Sinds een paar weken onderweg met een Volvo EX30 Ultra (leasing). Rijdt zalig moet ik zeggen! Kheb een laadbakje in de garage die 5.8kW kan (bakje kan meer maar is beperkt door mijne general die maar 3x220V 25A is), maar dat is genoeg, dat die daar s' nachts een uurke of 10 over doet bij goe leeg is echt geen probleem. Dus mijne general naar 40A verzwaren ga ik niet doen, is niet nodig. Dat ik direct de lange kabel voor het bakje gekozen heb ben ik wel blij mee.
Dit weekend voor het eerst een rit naar Duitsland gemaakt waar ik zowel heen als terug best eens laadde. Laadstations zijn er genoeg, maar het enige waar ik wat teleurgesteld in ben zijn de routeplanners. Ofwel heb ik nog wat tips nodig.
Mijn laadpas is van Luminus, dat komt zowat overeen met chargemap qua stations dat bruikbaar zijn.
Van Luminus is er de "Easy charge" app, en die geeft echt de palen aan die ermee werken. Maar die heeft geen routeplanner.
Dan maar de "Chargemap" geinstalleerd (op IOS). Die heeft wel een planner. Eerste probleem daarmee: als ik als filter instel dat ik enkel laders wil onderweg "100kW of meer", of als ik zeg "Motorway service stations only" op de kaart, houdt hij daar geen rekening mee in de planner. En stuurt hij me 10 minuten van de snelweg voor 40min naar een lader van 22kW... Pas als ik naast "Luminus" dan ook "Charmemap Pass compatible" aanvink, stuurt hij me wel naar deftige laders. Dat lijkt wel met opzet om me zo'n pass aan te smeren.
En dan nog gaat de router compleet de mist in, net als de google maps in mijn wagen zelf (en Waze leek mij qua laders plannen nog zwakker): als ik via de E313 van Brussel richting Genk wil en het is tijd om te laden, stelt hij me voor om aan afrit Diepenbeek even terug te draaien om dan te stoppen op snelwegparking Diepenbeek Noord, en dan weer terug te draaien Hasselt Oost... terwijl er evengoed palen zijn aan de parking Diepenbeek Zuid

Is dien app gemaakt door Engelanders ofwa? En dat kan toch onmogelijk de snelste optie zijn met het aantal laders dat men tegenwoordig tegenkomt? Nog imand met die ervaring?
Dus als iemand een betere route planner om te laden weet of hoe ik de filters in Chargemap beter tweak (of als ik stommiteiten doe momenteel), please share uw wijsheid!