Elektrische wagens

Eerst de mensen stimuleren met een premie om een EV te halen en dan 2K per jaar vragen :crazy:
2k/jaar is wel absurd. Snap nog altijd niet hoe zoiets er in Wallonië is doorgekomen.
Als ze transitie willen voorzetten, dan moet het wel een beetje redelijk blijven.

Dat heeft dus allemaal niks meer te maken met zorgen voor het klimaat he.. Dat heet zakkenvullen.
Al heel lang geleden heb ik dat hier al eens gepost: milieuvriendelijk of niet - de overheid moet kijken naar de inkomsten, zo tijdelijk wat gunsten invoeren om dat te promoten tot daar aan toe - maar ooit (en dat is stilaan nu blijkbaar) moet men gewoon extra inkomsten zoeken om dat te compenseren. Er zijn tal van wegen naar Rome maar als overheid zou ik wagens idd taxeren - makkelijke doelgroep, veel gebruikt, geen alternatieven, ...

Eerst de mensen stimuleren met een premie om een EV te halen en dan 2K per jaar vragen :crazy:
2k/jaar is wel absurd. Snap nog altijd niet hoe zoiets er in Wallonië is doorgekomen.
Als ze transitie willen voorzetten, dan moet het wel een beetje redelijk blijven.

Neen je interpreteert het verkeerd. In wallonië is het (voorlopig) +/-90€ per jaar. Maar bij inschrijving betaal je 2000€ (of meer). Aangezien bij de inschrijving wordt er rekening gehouden met het gewicht van de wagen etc. Men wilde mensen nog niet wegjagen van EV's te kopen.
Men heeft om elektrische wagens aan te moedigen die nog altijd op het minimum staan.

Maar het is afwachten hoe men het in Vlaanderen gaat doen natuurlijk. Maar ik zou toch graag zekerheid hebben over de aanpak voordat ik dit jaar nog een elektrische wagen zou kopen. Voorlopig is het idee van een EV op de backburner gezet.

Collega uit Wallonië betaalt op dit moment 90€ per jaar. Als het dat is, dan meh. Bij hen is enkel het BIV aangepast. Al zou het daar wel eerder maar rond de 2k gaan ipv de 5k van hoger.
Ik woon ondertussen ook al meer dan 2j in Wallonië.
En dus niet op 5km van de taalgrens ofzo he. Maar diep, in de provincie Luxemburg!
ik heb voor de Kia ev9 159 eur betaald, biv + 1e jaar rijtaks.

Ik woon ondertussen ook al meer dan 2j in Wallonië.
En dus niet op 5km van de taalgrens ofzo he. Maar diep, in de provincie Luxemburg!
ik heb voor de Kia ev9 159 eur betaald, biv + 1e jaar rijtaks.
Ja maar die wijziging zou pas voor 2025 zijn. Beetje gelijkaardig als de intentie van aanpassing BIV in Vlaanderen. Al heeft men in Wallonië dit allemaal al duidelijk gemaakt op voorhand ipv te zeggen allez ja, het is maar dat je het weet en we zijn nog geen regering maar vanaf januari 2025 veranderen we de regels HELEMAAL.

Hoe? Dat zul je dan wel zien...

Neen dat is afgeschaft (al moet de wagen 30j zijn ipv 25). Je mag hem echter als je hem inschrijft als oldtimer, dus via oldtimerplaat, niet gebruiken voor woon-werk of woon-studie. Maar een vrijetijdsuitstap, de familie eens goede dag gaan zeggen, of naar de winkel gaan is niets op tegen. Wat uiteindelijk mijn usecase is. En waardoor het aantal km's ook beperkt zijn van mijn gebruik (maar je toch niet 30-45minuten moet gaan wachten aan de laadpaal als je eens een trip wil doen (hetgeen je ook perfect met zo'n oldtimer kan doen want werkt op benzine of diesel))

Als je hem als gewone wagen inschrijft dan zijn er geen problemen. En het voordeel aan oude wagens is dat de techniek erachter nog redelijk beperkt is. Mijn vader betaalt iets van een 60 of 120€ of zoiets€ dacht ik als verkeersbelasting elk jaar en dat is een 1.6D (maar dat trekt natuurlijk echt niet snel op (maar heb dat ook niet echt nodig)). Sinds hij nu in pensioen is, dacht hij om de wagen in te schrijven als oldtimer.
Je kan normaal gezien uw enige gezinswagen niet als oldtimer verzekeren.
Inschrijven is geen probleem, maar verzekeringen eisen altijd dat ge ook een voertuig met normale plaat op uw naam hebt staan.

Ik gebruik mijn oldtimer ook voor alle ritten behalve woon-werk.

Zelf nog in grote twijfel of ik mijn daily(euro5 diesel) vervang door een EV of toch nog eens voor benzine ga.
Of hopen dat brussel hun LEZ aanpast zoals gent/antwerpen en ik nog 2 jaar verder kan rijden.

Je kan normaal gezien uw enige gezinswagen niet als oldtimer verzekeren.
Inschrijven is geen probleem, maar verzekeringen eisen altijd dat ge ook een voertuig met normale plaat op uw naam hebt staan.

Ik gebruik mijn oldtimer ook voor alle ritten behalve woon-werk.

Zelf nog in grote twijfel of ik mijn daily(euro5 diesel) vervang door een EV of toch nog eens voor benzine ga.
Of hopen dat brussel hun LEZ aanpast zoals gent/antwerpen en ik nog 2 jaar verder kan rijden.

Oldtimernummerplaat =! verzekering oldtimer.

Je kan de wagen inschrijven als een oldtimer om op die manier de wettelijke taksen en verplichtingen te beperken (2 jaarlijkse keuring) maar deze wel gewoon verzekeren als een gewone wagen. Allez zo bekeek ik het toch.
Die verzekering oldtimer is zoals de verzekering motor. Een apart product dat goedkoper is maar waarvan men dan vanuit gaat dat je een tweede wagen hebt. Net zoals bij de motor waar als je enkel de motor verzekert je de hoofdprijs betaalt en als je die motor toevoegt aan uw verzekering van de wagen dat doordat men er vanuit gaat dat deze motor maar een beperkt gebruik heeft (ritjes in de zomer vb) dat de prijs ervan peanuts is in vergelijking (ook al gebruik je voor 90% van de tijd de motor). Ook deels omdat er het principe is dat je maar 1 voertuig per keer kan besturen.

De mijne dus. Wat zou je dan niet als regel nemen?
(dat je best niet bij Belfius verzekerd? 🥴
Ah ik had de EV9 in gedachten, en dacht dat het coldvinc was. Het punt was dat als we vb binnen dit en 8 jaar als je die 2de hands hebt aangekocht een factuur van 18k of 17k (of iets in die trend) krijgen omdat er de onzekerheid is in betrekking tot de batterij dan is dat als particulier echt niet iets waar ik happy van word.
Veel mensen zitten op een benzine of diesel al te klagen als ze een factuur krijgen van 3-5k of zo om die daarna terug te kunnen gebruiken. Dit is een extra risico dat je gewoon niet hebt, of zo lijkt het mij toch, met benzines of diesels.

Taksen wijzigen sowieso niet, ongeacht of je op O plaat of normale plaat ingeschreven bent, je betaalt gewoon het forfait van 100€.
Ik heb geen idee of een gewone verzekering wordt gegeven voor voertuigen op O plaat.
Keuring is inderdaad 2 jaarlijks ipv elk jaar.

Van zodra ik €5000 per jaar moet betalen voor mijn EV staat hij te koop. Met mijn vorige wagen heb ik 9 jaar gereden. Dat is dus 45k naast de belachelijk hoge kostprijs van de EV.

Neen danku.

Van zodra ik €5000 per jaar moet betalen voor mijn EV staat hij te koop. Met mijn vorige wagen heb ik 9 jaar gereden. Dat is dus 45k naast de belachelijk hoge kostprijs van de EV.
Neen danku.
Als jij 5k per jaar moet betalen voor uw EV. Dan gaat die lang te koop staan en heb je een grote presse-papier op uw oprit staan. Ik kan mij namelijk niet inbeelden dat er ook maar 1 particulier dat eraan gaat en wil geven.

Ik ken geen grotere kapitaalsvernietiging dan dat dan...

Taksen wijzigen sowieso niet, ongeacht of je op O plaat of normale plaat ingeschreven bent, je betaalt gewoon het forfait van 100€.
Ik heb geen idee of een gewone verzekering wordt gegeven voor voertuigen op O plaat.
Keuring is inderdaad 2 jaarlijks ipv elk jaar.
Je hebt gelijk, men heeft een oldtimerforfait ingevoerd die onafhankelijk is van de o plaat. https://www.vlaanderen.be/belasting...gen-betaal-ik-bij-de-aankoop-van-een-oldtimer

Mijn pa heeft dat toen niet bekeken om eerlijk te zijn. Hij ging er gewoon vanuit omdat dat vroeger zo was (toen kon je hem ook als oldtimer inschrijven). En heb ik hem toen teruggefloten omdat hij dat stuk van niet gebruiken snachts of maximaal 25 km niet gelezen... Al was het feit dat hij niet naar de jaarlijkse keuring moest en men er dan iets minder streng mee zou zijn wel in zijn ogen een voordeel. Hij spendeert elk jaar toch wel een dag aan het in orde zetten van de wagen voor de keuring. Aangezien hij daar al jaren volledig zelf aan werkt.

Vraag me af hoe lang het duurt vooralleer ze inzien dan de EV's taxeren resulteert in minder EV aankopen en dat ze dus een pak btw mislopen op die duurdere catalogusprijzen. Maar ja, btw is federaal en taksen vlaamse materie.

Vraag me af hoe lang het duurt vooralleer ze inzien dan de EV's taxeren resulteert in minder EV aankopen en dat ze dus een pak btw mislopen op die duurdere catalogusprijzen. Maar ja, btw is federaal en taksen vlaamse materie.
Ach dat mag geen reden zijn om het niet te doen. Naast het feit dat je op 2de handse aankopen van een particulier bij mijn weten geen BTW betaalt. En de BTW van bedrijven gaan ze niet kwijt spelen aangezien daar de verplichting nog altijd van toepassing zijn alsook voordelen voor onder andere bedrijfswagens.

Maar het lijkt mij wel dat ze ofwel het moeten hervormen naar rekeningrijden, zodanig dat je betaalt voor gebruik. Ofwel dat ze de jaarlijkse kostprijs niet overkill moeten maken maar nog altijd mainstream of desnoods een combinatie. Als je jaarlijks een 100€ moet betalen en dan 0.05€ per km (want geen accijnzen op elektriciteit) dan ga je dat nog aanvaarden of bij wijze van spreken een forfait van 300 - 700€ rekening houdende met pk, gewicht, etc.... Dan ga je dat aanvaarden. Of anders gezegd dat men uitkomt bij de mainstream waardes van een ICE voertuig. Anders gaan die elektrische bedrijfswagens ook niet doorgeschoven worden naar de particulier.

Als ze dan desnoods nog zeggen van we voorzien een overgangsperiode. Dan komt dat wel in orde en heb je toch terug de bijdrage van ook de EV wagens in de kosten van de infrastructuur. Waarvoor uiteindelijk ook die verkeersbelasting dient.

Ik had echter gehoopt dat men had gewacht tot 2030 - 2035 het moment dat de verplichting er was om elektrisch te kopen. Maar ik begrijp met het gat in de hand en de begroting en al de noden dat er nu gewoon geld nodig is. En dan is het gewoon fair als die elektrische bollides ook meebetalen. Maar je moet er wel voor zorgen dat het als betaalbaar gezien wordt als je het als melkkoe wil gebruiken.

Ik heb er ook geen issue mee om een faire prijs te betalen als rijtax, maar wel graag geen gedrocht zoals in Wallonië of NL waar het gewicht de belangrijkste factor is.

Ik heb er ook geen issue mee om een faire prijs te betalen als rijtax, maar wel graag geen gedrocht zoals in Wallonië of NL waar het gewicht de belangrijkste factor is.

Maar voor de slijtage van de wegen lijkt gewicht mij toch een belangrijke factor? Waardoor er toch een lans voor kan gebroken worden. Al heb ik er om eerlijk te zijn minder problemen mee indien die MTM genomen wordt wanneer dit enkel voor de BIV is.
Voor een Tesla model Y was dat dus een eenmalige extra kost van 2000€ conform mijn post. Ok dat is redelijk wat geld. Maar dat is op een catalogusprijs van 45k perfect schappelijk. Ik dacht ook in vergelijking met de normale ICE wagen. Het is geen jaarlijkse kost van 2000€ in Wallonië. Voor Nederland ken ik het te weinig.

Maar het zou beter zijn indien men eens de vergelijking maakt met het vergelijkbaar type van wagen. Al kan ik mij wel inbeelden dat er een verschil mag zijn op een ID3 of een kia EV6 en zeker mastodonten zoals een KIA EV9 of een ID buzz? Of heck in de toekomst een kia ingster...

We zien het wel.
Qua gewicht zal de tax op de E dan wel nog redelijk zijn.

Heb hem ingeruild als 2e wagen met de civic type-r om v de 500 euro jaarlijkse tax vanaf te zijn.

Zoals hier gezegd i v m milieu, als dit verschil van tax te klein word dan ruil ik hem terug in voor een oldtimer of terug iets benzine.

Belasten op gewicht valt te verdedigen. De hoeveelheid van doorweging dat is een discussiepunt.
Het systeem in Wallonië geeft daar gewoon veel te veel waarde aan.

Dat het sprookje van de EV niet ging blijven duren dat was te verwachten. En het is overigens niet omdat ineens ICE schijnbaar terug goedkoper wordt dat men ook hier niet zal bijschroeven. Ik zou er vanuit gaan dat de taksen hiervoor ook omhoog zullen gaan.

Terug
Bovenaan