Elektrische wagens

0-100km/h in de volle 19,1s! Je moet op de steenweg al beginnen optrekken om correct in te voegen op de autostrade.

Hoe bevalt je de wagen?
Om de autostrade op te rijden moet je 70 halen, en geen 100, en meestal ben ik beperkt door mijn voorligger die vaak ook maar rond 70-80 zit bij het oprijden. En ik hoor van tesla eigenaars dezelfde ergernis. Leuk een snelle wagen als je er alleen maar sneller mee op het gat van de voorligger zit.
Als tweede wagentje voor een gezin in de stad was dit een no-brainer. We betalen iets meer dan 7K voor de "luxe" om altijd droog naar twee locaties te kunnen rijden. Als ik ergens de autostrade voor nodig heb, is dat toch in 9/10 situaties met heel het gezin, en gebruiken we gewoon onze SUV.

Ik ga da wagen deze week pas afhalen.

Die laadinfrastructuur zal ook niet goedkoop zijn. Noch zal dit het geval zijn om die voorziening te hebben om dat mogelijk te maken om dat ter beschikking te krijgen van de netbeheerder.
Ik denk niet dat ze snel genoeg gaan krijgen van de netbeheerder om meerdere auto’s aan 1MWh te laten laden. Dat zal wellicht met opslag gecounterd worden. Zoals tesla ook al batterijen bij hun laadstations heeft.

Ik denk niet dat ze snel genoeg gaan krijgen van de netbeheerder om meerdere auto’s aan 1MWh te laten laden. Dat zal wellicht met opslag gecounterd worden. Zoals tesla ook al batterijen bij hun laadstations heeft.

Ik vind het gewoon moeilijk om dit te voorspellen.
Op bepaalde locaties zou ik zeggen van wel. Ook omdat als je met elektrische vrachtwagens wil werken dit mij nodig lijkt. 400kw is daarvoor gewoon veel te beperkt.

Maar de impact is gewoon groot. Men voorziet nu al een capaciteitstarief voor de gewone aansluiting. Zwijg stil als de netbeheerder in de toekomst die massale verbruiken moet gaan stabiliseren. Dat lijkt mij zotjes. Batterijen bufferen alleen, maaar je moet wel nog altijd gewoon die snelheid kunnen aanleveren.

Het blijft in mijn ogen een serieuze uitdaging. En ik kan mij moeilijk inbeelden dat we gelukkig gaan worden van de kostprijs van laden aan zo een snelle laadpaal.

Om die reden denk ik nog altijd dat we als consument beter een mindshift richting 800v architectuur en 300-400 kwh in gedachten houden.

Uiteindelijk had de xpeng en de eletre, dacht ik, die architectuur al. En dat een 12-20 minuutjes voor de meeste mensen als adequaat gezien kan worden.

Als ge zou moeten kiezen uit nen IX of nen I5. Welke zouden jullie dan nemen?
Weet dat de i5 een facelift krijgt: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/heftig-gefacelifte-bmw-5-serie-of-in-beeld-nu-zonder-m/
Kan natuurlijk nog een dik jaar duren eer die verkrijgbaar is.
Maar het nieuwe model gaat er vooraan best anders uitzien, dus de huidige versie zal snel verouderd zijn.
Als restwaarde belangrijk is...
De 800V techniek van Porsche en Kia is er een goede 4 jaar.
Het is ook niet dat 800V techniek altijd beter is. Het kan goed zijn dat een 800V wagen trager laadt bij een 400V paal dan een 400V wagen.
(artikel van november 2022, ontwikkelingen gaan snel, dus kan anders zijn bij nieuwe modellen!)
Bij Hyundai/Kia lijkt het beter in orde te zijn dan bij Porsche/Audi en Maserati.
Er zijn nog redelijk wat 400V architectuur wagens. Zelfs nu nog nieuw aangeboden.
Ik heb al lang geleerd dat nieuwe techniek niet altijd beter is, toch zeker niet in het begin.
Vaak weet men bijna evenveel te halen uit gekende, goedkopere techniek, dan uit nieuwe, duurdere techniek.

(artikel van november 2022, ontwikkelingen gaan snel, dus kan anders zijn bij nieuwe modellen!)
Bij Hyundai/Kia lijkt het beter in orde te zijn dan bij Porsche/Audi en Maserati.
Nochtans hoor ik van KIA dat ze enorm traag laden op de 400V snelladers van tesla. Ik weet niet meer hoeveel het was, maar ik dacht ergens rond 100kW of zelfs minder.
Omgekeerd halen Tesla’s wel 190kW op 800V.

Weet dat de i5 een facelift krijgt: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/heftig-gefacelifte-bmw-5-serie-of-in-beeld-nu-zonder-m/
Maar het nieuwe model gaat er vooraan best anders uitzien, dus de huidige versie zal snel verouderd zijn.
Of de restwaarde gaat omhoog want dat wil zeggen dat deze 5 reeks de laatste “traditionele” BMW is 😝.

Verrassend wel dat ze zo een grote veranderingen doen bij een facelift.

Nochtans hoor ik van KIA dat ze enorm traag laden op de 400V snelladers van tesla. Ik weet niet meer hoeveel het was, maar ik dacht ergens rond 100kW of zelfs minder.
Omgekeerd halen Tesla’s wel 190kW op 800V.
Dat klopt. Omdat die laders de snelheid niet aankunnen? Bij de V3’s teslaladers is dat probleem er niet meer.

Goh, is niet de eerste keer, dat deden ze met de iX3 ook. Deze kreeg ook relatief snel een LCI om het dichter bij de toen geldende designtaal te brengen.
Mijn tweede iX3 is de pre-LCI en die is ondertussen toch al van 2021 ong. en vind je gemiddeld voor 30 a 35K. Verkopen is nog iets anders, maar ligt in lijn met de afschrijving.

Of de restwaarde gaat omhoog want dat wil zeggen dat deze 5 reeks de laatste “traditionele” BMW is 😝.

Verrassend wel dat ze zo een grote veranderingen doen bij een facelift.
Balen, net i5 besteld, levering september. Tegen dan is die facelift er allicht al (bijna). Aangezien ik aankoop is restwaarde wel een dingetje, dus balen. Heel snel ook om een facelift door te voeren imo - niet heel happy mee...

Balen, net i5 besteld, levering september. Tegen dan is die facelift er allicht al (bijna). Aangezien ik aankoop is restwaarde wel een dingetje, dus balen. Heel snel ook om een facelift door te voeren imo - niet heel happy mee...
Komt inderdaad sneller dan verwacht. Ik moet aug/sept bestellen dus benieuwd of het tegen dan al kan en wat de prijszetting zal zijn.
Dat maakt mijn keuze voor Tesla dan misschien iets makkelijker :unsure:

Komt pas 2026 waarschijnlijk dus dat is toch niet zo abnormaal? Na 3 jaar is meestal toch de facelift.

Om de autostrade op te rijden moet je 70 halen, en geen 100

Om de autostrade op te rijden moet je de snelheid halen van de andere voertuigen op het eerste vak. Dus het hangt enorm van het verkeer af. 70 is absoluut niet de standaard snelheid op het eerste vak. Ik denk eerder dat dat 90 is (namelijk de max snelheid van vrachtwagens).
Er zijn toch alleszins opritten waar ik met een 45pk auto niet de snelweg zou op durven. Ik denk bvb aan oprit E40 Loppem richting binnenland.

nou, dat ziet er netjes uit :love:

ds-ds8-121479-a.jpg

Om de autostrade op te rijden moet je de snelheid halen van de andere voertuigen op het eerste vak. Dus het hangt enorm van het verkeer af. 70 is absoluut niet de standaard snelheid op het eerste vak. Ik denk eerder dat dat 90 is (namelijk de max snelheid van vrachtwagens).
Er zijn toch alleszins opritten waar ik met een 45pk auto niet de snelweg zou op durven. Ik denk bvb aan oprit E40 Loppem richting binnenland.
Wat jij denkt maakt toch niets uit ? `
Wettelijk is de minimale snelheid op een autostrade 70 km/u .
Maakt niet uit dat de rest sneller rijdt maar vanaf 70 km/u mag deze gewoon de autostrade oprijden en moet de rest indien nodig opzij gaan (als hij al op de autostrade rijd en niet bij het op rijden bedoel ik , hij moet doorgaand verkeer voor laten gaan bij oprijden ) , sneller rijden is nog altijd geen vrijgeleide om een trager voertuig van de baan te rijden .

Of het veilig is om tegen 70km/u de autostrade op te rijden daar kan over gediscuteerd worden maar dan hangt het ook van externe factoren af ?

hij moet doorgaand verkeer voor laten gaan bij oprijden

Wel ja, dat is net het punt. Good luck om op te rijden als er druk verkeer aan 90km/u op het eerste vak rijdt en jij over de lengte van de oprit niet aan 90 geraakt. Dan moet je wettelijk gezien stoppen tot je veilig kan oprijden, wat nog gevaarlijker is op een korte oprit. Heb er in Loppem trouwens al weten stilstaan. Ik zou me daar uiterst onveilig voelen mocht ik daar moeten stoppen.

Laatst bewerkt:
Wel ja, dat is net het punt. Good luck om op te rijden als er druk verkeer aan 90km/u op het eerste vak staat. Dan moet je wettelijk gezien stoppen tot je veilig kan oprijden, wat nog gevaarlijker is op een korte oprit. Heb er in Loppem trouwens al weten stilstaan. Ik zou me daar uiterst onveilig voelen mocht ik daar moeten stoppen.

Uit ervaring van ooit eens met een ondergemotoriseerde Ford Ka als vervangwagen te rijden: levensgevaarlijk om op korte of hellende opritten te moeten invoegen op een autostrade.
Kraainem was er zo één, niet ultra-kort maar wel hellend zodat ik met dat kot met moeite 70 km/u kon halen, om dan te moeten invoegen tussen vrachtwagens die aan 85-90 km/u reden.

De Clio van mijn vriendin doet er ook 14 seconden over om 100km/h te halen. Ge kunt daar perfect mee op de snelweg rijden hoor. 't is alleen wat aanpassen als ge een wagen met meer vermogen gewoon zijt. Zo ff plankgas drukken om dan ergens in te voegen, lukt niet.

Ben ff gaan kijken naar de specs van de corsa van mijn vrouw, 0-100km/h in 13,2s. Wist zelfs niet dat die zo traag was, als mijn vrouw voor mij rijdt moet ik naar mijn gevoel harder rijden dan ik anders doe. Maar dat is nog steeds ver van 19s natuurlijk.
Mijn wagen doet 6,2s van 0-100km/h :).

Terug
Bovenaan