Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Al heel lang geleden heb ik dat hier al eens gepost: milieuvriendelijk of niet - de overheid moet kijken naar de inkomsten, zo tijdelijk wat gunsten invoeren om dat te promoten tot daar aan toe - maar ooit (en dat is stilaan nu blijkbaar) moet men gewoon extra inkomsten zoeken om dat te compenseren. Er zijn tal van wegen naar Rome maar als overheid zou ik wagens idd taxeren - makkelijke doelgroep, veel gebruikt, geen alternatieven, ...Dat heeft dus allemaal niks meer te maken met zorgen voor het klimaat he.. Dat heet zakkenvullen.
Eerst de mensen stimuleren met een premie om een EV te halen en dan 2K per jaar vragen
2k/jaar is wel absurd. Snap nog altijd niet hoe zoiets er in Wallonië is doorgekomen.
Als ze transitie willen voorzetten, dan moet het wel een beetje redelijk blijven.
Ik woon ondertussen ook al meer dan 2j in Wallonië.Collega uit Wallonië betaalt op dit moment 90€ per jaar. Als het dat is, dan meh. Bij hen is enkel het BIV aangepast. Al zou het daar wel eerder maar rond de 2k gaan ipv de 5k van hoger.
![]()
Krachtige elektrische auto's extra belast vanaf 2025 in Wallonië
Wallonië heeft een nieuwe belasting op inverkeerstelling klaar, en die zal zware en krachtige (elektrische) auto's meer belastenwww.egear.be
Het was mijn eerste iX3 dat inderdaad economisch perte totale werd verklaard. Nieuwe wagen maar ophanging en potentieel(!) schade aan de batterij -> perte totale.[KNIP]
Ja maar die wijziging zou pas voor 2025 zijn. Beetje gelijkaardig als de intentie van aanpassing BIV in Vlaanderen. Al heeft men in Wallonië dit allemaal al duidelijk gemaakt op voorhand ipv te zeggen allez ja, het is maar dat je het weet en we zijn nog geen regering maar vanaf januari 2025 veranderen we de regels HELEMAAL.Ik woon ondertussen ook al meer dan 2j in Wallonië.
En dus niet op 5km van de taalgrens ofzo he. Maar diep, in de provincie Luxemburg!
ik heb voor de Kia ev9 159 eur betaald, biv + 1e jaar rijtaks.
Je kan normaal gezien uw enige gezinswagen niet als oldtimer verzekeren.Neen dat is afgeschaft (al moet de wagen 30j zijn ipv 25). Je mag hem echter als je hem inschrijft als oldtimer, dus via oldtimerplaat, niet gebruiken voor woon-werk of woon-studie. Maar een vrijetijdsuitstap, de familie eens goede dag gaan zeggen, of naar de winkel gaan is niets op tegen. Wat uiteindelijk mijn usecase is. En waardoor het aantal km's ook beperkt zijn van mijn gebruik (maar je toch niet 30-45minuten moet gaan wachten aan de laadpaal als je eens een trip wil doen (hetgeen je ook perfect met zo'n oldtimer kan doen want werkt op benzine of diesel))
![]()
Gebruik van een oldtimer
Voor oldtimers gelden gebruiksbeperkingen. Zo mag u uw oldtimer o.a. niet gebruiken om naar uw werk te rijden.www.vlaanderen.be
Als je hem als gewone wagen inschrijft dan zijn er geen problemen. En het voordeel aan oude wagens is dat de techniek erachter nog redelijk beperkt is. Mijn vader betaalt iets van een 60 of 120€ of zoiets€ dacht ik als verkeersbelasting elk jaar en dat is een 1.6D (maar dat trekt natuurlijk echt niet snel op (maar heb dat ook niet echt nodig)). Sinds hij nu in pensioen is, dacht hij om de wagen in te schrijven als oldtimer.
Je kan normaal gezien uw enige gezinswagen niet als oldtimer verzekeren.
Inschrijven is geen probleem, maar verzekeringen eisen altijd dat ge ook een voertuig met normale plaat op uw naam hebt staan.
Ik gebruik mijn oldtimer ook voor alle ritten behalve woon-werk.
Zelf nog in grote twijfel of ik mijn daily(euro5 diesel) vervang door een EV of toch nog eens voor benzine ga.
Of hopen dat brussel hun LEZ aanpast zoals gent/antwerpen en ik nog 2 jaar verder kan rijden.
Ah ik had de EV9 in gedachten, en dacht dat het coldvinc was. Het punt was dat als we vb binnen dit en 8 jaar als je die 2de hands hebt aangekocht een factuur van 18k of 17k (of iets in die trend) krijgen omdat er de onzekerheid is in betrekking tot de batterij dan is dat als particulier echt niet iets waar ik happy van word.De mijne dus. Wat zou je dan niet als regel nemen?
(dat je best niet bij Belfius verzekerd?![]()
Als jij 5k per jaar moet betalen voor uw EV. Dan gaat die lang te koop staan en heb je een grote presse-papier op uw oprit staan. Ik kan mij namelijk niet inbeelden dat er ook maar 1 particulier dat eraan gaat en wil geven.Van zodra ik €5000 per jaar moet betalen voor mijn EV staat hij te koop. Met mijn vorige wagen heb ik 9 jaar gereden. Dat is dus 45k naast de belachelijk hoge kostprijs van de EV.
Neen danku.
Je hebt gelijk, men heeft een oldtimerforfait ingevoerd die onafhankelijk is van de o plaat. https://www.vlaanderen.be/belasting...gen-betaal-ik-bij-de-aankoop-van-een-oldtimerTaksen wijzigen sowieso niet, ongeacht of je op O plaat of normale plaat ingeschreven bent, je betaalt gewoon het forfait van 100€.
Ik heb geen idee of een gewone verzekering wordt gegeven voor voertuigen op O plaat.
Keuring is inderdaad 2 jaarlijks ipv elk jaar.
Ach dat mag geen reden zijn om het niet te doen. Naast het feit dat je op 2de handse aankopen van een particulier bij mijn weten geen BTW betaalt. En de BTW van bedrijven gaan ze niet kwijt spelen aangezien daar de verplichting nog altijd van toepassing zijn alsook voordelen voor onder andere bedrijfswagens.Vraag me af hoe lang het duurt vooralleer ze inzien dan de EV's taxeren resulteert in minder EV aankopen en dat ze dus een pak btw mislopen op die duurdere catalogusprijzen. Maar ja, btw is federaal en taksen vlaamse materie.
Ik heb er ook geen issue mee om een faire prijs te betalen als rijtax, maar wel graag geen gedrocht zoals in Wallonië of NL waar het gewicht de belangrijkste factor is.