Elektrische wagens

die 10-80% is toch ook gewoon een belachelijke metric.
Die bevoordeelt de kleine batterijen, terwijl dat in de praktijk een nadeel is door de afnemende laadsnelheid bij hogere SoC.
Op die manier is elke metric niet zo heel belangrijk he.
Grootte van de batterij -> maakt niet uit want je wagen kan groot of klein zijn
Gewicht van de wagen -> maakt niet uit want de batterij kan groot of klein zijn

Als je weet hoe ver een wagen kan rijden op 1 lading is de 10-80% tijd een goede metric om te vergelijken.

Ik vind die 10-80% een rare metric, zijn nieuwere ( laatste 5 jaar) EV zo slecht met hun batterij? Wij laden onze first gen ioniq al 7 jaar tot 100%, geen merkbare impact op de range

ix, heb het zo niet voor de sedans. Vind de koffer van sedans irritant.
Als dat u niet uitmaakt, rijden met beiden zou ik zeggen.
de i5 touring, dus niet de sedan. Ja ik denk dat ik gewoon met beide eens proefrit zal moeten maken
IX, eenmaal je gewend bent om met je ogen dicht in en uit te stappen merk je niet veel meer van het prachtige exterieur design.
Boah, ik vind die facelift wel goed gelukt..

Die bevoordeelt de kleine batterijen, terwijl dat in de praktijk een nadeel is door de afnemende laadsnelheid bij hogere SoC.
Ik vind dat wel een relevante metric want dan weet je de gemiddelde C waarde tussen 10 en 80%. En ook hoe ver je dan kunt rijden met die 70% capaciteit.

i5 touring dan. Die iX is een gedrocht...
Tenzij je die natuurlijk wel mooi vindt en graag een SUV hebt.
De iX is idd een zwaar gedrocht. Maar het is nu ook niet dat de i5 moeders mooiste is.
Ik zou dan eerder naar de A6 kijken, al moet die qua schoonheid ook onderdoen voor de vorige generaties jammer genoeg.

Ik vind die 10-80% een rare metric, zijn nieuwere ( laatste 5 jaar) EV zo slecht met hun batterij? Wij laden onze first gen ioniq al 7 jaar tot 100%, geen merkbare impact op de range

Die 80% is niet omdat het minder goed is om tot 100% te laden, maar vooral omdat de meeste (alle?) EVs veel trager beginnen te laden eens ze de 100% beginnen te naderen. En ze nemen ook 10% ipv 0% omdat natuurlijk niemand het gaat riskeren om tot 0% te gaan eer ze een snellader zoeken. Dus vandaar dat die 10-80% zowat standaard geworden is om te kijken hoe snel een EV kan laden.

Tot 100% kan in principe geen kwaad als je direct erna veel gaat rijden. Het is vooral dagenlang aan 100% laten staan dat slecht is voor de batterij. Zelf heb ik mijn Mercedes ingesteld dat hij thuis tot 80% laadt, maar elders wel tot 100%, want weg van huis ga ik per definitie er nog veel mee rijden.

Mijn batterij van +/- 75kwh is opgeladen op 18 minuten (in optimale omstandigheden).
Bij de nieuwe KIA EV6 is die 84kwh en is de tijd niet langer geworden.

The battery of the MG Cyberster Trophy has a total capacity of 77 kWh. The usable capacity is 74.4 kWh.

30+ minuten is gewoon lang. Voor mij is dat gewoon veel te lang.

Bij de scenic E zit je vb aan 40 minuten, maar daar is de batterij wel 95kwh

k, maar zoals gezegd. Die van ons komt hier thuis en wordt gewoon geladen tot 100. Denk niet dat die vaak onder de 50% dropt

Boah, ik vind die facelift wel goed gelukt..

Beetje wennen zeker - design exterieur is voor mij persoonlijk van geen/weinig belang zelfs - vriend is een BMW fanaat en heeft sporadisch een IX mee en is lovend inzake stilte, comfort, ruimte - ook al is zijn dagelijkse een beenharde sportief afgestelde I4, dat wil eigenlijk toch al iets zeggen. Denk dat het geen straf is met een IX rond te rijden en dat velen deze keuze met open armen zouden ontvangen.

Eenvoudig rekenvoorbeeld

Auto 1:

- Batterij van 50kwh
- verbruik 20kwh/100km
- Range van 100% naar 0% = 250km
- 10% naar 80% = 20 min (snel!)
- in km is dat 25km - 200km = 175km op 20 min

Auto 2:

- Batterij van 100kwh
- verbruik 20kwh/100km (idem)
- Range van 100% naar 0% = 500km
- 10% naar 80% = 30 min (traag!)
- in km is dat 50km - 400km =350km op 30 min, 233km op 20 min (eigenlijk meer, want de eerste 20 min gaat hij in verhouding sneller laden want dan zit hij nog aan een lagere SoC)

Dus, een lousy metric.

Auto A laadt anderhalve keer sneller op van 10-80% maar laadt op dezelfde 20 minuten slechts 175km terwijl Auto B er (+)233 bijlaadt.

Eenvoudig rekenvoorbeeld

Auto 1:

- Batterij van 50kwh
- verbruik 20kwh/100km

Auto 2:

- Batterij van 100kwh
- in km is dat 50km - 400km =350km op 30 min, 233km op 20 min (eigenlijk meer, want de eerste 20 min gaat hij in verhouding sneller laden want dan zit hij nog aan een lagere SoC)

Dus, een lousy metric.

Auto A laadt anderhalve keer sneller op van 10-80% maar laadt op dezelfde 20 minuten slechts 175km terwijl Auto B er (+)233 bijlaadt.
Km/u bijladen zou een interessantere metric zijn in dit geval.

Eenvoudig rekenvoorbeeld

Auto 1:

- Batterij van 50kwh
- verbruik 20kwh/100km

Auto 2:

- Batterij van 100kwh

Dus, een lousy metric.

Zet er de WLPT naast en dan is toch wel een heel nuttige metric?
Je weet perfect hoe lang je aan een snellader staat te schimmelen wanneer je een lange tocht maakt.

Eenvoudig rekenvoorbeeld

Auto 1:

- Batterij van 50kwh
- verbruik 20kwh/100km

Auto 2:

- Batterij van 100kwh

Dus, een lousy metric.

Das toch een goeie metric want ge hebt alles kunnen berekenen.

Wat zijt ge met 600km/h laden? Is dat bij 10% SOC? Is dat bij 50% SOC? Is dat van 10-80%?
Nu weet ge hoelang 10-80% duurt en aan de hand van verbruik en capaciteit kun je de rest uitrekenen.

En wie niet kan rekenen, blijft toch brandstof rijden uit schrik voor een torenhoge elektriciteit rekening.

Wat zijt ge met 600km/h laden? Is dat bij 10% SOC? Is dat bij 50% SOC? Is dat van 10-80%?
Nu weet ge hoelang 10-80% duurt en aan de hand van verbruik en capaciteit kun je de rest uitrekenen.
Dat is wel enkel nuttig als je ook effectief van 10% naar 80% wilt.
Een situatie die bij mij vaker voorkomt is dat ik nog 100km wil bijladen.
Zonder de laadcurve weet ik niet hoe lang het zal duren.
Gelukkig duurt 100km nooit lang, waardoor het bij mij niet zo uitmaakt.

Zet er de WLPT naast en dan is toch wel een heel nuttige metric?
Je weet perfect hoe lang je aan een snellader staat te schimmelen wanneer je een lange tocht maakt.

1. Het biedt geen voordelen tov km/tijdseenheid want je moet al capaciteit of WLTP kennen (wij wel, Jan Modaal niet). Bij km/u of km/minuut heb je dat niet nodig.

2. Wanneer laad je exact 10% - 80%? Mijn iX3 is redelijk oké van 10-30%, daarna is het een drama. Dus die 10-80% is ook geen oplossing, want in de praktijk zegt het niks. Daarvoor heb je een laadcurve nodig. Voor 't zelfde geld laadt een auto supersnel tot 70% en wordt zijn waarde 10-80% waarde volledig verkloot door de laatste 10%. Het zegt dus gewoon niks.

3. Een veel beter alternatief zou zijn: 15km/min aan 0-10% (voor de noodstop), 10km/min voor 10-80% en 3km/min voor 80-90%.
Dan heb je minder nadelen en moet je geen cijfers als WLTP en batterijcapaciteit (bruto/netto/...) kennen.

4. Zo kan je tenminste echt vergelijken. Advertenties die poneren "10-80% in slechts 20 minuten" maar dan blijkt er een microbatterijtje van 40kwh achter te zitten. Het zegt meer over de grootte van de batterij dan over de laadsnelheid

Terug
Bovenaan