Elektrische wagens

Zo is de B stand bij elk merk/model toch anders blijkbaar en dus moeilijk 1 op 1 te vergelijken.
@Mixhell ivm de ID7 kan ik dus bevestigen dat ik de negatieve aspecten van bv de I4 niet ervaar.

Ik heb op de i4 ook een hekel aan die B stand.
Ik rij altijd in die "dynamische" recuperatie, waar hij anticipeert op wat er voor je gebeurd.
Is er niets voor je, dan coast hij gewoon, amper vertraging, maar als er een voorligger is, of je neemt een afrit waar je moet vertragen dan doet hij dat ook gewoon en best wel smooth (meestal toch).
Soms wel een klein beetje te fel, dus ik rij altijd met mijn voet boven mijn gaspedaal, zodanig dat ik met wat lichte druk op het pedaal het vertragen een beetje kan temperen wanneer het wat fel was.

Heeft wel even geduurd om comfortabel mee te worden, maar het gaat wel eigenlijk helemaal intuïtief, doe het volledig zonder nadenken nu.
Moet nog heel weinig aan mijn rem komen...
Zelfde hier op de i5. Eerste paar weken moest hij wat leren hoe ik rij maar daarna ging dat supervlot. Hij remde bijvoorbeeld op de autostrade hard af als ik 130 reed, zelfs zonder voorligger. Na die paar weken had hij geleerd dat hij dat niet moest doen 😝.

Ik vind OPD zalig.
Toen ik R5 gaan testrijden ben waar B stand op staat vond ik het vergelijkbaar maar toch lastig dat je om volledig stil te staan nog je voet moest verplaatsen om echt stil te staan.

Vind OPD ook nog eens veiliger bij "noodstoppen" want ok ook al zijn het milliseconden je toch al remt voor je rempedaal.

Peddels aan het stuur om remkracht te regelen gebruik ik amper.

Hier is het bij mij OPD of ACC ,vrouw gebruikt geen van beide (goed want dan bij wijze v spreken roesten de remschijven niet 🤣)

Een gewoonte als een ander, maar in een Tesla kan je het ten minste aanpassen... Wat ik nog niet vaak gezien heb bij andere EV's.
De zachtste stand komt niet in de buurt van de zachtste stand van BMW. Een van de redenen dat die Tesla weg moest, ik had daar geen plezier meer aan.

Met de S3XY buttons of knob kan je de regen aanpassen naar 0%, 25%, 50%, 75% of 100%.
Ik vind het een beetje maf dat je voor bepaalde zaken die ik persoonlijk niet meer dan normaal zou vinden op een wagen, op een Tesla naar third party accessoires moet gaan.

Heb zo eens een discussie gehad met een Tesla eigenaar dat dat minimalistisch niets voor mij zou zijn, ik er vermoedelijk niet echt gewoon aan zou kunnen worden.

Kreeg dan standaard Tesla rijder antwoord, dat dat allemaal overroepen is en dat je daar snel genoeg aan gewoon wordt.

Bleek die allemaal van die s3xy knopjes etc te hebben. 🤣🤣

Ik vind het een beetje maf dat je voor bepaalde zaken die ik persoonlijk niet meer dan normaal zou vinden op een wagen, op een Tesla naar third party accessoires moet gaan.

Heb zo eens een discussie gehad met een Tesla eigenaar dat dat minimalistisch niets voor mij zou zijn, ik er vermoedelijk niet echt gewoon aan zou kunnen worden.

Kreeg dan standaard Tesla rijder antwoord, dat dat allemaal overroepen is en dat je daar snel genoeg aan gewoon wordt.

Goh, het werkt perfect zonder, maar ik heb ook een S3xy commander zitten voor continues autopilot zonder dat bij Tesla aan te kopen en toen ik kocht was er een bundel actie en heb ik 4 knopjes bij gekocht. Eigelijk gebruiken ik die knoppen bijna niet.

Ik heb er eentje voor een seat memory functie op de passagiers zetel. Mijn vriendin is 1.6m en als een kameraad van 1.9m meerijdt, zit die met z'n knieën op het dashboard. Door 1x te klikken gaat de stoel naar achter op 5cm van de maxi cosi voor grote personen en double klik is m'n vriendin haar positie.
In de meeste andere wagens heb ik nog geen memory functie gezien voor de passagier.

En dan nog een knopje om de tractie controle uit te zetten ipv in het menu te duiken. That's it.

Vroeger had ik nog manueel preheaten, maar nu kan je op elke lader preheaten zolang je maar laadpunt bij je bestemming zet.
En om mijn laadpoort te unlocken door de deurklink achteraan 3sec open te houden, maar dat zit nu ook native in de auto.

Ik rij nu 2 jaar met een Model 3 en heb die knoppen eigenlijk nog niet gemist. Alleen misschien die voor de lichten. Als het zomer is het regent terwijl de hemel helder is en er veel spray op de weg is, moet ik manueel mijn lichten aanzetten en das niet zo tof via het scherm. Misschien kan ik daarvoor nog een knopje gebruiken want heb er nog 2 die niet gebruikt worden ;-)

Ik vind dat over het algemeen een ziekte bij auto-ontwerpers (en software in nog bredere zin): er wordt imho teveel beslist dat gebruikers ineens bepaalde zaken niet meer kunnen kiezen of aanpassen "want wij weten wat de klant wil". Terwijl dat in realiteit absoluut niet het geval is.

Ik heb het zelf niet. Zou het enkel voor 3 zaken echt overwegen:
1) Snel switchen van Chill mode naar Standard. Dit kan met een knop, maar ook met de module en in de app instellen dat je bij bepaalde hoeveelheid 'gas' naar Standard mode wil. Daarna gaat hij dan terug naar Chill.
2) Uitschakelen van Emergency Lane Departure Warniing. Op kleinere wegen zonder middenlijn gaat hij daar vaak in de fout. Het uitzetten vereist best wat handelingen in het scherm, iedere keer dat je vertrekt (dank u Europa!!). Kan spijtig genoeg NIET met de s3xy knoppen.
3) Automatisch terug aanzetten van Autopilot naar wisselen van rijstrook. Collega zegt dat je dan eigenlijk de duurdere Autopilot niet meer nodig hebt. Spaart toch enkele duizenden euro's uit.

Ik denk dat ik het toch ga kopen voor 1 en 3. Kost nog geen 300€. Daar koop je niet veel voor bij een ander merk.

Dus je moet helemaal niet naar third party accessoires gaan, maar het grote voordeel is dat er wel gigantisch veel zijn voor Tesla.
Ik heb enkel interieurbakjes en een ijskast gekocht (die perfect in de zijkant van het koffer past)

Ik vind dat over het algemeen een ziekte bij auto-ontwerpers (en software in nog bredere zin): er wordt imho teveel beslist dat gebruikers ineens bepaalde zaken niet meer kunnen kiezen of aanpassen "want wij weten wat de klant wil". Terwijl dat in realiteit absoluut niet het geval is.
Die weten heel goed dat de klant die dingen niet wil. Het is meer van “wij gokken er op dat we deze besparingen kunnen doorvoeren en de klant zal nog steeds onze auto’s kopen”.

Ik heb het zelf niet. Zou het enkel voor 3 zaken echt overwegen:
1) Snel switchen van Chill mode naar Standard. Dit kan met een knop, maar ook met de module en in de app instellen dat je bij bepaalde hoeveelheid 'gas' naar Standard mode wil. Daarna gaat hij dan terug naar Chill.
2) Uitschakelen van Emergency Lane Departure Warniing. Op kleinere wegen zonder middenlijn gaat hij daar vaak in de fout. Het uitzetten vereist best wat handelingen in het scherm, iedere keer dat je vertrekt (dank u Europa!!). Kan spijtig genoeg NIET met de s3xy knoppen.
3) Automatisch terug aanzetten van Autopilot naar wisselen van rijstrook. Collega zegt dat je dan eigenlijk de duurdere Autopilot niet meer nodig hebt. Spaart toch enkele duizenden euro's uit.

Ik denk dat ik het toch ga kopen voor 1 en 3. Kost nog geen 300€. Daar koop je niet veel voor bij een ander merk.

Dus je moet helemaal niet naar third party accessoires gaan, maar het grote voordeel is dat er wel gigantisch veel zijn voor Tesla.
Ik heb enkel interieurbakjes en een ijskast gekocht (die perfect in de zijkant van het koffer past)
Punt 1 kan je doen door uw linker scrollwiel ingedrukt te houden.

Punt 3 werkt goed

De continuous autopilot werkt inderdaad redelijk goed maar je komt gewoon gek van de constante pling en plong van het uitgaan en aangaan van de active cruise control. Ik vond het in ieder geval enorm vermoeiend om ermee te rijden en gebruikte het niet zoveel.

Het switchen tussen chill en normale mode bij het platduwen van het gaspedaal vond ik ook vreemd werken. De functie werkte wel om te switchen van chill naar normaal bij het indrukken maar daarna bleef de wagen precies ergens tussen chill en normaal qua acceleratie waardoor het gaspedaal heel onvoorspelbaar reageerde/

Verder gebruikte ik de S3XY-buttons en commander voor het volgende:
- Klink vooraan vasthouden: frunk openen
- Klink achteraan vasthouden: laadkabel loslaten (kan nu ook native dacht ik)
- Continuous Autopilot
- Knopje rechts achter het stuur om te switchen tussen chill en normaal (werkte een stuk prettiger dan platduwen van het gaspedaal)
- Knopje links achter stuur om de ruitenwissers uit te schakelen (die gingen anders jammer genoeg elke rit aan en bij het aanzetten van TACC of Autopilot gaan ze sowieso op automatisch)
- Knopje links en rechts aan de deur voor de zetelverwarming achteraan zodat de kinderen die zelf konden aan- uitzetten zonder dat ik door een menu op het scherm moest.

Gebruiken jullie echt zoveel chill mode? Ik rij altijd in standaard. Afgelopen weekend had ik een M3P voor een weekend en heb ik de hele tijd op insane gereden. Het gas pedaal van een tesla is echt goed te doseren.

Voor de geluidjes heb ik Joe mode aan staan. Dat maakt ze een stuk stiller.

Zetelverwarming is vanaf de Highland/Juniper nu ook achteraan te bedienen.

Altijd Chill, ik heb echt geen nood aan meer kracht en meer schokkerige beweging en acceleratie.

Gisteren deze video met een half oog bekeken (er zijn ondertitels :tongue:) en het is wel ontluisterend hoeveel (Chinese) auto's falen in deze tests. We zeggen vaak dat China eraan zit te komen, maar als we afgaan op de software in deze test dan geeft dat toch niet veel hoop.
Opvallend dat Tesla, enkel met camera's, het beste scoort. Die jarenlange trainingsdata zal dan toch zijn vruchten afgeworpen hebben I guess, ik kan het niet anders verklaren.

Je mag het toch niet onderschatten hoe snel China evolueert. Zag je 10 jaar geleden een Chinees merk een goede score halen in NCAP? Zag je überhaupt een Chinese wagen in de Europese showrooms?

De echte sterkte van lidar zit bij gebruik bij slechtere weersomstandigheden. Dat werd niet getest en daar weten we dat zuivere camerasystemen het niet goed doen.

De Westerse autofabrikanten zoals Mercedes hebben al beperkte L3, maar China komt snel dichterbij.

De echte sterkte van lidar zit bij gebruik bij slechtere weersomstandigheden. Dat werd niet getest en daar weten we dat zuivere camerasystemen het niet goed doen.
Het gaat ook vooral over data en het soort beslissingen dat het maakt. Als een camerasysteem het goed doet, dan moet een lidar + camerasysteem het minstens even goed doen sowieso. Ook die test 's nachts, daar heeft lidar in principe een voordeel. Maar als er niet genoeg trainingsdata is, dan krijg je het resultaat dat bijna elke auto faalt.

Dit probleem zal over een vijftal jaar wel grotendeels opgelost zijn vermoedelijk.

Terug
Bovenaan