Elektrische wagens

Met dat er een elektrische wagen aankomt was ik eens aan het kijken voor onze zomerreis naar laadpunten.
De tussenstops in FR zijn geen probleem, ook op de autosnelweg is daar zeer veel laadinfrastructuur, maar in Spanje valt dat precies dik tegen?
Er zijn plaatsen in Spanje en Zuid-Italië waar je de stops wat anders moet inplannen, maar dat valt allemaal wel mee.

Eilanden in de Middellandse Zee zijn minder bezaaid met snelladers, maar de af te leggen afstanden zijn vaak kleiner. Let erop dat sommige ferrydiensten geen volgeladen batterij accepteren.

In de 10-tal landen dat mijn EV al bezocht heeft heb ik weinig problemen gehad.

Kan er nog altijd niet bij hoe ze de oubollige Scenic bij Renault zo getransformeerd hebben. :love: Wel jammer dat vermogen beetje achterblijft (max 220pk, en alles op de voorwielen, ook jammer) maar desalnietemin: een schot in de roos.

M3pnCkz.png
Ik heb enkele weken geleden een testrit gedaan en was toch wel wat teleurgesteld. Maar komt misschien omdat ik ervoor een Enyaq, VW ID4, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 heb testgereden die natuurlijk iets duurder zijn. Stuurgevoel was echt brak en interieur kon me niet echt overtuigen. Pluspunt wel voor Google Maps navigatie. Looks zijn inderdaad wel goed en prijs/kwaliteit zeker OK.
Ik rijd nu met een Renault Megane waar ik heel tevreden van ben dus daarom wou ik de Scenic een kans geven.

Ik heb enkele weken geleden een testrit gedaan en was toch wel wat teleurgesteld. Maar komt misschien omdat ik ervoor een Enyaq, VW ID4, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 heb testgereden die natuurlijk iets duurder zijn. Stuurgevoel was echt brak en interieur kon me niet echt overtuigen. Pluspunt wel voor Google Maps navigatie. Looks zijn inderdaad wel goed en prijs/kwaliteit zeker OK.
Ik rijd nu met een Renault Megane waar ik heel tevreden van ben dus daarom wou ik de Scenic een kans geven.

Ik moet eerlijk zijn, ik rijd nu al een tijdje met de KIA ev6. En heb die hun navigatiesoftware al meerdere keren gebruikt. En ik heb daar nu niet echt opmerkingen over dat dit niet zou voldoen of zo. Of dat ik expliciet zou zeggen van dit mis ik in de software.

Wat zijn dan zoal de zaken die je problematisch vond of die je mist in vergelijking met google maps navigatie?

Ik moet eerlijk zijn, ik rijd nu al een tijdje met de KIA ev6. En heb die hun navigatiesoftware al meerdere keren gebruikt. En ik heb daar nu niet echt opmerkingen over dat dit niet zou voldoen of zo. Of dat ik expliciet zou zeggen van dit mis ik in de software.

Wat zijn dan zoal de zaken die je problematisch vond of die je mist in vergelijking met google maps navigatie?
Ik heb te weinig ervaring met de navigatie van een Kia EV6 dus een vergelijk kan ik niet doen maar ik heb gewoon een voorkeur voor Google Maps. Is heel user friendly (je moet geen menus induiken en weinig kliks doen om naar ergens te navigeren), bijna nooit geen adressen meer ingeven en real time file info. Bij alle auto's gebruik ik meestal Android auto in combinatie met Waze of Google Maps. In de Scenic is dit niet nodig dus iets gebruiksvriendelijker voor mij.

Waarschijnlijk om kost-redenen bij de Scenic?
Maar is dat zo? Algemeen of enkel bij Renault?
Tesla en VW beginnen toch van achterwielaangedreven EV's. Tesla kan die duidelijk met goede winst maken.
Steunt Renault (en Stellantis) nog teveel op techniek uit hun andere modellen?
Ik zou denken dat een kleine motor op de achteras eenvoudiger is om te maken, meer binnenruimte oplevert en ook beter rijgedrag geeft.
Voorwielaandrijving bij een ICE is duidelijk de slimste manier qua packaging, fabrikage en goed voor een veilig rijgedrag, maar minder sportief.
Achterwielaandrijving lijkt mij een no-brainer voor een dedicated (!) EV platform.

Tesla en VW beginnen toch van achterwielaangedreven EV's. Tesla kan die duidelijk met goede winst maken.
Ik zou denken dat een kleine motor op de achteras eenvoudiger is om te maken, meer binnenruimte oplevert en ook beter rijgedrag geeft.
Voorwielaandrijving bij een ICE is duidelijk de slimste manier qua packaging, fabrikage en goed voor een veilig rijgedrag, maar minder sportief.
Achterwielaandrijving lijkt mij een no-brainer voor een dedicated (!) EV platform.
Dat lijkt mij ook. Bij mijn Model 3 zit de motor onder de achterbak en onder de voorste helft van de koffer. Motor, kleine overbrenging en differentieel met een as naar de wielen. Makkelijker en efficiënter kan toch bijna niet?
Bij een brandstofwagen is het natuurlijk omgekeerd omdat de motor maar op 1 plaats kan liggen (sportwagens buiten beschouwing gelaten)

Er zijn plaatsen in Spanje en Zuid-Italië waar je de stops wat anders moet inplannen, maar dat valt allemaal wel mee.

Eilanden in de Middellandse Zee zijn minder bezaaid met snelladers, maar de af te leggen afstanden zijn vaak kleiner. Let erop dat sommige ferrydiensten geen volgeladen batterij accepteren.

In de 10-tal landen dat mijn EV al bezocht heeft heb ik weinig problemen gehad.
Het is vooral dat ik in de buurt van het huis dat we huren aan het kijken was op Chargemap en op ABRP en daar niet echt veel laadinfrastructuur zie, zelfs bijna geen 11kW laders.

Ik had de vraag gelezen als waarom FWD en niet 4WD, vooral omwille van de opmerking over de Alpine die vermogen moet inhouden bij het accelereren. Vandaar mijn opmerking over kosten besparen.

RWD zorgt inderdaad voor meer binnenruimte denk ik, geen idee waarom Renault kiest voor FWD in plaats van RWD. Maar ik vind het ook lastiger om de voor- en nadelen in te schatten bij een elektrische auto; bij een auto met verbrandingsmotor is dat precies evidenter :)

Ik vermoed omdat ze dan nog veel onderdelen van de ophanging van hun ICE modellen kunnen hergebruiken.
Kan me ook voorstellen dat motor vooraan bij het ontwerpen (crashtests) en het bouwen in de fabriek meer vertrouwd overkomt.
Maar dat is slechts mijn mening.

Kan er nog altijd niet bij hoe ze de oubollige Scenic bij Renault zo getransformeerd hebben. :love: Wel jammer dat vermogen beetje achterblijft (max 220pk, en alles op de voorwielen, ook jammer) maar desalnietemin: een schot in de roos.

M3pnCkz.png
Het is eigenlijk al ver gekomen dat Renault mooiere auto's maken dan BMW :headshake:

En met deze temperaturen is 40km te weinig om de batterij voldoende op te warmen om zeer snel te kunnen laden. Al moet ik eerlijk zijn dat ik toch wel verschoten was, van hetgeen ik erdoor jas. 30kwh /100km.
Mijn range bij 80% is dan iets van een 200km :(. Is wel pijnlijk. Maar bon, het gaat en het is zeer leuk om mee te rijden.
Amai, da's hoog!
Gisteren naar zo'n 220km gereden, voornamelijk autostrade en had een verbruik van 16,3kwh/100km.
Wel op 110 km/u. Als ik zak naar 100km/u kan ik in deze omstandigheden zelfs naar een verbruik van 14,7kwh. Bij 120km/u gaat het snel omhoog richting 19kwh.

Amai, da's hoog!
Gisteren naar zo'n 220km gereden, voornamelijk autostrade en had een verbruik van 16,3kwh/100km.
Wel op 110 km/u. Als ik zak naar 100km/u kan ik in deze omstandigheden zelfs naar een verbruik van 14,7kwh. Bij 120km/u gaat het snel omhoog richting 19kwh.

Gisteren was een warme dag tegenover de dagen ervoor. Dat scheelt al heel veel in verbruik.
Andere weercondities spelen ook een rol. Wind, regen,...
Je hebt niet dezelfde route afgelegd met dezelfde snelheden en afstanden.
Er is een verschillend rijgedrag en rijprofiel.
De verkeerssituatie is anders.
...

Vergelijken heeft weinig zin.

Het is eigenlijk al ver gekomen dat Renault mooiere auto's maken dan BMW :headshake:
Ik weet niet naar welke Scenic jullie kijken maar van de foto's die ik hier zie is dat zo precies wat een mix tussen een ID.4 en de vorige generatie Peugeot 3008/5008. Ik moest bij verschillende tumbnails eerst eens klikken om te zien of het wel degelijk een Renault was en geen verdwaalde ID.4 zelfs... Niet vreselijk maar zó geweldig is dat nu toch ook niet? :unsure:

X1 over die Scenic all day every day imo alleszins.

Ik weet niet naar welke Scenic jullie kijken maar van de foto's die ik hier zie is dat zo precies wat een mix tussen een ID.4 en de vorige generatie Peugeot 3008/5008. Ik moest bij verschillende tumbnails eerst eens klikken om te zien of het wel degelijk een Renault was en geen verdwaalde ID.4 zelfs... Niet vreselijk maar zó geweldig is dat nu toch ook niet? :unsure:

X1 over die Scenic all day every day imo alleszins.
Om dan nog te zwijgen van het interieur van die Scenic :puke:

Terug
Bovenaan