poeperman
Well-known member
Buitenlucht van -2graden aan 125km/u voelt…. (Insert copilot screenshot)Als je aan het rijden bent komt de batterij toch op temperatuur dacht ik …okay misschien iets te warm maar of dat zoveel te warm zal zijn …
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Buitenlucht van -2graden aan 125km/u voelt…. (Insert copilot screenshot)Als je aan het rijden bent komt de batterij toch op temperatuur dacht ik …okay misschien iets te warm maar of dat zoveel te warm zal zijn …
Ik was eens vertrokken met batterij verwarming aan thuis. Buiten was het 2°C en mijn batterij was 18°C. Bij aankomst na 1.5h rijden was m'n batterij nog 14°C.Als je aan het rijden bent komt de batterij toch op temperatuur dacht ik …okay misschien iets te warm maar of dat zoveel te warm zal zijn …
Wat heeft de gevoelstemperatuur te maken met de temperatuur van de batterij? Of doet gij die ne sjaal aan zodat die niet begint te bibberen?
Wat heeft de gevoelstemperatuur te maken met de temperatuur van de batterij? Of doet gij die ne sjaal aan zodat die niet begint te bibberen?
Ik dacht dat de gevoelstemperatuur puur voor de mens was, maar we hebben allebei een beetje gelijk: de gevoelstemperatuur komt omdat de huid zijn warmte af staat aan de buitenlucht, die daar dus een klein beetje van opwarmt vlakbij de huid. Hoe sneller die lucht wordt weggeblazen, hoe sneller de huid weer heel koude lucht op zich heeft, vandaar dat de gevoelstemperatuur daalt bij koude lucht.Ik ging er vanuit dat de redenering was dat als de gevoelstemperatuur voor de batterij die aan de onderkant in contact komt met de buitenlucht -18°C is of lijkt dat dit wel een significante impact heeft op de warmteverliezen op die locatie in vergelijking als je dacht dat het toch maar -2°C was.
dat dus.Bij de batterij zal hetzelfde principe spelen: hoe sneller de lucht wordt weggeblazen, hoe meer de batterij kan afkoelen.
Let op - draaicirkel EV9 is kleiner dan die van …. een I4 - die matchbox van BMWVoor mij was dat gewoon een te grote boot. Maar waarom niet.
Zelfs op een snikhete zomerdag na 200km autostrade moest de auto nog voorverwarmen.Als je aan het rijden bent komt de batterij toch op temperatuur dacht ik …okay misschien iets te warm maar of dat zoveel te warm zal zijn …
Dan zit je met evaporatie wat idd iets onder de omgevingstemperatuur kan krijgen.dat dus.
Vroeger staken wij in de zomer blikjes cola in een natte sok en dat hingen we aan ons stuur van de mini4taktjes (dax, monkey, chaly,…). Na 20min rondrijden was die drank ijskoud. Believe me, dat geldt ook voor objecten.
Ik heb een tesla en een OBD module om vanalles uit te lezen. Bij 3C wordt die motor niet warmer dan 25C op de snelweg. Een springtje aan de lichten en dan zie je heel even 35-40C. Ga af de snelweg en dan zakt die direct onder de 20C. Veel restwarmte is er niet voor de batterij dan.Wat heeft de gevoelstemperatuur te maken met de temperatuur van de batterij? Of doet gij die ne sjaal aan zodat die niet begint te bibberen?
De batterij zal wel wat opwarmen bij het rijden, maar tenzij ge stevig doortrapt (veel laden en weer regenereren) zal die toch niet zo veel warmer worden vermoed ik. Misschien zijn daar ook nog serieuze verschillen van model tot model. Is Tesla niet vrij geavanceerd in hun koeling/verwarming? En kunnen die dan mogelijk geen restwarmte van de motor gebruiken om de batterij een klein beetje op te warmen? Zo'n zaken zie ik (nog) niet meteen op een Peugeot zitten eerlijk gezegd, maar daar kan ik mis in zijn.
Let op - draaicirkel EV9 is kleiner dan die van …. een I4 - die matchbox van BMW
Ik doelde gewoon dat die buitenafmetingen gewoon veel te groot zijn voor mij.Let op - draaicirkel EV9 is kleiner dan die van …. een I4 - die matchbox van BMW
Ik doelde gewoon dat die buitenafmetingen gewoon veel te groot zijn voor mij.
Maar ik had mijn EV6 ook liever iets kleiner gehad, meer in lijn met een ID3. Is voor mij gewoon aangenamer om te parkeren.
De verschillen tussen EV6 & ID3 vallen precies wel mee?Ik doelde gewoon dat die buitenafmetingen gewoon veel te groot zijn voor mij.
Maar ik had mijn EV6 ook liever iets kleiner gehad, meer in lijn met een ID3. Is voor mij gewoon aangenamer om te parkeren.
Gewoon wat spielerei m.b.t. die draaicirkel van de I4 hoor.
Maar kan me niet van de indruk ontdoen dat wagens alsmaar groter worden - wat helaas soms niet resulteert in meer binnenruimte/bagageruimte of wendbaarheid. In combinatie met schijnbaar smallere wegen voorzien van tal van hindernissen, krappe parkeerplaatsen, ... wekt dat enige ergernis op bij mezelf.
De verschillen tussen EV6 & ID3 vallen precies wel mee?
Woon/werk je misschien in een omgeving met nauwe straten?
.Kijk maar naar de 5serie van bmw, die is gewoon langer dan 5 meter.Gewoon wat spielerei m.b.t. die draaicirkel van de I4 hoor.
Maar kan me niet van de indruk ontdoen dat wagens alsmaar groter worden - wat helaas soms niet resulteert in meer binnenruimte/bagageruimte of wendbaarheid. In combinatie met schijnbaar smallere wegen voorzien van tal van hindernissen, krappe parkeerplaatsen, ... wekt dat enige ergernis op bij mezelf.