Elektrische wagens

Heb je de afgelopen jaren zo vaak Lynks gezien? Ik zag die eerder in Nederland maar in België heb ik er toch maar weinig zien rijden.
Niet dat ik nu al zoveel BYDs zie trouwens, voorlopig toch nog minder dan bv. elektrische Mercedes / BMW / Volvo, zelfs Polestar 2.
Ik zag Lync&Co toch wel redelijk vaak vorig jaar. Nu een stuk minder. Idem voor polestar 2, die kom ik bijna niet meer tegen. BYD wel steeds vaker.

Ik zie vooral veel (i)X1en (i)X3 hier in de buurt, maar dan VEEL. Niet normaal. Komt waarschijnlijk door de BMW garage hier in de buurt🤔

Gisteren laat thuisgekomen, de auto ingeplugd maar vergeten de paal vrij te geven. En dat zag ik om 6u deze ochtend :(

Staat nu te laden op een publieke paal hier verder in straat, kan er gelukkig daar nog 22kw inpompen voor ik weg moet.

Maar kon dus beter op de snelweg gaan laden, engie laadpaal hier in straat: 74 cent voor een AC laadpaal, vind ik toch wel schandalig duur hoor.

Bij Fastned ben ik maar 45 cent kwijt.

Nog een geluk dat mijn Freshmile kaart momenteel niet werkt of ik was nog meer kwijt voor een kWh.

Gisteren laat thuisgekomen, de auto ingeplugd maar vergeten de paal vrij te geven. En dat zag ik om 6u deze ochtend :(

Staat nu te laden op een publieke paal hier verder in straat, kan er gelukkig daar nog 22kw inpompen voor ik weg moet.

Maar kon dus beter op de snelweg gaan laden, engie laadpaal hier in straat: 74 cent voor een AC laadpaal, vind ik toch wel schandalig duur hoor.

Nog een geluk dat mijn Freshmile kaart momenteel niet werkt of ik was nog meer kwijt voor een kWh.

Via welke app zie je het prijs vergelijk?

Ik heb mijn laadpaal op plug and charge gezet. Dan moet ik niet meer badgen, want vergat dat soms ook wel een keer…

Het is echt dringend tijd voor maximumtarieven zoals bij brandstof.

Ik was maandag naar de Colruyt gegaan. Daar de EV6 maar aan iets van een 10.4kw laad op een 11kw paal heb ik 54 cent betaald per kwh (na de berekening).

Fastchargen is goedkoper. Elektrisch tanken is wel niet echt goedkoper zunne... ik moet dringend een oplossing vinden om thuis te kunnen laden...

@Tomski hoe kom je aan dat tarief bij Fastned? Gold member dan? In heb de app net eens geïnstalleerd en dan betaal je 69c. Als je daar bvb freshmile zou gebruiken is het nog een pak duurder.

@Tomski hoe kom je aan dat tarief bij Fastned? Gold member dan? In heb de app net eens geïnstalleerd en dan betaal je 69c. Als je daar bvb freshmile zou gebruiken is het nog een pak duurder.

ter voorbeeld :

Dat is natuurlijk in de veronderstelling dat het snelladen effectief tegen de verwachte snelheid van de laadcurve kan. Is vooral met die freshmile kaart.

Iemand hier ervaring met de kia e-niro?

Ik ben wat aan het rondkijken voor een tweedehands elektrische wagen < 30 000 euro en deze lijkt me wel iets. Je vindt ook wel bv. een id4 uit 2021 voor die prijs maar als ik alle problemen lees die deze wagens hadden, schrikt me dat toch wel af. Die kia daarentegen heeft 7 jaar garantie en lijkt me best matuur. Ook veel grotere koffer dan ik had gedacht. Enkel niet de mooiste en nogal traag snelladen. Dat laatste is nu niet meteen een probleem voor ons gebruik.

Het is echt dringend tijd voor maximumtarieven zoals bij brandstof.
Denk dat de overheid nu wat de boot afwacht tot de dekkingsgraad in orde is. Die sector nu nog wat als 't wilde westen houden, in de hoop dat er dan veel aanbieders investeren om palen te zetten.

Eens de dekking in orde is, dan reguleren. Als ze nu prijs zouden reguleren vermoed ik dat dat de uitbouw van het laadnetwerk zou afremmen.

Ik ben wat aan het rondkijken voor een tweedehands elektrische wagen < 30 000 euro en deze lijkt me wel iets. Je vindt ook wel bv. een id4 uit 2021 voor die prijs maar als ik alle problemen lees die deze wagens hadden, schrikt me dat toch wel af. Die kia daarentegen heeft 7 jaar garantie en lijkt me best matuur. Ook veel grotere koffer dan ik had gedacht. Enkel niet de mooiste en nogal traag snelladen. Dat laatste is nu niet meteen een probleem voor ons gebruik.
In Nederland is die vrij goed verkocht. Bij Autoweek.nl waren ze daar altijd vrij positief over.

Op tweakers in het Tesla topic zijn er veel die van een Kia E-Niro komen en ik hoor ze niet echt klagen over hoe slecht die auto was. Dus op basis daarvan zou ik wel denken dat het een oké auto is.
De ID.4 zou ik idd van wegblijven wegens al die software problemen.

Je had eigenlijk beter een maand geleden (met de Vlaamse premie van €5000) een Tesla Model Y voor €34.500 gekocht. Over 4 jaar verkoop je die tweedehands voor pakweg €24.500, waardoor je 10k hebt uitgegeven op 4 jaar.
Een derdehands e-Niro gaat over 4 jaar nog hoogstens €10.000 waard zijn, dus mag je er vandaag niet meer dan €20.000 voor betalen om goedkoper uit te komen dan een nieuwe Tesla. Vind je e-Niro's zo goedkoop?

Nu ja, hindsight want de premie is afgeschaft. :p

Freshmile kaart (30cent per kwh en 30cent per min)
En supersnel laden met de EV6.

Je had eigenlijk beter een maand geleden (met de Vlaamse premie van €5000) een Tesla Model Y voor €34.500 gekocht. Over 4 jaar verkoop je die tweedehands voor pakweg €24.500, waardoor je 10k hebt uitgegeven op 4 jaar.
Alleen als Musk niet gek doet de komende 4 jaar en bv Tesla Model Y verkoopt aan een nieuwprijs zoals 29K bv

Terug
Bovenaan