Elektrische wagens

Als ik google weegt zo een 100 KwH batterij toch ook al 600 kilo .
Enkel bij dat systeem heb je het voordeel dat je cartouche per cartouche kunt laden en zo een 100 KWh batterij sleep je al het gewicht mee …ook Al is hem maar voor 1/3de vol of bijna leeg .

Het had ze wel gesierd om even uit te rekenen dat je dus 150 cartridges of dus 750kg nodig hebt om een 100Kwh batterij te vervangen. De energiedichtheid (en dus de druk) moet dus *150 gaan, de kans dat batterijen veel efficiënter worden lijkt me immens veel groter.
Is nog een "kinderschoenen" technologie hé.
Voorlopig volstrekt onbruikbaar voor wagens.
Waterstof kent wel wat problemen, zeer explosief, om nuttige energieinhoud ergens in te krijgen zijn zeer hoge drukken nodig (vergelijkbaar met CNG). Dus dure tankstations, een duur netwerk nodig om het te verdelen, ...
Ook voordelen natuurlijk, het is volstrekt niets giftig, het is (veel) lichter dan lucht, dus in open lucht bij een lek eigenlijk weinig gevaar, het is gelijk weg naar boven...

Die capsules van het artikel lijken me iets onhaalbaars, om een nuttige energieinhoud te krijgen moet de opslagdruk drastisch omhoog, maar dan gaan ze ook groter/zwaarder worden om aan die druk te kunnen weerstaan.
Voor een wagen naar gewicht toe zal één grote sterke tank véél beter uitkomen dan bijvoorbeeld 10 kleine verwijderbare capsules.

Van Hool had ook op waterstof gegokt, je ziet wel wat daar van gekomen is.
Met waterstof weten we nu al wat de limiet is, sterkte opslagtank, inhoud/druk, ... Daar zijn nog maar weinig verbeteringen aan mogelijk.
Hoogstens de eigenlijke motor (indien verbranding) of fuel cells (omzetten naar elektriciteit) kunnen mogelijks nog wat verder verbeterd worden.

Batterijen, niemand kan zeggen waar het gaat eindigen, daar zijn nog véél ontwikkelingsmogelijkheden, die zijn nu nog steeds aan het verbeteren...
Ze zijn nu al redelijk praktisch, echt veel meer range zou leuk zijn maar eerder luxe (t.o.v. de wagens met de "betere" rijbereiken), het gewicht naar beneden kunnen halen bij dezelfde capaciteit is eerder het huidige streefdoel, minder gewicht, minder verbruik, meer range per kWh, goedkoper per km en leuker rijden, het gewicht nu is nog steeds een domper zeker bij de "sportievere" elektrische wagens...

Nee ik zeg dat om te lachen...

Was een serieuze vraag van me hoor, niks aanvallend. Ik wist het niet.

Met waterstof weten we nu al wat de limiet is, sterkte opslagtank, inhoud/druk, ... Daar zijn nog maar weinig verbeteringen aan mogelijk.
Hoogstens de eigenlijke motor (indien verbranding) of fuel cells (omzetten naar elektriciteit) kunnen mogelijks nog wat verder verbeterd worden.
Het is maar te zien wat je verstaat onder verbeteringen é. Zo zijn ze bezig met een compleet andere manier om waterstof op te slaan.

Het is maar te zien wat je verstaat onder verbeteringen é. Zo zijn ze bezig met een compleet andere manier om waterstof op te slaan.

Blijft nog het feit dat 95% van de waterstof grijs is, dus uit aardgas.
Dat blijft nog minstens 10 jaar meer dan 90% volgens de waterstof industrie zelf!
En het fabeltje van een elektrolyse fabriek die op groene energie overschotten enkele uurtjes per dag draait, blijft ook een fabeltje. Dat is gewoon niet rendabel.

We hebben absoluut waterstof nodig in de vergroening van onze zware industrie en landbouw.
Maar onze kostbare waterstof gebruiken voor vervoer, zeker personenwagens, is idioot.
Even de waterstof ladder er bij halen:
Hydrogen-Ladder-5.0.jpeg

iemand ervaring met een Range Rover Velar?
Ik kan alleszins zeggen dat de Velar van onze buren een half uurtje geleden plots op een takelwagen stond. :unsure:
Familie tot een jaar geleden ook allerlei problemen gekend met een Evoque en uiteindelijk uit miserie weg gedaan.

Range Rover / Land Rover, ferme wagens maar ik zou er als eigenaar ver van weg blijven. Als lease misschien nog oké.

Daarstraks naar garage geweest, stond toevallig van deze morgen een EV3 in de showroom, wel knap bakske.
Wel niet in vergelijking met de EV 9 :love:

Nog al iemand gemerkt dat de BMW iX3 nu ook reddingsstrookassistentie heeft voor België :bow:?
het file-rijden is nog een stukje dragelijker geworden. Ik kan nu lekker niets doen EN een perfecte reddingsstrook aanhouden.

Terug
Bovenaan