele keren snelladen gedaan (best indrukwekkend om die batterij in een dik halfuur 45kWh te zien bijkrijgen). Deze morgen bijvoorbeeld nog in 40min van 21% naar 85% gegaan. Ook enkele keren thuis aan het stopcontact gehangen als er overschot was van de zonnepanelen. Het contrast kan niet groter maar het voelt wel goed om hierdoor "gratis" brandstof te hebben.
De range anxiety is stilletjes aan weg aan het gaan merk ik en ik laat de auto soms ook enkele dagen staan zonder in te pluggen.

Binnenkort maar eens een langere trip plannen en dan zien wat best werkt. Sowieso zie ik dat het eerste stuk laden (vanaf ~15% tot ~75%) echt snel gaat en daarna trager en trager. Dus ik denk dat het beter is om te plannen om bijna leeg te rijden, te laden tot ~70% en repeat.

Mocht iemand vragen hebben, stel gerust.

Laatst bewerkt:
Hier ook een kleine update van de iX3. Ondertussen bijna 1000km.

Zoals anders al aangaf is het comfort echt nummer 1. Je wordt uitgenodigd om rustig en beheerst te rijden en dat voelt eigenlijk best goed. Ook qua stilte en demping van alles op de weg is dit echt een upgrade van mijn vorige wagen (5-series F11). Zitcomfort is ook goed en het luxegevoel is er zeker.

Ik deel zeker hier ook zijn mening dat sportief rijden wel kan maar het gevoel een beetje mist. Er is geen motorgeluid en al de rest is gedempt. De auto ligt echt heel goed op de weg, zeker voor zo'n hoog model. Op veel plaatsen kan ik bochten even snel nemen als met de 5 maar heb ik het gevoel dat ik trager ben. Acceleratie is zeker meer dan voldoende.

Qua rijhulpmiddelen ben ik eerlijk gezegd een beetje ontgoocheld.
- Lane-assist werkt eigenlijk alleen echt op serieuze gewestwegen en de autosnelweg. Veel komt door (gebrek aan) infrastructuur maar toch. Dikwijls verdwijnen bijvoorbeeld de lijnen aan de rechterkant of is er op een kleine afstand een lijn van het fietspad waardoor de auto mist en je dus verkeerd of vreemd rijdt.
- Adaptive cruise control is nog steeds even goed/slecht als hetgeen ik had in mijn Golf 7 bijna 10 jaar geleden.
- Snelheid herkennen gaat veel de mist in. Plots op een baan waar je 70 mag, denken dat de snelheid 5km/h is...
Het is een beetje zoeken waar je wel en niet kunt gebruik van maken en waar je kunt op vertrouwen en waar niet.
Ergens had ik hier wel iets van evolutie/revolutie verwacht maar die is er dus niet. Veel dingen hebben zeker hun nut maar ik denk dat mijn verwachtingen misschien te hoog waren.

Het adaptief rijden (adaptief recupereren van energie afhankelijk van de verkeerssituatie) ben ik nog over aan het twijfelen. Ondertussen kan ik het in veel gevallen al voorspellen en merk ik dat ik er soms zelfs op begin te rekenen. Alleen is het net niet altijd goed voorspelbaar of consistent en dat voelt dan weer ambetant/vreemd. Ik wil het nog een aantal weken proberen en dan doe ik hetzelfde met one-pedal driving om te zien wat me het beste ligt.

Het verbruik dan, dat is zoals verwacht. Ik denk dat ik nu op een gemiddelde van 22-23kW/100km zit. Veel stukken hiervan zijn toch korte ritjes, eens een toertje doen om de auto te showen (lees: herhaaldelijk pedaal plat duwen) en grote stukken autosnelweg. Deze morgen bijvoorbeeld een dikke 50km geregen (70% snelweg) in regen en best wel sterke wind en ik kwam uit op ~21kWh/100km. Voorlopig doe ik niet mijn best om zuinig te rijden omdat ik eerst wil zien hoeveel verschil dat zou maken. Ik ben wel altijd een defensieve rijder geweest (op tijd laten uitbollen, terugschakelen bij lichten, inschatten wat anderen gaan doen, ...)
Op dit moment heb ik ook nog geen laadpaal dus het is wat behelpen maar dat valt best mee. Enkele keren snelladen gedaan (best indrukwekkend om die batterij in een dik halfuur 45kWh te zien bijkrijgen). Deze morgen bijvoorbeeld nog in 40min van 21% naar 85% gegaan. Ook enkele keren thuis aan het stopcontact gehangen als er overschot was van de zonnepanelen. Het contrast kan niet groter maar het voelt wel goed om hierdoor "gratis" brandstof te hebben.
De range anxiety is stilletjes aan weg aan het gaan merk ik en ik laat de auto soms ook enkele dagen staan zonder in te pluggen.

Binnenkort maar eens een langere trip plannen en dan zien wat best werkt. Sowieso zie ik dat het eerste stuk laden (vanaf ~15% tot ~75%) echt snel gaat en daarna trager en trager. Dus ik denk dat het beter is om te plannen om bijna leeg te rijden, te laden tot ~70% en repeat.

Mocht iemand vragen hebben, stel gerust.
Kan ik me wel in vinden. De rijhulpsystemen heb ik een heel dubbel gevoel. Als je op een baan zit waar het goed werkt, dan zijn ze heel goed. Maar er zijn veel banen waar het nét niet allemaal werkt, en dat is best gevaarlijk. Mijn Skoda Superb van 4 jaar geleden deed dat eigenlijk beter. Hopelijk lossen wat software-updates dat nog op.
Dat snelheid herkennen doet me inderdaad vrezen voor de wetgeving die de EU er door wil krijgen rond dat verplicht systeem. Het gaat echt regelmatig de mist in (ook vaker dan bij de Skoda) en ze konden beter Waze-data gebruiken dan hun eigen GPS-data...

Adaptief rijden is inderdaad een lastige. Dat werkt eigenlijk wel goed, maar als hij dan eens mist (bvb niet remmen aan rond punt ofzo), dan moet je wel plots stevig in de ankers. De one-pedal werkt naar mijn mening wel goed, het remmen is niet overdreven schokkerig en het voelt heel natuurlijk aan.

Die hulpsystemen schakel ik allemaal uit waneer ik de wagen krijg dus geen probleem. Ik heb met gelijkaardige modellen gereden van andere merken en daar zijn die systemen niet beter of slechter zou ik zeggen, met uitzondering van Tesla.

Het is ook de belgische infrastructuur die het niet altijd mogelijk maakt natuurlijk.

Vandaag een dagje vrijaf genomen en even langs de garage gereden om eens te horen achter de facelift. Volgens hen heeft de ix3 deze facelift al gekregen, namelijk de gril en zijlijnen. Interieur zou er niets wijzigen.

Die hulpsystemen schakel ik allemaal uit waneer ik de wagen krijg dus geen probleem. Ik heb met gelijkaardige modellen gereden van andere merken en daar zijn die systemen niet beter of slechter zou ik zeggen, met uitzondering van Tesla.

Het is ook de belgische infrastructuur die het niet altijd mogelijk maakt natuurlijk.

Vandaag een dagje vrijaf genomen en even langs de garage gereden om eens te horen achter de facelift. Volgens hen heeft de ix3 deze facelift al gekregen, namelijk de gril en zijlijnen. Interieur zou er niets wijzigen.
Slechte dealer dan, want de iX3 is meer dan een jaar voor de facelift al voorgesteld. De voorlichten van de (gelekte) foto van de facelift zien er bvb al anders uit.

Testrit met de Audi e-tron GT Quattro aangeboden gekregen van m'n Audi dealer. Helaas zitten mijn zaterdagen in mei stampvol maar 5 juni krijg ik hem een paar uur mee.

Heel benieuwd , kijk er toch wel naar uit 😃

Testrit met de Audi e-tron GT Quattro aangeboden gekregen van m'n Audi dealer. Helaas zitten mijn zaterdagen in mei stampvol maar 5 juni krijg ik hem een paar uur mee.

Heel benieuwd , kijk er toch wel naar uit 😃
Nice, die ruiken een potentiële koper :p

Nice, die ruiken een potentiële koper :p

Heb wel interesse, maar ik ga komend anderhalf jaar toch serieus moeten denken of ik dat geld aan een auto wil uitgeven eigenlijk.
A6 e-tron lijkt me ook iets realistischer als gezinswagen, zou ook iets goedkoper moeten worden.

5e juni alvast even de kinderen erin plooien en kijken hoe haalbaar dat zou zijn :)

Terug
Bovenaan