Elektrische wagens

Dat was natuurlijk in de tijd dat ge een GTI moest kopen om in 10 seconden of minder naar 100 te geraken.
De gemiddelde wagen in die tijd was eerder tussen de 15 en 20 seconden voor een plankgas acceleratie naar 100 km/h.
En bijna niemand doet plankgas acceleraties, dus als ge dan met uw tragere 200D wel plankgas gaf, dan ging ge gewoon mee met de rest van het verkeer.
Ok, maar 0-100 is normaal gezien niet terzake voor wie reeds rijdt op de autosnelweg.
Enkel voor wie de autosnelweg wil oprijden.

Ok, maar 0-100 is normaal gezien niet terzake voor wie reeds rijdt op de autosnelweg.
Enkel voor wie de autosnelweg wil oprijden.
Neen, maar dan werd er wel als automatisme eerder rekening mee gehouden, plus vooral, in die tijd was het verkeer niet wat het nu is!
Toen was het nog 60 km/h binnen en 90 km/h buiten bebouwde kom ook, ging perfect met zo weinig wagens op de baan...
Zou nogal wat worden als ge dat vandaag zou proberen...

Iemand hier met een BMW EV of hybride die uitgesteld laadt? Ik heb thuis een 'domme' laadpaal staan van het werk. Volledig dichtgemetseld, ik kan niets instellen. Die staat aan of af.

Ik wil dat de wagen tussen 22:05 en 6u laadt. Nog in het bezit van een terugdraaiende teller met dag/nacht tarief, voor zolang dat nog zal duren. Dit kan mooi ingesteld worden in de BMW app en de wagen heeft dit ook correct uitgevoerd gedurende de eerste maanden. Ik plug de wagen in, die laadt eventjes maximaal om te zien hoeveel vermogen die krijgt van de paal en gaat dan in pauze tot de start van het ingestelde window.

Sinds een paar maand gaat de wagen op dezelfde manier in pauze, maar start en stopt dan elke paar minuten met laden. Dit blijft die uitvoeren tot aan het ingestelde window, waar die dan wel volledig oplaadt.

Volgens BMW een gekend probleem waar hun 'IT'ers' druk mee bezig zijn. Het is echter vreemd dat de wagen het eerst wel goed kon doen en dan plots niet meer.

Ik plug de wagen in, die laadt eventjes maximaal om te zien hoeveel vermogen die krijgt van de paal en gaat dan in pauze tot de start van het ingestelde window.
Ik zal er eens specifiek op letten, maar ik denk dat het bij mij wel nog werkt zoals het hoort.

Dit is zoals het hoort:
Charging in window is bij mij dus zoals het hoort:
signal-2025-03-20-102333.jpeg

Ik wil dat de wagen tussen 22:05 en 6u laadt. Nog in het bezit van een terugdraaiende teller met dag/nacht tarief, voor zolang dat nog zal duren.

Dat je specifiek vermeldt dat je een terugdraaiende teller hebt wil zeggen dat je ook zonnepanelen hebt? Creer je dan geen verbruik op je nachtteller, en injectie op je dagteller, als je je auto enkel 's nachts laat opladen? De enige zonneproductie die je nachtteller gaat terugdraaien is die in het weekend.

Dat je specifiek vermeldt dat je een terugdraaiende teller hebt wil zeggen dat je ook zonnepanelen hebt? Creer je dan geen verbruik op je nachtteller, en injectie op je dagteller, als je je auto enkel 's nachts laat opladen? De enige zonneproductie die je nachtteller gaat terugdraaien is die in het weekend.
Klopt, het feit dat het een terugdraaiende teller is, doet niet ter zake. Ik wil mijn wagen opladen met de goedkoopste stroom en dat is na 22u.

Uitblinken, zeker niet, maar het is wel een ongelofelijk goeie jack-of-all-trades.

Zeker niet de ruimste, maar met 2 kinderen en een megabuggy op reis is geen enkel probleem.

Zeker niet de snelste, maar met 286pk en 6.8 naar 100 ook geen slak.

Zeker niet de modernste, maar god hoeveel beter is iDrive6 dan de nieuwste series, en BMW staat op dat vlak enkel onder Mercedes (ik lees zowat alle recensies van auto’s)

Stuurt extreem strak voor een SUV met dat gewicht, een sportkar is het niet, maar ik blijf na 100k km nog altijd onder de indruk. Zeker op gladde wegen, in sport en met DTC uit. Extreem controleerbaar.

Niet de zuinigste, maar ik zit nu gemiddeld op 19.8kWh/100km overall. Voor een EV van dat formaat, van die generatie is dat gewoon bijzonder goed.

Niet de beste laadcurve, maar bij lancering was kunnen laden aan 150kW zeker on par met de beste. En hij haalt het ook, elke dag.

Geen rammeltje. Geen kraakje. Geen enkel issue met bugs. Nope. Hij werkt gewoon, altijd perfect.

Komt standaard afgeladen vol met luchtvering adaptieve vering (edit @HUSKE) , pano dak, (p)leather, 19”,…

Het enige wat ik écht mis zijn goeie stoelen en preheating van de batterij (en die zitten allebei standaard op de LCI)

Uitblinken in niks, klopt. Maar voor mij nog steeds een ongelofelijk goeie package.

Ik ben er nu al zeker van dat mijn (veel duurdere en nieuwere) Polestar 3 op veel vlakken een stapje terug zal zijn.
Ik heb een Macan als vervangwagen gehad, een auto die omschreven wordt als een heel goeie SUV. Die rijdt aanzienlijk slechter dan mijn iX3...
Qua interieur is hij knapper, maar infotainment werkt slechter, en voor dezelfde prijs heb je veel minder opties .

Misschien heeft ie geen overschot op zijn dagteller. Vroeger werden PV installaties gelegd om net het jaarverbruik af te dekken.
Inderdaad. Ik heb een erg beperkt aantal zonnepanelen door weinig bruikbaar dakoppervlak. Op een zonnige dag dek ik net mijn verbruik, zonder het opladen van mijn wagen meegerekend.

Ik heb een Macan als vervangwagen gehad, een auto die omschreven wordt als een heel goeie SUV. Die rijdt aanzienlijk slechter dan mijn iX3...
Qua interieur is hij knapper, maar infotainment werkt slechter, en voor dezelfde prijs heb je veel minder opties .
Hoe langer ik mijn ix3 heb, hoe meer ik deze begin te appreciëren. Die rijdt gewoon fantastisch.

lol wat? Dat verbaast me. De Macan Turbo leek me een leuk vervolg op de iX3.

lol wat? Dat verbaast me. De Macan Turbo leek me een leuk vervolg op de iX3.
Ik had een ICE als vervangwagen he.
Misschien is de nieuwe elektrische veel beter. Maar de ICE voelt zo extreem sloom aan (gas een beetje bijduwen doet niks, behalve terugschakelen). Ophanging is ook gewoon te zacht etc...

Misschien is de nieuwe elektrische veel beter. Maar de ICE voelt zo extreem sloom aan (gas een beetje bijduwen doet niks, behalve terugschakelen). Ophanging is ook gewoon te zacht etc...
Zou het niet kunnen dat je te veel vergelijkt met de iX3? En dat het een totaal ander verhaal zou zijn als je met de X3 vergelijkt?
Want reviewers zijn er toch wel heel stellig over dat Porsche SUV’s toch wel de beste in hun klasse zijn als het gaat over sportief rijgedrag.

Zou het niet kunnen dat je te veel vergelijkt met de iX3? En dat het een totaal ander verhaal zou zijn als je met de X3 vergelijkt?
Want reviewers zijn er toch wel heel stellig over dat Porsche SUV’s toch wel de beste in hun klasse zijn als het gaat over sportief rijgedrag.
Ik vergelijk enerzijds met de iX3 en anderzijds met Taycan (eentje waarvan ook nog reviewers vinden dat het geen echte Porsche is) en 718/911.
De Macan heeft evenveel PK, en een pak lager gewicht dan de iX3. Maar puur door het feit dat er een versnellingsbak inzit, is die gasrespons zo traag. Er is echt een deadzone in de gaspedaal waarop hij enkel terugschakelt en niet optrekt.
Maar ook qua stuurgevoel leunt een Taycan veel dichter aan bij een 911 dan een Macan. De Macan stuurt imo veel te licht, dempers zijn zacht (wel instelbaar met de juiste opties), relatief weinig feedback.

Daartegenover staat dat hij wss wel sneller een bocht kan nemen dan de iX3, maar hernemingen, feedback, ... Zijn in het dagelijkse leven veel belangrijker dan rondetijden.

gewoon een appreciatiepostje: wreed content van mijnen enyaq!
ik zag er wat tegen op maar na een weekje er mee bollen heb ik wel het gevoel dat wij goede vrienden gaan worden.
Moesten ze nu niet moeilijk hebben gedaan over mijn open dak dat ik vroeg zou het misschien zelfs liefde geweest zijn.

Ah, naja, mijn excuses, maar als je tegenwoordig over een Macan spreekt denk ik enkel nog aan de EV :biglaugh:

Terug
Bovenaan