Je moet de Windy app installeren he. Kan je gemakkelijk zien hoe de wind staat!Dat kan ook![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je moet de Windy app installeren he. Kan je gemakkelijk zien hoe de wind staat!Dat kan ook![]()
Waarom zou dat moeilijker zijn? Een ICE verbruikt ook meer afhankelijk van de weersomstandigheden. De BMS van een EV meet voortdurend de overblijvende energie in de accu, kent ook perfect het verbruik, en in heel wat wagens houdt de boordcomputer ook rekening met de hoogtemeters op het verreden parcours. Er zijn zelfs apps die rekening houdend met het weer, ik vermoed dat sommige merken dat ook in hun model gaan opnemenBij een EV lijkt me dat veel moeilijker om dat accuraat te krijgen. Ze gaan dat wellicht wel compenseren door met navigatie info in te schatten hoeveel de gemiddelde snelheden zijn voor je aan je bestemming komt.
Maar een ICE heeft door zijn grote inefficiëntie redelijk wat marge. Een EV daarentegen is mega efficiënt, dus een onverwachte factor kan al direct een redelijke invloed hebben op die range.
Airco en verwarming zijn van veel grotere invloed op het rijbereik bij EV dan in een ICE. Dat gedeelte is dus van veel grotere invloed op het rijbereik en is ook wat moeilijker te voorspellen(gedeeltelijk wel adhv buitentemperatuur weliswaar, maar dat kan een ICE ook)Waarom zou dat moeilijker zijn? Een ICE verbruikt ook meer afhankelijk van de weersomstandigheden. De BMS van een EV meet voortdurend de overblijvende energie in de accu, kent ook perfect het verbruik, en in heel wat wagens houdt de boordcomputer ook rekening met de hoogtemeters op het verreden parcours. Er zijn zelfs apps die rekening houdend met het weer, ik vermoed dat sommige merken dat ook in hun model gaan opnemen
.
Bovendien is een EV minder gevoelig aan de impact van verkeersdrukte, wanneer je vertraagt sla je de kinetische energie opnieuw op in de accu. Wanneer ik langere ritten rijd(50-100km) wijkt het werkelijk verbruik meestal slechts 1-2% af van de initiële schatting. En wanneer het kouder is geeft de wagen ook bij het invoeren van het navigatiedoel al een lagere remaining SOC...
Verwarming bij -12C verbruikt 0,7 kW in mijn wagen. 1 percent van mijn range per uur dus. Dat heeft dus geen of amper invloed op mijn range. Je verbruikt wel meer bij lage temperaturen maar dat is niet zozeer die verwarming van je interieur wel door de impact van die koude op chemische processen in je accu. En ook dat zo’n BMS redelijk in te schatten bij niet al te extreme temperaturen.Airco en verwarming zijn van veel grotere invloed op het rijbereik bij EV dan in een ICE. Dat gedeelte is dus van veel grotere invloed op het rijbereik en is ook wat moeilijker te voorspellen(gedeeltelijk wel adhv buitentemperatuur weliswaar, maar dat kan een ICE ook)
Zonder eigen thuislaad systeem is het inderdaad niet aan te raden. Langs de andere kant maken ze in dat filmpje wel een terecht punt, dat men iedereen richting EV aan het duwen is daar waar de laadinfrastructuur nergens nog in orde is.Moet ge vooral niet gewoon een paal bij uw thuis hebben staan?
Ik heb nog nooit mijn EV kunnen opladen en heb 'm gisteren ingeruild voor een ICE auto omdat de batterij ver plat was.Ik heb dat filmpje niet echt bekeken maar wat ik begrepen heb is dat er veel laadpalen niet of niet deftig werken in de UK? En waarop baseer jij je dan dat het ook een probleem is in België? Mijn buur heeft geen oprit met laadpaal en moet dus opladen op straat en heeft toch nog niet echt problemen gehad.
Tomski zijn ervaring toont dit al mooi en voeg daaraan toe dat Belgie ook achterloopt op EV laadinfrastructuur, vooral snelladers dan zoals in het filmpje in de UK.Ik heb dat filmpje niet echt bekeken maar wat ik begrepen heb is dat er veel laadpalen niet of niet deftig werken in de UK? En waarop baseer jij je dan dat het ook een probleem is in België? Mijn buur heeft geen oprit met laadpaal en moet dus opladen op straat en heeft toch nog niet echt problemen gehad.
Ik denk ook dat er best veel mensen overtuigd zouden kunnen geraken als ze eens een week met een EV zouden rijden. Momenteel doe ik bvb weinig km's (corona) en dan zijn er kleine dingen die wel een verschil maken tov een benzine wagen:Ik moet wel toegeven dat (ondanks het feit dat mijn eigen auto 1000x beter afgewerkt is en stiller is qua rol- en windgeluiden) ik dat EVtje wel mis.
Ik zie de eerste jaren wel een kans voor een kleine EV voor ernaast. Maar dan wel aan normale prijzen. 35000+ euro voor een stadsmus is bij het haar gegrepen. Dus mss een jonge tweedehands. Zag een nieuwe 130pk Zoë in Duitsland staan aan 23000 met amper 2500km op de teller. Ideaal zoiets. Ietske duurder dan een vergelijkbare ICE, aanvaardbaar. Maar dubbel van de prijs? nee dank u.Ik denk ook dat er best veel mensen overtuigd zouden kunnen geraken als ze eens een week met een EV zouden rijden. Momenteel doe ik bvb weinig km's (corona) en dan zijn er kleine dingen die wel een verschil maken tov een benzine wagen:
1) het interieur is veel sneller warm
2) de rust (bij een goed geïsoleerde EV) is echt aangenaam
3) De manier van rijden is gewoon beter voor dagelijks gebruik. Zowat alle EV's zorgen ervoor dat je rustiger rijdt, maar als het echt moet heb je veel snellere tussenacceleraties dan bij een ICE.
Als je de laadinfrastructuur hebt, en je doet niet dagelijks 300+km, dan is het gewoon een betere oplossing voor dagelijks verkeer.
well no...Pas op, ik sta er nog altijd voor open hoor. Ik ben absolute fan van elektrische voertuigen. Maar jongens toch wat een gedoe om dat een beetje geladen te krijgen als je niet op voorhand een chargecard hebt, of geen eigen laadpaal.
Nu ja, moest het mijn eigen voertuig zijn ik had wel minstens al een kabel om het ding thuis aan klassiek stopcontact overnight vol te laden.
EVbox heeft precies wel een goeie oplossing met die charge via app. Helaas nog héééééél weinig palen die het ondersteunen, de meeste zijn chargecard only.