Elektrische wagens

Mijn tweede iX3 is de pre-LCI en die is ondertussen toch al van 2021 ong. en vind je gemiddeld voor 30 a 35K. Verkopen is nog iets anders, maar ligt in lijn met de afschrijving.
Wil nu lukken dat ik de laatste dagen gekeken wat het zou kosten om een tweedehands iX3 / Enyaq iv80 / EV6 te kopen.
Op autoscout24 staan er welgeteld 3 iX3's tussen 30 en 35k. Eentje van 2020 met 77k km en laatste onderhoud in 2022 aan 31,5k van een opkoper, eentje met allerlei carrosserie en glasschade en eentje van een particulier aan net geen 35k. De eerste binnen BMW premium selection is aan net geen 36k.

Zou dus eerder zeggen vanaf 30 a 35k, maar dus eerder vanaf 35k. En al zeker niet gemiddeld voor 30 a 35k. Fors verschil toch wel als particulier.

Wil nu lukken dat ik de laatste dagen gekeken wat het zou kosten om een tweedehands iX3 / Enyaq iv80 / EV6 te kopen.
Op autoscout24 staan er welgeteld 3 iX3's tussen 30 en 35k. Eentje aan 31,5k van een garage, eentje met allerlei carrosserie en glasschade en eentje van een particulier aan net geen 35k. De eerste binnen BMW premium selection is aan net geen 36k.

Zou dus eerder zeggen vanaf 30 a 35k, maar dus eerder vanaf 35k. En al zeker niet gemiddeld voor 30 a 35k. Fors verschil toch wel als particulier.
Oh da's interessant, ik had me gebasseerd op de laatste keer dat ik keek een paar maand terug en toen vond ik er toch voor zo'n 35K met mijn aantal km'ers en pre-lci impressive. Maar eerlijk gezegd, zou het me verbazen moest de pre-lci nu nog voor veel meer dan 35K verkocht geraakt worden.

Oh da's interessant, ik had me gebasseerd op de laatste keer dat ik keek een paar maand terug en toen vond ik er toch voor zo'n 35K met mijn aantal km'ers en pre-lci impressive. Maar eerlijk gezegd, zou het me verbazen moest de pre-lci nu nog voor veel meer dan 35K verkocht geraakt worden.

Ik heb een LCI model, nog geen 2,5 jaar oud, maar die moest toen catalogus 79k kosten. Toch wel serieuze devaluatie op die auto's.
Ook wel te snappen, een iX3 is nu ook niets speciaals tbh.
Hij blinkt niet uit in range, power, binnenruimte etc. Eigenlijk gewoon een average auto...

Jij had gewoon beter in die onderstuurde Arteon kutbak blijven rijden :D

Mocht niet, lease was al ver voorbij en een nieuwe lag 3% buiten budget, anders had ik die genomen...

Feit blijft dat een iX3 gewoon nergens in uitblinkt. In de eerste plaats de binnenruimte, dat is golf/308/astra niveau, en dan geen break want dan zijn ze groter.

Wel ja, dat is net het punt. Good luck om op te rijden als er druk verkeer aan 90km/u op het eerste vak rijdt en jij over de lengte van de oprit niet aan 90 geraakt. Dan moet je wettelijk gezien stoppen tot je veilig kan oprijden, wat nog gevaarlijker is op een korte oprit. Heb er in Loppem trouwens al weten stilstaan. Ik zou me daar uiterst onveilig voelen mocht ik daar moeten stoppen.
Dan moet ge eens meerijden met een volgeladen vrachtwagen die effe een plaspause hield en gestopt was op de pechstrook en dan terug optrok om in te voegen . ;)

Die heeft ook veel tijd nodig om zijn 70 km/u te bereiken maar de aandachtige chauffeurs gaan dan gewoon effe op het 2de vak rijden zodat deze er tussen kan (heb dat ook al eens moeten doen toen ik met de vrachtwagen reed ) .
Dat gaat perfect hoor om in te voegen zonder accidenten tegen 70 km/u …enkel het achterop komend verkeer moet het dan wel zien dat je trager rijdt en je kan dan nog versnellen op de autostrade zelf . ;)

Tijdens de spits uren is dat helemaal geen probleem hier in Antwerpen want dan rijdt iedereen toch stapvoets omwille van de drukte en de files . ;)

Ja, ik zou in zo’n situatie ook liever daarin zitten dan in een rijdende koekendoos :).
En pechstrook is nog anders dan sommige opritten (bvb die in Loppem die ik als voorbeeld gaf).

Mocht niet, lease was al ver voorbij en een nieuwe lag 3% buiten budget, anders had ik die genomen...

Feit blijft dat een iX3 gewoon nergens in uitblinkt. In de eerste plaats de binnenruimte, dat is golf/308/astra niveau, en dan geen break want dan zijn ze groter.
Uitblinken, zeker niet, maar het is wel een ongelofelijk goeie jack-of-all-trades.

Zeker niet de ruimste, maar met 2 kinderen en een megabuggy op reis is geen enkel probleem.

Zeker niet de snelste, maar met 286pk en 6.8 naar 100 ook geen slak.

Zeker niet de modernste, maar god hoeveel beter is iDrive6 dan de nieuwste series, en BMW staat op dat vlak enkel onder Mercedes (ik lees zowat alle recensies van auto’s)

Stuurt extreem strak voor een SUV met dat gewicht, een sportkar is het niet, maar ik blijf na 100k km nog altijd onder de indruk. Zeker op gladde wegen, in sport en met DTC uit. Extreem controleerbaar.

Niet de zuinigste, maar ik zit nu gemiddeld op 19.8kWh/100km overall. Voor een EV van dat formaat, van die generatie is dat gewoon bijzonder goed.

Niet de beste laadcurve, maar bij lancering was kunnen laden aan 150kW zeker on par met de beste. En hij haalt het ook, elke dag.

Geen rammeltje. Geen kraakje. Geen enkel issue met bugs. Nope. Hij werkt gewoon, altijd perfect.

Komt standaard afgeladen vol met luchtvering adaptieve vering (edit @HUSKE) , pano dak, (p)leather, 19”,…

Het enige wat ik écht mis zijn goeie stoelen en preheating van de batterij (en die zitten allebei standaard op de LCI)

Uitblinken in niks, klopt. Maar voor mij nog steeds een ongelofelijk goeie package.

Ik ben er nu al zeker van dat mijn (veel duurdere en nieuwere) Polestar 3 op veel vlakken een stapje terug zal zijn.

Laatst bewerkt:
Nee omdat het een 400V architectuur is. Ook aan 250kW 400V laders kan de EV6 maar 105kW maximaal laden.
Dit zou pas bij V4 laders opgelost zijn.

400V wordt over enkele jaren een verouderde oplossing. Bijna alle snelladers kunnen 800V aan, zeker de laders die 300kW of meer kunnen leveren. Ionity, Fastned, Allego, Total, Shell,...

Als je een 800V wagen hebt, vind ik het raar dat je een tragere 400V lader zou nemen.

Ik heb al lang geleerd dat nieuwe techniek niet altijd beter is, toch zeker niet in het begin.
Vaak weet men bijna evenveel te halen uit gekende, goedkopere techniek, dan uit nieuwe, duurdere techniek.
Oh natuurlijk niet, maar we zijn ondertussen 3 jaar verder. Dus spiksplinternieuw is het niet meer. En op basis van de ervaringen over die 3 jaar is het enige risico de ICCU die de pijp aan maarten kan geven. Voor de rest is er niet echt een groot nadeel verbonden aan die 800V techniek.

Maar het is ook niet alsof bij KIA enkel de 800V wagens dat probleem met die ICCU hebben, de EV3 lijkt er ook kwetsbaar voor te zijn als je er een beetje over leest.

En men steekt dat voorlopig op de software en een stuk hardware (transistoren die niet goed genoeg tegen warmte bestand zijn)

Nochtans hoor ik van KIA dat ze enorm traag laden op de 400V snelladers van tesla. Ik weet niet meer hoeveel het was, maar ik dacht ergens rond 100kW of zelfs minder.
Omgekeerd halen Tesla’s wel 190kW op 800V.

Die Tesla haalt een piek van 190 tot ik dacht maximaal 30% en dan zakt die ineen.
De KIA EV6 die haalt, indien correct voorverwarmd en dus op temperatuur, 190 tot 80%+. Met pieken van 240/239 tot rond de 50% als ik mij nog goed herinner.

Dat is gewoon dag en nacht verschil. Ook al doet een tesla het nu ook niet zo slecht. Er was een reden waarom die mee in mijn overwegingsstructuur zat. Maar door andere redenen heb laten zijn voor wat het is.

400V wordt over enkele jaren een verouderde oplossing. Bijna alle snelladers kunnen 800V aan, zeker de laders die 300kW of meer kunnen leveren. Ionity, Fastned, Allego, Total, Shell,...

Als je een 800V wagen hebt, vind ik het raar dat je een tragere 400V lader zou nemen.
Kostprijs kan een reden zijn. Tesla was een tijdje 30 cent terwijl het bij Ionity en anderen 70 - 80 cent is.
Al kan dat nu al wel passé zijn, ik volg dat niet zo.

Geen rammeltje. Geen kraakje. Geen enkel issue met bugs. Nope. Hij werkt gewoon, altijd perfect.

Komt standaard afgeladen vol met luchtvering, pano dak, (p)leather, 19”,…

Het enige wat ik écht mis zijn goeie stoelen en preheating van de batterij (en die zitten allebei standaard op de LCI)

Een iX3 heeft geen luchtvering.
Stoelen zijn vrij hard.
Ik heb wel rammels, maar vermoed dat het de kofferafdekrolding is. Met muziek hoor je het niet.

Bugs, occasioneel werkt de achterste camera niet (de rest dan wel), lane assist weigert soms. Niks major tot nu toe na 45k km.

Ik laad zelden snel en heb 1 keer 150kW gezien (met SOC 3%), maar dat dat was maar heel even.

Nu, mij interesseert de auto eigenlijk geen hol als ik toch niet zelf mag kiezen. Mijn volgende wordt wss een e-308 en steek de overschot wel in de hypotheek. Daar heb ik meer van dan een BMW op de oprit.

Tesla is nog steeds gigantisch veel goedkoper dan de concurrentie om te laden.
Dus als je geen problemen hebt met een limiet van 105kW is dat wel een goeie deal.

Die Tesla haalt een piek van 190 tot ik dacht maximaal 30% en dan zakt die ineen.
De KIA EV6 die haalt, indien correct voorverwarmd en dus op temperatuur, 190 tot 80%+. Met pieken van 240/239 tot rond de 50% als ik mij nog goed herinner.
Op tesla snelladers (tenzij je ergens een V4 zou vinden) haalt die maar 105kW max.

Tesla is nog steeds gigantisch veel goedkoper dan de concurrentie om te laden.
Dus als je geen problemen hebt met een limiet van 105kW is dat wel een goeie deal.

Ik vind 0,33 €/kWh bij Ionity wel een goede deal.

Hoeveel is dat bij Tesla trouwens? Duurder? ;)

Laatst bewerkt:
Mensen blijven graag vasthouden aan oude of foute veronderstellingen.

Ionity biedt abonnementen die de prijs laten zakken per kWh. Rij je naar Frankrijk, dan kost je dat 0,33€/kWh voor het Power-abonnement en 0,39€/kWh voor het standaard abonnement. En dat voor kwalitatieve laadpalen op 800V technologie dat auto's optimaal op zowel 400 als 800V kan laden.

Het kan nog beter. Merken bieden laadpassen waar je het eerste jaar geen abonnement moet betalen, zoals BMW: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-be/tariffs. Kostprijs Ionity is 0,34€/kWh. Nadien betaal je 5,99€/maand.

Tesla superchargers kosten in dal 0,36 en in piek 0,4 €/kWh. Niet-Tesla's betalen 0,47 tot 0,51 €/kWh. En je krijgt maar 400V maximaal.

Een tabel ter illustratie voor een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100km.
km/jaar snelladenIonity Abonnement 5,99 + 0,34 €/kWhIonity Abonnement eerste jaar 0,34€/kWhTesla + SC 0,38€/kWhNon-Tesla + SC 0,49€/kWh
3000276204228294
10000752680760980
200001432136015201960

De vetgedrukte in de tabel zijn de goedkoopste 2.

Daarom is "Tesla is nog steeds gigantisch veel goedkoper dan de concurrentie om te laden" fundamenteel onwaar.

EDIT
Het kan nog goedkoper. Ionity is een maandelijks opzegbaar abonnement. Je betaalt enkel in de maanden dat je snellaadt. De prijs hierboven kan daardoor nog tot 54€ dalen.

Dat eerste jaar gratis heb je enkel in het eerste jaar.
En tesla prijzen veranderen ook per land. Ons land is bv een stuk duurder dan Nederland.

Maar nonetheless, ik wist niet dat je via ionity ook goedkoop kon snelladen. Weer iets bijgeleerd.

Dat eerste jaar gratis heb je enkel in het eerste jaar.
En tesla prijzen veranderen ook per land. Ons land is bv een stuk duurder dan Nederland.

Maar nonetheless, ik wist niet dat je via ionity ook goedkoop kon snelladen. Weer iets bijgeleerd.
Ik kan ook Ionity laden via de BMW kaart, alleen, ik kom zeer zelden eentje tegen, er zijn er bijna geen in België.
Als ik die toevallig twee keer op een jaar kan gebruiken zal het veel zijn.
In heel de procincie Antwerpen is maar één, namelijk in Zandhoven, op een paar honderd meter van een op- en afritcomplex waar het dan nog eens een stuk van de dag ellendige file is op de baan tussen ier en Zandhoven/MAssenhove (afrit Massenhoven/Lier E313).
Exact 8 laadstations in heel Nederlandstalig België...

Terug
Bovenaan