Elektrische wagens

Scherm is gewoon te groot op de console …ze willen juist dat de chauffeur niet wordt afgeleid en nu gaan ze tv’s vandoor op het Dashboard zetten …
Grootte van het scherm maakt eigenlijk weinig uit, het is niet dat je daar filmpjes op afspeelt tijdens het rijden oid. Buiten navigatie is er daar weinig beweging op.

Belangrijker is de trend van alle fysieke knoppen te vervangen door digitale knoppen op het scherm.

Belangrijker is de trend van alle fysieke knoppen te vervangen door digitale knoppen op het scherm.
Dit dus ook … wat is er mis met fysieke knoppen en een hendeltje aan het stuur . ;)
Sommige dingen kunnen inderdaad wel via scherm maar dan moeten ze ervoor zorgen dat ge dat niet kunt bedienen terwijl ge aan het rijden ben,t . ;)

Kost meer dan een schermpje
Niet enkel dat, voor een YouTube kanaal hebben ze eens uitgeteld hoeveel knoppen je zou nodig hebben zonder scherm. Dat kwam neer op 100-en knoppen.

Toen er nog voor alles knoppen waren, was er evengoed kritiek dat het interieur te veel knoppen had. Zoek maar eens een Ford of Mercedes interieur van 2010 op...

de a6 etron prijzen zijn bekend en ze zijn verschrikkelijk duur. de opties nog veel meer.
geen lelijke wagen maar hard pass.
De equivalent van de A6 sportback is de uitgaande/huidige A7. Het verschil is 13K in de basis. Stevig.

Wat ook grappig is, is dat de Q6 goedkoper is dan de A6 :scream:

Niet enkel dat, voor een YouTube kanaal hebben ze eens uitgeteld hoeveel knoppen je zou nodig hebben zonder scherm. Dat kwam neer op 100-en knoppen.

Toen er nog voor alles knoppen waren, was er evengoed kritiek dat het interieur te veel knoppen had. Zoek maar eens een Ford of Mercedes interieur van 2010 op...

Tja , misschien eens beginnen met de onnodige opties te schrappen die je toch nooit gebruikt . ;)
Scheelt al direct een paar knoppen .

Hetgeen je dagelijks nodig hebt kunnen ze achter een knopje of een hendeltje steken maar die extra’s (zoals interieurverlichting van kleur veranderen , elektrische verstelling van uwe stoel enzo ) kunnen dan wel via zo een schermpje want dat gebruik je maar meestal 1 keer en dan nooit nietmeer . ;)

De equivalent van de A6 sportback is de uitgaande/huidige A7. Het verschil is 13K in de basis. Stevig.

Wat ook grappig is, is dat de Q6 goedkoper is dan de A6 :scream:

De A6 is 20 tal centimeter groter dan de Q6.
Audi is echt weer compleet de mist ingegaan met hun benamingen.
Klopt; de Q6 e-tron is het EV-equivalent van de Q5, de Q4 e-tron is het EV-equivalent van de Q3. De nieuwe A6 e-tron is het EV-equivalent van de huidige A6 (die hernoemd moet worden naar A7, aangezien alle ICE-modellen oneven nummers in hun benaming krijgen). De nog onbestaande A4 e-tron moet het EV-equivalent van de nieuwe A5 worden.

Wat dus betekent dat bij de Q-modellen, de EV-versie altijd één nummer boven het ICE-equivalent staat (Q3-Q4e-tron, Q5-Q6 e-tron), terwijl het bij de A-modellen net omgekeerd is: A4 etron-A5, A6 e-tron-A7.

De huidige modelnamen van de volgende modellen gaan dus sowieso nog moeten wijzigen: A6 --> A7, A8 --> A9, Q2 --> Q1 (wordt volgens Wikipedia al sinds 2022 niet meer gemaakt, maar staat wel nog gewoon in de configurator), Q8 --> Q7 Sportback (?)

Lekker duidelijk allemaal

Is het nu eigenlijk al mogelijk om Vehicle 2 Home (V2H) te doen?
Ik vermoed dat dit wettelijk nog niet kan of zo.
Enig idee wanneer dit zou kunnen komen?

Zijn er al wagens die hierop voorzien zijn?

In 2020 hoopte ik dat wanneer een EV kocht in 2022/23 dit mogelijk zou zijn, niet gelukt dus.
Ik zou in 2026/27 wel een nieuwe EV willen, maar dan hoop ik toch dat echt wel eens van de grond komt.

Is het nu eigenlijk al mogelijk om Vehicle 2 Home (V2H) te doen?
Ik vermoed dat dit wettelijk nog niet kan of zo.
Enig idee wanneer dit zou kunnen komen?

Zijn er al wagens die hierop voorzien zijn?

In 2020 hoopte ik dat wanneer een EV kocht in 2022/23 dit mogelijk zou zijn, niet gelukt dus.
Ik zou in 2026/27 wel een nieuwe EV willen, maar dan hoop ik toch dat echt wel eens van de grond komt.
Kia EV9 kan dit volgens mij.

Wettelijk geen enkel probleem. Er zijn alleen weinig laadpalen die dat kunnen. De Quasar is er wel zo eentje.

Wagens die het kunnen:

Meer info over de gecertificeerde laadpalen:

Meer info Vlaamse overheid:

Bedankt voor het antwoord.
De lijst had ik ook al gevonden, maar dat lijkt mij eerder een papieren lijst.
Van VW lees ik bvb in een artikel in december 2023 dat een software update dit mogelijk maakt, maar dat men dit in een proefproject in Zweden ging uittesten (link). Van Hyundai lees ik van een proefproject met de Ioniq 5 in Utrecht in 2022. Niets meer van gehoord ondertussen. (link)
Meer info over de gecertificeerde laadpalen:
Ik heb die lijst bekeken, maar ik weet niet hoe ik de laadpalen er in terug kan vinden. Lijken mij vooral Solar of Batterij systemen te zijn.
Met +5000 rijen heb ik het niet in detail bekeken.

Meer info Vlaamse overheid:
Heb ik bekeken, maar geeft weinig praktische info. Ze verwijzen naar Fluvius die dan weer terug verwijst naar de Vlaamse overheid.

Nog verder aan het zoeken geweest en deze blog posts gevonden van WattsNext.be:
2022: Lukt nog niet.

Maart 2024: Lukt nog steeds niet.
Een huidig addertje is dat de huidige C10/11 in §7.2 vereist dat een productie-installatie via een vaste verbinding wordt aangesloten, en op die manier on-board chargers in feite verbiedt.

bidi.png

Synergrid heeft echter mede om die reden, en ook omwille van de kleine mobiele systemen aansluitbaar op een stopcontact (balkon-PV, mobiele thuisbatterij, …), enige tijd geleden een amendement opgesteld om die verplichting tot vaste verbinding te laten vallen. De consultatie daarvan is op 14/03 afgelopen, en de aangepaste tekst zit in het intern validatieproces. Als alles positief verloopt, vervalt deze verplichting dus formeel binnen enkele maanden.
Dus toch nog wettelijk een probleem, maar hopelijk binnenkort opgelost ?!

Ik concludeer dat het nu gewoon nog niet lukt, ook al zijn er gelukkig wel wagens die het al zouden ondersteunen.
Hopelijk kan het wel in 2026.

Triestig eigenlijk dat we aan de ene kant capaciteitstarief worden opgelegd om het net te beschermen, maar als een EV redelijk eenvoudig het net kan verlichten, dan blijft het hangen op standaarden en wettelijke regels...

Aan beide een tip: het is niet omdat het almachtige Google je niet de gewenste resultaten geeft, je direct foute conclusies moet trekken.

Raadpleeg de betere installateur.

Terug
Bovenaan