Elektrische wagens

Software kan je maar uitrekken in de mate dat hardware dat toelaat. Met enkel lidar of enkel camera zal je vroeg of laat tegen een grens aanlopen wat je met software niet meer kunt oplossen.

Waymo bewijst al jaren hoe een combinatie van sensoren kan samenwerken. Ongeacht de weersomstandigheden blaast het de andere oplossingen weg. En ook dat systeem faalt ook soms.

Lange film, dus ik heb niet alles kunnen bekijken.

Bij de eerste test maak ik me wel de bedenking dat de personen in de berm lef hebben. Zijn ze zeker dat een systeem niet naar de pechstrook gaat om te ontwijken?
Als persoon zou ik beslissen: links geen plaats en ik kan niet meer op tijd remmen en pechstrook is leeg, dan neem ik de pechstrook!
Zeker als er ook nog auto's achter mij rijden die waarschijnlijk niet op tijd gaan kunnen remmen.

Conclusie: je mag niet vertrouwen op zulke systemen. Dat wist ik al.

Recent in het bezit van een Mercedes eqa, ik heb de Mercedes app gedownload maar…

- Bestaat de Mercedes-Me Connect niet meer?
- waar kan ik het batterij percentage in de app zien? Zie dit nergens terug.
- heb de auto gelinkt (dmv QR-code) maar als ik naar de kaart gaat zegt hij ‘de voertuiglocatie is momenteel niet beschikbaar’

Ik doe wellicht enkele zaken fout maar ben er nog niet uit wat juist :p

Recent in het bezit van een Mercedes eqa, ik heb de Mercedes app gedownload maar…

- Bestaat de Mercedes-Me Connect niet meer?
- waar kan ik het batterij percentage in de app zien? Zie dit nergens terug.
- heb de auto gelinkt (dmv QR-code) maar als ik naar de kaart gaat zegt hij ‘de voertuiglocatie is momenteel niet beschikbaar’

Ik doe wellicht enkele zaken fout maar ben er nog niet uit wat juist :p
Nieuw of 2dehands (en hoe oud dan juist)?
- Nieuw: hoor eens bij je garage, bij ons hebben ze de hele setup (instellingen auto + configuratie app) doorlopen
- 2dehands: sommige features zijn betalend na x jaar, geen idee welke juist. Klik eens op het meeste rechtse icoon'tje in de menubalk. Dat is de store, daar zie je welke opties gratis/betalend zijn

Scherm zou er exact zoals de screenshots in de app store moeten uitzien, maar dan met een EQA als eerste foto: https://apps.apple.com/be/app/mercedes-benz/id1487652920?l=nl

Nieuw of 2dehands (en hoe oud dan juist)?
- Nieuw: hoor eens bij je garage, bij ons hebben ze de hele setup (instellingen auto + configuratie app) doorlopen
- 2dehands: sommige features zijn betalend na x jaar, geen idee welke juist. Klik eens op het meeste rechtse icoon'tje in de menubalk. Dat is de store, daar zie je welke opties gratis/betalend zijn

Scherm zou er exact zoals de screenshots in de app store moeten uitzien, maar dan met een EQA als eerste foto: https://apps.apple.com/be/app/mercedes-benz/id1487652920?l=nl
2dehands van 2023. Ik heb de meeste functionaliteiten geactiveerd in de app, ik ging er (foutief) vanuit dat alles zichtbaar was standaard.

Mijn batterij gaat steeds minder en minder ver. Geeft BMW hierop garanties of heb ik pech? Ik rij nog maximum 350km, terwijl ik 16,5 verbruik en een 77kw batterij heb. Dat klopt dus niet :(

En die 350km is van 100% naar 0%?
Als ik 100% oplaad, is dat de maximum die hij toont. En ik heb de indruk dat dat echt het maximum is want van zodra ik rij zakt het. Staat nu op 330km.

Als ik vroeger oplaad naar 90% bv, toonde hij 420km. Toen stond hij ook op 16,6kw gemiddeld.

Wij verloren dit weekend ook 20km terwijl hij stilstond op de parking. Dat is nog nooit gebeurd.

Mijn batterij gaat steeds minder en minder ver. Geeft BMW hierop garanties of heb ik pech? Ik rij nog maximum 350km, terwijl ik 16,5 verbruik en een 77kw batterij heb. Dat klopt dus niet :(

Hoe lang heb je je auto ? Was een iX3 zeker ?
Gewoon uit nieuwsgierigheid: laadde je altijd tot 100% of tot 80/90% ?
Lijkt me alleszins niet echt normaal, zeker als je ook nog eens op een paar dagen tijd stilstaan nog eens 20km range verliest. Wat is dat dan, 6% of zo?

Als ik het nog goed herinner zei de verkoper 8j op de batterij of 160.000km

Het is normaal dat je batterij degradeert en dat de capaciteit zakt naarmate de tijd verstrijk en dat je kilometers met de wagen rijdt.

BMW heeft 8 jaar / 160.000 km garantie op je batterij dus als die ontploft gaan ze die wel (gedeeltelijk) herstellen.
De garantie van BMW is wel zo slecht dat ze zelfs geen garantie op de capaciteit geven.

Dus ook al raak je maar 140 km ver met je wagen, zo lang de wagen geen foutcodes geeft, er geen rook uit komt en de wagen nog kan rijden dan is alles helemaal OK voor BMW.

Het is normaal dat je batterij degradeert en dat de capaciteit zakt naarmate de tijd verstrijk en dat je kilometers met de wagen rijdt.
We hebben een beetje weinig informatie om vanuit te gaan, maar als wat horse zegt klopt, spreken we over een verlies van meer dan 10% op een paar jaar tijd.
Wat zeker niet normaal is. Daar zou meer tijd over moeten gaan.

Maar als de batterij niet goed behandeld is, zoals altijd tot 100% laden bv, kan het wel een verklaring zijn.

Ook altijd snelladen is niet gezond.
Hoeveel word er van de 77kw ook effectief netto gebruikt?

Ik heb bvb (maar) een 35,5kw batterij waar ze maar 28,8kw van gebruiken om degradatie al wat te vertragen.

Ik veronderstel dat nu alle ev-merken en accus ook wel allemaal watergekoeld zullen zijn??

Speelt allemaal een rol in de toekomst v de levensduur v de batterij

Terug
Bovenaan