Elektrische wagens

Net testrit gedaan met de BYD Sealion 7 excellence. Wat een machine...

Geven wel echt niks fleet kortingen, tegenvaller
Ik reed gisteren met de BMW i4. Niets op aan te merken, toffe wagen.

Via de configurator online kom ik voor de BYD sealion 7 excellence op 55785 euro.
Op een uiteindelijke offerte geven ze hier verder geen kortingen op?

via configurator online zoals ik de bmw zou willen komt op 70800. Uiteindelijke offerte momenteel 64k. Ik heb eigenlijk nog een concessiehouder iets dichter in de buurt, en ga die ook nog eens mailen hoeveel korting daar mogelijk is…

Rond dit bedrag heb je ook de nieuwe elektrische CLA maar iets minder vermogen. Maar waarschijnlijk ook wel weer kortingen mogelijk in real life ivg met de online configurators…

Dat maakt het kiezen wel moeilijk omdat je nooit echt goed weet hoeveel kortingen in real life te behalen zijn…

Via de configurator online kom ik voor de BYD sealion 7 excellence op 55785 euro.
Op een uiteindelijke offerte geven ze hier verder geen kortingen op?

Kerel hier in St Niklaas (Imacar) zei van niet. Zelfs onderhandelen over mijn oude wagen zat er precies ook niet in, omdat BYD al zo scherp zit tov concurrentie.

Kerel hier in St Niklaas (Imacar) zei van niet. Zelfs onderhandelen over mijn oude wagen zat er precies ook niet in, omdat BYD al zo scherp zit tov concurrentie.

In Gent zeiden ze (niet in de context van prijsonderhandelingen) dat ze de vraag niet konden volgen voor modellen zoals de Seal, dus ik denk dat ze weinig reden hebben om veel kortingen te geven.

In Gent zeiden ze (niet in de context van prijsonderhandelingen) dat ze de vraag niet konden volgen voor modellen zoals de Seal, dus ik denk dat ze weinig reden hebben om veel kortingen te geven.
Ik zei hem dat ik wel ging wachten op een nearly new dan, succes zei hij want de meeste hebben hun auto zelfs nog niet. Spreek hier wel over de Sealion 7, De gewone seal smijten ze naar uwe kop nu tweedehands (omdat die blijkbaar een upgrade zou krijgen volgend jaar, volgens hem)

Daarom ben ik dus eens aan 't kijken of ik er een kan importeren uit Duitsland, maar geen idee hoe ze bij ons daar tov gaan staan, boekhoudsgewijs

De gewone seal smijten ze naar uwe kop nu tweedehands (omdat die blijkbaar een upgrade zou krijgen volgend jaar, volgens hem)
Die upgrade/update is al meer dan een jaar geleden voorgesteld in China (nieuw interieur dat meer in lijn is met de Sealion 7, verbeterde ophanging, nog wat kleine verbeteringen). Ik ben benieuwd of en wanneer die het effectief tot in Europa haalt.

Die upgrade/update is al meer dan een jaar geleden voorgesteld in China (nieuw interieur dat meer in lijn is met de Sealion 7, verbeterde ophanging, nog wat kleine verbeteringen). Ik ben benieuwd of en wanneer die het effectief tot in Europa haalt.
Blijkbaar volgend jaar volgens hem

Ik twijfel momenteel tussen de Mustang Mach-E Base met Technology Pack en de Skoda Enyaq 85 Corporate. De Mustang spreekt me persoonlijk meer aan, maar ik heb wat schrik over de reële range van de 72 kWh-versie. Ik had graag bijgepast voor de 88 kWh-batterij, maar dat werd door het werk niet toegestaan omdat dit als een andere motorisatie geldt.

Bij de Enyaq kan ik wel met een opleg voor de Sportline-versie gaan en daar is niets negatief over te zeggen, maar het interieur voelt sterk aan als dat van mijn huidige Octavia en na vijf jaar heb ik dat wel wat gezien. Objectief blijft de Skoda wellicht de betere keuze: meer bereik, ruimer, meer opties en recenter. Toch heb ik nog altijd een voorkeur voor de Mach-E.

Uiteindelijk zal het er waarschijnlijk van afhangen of ik mijn huidige wagen kan overnemen. In dat geval zou die naar mijn vrouw gaan en ook dienstdoen als vakantieauto, waardoor het rijbereik van de Mach-E geen issue meer is.

Andere mogelijkheden waren: Volkswagen ID.4 en ID.5, Volvo EX40 en EC40, Mercedes EQA Star Edition, Cupra Tavascan Endurance en Ford Capri Select.

Ik heb een KIA EV6 met een batterij van 74kwh.

In de winter haal ik zo'n 270 km met een lading 10 - 80%. In zomer een 350 - 370 km.
Die 2kwh verschil gaat niet zo'n enorm verschil maken. Dus het zal ongeveer in dezelfde richting gaan. Dit is bij vlot verkeer (niet 100-110 rijden waar je 120 mag)

Te bekijken waarvoor je het gebruikt.
Snelladen is wel niet denderend : https://evkx.net/models/ford/mustang_mach-e/mustang_mach-e_standard_range_rwd/chargingcurve/
34 minuten van 10 - 80% is toch wel even. Maar uw andere modellen gaan geen groot verschil geven.

In de winter haal ik zo'n 270 km met een lading 10 - 80%. In zomer een 350 - 370 km.
Die 2kwh verschil gaat niet zo'n enorm verschil maken. Dus het zal ongeveer in dezelfde richting gaan. Dit is bij vlot verkeer (niet 100-110 rijden waar je 120 mag)

Snelladen is wel niet denderend : https://evkx.net/models/ford/mustang_mach-e/mustang_mach-e_standard_range_rwd/chargingcurve/
34 minuten van 10 - 80% is toch wel even. Maar uw andere modellen gaan geen groot verschil geven.
Voor dagdagelijks gebruik heb ik ook niet echt schrik om eerlijk te zijn, en het snelladen scheelt amper een paar minuten met de Enyaq. Dus op dat gebied is het voor mij allemaal ok.
Als ik echter mijn dieselwagen niet kan overnemen, is de Mach-e in mijn ogen minder geschikt als vakantiewagen dan de Enyaq.

Dat is 14-14.8kWh/100km in de zomer en 19,2kWh/100km in de winter. Dat kan toch bijna niet bij continue 120km/h rijden?

Als ik in mijn wagen stap, zie ik bv 360km op de teller. Wanneer ik effectief de wagen start, zakt deze altijd 40km, deze morgen ging hij naar 320km. De problemen met mijn teller blijven verder gaan...

Vorige keer had ik alleen maar korte ritten en heb ik na 217km moeten bijladen want op de teller stond nog amper 88km. Die elektrische wagens zijn echt niet gemaakt voor korte afstanden. Maar soms heb ik periodes dat ik niets anders doe dan naar de bakker, naar kantoor, naar Colruyt, naar huis, en dat 5 dagen per week. Dat zijn dus allemaal ritten van < 5km en soms < 2km

Als ik in mijn wagen stap, zie ik bv 360km op de teller. Wanneer ik effectief de wagen start, zakt deze altijd 40km, deze morgen ging hij naar 320km. De problemen met mijn teller blijven verder gaan...

Vorige keer had ik alleen maar korte ritten en heb ik na 217km moeten bijladen want op de teller stond nog amper 88km. Die elektrische wagens zijn echt niet gemaakt voor korte afstanden. Maar soms heb ik periodes dat ik niets anders doe dan naar de bakker, naar kantoor, naar Colruyt, naar huis, en dat 5 dagen per week. Dat zijn dus allemaal ritten van < 5km en soms < 2km
Die teller is nooit te vertrouwen, dat klop gewoon niet. Ik ga gewoon altijd de percentage af. Ik weet wel ongeveer hoeveel ik kan doen met hoeveel percentage batterij.

En inderdaad, korte ritten zijn een killer. Heb het eens in het oog gehouden en de wagen verwarmen kost 2-2,5kwh (wagen die buitenstaat). Mijn batterij is 84kwh. Als ik dus gewoon ‘s morgens en s’avonds een ritje van 3-5km doe verbruik ik makkelijk 3-4% van mijn batterij voor dat ritje in de winter.

Staar u niet blind op die km's, maar op uw verbruik en batterijpercentage.
Je zegt, 320km, je hebt moeten bijladen op 217km en je kon nog 88.. dat is 305km samen.
Aan 88km laden. Lijkt mij beetje range anxienty?

Staar u niet blind op die km's, maar op uw verbruik en batterijpercentage.
Je zegt, 320km, je hebt moeten bijladen op 217km en je kon nog 88.. dat is 305km samen.
Oprechte vraag: vind je dat nu zelf niet triestig voor een wagen van €70.000 ?

En neen, ik ga niet rijden tot ik op 50km sta.
Ik moet soms onverwachts naar een klant rijden en dan wil ik klaar zijn ipv ergens aan een laadpaal te staan wachten.

Ik kan niet wachten op de nieuwe EV die 800km kunnen rijden. Zelfs al is dat maar 650km in real life, dan is dat prima.

Oprechte vraag: vind je dat nu zelf niet triestig voor een wagen van €70.000 ?

Ik moet soms onverwachts naar een klant rijden en dan wil ik klaar zijn ipv ergens aan een laadpaal te staan wachten.

Ik kan niet wachten op de nieuwe EV die 800km kunnen rijden. Zelfs al is dat maar 650km in real life, dan is dat prima.
Die zijn er toch gewoon al?

Ja, ik ben ook van die gedachte. Maar dan laad je toch gewoon op zodra je nog 50 of 60% batterij hebt?

Zodra mijn auto aan 50% zit, laad ik terug op naar 80%. Mijn auto komt alleen maar onder de 50% als ik naar echt verre klanten moeten. En dan laad ik de nacht er voor naar 100% meestal.
Als ik aan het road trippen ben ik weet dat ik sowieso moet bijladen, dan ga ik pas laden bij 5-10%. Dan haal je de hoogste laadsnelheden.

Terug
Bovenaan