Elektrische wagens

Als je aan het rijden bent komt de batterij toch op temperatuur dacht ik …okay misschien iets te warm maar of dat zoveel te warm zal zijn …
Buitenlucht van -2graden aan 125km/u voelt…. (Insert copilot screenshot)

1741265407985.png

Als je aan het rijden bent komt de batterij toch op temperatuur dacht ik …okay misschien iets te warm maar of dat zoveel te warm zal zijn …
Ik was eens vertrokken met batterij verwarming aan thuis. Buiten was het 2°C en mijn batterij was 18°C. Bij aankomst na 1.5h rijden was m'n batterij nog 14°C.
Meestal zie ik mijn batterij opwarmen tot 8-9°C als ik ga werken bij temperaturen tot het vriespunt. En das na 40min waarvan het laatste deel autostrade.
Om te gaan snelladen heb je toch wel 40°C nodig in de batterij.

Buitenlucht van -2graden aan 125km/u voelt…. (Insert copilot screenshot)

Bekijk bijlage 38877
Wat heeft de gevoelstemperatuur te maken met de temperatuur van de batterij? Of doet gij die ne sjaal aan zodat die niet begint te bibberen?

De batterij zal wel wat opwarmen bij het rijden, maar tenzij ge stevig doortrapt (veel laden en weer regenereren) zal die toch niet zo veel warmer worden vermoed ik. Misschien zijn daar ook nog serieuze verschillen van model tot model. Is Tesla niet vrij geavanceerd in hun koeling/verwarming? En kunnen die dan mogelijk geen restwarmte van de motor gebruiken om de batterij een klein beetje op te warmen? Zo'n zaken zie ik (nog) niet meteen op een Peugeot zitten eerlijk gezegd, maar daar kan ik mis in zijn.

Wat heeft de gevoelstemperatuur te maken met de temperatuur van de batterij? Of doet gij die ne sjaal aan zodat die niet begint te bibberen?

Ik ging er vanuit dat de redenering was dat als de gevoelstemperatuur voor de batterij die aan de onderkant in contact komt met de buitenlucht -18°C is of lijkt dat dit wel een significante impact heeft op de warmteverliezen op die locatie in vergelijking als je dacht dat het toch maar -2°C was.

Ik ging er vanuit dat de redenering was dat als de gevoelstemperatuur voor de batterij die aan de onderkant in contact komt met de buitenlucht -18°C is of lijkt dat dit wel een significante impact heeft op de warmteverliezen op die locatie in vergelijking als je dacht dat het toch maar -2°C was.
Ik dacht dat de gevoelstemperatuur puur voor de mens was, maar we hebben allebei een beetje gelijk: de gevoelstemperatuur komt omdat de huid zijn warmte af staat aan de buitenlucht, die daar dus een klein beetje van opwarmt vlakbij de huid. Hoe sneller die lucht wordt weggeblazen, hoe sneller de huid weer heel koude lucht op zich heeft, vandaar dat de gevoelstemperatuur daalt bij koude lucht.

Bij de batterij zal hetzelfde principe spelen: hoe sneller de lucht wordt weggeblazen, hoe meer de batterij kan afkoelen. Alleen heet dat bij een batterij geen gevoelstemperatuur.

En de batterij kan ook geen -18 °C worden als het maar -2 °C is (net zoals bij de huid, maar op dat punt ga je met je huid hopelijk nooit geraken), maar die koelt dus wel degelijk sneller af naarmate je sneller rijdt. Maar die zal ook weer warmer worden naarmate je sneller rijdt, vanwege het extra vermogen dat die moet leveren. Haal de telmachines maar boven.

Bij de batterij zal hetzelfde principe spelen: hoe sneller de lucht wordt weggeblazen, hoe meer de batterij kan afkoelen.
dat dus.

Vroeger staken wij in de zomer blikjes cola in een natte sok en dat hingen we aan ons stuur van de mini4taktjes (dax, monkey, chaly,…). Na 20min rondrijden was die drank ijskoud. Believe me, dat geldt ook voor objecten.

Hoe meer ik rondkijk hoe meer ik de KIA EV9 interessant vind.
99kWh batterij, voldoende PK's, zee van ruimte binnenin, zoooo veeel snufjes.
Een jonge 2dehands GT line 6S heb je al voor een goeie 60k wat best nog te doen is.
Oh ja en 7 jaar garantie! Dat doet me het nog het meeste overwegen om de sprong te wagen.
Ook het feit dat de zonnestroom uit mijn huis spuit (bijna 60kWh zonnige per dag) maakt het tanken bijzonder goedkoop.

Hij heeft enkel nog velgen nodig zoals hieronder...

Bijlagen

• dayum.png
    dayum.png
    335,3 KB · Weergaven: 33
Zelfs op een snikhete zomerdag na 200km autostrade moest de auto nog voorverwarmen.
Maar gisteren nog gemerkt hoe geschift veel energie dat verbruikt. Ik verloor daadwerkelijk procenten puur aan voorverwarmen.

dat dus.

Vroeger staken wij in de zomer blikjes cola in een natte sok en dat hingen we aan ons stuur van de mini4taktjes (dax, monkey, chaly,…). Na 20min rondrijden was die drank ijskoud. Believe me, dat geldt ook voor objecten.
Dan zit je met evaporatie wat idd iets onder de omgevingstemperatuur kan krijgen.
Maar een batterij krijg je niet onder de omgevingstemperatuur. Wel koelt ze sneller af naar de omgevingstemperatuur als er meer airflow is. Maar om snel te rijden, vraag je meer vermogen dus wordt de batterij ook warmer.

De batterij zal wel wat opwarmen bij het rijden, maar tenzij ge stevig doortrapt (veel laden en weer regenereren) zal die toch niet zo veel warmer worden vermoed ik. Misschien zijn daar ook nog serieuze verschillen van model tot model. Is Tesla niet vrij geavanceerd in hun koeling/verwarming? En kunnen die dan mogelijk geen restwarmte van de motor gebruiken om de batterij een klein beetje op te warmen? Zo'n zaken zie ik (nog) niet meteen op een Peugeot zitten eerlijk gezegd, maar daar kan ik mis in zijn.
Ik heb een tesla en een OBD module om vanalles uit te lezen. Bij 3C wordt die motor niet warmer dan 25C op de snelweg. Een springtje aan de lichten en dan zie je heel even 35-40C. Ga af de snelweg en dan zakt die direct onder de 20C. Veel restwarmte is er niet voor de batterij dan.

Als ik mijn batterij laat voorverwarmen naar de supercharger, dan springt de motor naar inefficiënte modus en wordt die 70-80C. Die warmte wordt dan door de warmtepomp gecurpereerd om de batterij te verwarmen naar 40C.

Ik doelde gewoon dat die buitenafmetingen gewoon veel te groot zijn voor mij.
Maar ik had mijn EV6 ook liever iets kleiner gehad, meer in lijn met een ID3. Is voor mij gewoon aangenamer om te parkeren.

Gewoon wat spielerei m.b.t. die draaicirkel van de I4 hoor.

Maar kan me niet van de indruk ontdoen dat wagens alsmaar groter worden - wat helaas soms niet resulteert in meer binnenruimte/bagageruimte of wendbaarheid. In combinatie met schijnbaar smallere wegen voorzien van tal van hindernissen, krappe parkeerplaatsen, ... wekt dat enige ergernis op bij mezelf.

Ik doelde gewoon dat die buitenafmetingen gewoon veel te groot zijn voor mij.
Maar ik had mijn EV6 ook liever iets kleiner gehad, meer in lijn met een ID3. Is voor mij gewoon aangenamer om te parkeren.
De verschillen tussen EV6 & ID3 vallen precies wel mee?
Woon/werk je misschien in een omgeving met nauwe straten?

Bijlagen

• kia.png
    kia.png
    275,5 KB · Weergaven: 20

Maar kan me niet van de indruk ontdoen dat wagens alsmaar groter worden - wat helaas soms niet resulteert in meer binnenruimte/bagageruimte of wendbaarheid. In combinatie met schijnbaar smallere wegen voorzien van tal van hindernissen, krappe parkeerplaatsen, ... wekt dat enige ergernis op bij mezelf.
De verschillen tussen EV6 & ID3 vallen precies wel mee?
Woon/werk je misschien in een omgeving met nauwe straten?

Als ik met mijn EV6 op een typische binnenweg in een kleine gemeente iemand passeer heb ik altijd schrik dat ik iemand raak.
Op de grote baan is dat geen probleem. Ook niet op de grotere verbindingswegen of tussenwegen. Maar ik passeer regelmatig wat smallere weggetjes waar dat toch wat gevoeliger licht. Al is dat niet in de woonomgeving maar eerder de locaties waar ik habitueel eens per week kom.
vb : https://www.google.be/maps/@51.0327...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMwNC4wIKXMDSoASAFQAw== en de aansluitende weg achter het volgende kruispunt achter de spoorweg.

In ieder geval niet gemerkt op de testrit. Maar toen heb ik ook niet echt veel verkeer gehad op smalle weggetjes. Met daarnaast het feit dat ik kom van een moto waar je een zee van ruimte hebt aan alle kanten :p.

Enkel bij het inparkeren op veel van die parkeerpleinen en bij parkeerplaatsen valt het toch wel op dat het krap voelt. Zelfs op parkeerplaatsen van de winkel lijkt het altijd alsof ik buiten de parkeerlijnen kom aan de achterzijde. En echt veel ruimte is er dan ook niet aan de voorzijde of je moet over de dorpel komen. Wat ik weiger te doen.
Maar bon, ben geen krak in het parkeren.

Kijk maar naar de 5serie van bmw, die is gewoon langer dan 5 meter.
Daar zijn ze imo echt fout mee bezig. Het vorig formaat was ideaal voor mij. Nu is die echt te groot.

Met de i5 heb ik dat ook wel. Er is 1 parking hier in de buurt die ik nu 2x gebruikt heb en ik heb denk ik 2cm aan elke kant over naast mijn spiegels als ik de paaltjes passeer. Parkeerplaatsen zet ik mij gewoon altijd op laadplaatsen, die zijn groter hoewel mijn achterkant of snuit ook wel uitsteekt.

Maar langs de andere kant, de wagens zijn groter maar je hebt zoveel hulpmiddelen nu. Met de 360 camera en sensoren gaat het allemaal heel vlot. En als het zijdelings parkeren is langs het straat laat ik de wagen gewoon parkeren, die kan dat in heel nipte parkeerplaatsen.

Terug
Bovenaan