Elektrische wagens

Ik probeer hier al pagina's te vertellen dat wanneer ik 50km/u rij over de laatste 50km, dat mijn range dan amper iets meer is dan 300km op 90% laden

Wat wil zeggen dat je twee mogelijke problemen hebt:
ofwel is je batterij toast
ofwel is je range calculation toast

En om uit te maken wat het is moet je niet eens naar een garage, maar kan je gewoon zelf eens laden tot 100%, rijden tot de batterij leeg is, en zien hoeveel kilometer je afgelegd hebt (in principe kan je ook laden tot 80%, rijden tot 70%, maar in het onwaarschijnlijke geval dat je batterijpercentage weergave toast is, zou dit niet accuraat zijn).

Die lease loopt tot October 2026, dus iets meer dan een jaartje, pakt met verlengingen en vertragingen enzo bij anderhalf jaar.

Dus normaal gezien voor we aan een 2e potentieel babytje zouden zitten is die alweer weg en kan ik een grotere wagen pakken
Als je toch een ruimtewonder zoekt:

'Wereldwijd' (lees: Europees) gekend probleem, fabricagefout. Zou wel onder garantie vervangen moeten worden., zijn op YT van o.a. het Nederlandse consumentenprogramma Radar video's over te vinden.
Met mij zou 't geen waar zijn, aangetekend ingebrekestellen en advocaat erop. Gvd Stellantis.
Het ergste vanal is dat ze geen terug roep actie (moeten) doen. Aangezien de kapotte lader geen ongeval kan veroorzaken en je nog steeds op een andere manier kan laden, moeten ze geen terugroepactie doen 🤬

Wat wil zeggen dat je twee mogelijke problemen hebt:
ofwel is je batterij toast
ofwel is je range calculation toast

En om uit te maken wat het is moet je niet eens naar een garage, maar kan je gewoon zelf eens laden tot 100%, rijden tot de batterij leeg is, en zien hoeveel kilometer je afgelegd hebt (in principe kan je ook laden tot 80%, rijden tot 70%, maar in het onwaarschijnlijke geval dat je batterijpercentage weergave toast is, zou dit niet accuraat zijn).
Dat is minder dan 300km (reeds gedaan)

...
Het ergste vanal is dat ze geen terug roep actie (moeten) doen. Aangezien de kapotte lader geen ongeval kan veroorzaken en je nog steeds op een andere manier kan laden, moeten ze geen terugroepactie doen 🤬

Dat is toch echt struisvogelpolitiek op de kap van je klanten...

Echt éh, want het probleem is door vervanging ook niet opgelost, omdat de nieuwe laders die ze er ter vervanging in steken ook terug kapot gaan... Maar dan zijn die gelukkig wel onder garantie, indien ze minstens niet na 2 jaar kapot gaan...
Blij met m'n Tesla als ik zo'n horrorverhalen hoor.

Wat had je verwacht van Stellantis? Ze doen al meer dan 10 jaar door met hun 1.2 puretech motoren die zowat de grootste brol zijn die je kan vinden. Maar daar is er ook nooit een terugroepactie voor geweest.
Ze rijden gewoon rond met vrachtwagens vol vervang motoren die exact hetzelfde zijn samengesteld als diegene die eruit moet.

En gaan zagen dat hun EV's niet verkopen... Ik heb gewoon 0,0 vertrouwen in Stellantis en hun EV's als ze zo'n zaken niet rechtzetten en de klant laten betalen.

Vandaag mijn nieuwe firmawagen gaan ophalen, een MG5. Aardig verrast hoe goed deze reed, afwerking enzovoort voor deze prijs! 25k.

Enige vraag is, heb je altijd een laadpas nodig om ergens op te laden of kun je ook gewoon insteken en met uw bancontact gewoon direct betalen achteraf?

Vandaag mijn nieuwe firmawagen gaan ophalen, een MG5. Aardig verrast hoe goed deze reed, afwerking enzovoort voor deze prijs! 25k.

Enige vraag is, heb je altijd een laadpas nodig om ergens op te laden of kun je ook gewoon insteken en met uw bancontact gewoon direct betalen achteraf?
Vooraf veel research gedaan zo te zien 🙃
Best een laadpas van 't werk en ene privé zeker?

Vooraf veel research gedaan zo te zien 🙃
Best een laadpas van 't werk en ene privé zeker?
Helaas was het gewoon van de ene dag op de andere dat ik hem moest ophalen en wist ik niet veel op voorhand.
Geen laadpas gekregen van werk ofzo, op eigen kost. (kan wel via stopcontact opladen op werk). Er staat eentje op einde van de straat wel van merk GRID. Ik heb de app hiervan gedownload en hier staat op creditcard - 0,32€/kwh.

Laatst bewerkt:
Helaas was het gewoon van de ene dag op de andere dat ik hem moest ophalen en wist ik niet veel op voorhand.
Geen laadpas gekregen van werk ofzo, op eigen kost. (kan wel via stopcontact opladen op werk). Er staat eentje op einde van de straat wel van merk GRID. Ik heb de app hiervan gedownload en hier staat op creditcard - 0,32€/kwh.
Had je ervoor een bedrijfswagen, zoja, kon je daarmee tanken op kosten van het werk?

Als daar het antwoord ook ja is lijkt het mij absurd dat je nu terugvalt op een gewoon stopcontact op het werk en daarnaast zelf mag instaan voor de laadkosten.

Had je ervoor een bedrijfswagen, zoja, kon je daarmee tanken op kosten van het werk?

Als daar het antwoord ook ja is lijkt het mij absurd dat je nu terugvalt op een gewoon stopcontact op het werk en daarnaast zelf mag instaan voor de laadkosten.
Ik snap nu weer niet waarom dit eigelijk van belang is. Ik reed ervoor met een 330e en had idd een Total Tankkaart enz, echter is het bedrijf momenteel volledig aan het overschakelen naar elektrische wagens en is het momenteel op eigen kost - zie laadpaal - of op bedrijf, maar met stopcontact omdat er nog geen laadpalen zijn. Beantwoord dit uw vragen?

Alvast bedankt voor de uitleg.

Laatst bewerkt:
ik heb dit nog nooit gehoord, maar hopelijk wordt dit de standaard (net zoals tanken dus)
Ja, stond tijdje geleden in de gazet dat nederland al hiermee zou bezig zijn. Dus gewoon zoals tanken ipv een laadpas hebben waarmee je maar bepaalde selectie van laadpalen kunt gebruiken.

Ik snap nu weer niet waarom dit eigelijk van belang is. Ik reed ervoor met een 330e en had idd een Total Tankkaart enz, echter is het bedrijf momenteel volledig aan het overschakelen naar elektrische wagens en is het momenteel even op eigen kost - zie laadpaal - of op bedrijf, maar met stopcontact omdat er nog geen laadpalen zijn. Beantwoord dit uw vragen?
Nee want tankkaart moet nu een laadpas geworden zijn.
Vroeger ging je toch ook niet tanken aan de pomp op uw bedrijf of aan een openbare pomp op uw kosten?

Laadpas vragen en indien er nog geen zijn, zelf wat opzoeken welke voor u handig zouden zijn en deze voorstellen.

Ik heb in België al verschillende (snel)laadpalen gezien die ook over een Bancontact-terminal beschikken, dus dit bestaat hier wel degelijk al. Mogelijk is dit op sommige locaties wel duurder dan betalen via de laadpas/app van de uitbater.

Om zeker te zijn dat je (zo goed als) overal terecht kan, kan je een laadpas van Shell Recharge aanvragen. Helaas geldt ook hier dat die aan de dure kant zijn (de laadpas zelf is gratis, maar het laden zelf kost meer dan met veel andere laadpassen).

Ik heb in België al verschillende (snel)laadpalen gezien die ook over een Bancontact-terminal beschikken, dus dit bestaat hier wel degelijk al. Mogelijk is dit op sommige locaties wel duurder dan betalen via de laadpas/app van de uitbater.

Om zeker te zijn dat je (zo goed als) overal terecht kan, kan je een laadpas van Shell Recharge aanvragen. Helaas geldt ook hier dat die aan de dure kant zijn (de laadpas zelf is gratis, maar het laden zelf kost meer dan met veel andere laadpassen).
Hellbull, bedankt voor de info van Shell Recharge, heb hier inderdaad ook al van opgepikt.

Voor nieuwe snellaadpalen (50 kW of meer) geplaatst vanaf april 2024 is het geloof ik verplicht dat je ook met een bankkaart moet kunnen betalen - Europese regelgeving. Oudere snellaadpalen moeten pas vanaf 2027 aan die regel voldoen.

Echt éh, want het probleem is door vervanging ook niet opgelost, omdat de nieuwe laders die ze er ter vervanging in steken ook terug kapot gaan... Maar dan zijn die gelukkig wel onder garantie, indien ze minstens niet na 2 jaar kapot gaan...
Blij met m'n Tesla als ik zo'n horrorverhalen hoor.
Tis niet dat ze bij Tesla allemaal foutloos uit de fabriek komen ofzo... die slagen er zelfs niet in van hun koplampen deftig af te stellen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan