Elektrische wagens

Dat zou ik nooit durven. Worst case scenario is er op 10km van thuis een lange omleiding, en werkt de eerste laadpaal niet.

Ergens vind ik het wel raar dat ik nog geen enkel bericht gelezen heb van een wagen die ergens stilstaat… omdat de teller op nul staat…

Of misschien is het zoals de benzine wagens. Als het lampje brand kan je eigenlijk nog 50 rijden
Dat doe je toch ook niet met een brandstof wagen? Vanaf 20% wordt mijn indicator geel en vanaf 10% rood. Met 10% rij ik makkelijk nog 50km als ik m’n snelheid wat laat zakken op de snelweg.

Lap, gisteren op reis heeft blijkbaar iemand op mijn laadkaart zijn wagen opgeladen.
Ik wou laden aan een snellader aan een snelwegparking. Ben snelladen sowieso niet gewoon. Ik stak de Combostekker in, en badge aan de kaartlezer en er komt ‘Use another card’. Na paar keer valt mijn frank dat ik de kaart moet badgen onder het scherm (achteraf bleek die eerste lezer voor betaalkaarten - wist niet dat dat al kon). Wat ik dan juist in welke volgorde gedaan heb, weet ik niet meer zeker. Wat ik wel weet is dat ik nog eens badgede, maar geen van beide CCS stekkers meer kon selecteren, enkel de Chademo. Uiteindelijk gaf ik op en verzette mijn auto naar de paal ernaast, waar het dan wel lukte. Paar minuten later stopt er een BMW i4, bij wie het laden blijkbaar wel lukte.

Verder niet veel aandacht meer aan besteed tot ik vandaag in mijn account merkte dat ik 2 laadsessies heb op die plek. Mijn frank viel nog altijd niet, tot ik merkte dat de sessies in parallel liepen en dus die BMW rijder blijkbaar met mijn kaart geladen heeft. Wellicht moet ik op die eerste toch een sessie gestart hebben toen ik de plug al terug in de paal stak, waardoor ik bij opnieuw badgen die plug niet meer kon kiezen, maar het gewoon een kwestie was van in de wagen te pluggen.

Achteraf (want ondertussen nog paar snel geladen) beseft dat ik wellicht gewoon de LED had moeten checken en gezien hebben dat hij niet groen was? Al bij al illustreert het wel hoe tricky het kan zijn, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Gelukkig is het een Leaseplan kaart en is het mijn werkgever die betaalt. Ik denk ook niet dat die mechanismen hebben om bvb te detecteren dat er 2 sessies tegelijk lopen en dus 2 wagens met dezelfde kaart geladen worden, dus zal het maar zo laten en geen slapende hond wakker maken :p.

Dat gezegd zijnde, wat een kak-auto is een EQB toch wanneer het op range en laden aan komt.
We zaten op snelweg, rond de 105km/u, welliswaar volgeladen met dakkoffer, aan 230 Wh/km, of nog geen 300km range. Dat het maar 4°C was, zal er ook wel veel mee te maken hebben, want op reis in de zomer was dat nog geen 200 Wh/km, denk ik. Maar dan het laden… begon al maar aan 60kW en aan 60% vol was dat al gezakt naar 45kW. Bij wijze van test dan eens de Mercedes navigatie gebruikt tot volgende snellader, omdat de wagen dan de batterij zou voorverwarmen. Ok, dan haalde ik 80kW maar dus nog altijd niet de geadverteerde 100kW. En toch ook wel belachelijk dat ik enkel maar optimale snelheid zou halen als ik expliciet met de Mercedes navigatie naar de snellader navigeer.
Ik blijf me overigens afvragen of er niet iets mis is met mijn wagen omdat ik ook in de zomer altijd onder de 100kW bleef. Maar doordat er zoveel factoren zijn die laadsnelheid kunnen beinvloeden is het bijna onmogelijk te weten of je wagen goed werkt qua laden.

Met de kia navi ja. Rechtsboven heb je een filter knop als je een laadstop wil inplannen en kan je selecteren op de grote netwerken.
Ik zie trouwens veel filmpjes (van de EV9) waar ze op hun drivers display de km’s zien, maar ook een min en een max aantal kilometers. Maar bij mij is dat niet. Is dat in de EV6 wel?

Dat gezegd zijnde, wat een kak-auto is een EQB toch wanneer het op range en laden aan komt.
We zaten op snelweg, rond de 105km/u, welliswaar volgeladen met dakkoffer, aan 230 Wh/km, of nog geen 300km range. Dat het maar 4°C was, zal er ook wel veel mee te maken hebben, want op reis in de zomer was dat nog geen 200 Wh/km, denk ik. Maar dan het laden… begon al maar aan 60kW en aan 60% vol was dat al gezakt naar 45kW. Bij wijze van test dan eens de Mercedes navigatie gebruikt tot volgende snellader, omdat de wagen dan de batterij zou voorverwarmen. Ok, dan haalde ik 80kW maar dus nog altijd niet de geadverteerde 100kW. En toch ook wel belachelijk dat ik enkel maar optimale snelheid zou halen als ik expliciet met de Mercedes navigatie naar de snellader navigeer.
Ik blijf me overigens afvragen of er niet iets mis is met mijn wagen omdat ik ook in de zomer altijd onder de 100kW bleef. Maar doordat er zoveel factoren zijn die laadsnelheid kunnen beinvloeden is het bijna onmogelijk te weten of je wagen goed werkt qua laden.
Laadcurve is een ding.

5 -> 55% indien temperatuur geoptimaliseerd is voor de batterij haal je die 100+kw. Zodra je boven de 55% gaat het snel in de richting van 70-80 kw tot rond ongeveer de 85%.

Nee, dat heb ik ook niet.
zegt mij ook niets.

Nee, dat heb ik ook niet.

Laadcurve is een ding.

5 -> 55% indien temperatuur geoptimaliseerd is voor de batterij haal je die 100+kw. Zodra je boven de 55% gaat het snel in de richting van 70-80 kw tot rond ongeveer de 85%.

zegt mij ook niets.

1735407903944.png

Ik zie trouwens veel filmpjes (van de EV9) waar ze op hun drivers display de km’s zien, maar ook een min en een max aantal kilometers. Maar bij mij is dat niet. Is dat in de EV6 wel?

De EV3 doet dat ook standaard en je kunt dat ook laten weergeven grafisch met zo een groene muur voor den auto . (Mooi om eens te zien maar nuttig ????)

Daarnet even getest toen de auto bevoren was en gemonitored met scanmytesla. De auto was niet ingeplugd en de batterij werd niet verwarmd.
Wanneer hij in de lader zit, verwarmd bij wel de batterij bij het voorverwarmen van de cabine of op de stand ontdooien.
Voorverwarmen van de batterij lijkt mij ook maar nuttig als je effectief aan de lader hangt.

@Tomski Die Ionity laders in Duitsland, zijn daar (meestal) toiletten en/of een winkel/restaurant aan, zoals Tesla? Of gewoon enkel laden?

Wij gaan in maart naar Oostenrijk. Plan zou zijn:

OBD reader + abrp premium (5€) + ionity passport power (8€)

@Tomski Die Ionity laders in Duitsland, zijn daar (meestal) toiletten en/of een winkel/restaurant aan, zoals Tesla? Of gewoon enkel laden?

Meestal zijn die aan een groot tankstation op de snelweg, soms aan een afrit met supermarkten, of aan een autohof. Altijd al een toilet gehad.

@Lemme ik heb abrp opgezegd. Kia navi doet het beter. En dan heb je ook de augmented reality in de headup. Ik gebruik de dongle enkel nog om battery temps te checken.

@Lemme ik heb abrp opgezegd. Kia navi doet het beter. En dan heb je ook de augmented reality in de headup. Ik gebruik de dongle enkel nog om battery temps te checken.

Ik zie door het bos de bomen niet meer. Waarom kies je voor die OBD reader en niet voor een goedkopere ( https://www.amazon.com.be/-/nl/OBD2...e28-918e-0007beecaa9a&pd_rd_i=B0B9YPPTLC&th=1) of een duurdere (https://www.amazon.com.be/-/nl/OBD2...e28-918e-0007beecaa9a&pd_rd_i=B0B9YPPTLC&th=1) of gewoon een andere ?

Ik zie door het bos aan opties niet welke er best zou gekozen worden.

Terug
Bovenaan