Elektrische wagens

EV database toont de max laadvermogen (kW), het gemiddelde 10->80% laadvermogen (kW), de 10->80% laadtijd (minuten) en hoe dit zich vertaalt in laadsnelheid uitgedrukt in km/u.

Die laatste metriek is wat natte vinger werk want daar wordt wat gegoocheld met gemiddeldes (gemiddeld bereik ten opzichte van kW en gemiddeld laadvermogen), maar om EVs onderling te vergelijken werkt dat goed genoeg.

Slechts voor 100km bijladen mag je van uit gaan dat je dat vrijwel aan max laadvermogen zal kunnen doen (toch als er preconditioned is) maar ik zou zeggen van het hen door te sturen als suggestie voor bijkomende metriek. Eentje van 10->50% mag dan ook direct.

1. Het biedt geen voordelen tov km/tijdseenheid want je moet al capaciteit of WLTP kennen (wij wel, Jan Modaal niet). Bij km/u of km/minuut heb je dat niet nodig.

2. Wanneer laad je exact 10% - 80%? Mijn iX3 is redelijk oké van 10-30%, daarna is het een drama. Dus die 10-80% is ook geen oplossing, want in de praktijk zegt het niks. Daarvoor heb je een laadcurve nodig. Voor 't zelfde geld laadt een auto supersnel tot 70% en wordt zijn waarde 10-80% waarde volledig verkloot door de laatste 10%. Het zegt dus gewoon niks.

3. Een veel beter alternatief zou zijn: 15km/min aan 0-10% (voor de noodstop), 10km/min voor 10-80% en 3km/min voor 80-90%.
Dan heb je minder nadelen en moet je geen cijfers als WLTP en batterijcapaciteit (bruto/netto/...) kennen.

4. Zo kan je tenminste echt vergelijken. Advertenties die poneren "10-80% in slechts 20 minuten" maar dan blijkt er een microbatterijtje van 40kwh achter te zitten. Het zegt meer over de grootte van de batterij dan over de laadsnelheid
Een klein batterij'tje kan meestal niet sneller laden dan een grote hoor. Aan de dezelfde C waarde, zijn ze even snel 80%.

Mijn Tesla doet het goed tot 70%, dus meestal laad ik 70-80%. Tenzij ik gewoon moet thuis geraken en ik 's nachts de rest kan bijladen.
Laadcurve publiceren met bijhorende tabel per minuut zou nog beter zijn.

Maar 38min 10-80% blijft slecht natuurlijk. Of dat nu 50 of 100kWh is. Das gemiddeld aan 1.12C laden.

1. Het biedt geen voordelen tov km/tijdseenheid want je moet al capaciteit of WLTP kennen (wij wel, Jan Modaal niet). Bij km/u of km/minuut heb je dat niet nodig.
Dat zegt niet hoelang je bij een snellader zal moeten wachten tijdens een roadtrip (voor mij vaak het enige geval waarbij een snellader gebruik)
Dus ik vind dat zeker een nuttige metric.

Maar 38min 10-80% blijft slecht natuurlijk. Of dat nu 50 of 100kWh is. Das gemiddeld aan 1.12C laden.

Dat is net het hele punt. Jij doet nu even of die capaciteit niet uitmaakt. Die 100kWh laadt (bijna) dubbel zo snel hé in dat voorbeeld.

50kWh = 350km
100kWh = 700km

30km => 280km = 250km laden op 38min
70km => 560km = 490km laden op 38 min

Bijna dubbel zo snel.

Dat zegt niet hoelang je bij een snellader zal moeten wachten tijdens een roadtrip (voor mij vaak het enige geval waarbij een snellader gebruik)
Dus ik vind dat zeker een nuttige metric.
Jawel. Als ik bij SoC x laad, dan komt er per minuut Y km bij.

Wat doe jij als je met 17% aan een laadpaal komt? Tilt slaan?

Jawel. Als ik bij SoC x laad, dan komt er per minuut Y km bij.

Wat doe jij als je met 17% aan een laadpaal komt? Tilt slaan?
Dan steek ik die in en wacht ik tot 80-90% om verder te rijden? Dan is het fijn om te weten dat die curve niet zo lang duurt. Bij een snellader wil ik zo snel mogelijk vol zijn om verder te rijden.

Dat is net het hele punt. Jij doet nu even of die capaciteit niet uitmaakt. Die 100kWh laadt (bijna) dubbel zo snel hé in dat voorbeeld.

50kWh = 350km
100kWh = 700km

30km => 280km = 250km laden op 38min
70km => 560km = 490km laden op 38 min

Bijna dubbel zo snel.
En de C waarde is hetzelfde. Wat een metric is voor de prestaties van de batterij. 38min 10-80% is gewoon crap. Ook al is dat een 100kWh batterij waarmee je verder geraakt. KIA/VW/Audi/Porsche doen dat in minder dan 20min op een 85-105kWh batterij want die halen een deftige C waarde.

En de C waarde is hetzelfde. Wat een metric is voor de prestaties van de batterij. 38min 10-80% is gewoon crap. Ook al is dat een 100kWh batterij waarmee je verder geraakt. KIA/VW/Audi/Porsche doen dat in minder dan 20min op een 85-105kWh batterij want die halen een deftige C waarde.

En de aflossing van de wacht is in aantocht :

Zonder te spreken over de solid state batterijen ( al zal dat nog even duren voor dat veelvoorkomend is).

Dan steek ik die in en wacht ik tot 80-90% om verder te rijden? Dan is het fijn om te weten dat die curve niet zo lang duurt. Bij een snellader wil ik zo snel mogelijk vol zijn om verder te rijden.
nee, bij een snellader wil je zo snel mogelijk extra km's bijladen, geen extra procenten.

Als één auto 30 min moet laden voor die 70% (10-80%), en dat levert 250km range op, en een andere wagen doet 35 min over die 70%, maar laadt wel 400km range bij... Met welke ga je het liefst op reis? Exact.

Diegene die het meeste km bij kan laden per minuut, niet degene die snelst op 80% is.

Zonder te spreken over de solid state batterijen ( al zal dat nog even duren voor dat veelvoorkomend is).

Indien correct en snel uitrolbaar (wagen + laadinfrastructuur) - goedkope (huidige) 2de hands EV's in de nabije toekomst, dat is imo wel een gamechanger van formaat.

Indien correct en snel uitrolbaar (wagen + laadinfrastructuur) - goedkope (huidige) 2de hands EV's in de nabije toekomst, dat is imo wel een gamechanger van formaat.
Het zal wel komen, maar verwacht dit nu ook niet over 2 jaar. Zal eerder 5-10 jaar zijn voor dit effectief de standaard zal zijn.
Maar knap dat ze daar nu al zitten. Wie weet kunnen we over 50 jaar onze solid state batterij sneller laden dan we nu gaan tanken.

nee, bij een snellader wil je zo snel mogelijk extra km's bijladen, geen extra procenten.

Als één auto 30 min moet laden voor die 70% (10-80%), en dat levert 250km range op, en een andere wagen doet 35 min over die 70%, maar laadt wel 400km range bij... Met welke ga je het liefst op reis? Exact.

Diegene die het meeste km bij kan laden per minuut, niet degene die snelst op 80% is.
Als beide auto's met 70% 250km kunnen rijden en de ene is dubbel zo snel, welke neem je dan? Exact.

Ik zeg niet dat het de nuttigste metric is maar het heeft wel waarde.

k, maar zoals gezegd. Die van ons komt hier thuis en wordt gewoon geladen tot 100. Denk niet dat die vaak onder de 50% dropt

Ok, maar ook zoals gezegd: die 10-80% metrics gaat puur over snelladen. Want je wil weten hoe lang je onderweg moet wachten voor je weer verder op reis kan. Thuis zit je met een traaglader, en daar is snelheid bij iedereen toch ongeveer hetzelfde (max 7.2kW monofase, of 11kW drie-fase).

Wat een discussie overigens over het 'meten' van hoe snel een wagen laadt :).
In theorie is het eigenlijk enkel de km/u die je interesseren. Zoals iemand hierboven al zei, kan je dat zelfs vinden op evdatabase.org. Het probleem is dat dat ook maar theoretisch is en van een hoop factoren afhangt:
1. WLTP is theoretisch.
2. Je laadcurve is niet perfect vlak, dus bvb van 10 naar 20% gaat wellicht (veel) sneller dan van 70 naar 80%.
3. De echte laadsnelheid is van temperatuur afhankelijk (buitentemp, al dan niet pre-heat battery, enz...).
4. Je echte verbruik is van temperatuur afhankelijk.

Al bij al is het ook enkel maar belangrijk als je vaak moet snelladen. Persoonlijk vind ik mijn EQB heel bedroevend qua snelladen. In theorie max 100kW (wat al weinig is vandaag de dag), maar in de praktijk maar rond de 60kW tenzij je kan pre-heaten. Maar dat pre-heaten kan bij mijn weten alleen door de Mercedes navigatie te gebruiken en hem een laadstop te laten bepalen. En het verbruik is dan weer enorm hoog.
Maar ik kan niet zeggen dat ik er al vaak last van gehad heb. Op reis zijn onze stops lang genoeg dat ik al ruim boven de 80% als we weer vertrekken. Enige keren was wanneer ik nog snel wat moest bijladen om ergens te laden en de minuten dan wel serieus traag passeren.

van 10 tot 80%.
Als beide wagens ongeveer dezelfde range hebben verkies je toch diegene die sneller kan laden?
uiteraard - of zoals @MrKend54l zou zeggen “dat is nogal wiedes” - maar dat zie je ook aan km/u.

Het zegt gewoon niks als het zonder de WLTP of de batterijcapaciteit wordt vermeld, en dat zegt een km/u of km/min wel.

Ik ging zeggen let’s agree to disagree, maar je begrijpt waarschijnlijk ondertussen hopelijk wel waarom ik dat niet doe. Maar het is wel genoeg offtopic voor vandaag.

En ik moet dringend gaan laden want ik moet naar Hasselt en dat is 67% rijden.

Man man man, fout van mij om door te scrollen tot het commentaar vak met al die HLN boomers en trolls. :puke:

Maar dus even snel berekend zit die dan gemiddeld op te laden rond de de 1MW vermogen. :oink:

De 800V techniek van Porsche en Kia is er een goede 4 jaar. Er zijn nog redelijk wat 400V architectuur wagens. Zelfs nu nog nieuw aangeboden.

Ik verwacht wel dat dit gaat komen. Maar dit gaat niet voor morgen of de nabije toekomst zijn en ook niet onmiddellijk bij de budgetmodellen het geval zijn. Net zoals er ook niet ineens 1000kw laders overal gaan komen. Men is nu bezig met de uitrol van 300-400kw en iets hoger aan laders. Heck Colruyt heeft nog maar pas laders van 150kw uitgerold op hun winkelparking. En eigenlijk voor het gebruik bij Colruyt is dat goed. Je zit daar toch snel 20 - 30 minuten in de winkel, waardoor dat in mijn ogen perfect is.
Op de snellaadpalen die ik onderweg ben tegengekomen daar is een stop van 16 minuten om weer 300km verder te kunnen meer dan adequaat. Of meer dan goed. En perfect bruikbaar.

Het is ook om die reden dat ik voor de KIA EV6 ben gegaan. Omdat ik toch wel verwacht dat we een goede 10 jaar bezig zullen zijn voordat de batterij enerzijds solid state gaat zijn (en dus veel minder afhankelijk, hopelijk, van temperatuurschommelingen), lichter en die snelheid van laden gaan hebben met een architectuur van 800V en hoger ook in de budgetmodellen.

Maar mijn focus op snelladen heeft ook te maken met de moeilijkheidsgraad van thuis te laden en met het feit dat ik potentieel 200 - 300km enkel op een dag moet doen en dat ik dan geen zin heb om 30 minuten ergens onderweg te wachten. En een batterij van 100kwh die dan opgeladen is in 30+ minuten is voor mij dan niet interessant.
Zeker niet aan de normale prijzen van de snellaadpalen (80+ cent /kwh... )

Wat een discussie overigens over het 'meten' van hoe snel een wagen laadt :).
In theorie is het eigenlijk enkel de km/u die je interesseren. Zoals iemand hierboven al zei, kan je dat zelfs vinden op evdatabase.org. Het probleem is dat dat ook maar theoretisch is en van een hoop factoren afhangt:
1. WLTP is theoretisch.
2. Je laadcurve is niet perfect vlak, dus bvb van 10 naar 20% gaat wellicht (veel) sneller dan van 70 naar 80%.
3. De echte laadsnelheid is van temperatuur afhankelijk (buitentemp, al dan niet pre-heat battery, enz...).
4. Je echte verbruik is van temperatuur afhankelijk.

Al bij al is het ook enkel maar belangrijk als je vaak moet snelladen. Persoonlijk vind ik mijn EQB heel bedroevend qua snelladen. In theorie max 100kW (wat al weinig is vandaag de dag), maar in de praktijk maar rond de 60kW tenzij je kan pre-heaten. Maar dat pre-heaten kan bij mijn weten alleen door de Mercedes navigatie te gebruiken en hem een laadstop te laten bepalen. En het verbruik is dan weer enorm hoog.
Maar ik kan niet zeggen dat ik er al vaak last van gehad heb. Op reis zijn onze stops lang genoeg dat ik al ruim boven de 80% als we weer vertrekken. Enige keren was wanneer ik nog snel wat moest bijladen om ergens te laden en de minuten dan wel serieus traag passeren.

Om die reden vind ik 10%-80% ook zo goed. Ik kijk niet naar mijn km teller. Ik kijk naar mijn Soc. En ik laad in functie van mijn soc.
De capaciteit is voor mij gewoon een bepaalde baseline.
Maar ik heb bij mijn keuze dan ook gekeken naar de laadcurve. De efficiëntie van de wagen (en mijn wensen - waardoor die efficiëntie slechter is dan bij een sedan zoals een model 3). En een bepaalde minimum basis capaciteit rekening houdende met die efficiëntie zodanig dat je niet bij wijze van spreken elke 10 minuten aan de snellader moet gaan hangen.

Maar ja, je kan dat omzetten in een km/h. Maar wegens de onberekenbaarheid van de km teller vind ik dat persoonlijk gewoon minder.
Al was de basis van de discussie dat in het geval van die specifieke wagen met zijn batterij van 78kwh 38 minuten gewoon slecht is als je dat vergelijkt met de capabele competitie in snelladen.
Ook al zit de prijs met zijn <70k nu ook niet op het prijspunt van een porsche. Maar voor die prijs kies ik dan nog altijd liever een KIA :p.

Maar dus even snel berekend zit die dan gemiddeld op te laden rond de de 1MW vermogen. :oink:
Ja toen ik het deelde stond er effectief bij dat de laadcapaciteit aan 1000kwh was. Wat dus zo goed als het dubbele is van de huidige versies.
Die laadinfrastructuur zal ook niet goedkoop zijn. Noch zal dit het geval zijn om die voorziening te hebben om dat mogelijk te maken om dat ter beschikking te krijgen van de netbeheerder.

Terug
Bovenaan