Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ge hebt nog de MG 5, Nio ET5 Touring en de Porsche Taycan Cross Turismo waar je naar kan kijken.Komen er naast de Audi A6, BMW i5 en VW ID7 Tourer het eerste half jaar nog elektrische stationwagens op de markt met sterke range?
Peugeot e-308 SW en elektrische astra vallen af omwille van te kleine range.
Nio wordt in België voor zover ik weet nog niet verdeeld (in Nederland wel). Importeren moet wel mogelijk zijn, natuurlijk, maar toch het vermelden waard.Ge hebt nog de MG 5, Nio ET5 Touring en de Porsche Taycan Cross Turismo waar je naar kan kijken.
Als import een optie is, zou ik ook naar Zeekr kijken. Een zusterbedrijf van Volvo.Nio wordt in België voor zover ik weet nog niet verdeeld (in Nederland wel). Importeren moet wel mogelijk zijn, natuurlijk, maar toch het vermelden waard.
Inderdaad, daarom hou ik m'n Tesla model 3 van 2019, ik ga die eens deftig uitrijden. Ik vrees wat meer voor m'n 2023 ID Buzz, zal die wel of niet langer meegaan dan de Tesla van 2019...Ik denk dat er maar heel weinig nieuwe accu's in EV's gestoken gaan worden. Een auto die voor jou niet meer voldoet omdat hij nog maar 80% accu heeft, kan voor iemand anders nog perfect voldoen.
Mijn moeder rijdt bijvoorbeeld 4000 km per jaar en nooit meer dan 70 km op een dag. Een versleten e-Golf (32 kWh) met nog 150 km rijbereik is eigenlijk perfect voor haar.
Over 5 jaar gaan EV's met "versleten" accu's nog 200 km rijbereik en meer hebben. Perfect bruikbaar in een wereld waar - tegen dan - overal laadinfrastructuur te vinden is. Die kunnen dus best gewoon verkocht worden aan mensen die voldoende hebben aan een short-range EV, dan duizenden euro's te spenderen aan een nieuwe accu.
Dit is wel zowat dé belangrijkste factor om EV's gemeengoed te maken. En ik begin daar eigenlijk steeds meer mijn twijfels over te krijgen of dit wel gaat gebeuren voor de overheid brandstofwagens te duur maakt.Perfect bruikbaar in een wereld waar - tegen dan - overal laadinfrastructuur te vinden is.
Dit is wel zowat dé belangrijkste factor om EV's gemeengoed te maken. En ik begin daar eigenlijk steeds meer mijn twijfels over te krijgen of dit wel gaat gebeuren voor de overheid brandstofwagens te duur maakt.
Er moeten zeker laadpalen bij komen, heel veel zelfs.Inderdaad, er moeten geen laadpalen meer bijkomen. Maar ze moeten wel allemaal effectief werken en zoals tanken moet je overal kunnen betalen met de bankkaart.
)Enkel snellaadpalen en op plekken waar veel mensen zonder oprit wonen.Er moeten zeker laadpalen bij komen, heel veel zelfs.
Supermarktparkeerplaatsen volvette ermee lijkt mij wel goed.Enkel snellaadpalen en op plekken waar veel mensen zonder oprit wonen.
Maar er komen nu vooral laadpalen bij op grote parkings in commerciële centra, dat heeft eigenlijk geen zin.
Wetgeving.waarom zou nachtelijk autonoom snelladen niet doorbreken tegen 2030?
Dat probleem is nog redelijk simpel op te lossen door een communicatie tussen auto en laadstation.Omdat er dan files gaan ontstaan op weg naar dat laadstation omdat iedere auto daar autonoom wilt gaan laden .![]()
Challenge mij eens: waarom zou nachtelijk autonoom snelladen niet doorbreken tegen 2030?

maar met 6kWh kan je 30km rijden. Dat is nooit genoeg om effectief als oplossing tov thuisladen te zien.Supermarktparkeerplaatsen volvette ermee lijkt mij wel goed.
Ritje naar de supermarkt. Inpluggen voordat je gaat winkelen. En na 30min tot een uur ben je terug en zit er 6 tot 22kwh in uw wagen.
Als je thuis niet kan laden helpt dat mijn inzicht al wel iets voor de meeste mensen.
Om nog te zwijgen van het gebrek aan zonne-energie 's nachts, waardoor het net nog meer belast zal worden als elke auto dan tegelijk gaat snelladen.Hangt er vanaf wat je doorbreken noemt.Ik heb dit geschrapt toen ik bezig was met de opsomming, want doet er eigenlijk niet toe
Veel redenen uiteindelijk.
- Laat ons beginnen met de belangrijkste: regelgeving. Dat zou wat zijn, niveau 4 autonoom rijden? Niveau 2 is nog maar in 2022 goedgekeurd in Europa en bijgevolg België. Ik zie dit niet tegen 2030 goedgekeurd worden.
- Nog een belangrijke is standaardisering. Je haalt daar Tesla aan en dat vind ik direct een minpunt als het daardoor ontwikkeld wordt. Laat ons eerlijk zijn, zelfs de Tesla superchargers zijn nog niet doorgebroken. De eerste supercharger in België is van 2014, momenteel zijn er 17 locaties dacht ik; in gans België... Niet echt bruikbaar voor je voorstel als er niet genoeg zijn en je te ver moet rijden tot de lader. Dus als dit geen standaard wordt voor alle fabrikanten (zowel van wagens als laadpalen), zal dit niet direct doorbreken.
- Dan is er natuurlijk nog de adoptatieperiode. Zelfs als de voorgaande problemen opgelost zijn, gaat het niet opeens in orde zijn. Dit soort systeem gaat enkel op nieuwe wagens mogelijk zijn. En nieuw aangelegde laadpalen (al zal het waarschijnlijk geen paal zijn maar een soort dock). Dus eens dat er is, gaat het niet direct volstaan met de laadpunten. Dat gaat ook ettelijke jaren duren. Zie hoe traag het plaatsen van traditionele palen gaat. 2030, no way.
- Dan is er ook nog het probleem van het elektriciteitsnet. Er is een reden dat er maar zo weinig snelladers zijn momenteel. Op veel plekken kan het elektriciteitsnet het gewoon niet aan om snelladers te voeden.