Elektrische wagens

En mijn punt is dat dat een onfaire vergelijking is.

Eerst en vooral kies je voor de wagen met de vormfactor die voldoet aan uw wensen. En daarna vergelijk je pas naar efficiëntie toe. Dan ben je in mijn ogen correct aan het vergelijken als je wil spreken over efficiëntie.

Anders is dat gewoon appels en peren vergelijken.
I don’t care als dat een Taycan, Q6, A6, ID3, Model 3 is. Ik kijk gewoon puur naar de tijd om die 1000km af te leggen.
Ik was verbaasd om een paar “trager ladende” auto’s redelijk bovenaan te zien tussen de 800V wagens. Dat alles. En toevallig pak ik die 2 er uit omdat ze onder elkaar staan met dezelfde tijd.
En daarmee maak ik dan de conclusie: laadsnelheid in KW zegt niet alles. Efficiëntie speelt ook een factor, dus je vergelijkt best ook eens in km/h laadsnelheid als je een paar EV’s wil vergelijken als je een opzoek bent naar een nieuwe wagen.

I don’t care als dat een Taycan, Q6, A6, ID3, Model 3 is. Ik kijk gewoon puur naar de tijd om die 1000km af te leggen.
Ik was verbaasd om een paar “trager ladende” auto’s redelijk bovenaan te zien tussen de 800V wagens. Dat alles. En toevallig pak ik die 2 er uit omdat ze onder elkaar staan met dezelfde tijd.
En daarmee maak ik dan de conclusie: laadsnelheid in KW zegt niet alles. Efficiëntie speelt ook een factor, dus je vergelijkt best ook eens in km/h laadsnelheid als je een paar EV’s wil vergelijken als je een opzoek bent naar een nieuwe wagen.
Op die manier. Ik vond dat gewoon niet raar. Omdat ik weet dat er wagens zijn die 13 - 15 wh per 100km verbruiken maar evengoed 26 wh/100km of dat als je 260km/h rijdt met de taycan dat uw verbruik nog een pak hoger is dan of dat tijd van 10 -> 80% niet veel zegt als je bij de ene een batterij hebt van 40kwh en bij de andere 1 van 200kwh en die van 200kwh vb 1 minuut langer heeft geladen op die tijd. Dan kies ik nog altijd liever die met een batterij van 200kwh.

En omdat ik weet dat bij bepaalde vormfactoren gewoon een bepaald verbruik hoort. Kies je voor die vormfactor, dan weet je dat er die consequenties zijn.

Desondanks zou ik toch een 800V wagen prefereren.

Dan is de laadsnelheid in km/h toch nog steeds van toepassing ook al is het maar voor 100km bij te laden?
Zeker in het geval van tesla zou ik dat niet zeggen. Ik doe dat vrij regelmatig, zo 100km bijladen. En dat is echt wel heel handig met tesla. Ik kom dan met 10% aan bij een tesla snellader om dan direct aan 250kW die 100km bij te laden. In no time ben je dan weer weg.

Wil ik 10-80 doen, dan is die gemiddelde laadsnelheid een pak lager.

Partijen die onderhandelen over Vlaamse regering zijn het eens: gedaan met nul euro verkeersbelasting voor elektrische auto’s

Was te verwachten natuurlijk. Hopelijk een correcter fiscaal beleid dan in wallonie waar je voor een tesla 1600 euro inschrijving betaald en voor een kleine benzinewagen 120 euro neerlegt.
The state giveth and the state taketh away....
Tja, dat ging sowieso komen.
Alle leasewagens moeten in de praktijk toch EV zijn, en dat zijn +50% van de nieuwe wagens, dus dan weet je dat 0€ belasting de staat geld kost.
0€ verkeersbelasting voor EV's was altijd iets tijdelijks, totdat er voldoende EV's zijn.

En laten we eerlijk zijn: is ook niet meer dan fair.
Met een leasewagen heb je meestal ook al een redelijk goed loon. Het is niet serieus dat iemand die enkel een 2dehands benzine kan betalen om in ploegendienst te gaan werken, meer moet bijdragen aan wegenonderhoud dan iemand die een nieuwe leasewagen 'krijgt'.
Ook als je privé een EV kan kopen, zit je wel in de bovenste helft (of kwart) van de Belgen (zelfs 2dehands).

Benieuwd hoe ze dat gaan onderbouwen. Zou toch absurd zijn dat je meer verkeersbelasting moet betalen dan iemand die op benzine of diesel rijdt?
Niet meer dan logisch dat EV's ook gaan moeten betalen. Maar als ze EV willen blijven stimuleren om de klimaat doelstellingen te halen, dan zou het iets goedkoper moeten zijn. De reden dat de taks voor diesel duurder is dan voor benzine, is omdat die vervuildender is dacht ik?

Niet meer dan logisch dat EV's ook gaan moeten betalen. Maar als ze EV willen blijven stimuleren om de klimaat doelstellingen te halen, dan zou het iets goedkoper moeten zijn. De reden dat de taks voor diesel duurder is dan voor benzine, is omdat die vervuildender is dacht ik?
Wel ja, ik ben het ermee eens. Ik denk dat iedereen ook wel wist dat het eraan zat te komen.

Ik zou het alleen absurd vinden als ik nu meer verkeersbelasting zou moeten betalen voor mijn Model 3 dan dat ik deed voor mijn vorige wagen, een Seat Leon Cupra waarvoor ik iets van een +-500 EUR betaalde.

Vroeger was het zo dat als er hogere belastingen kwamen, deze pas golden bij een nieuwe inschrijving. Dat zal nu niet het geval zijn vrees ik. Dus dat alle huidige eigenaren van een EV ook al belastingen zullen moeten betalen.

In Wallonië kijken ze naar de co2, het gewicht van de wagen (waar EV's dan uiteraard letterlijk zwaarder in de balans liggen), naar de leeftijd van de wagen, en naar de Pk's (waar de EV wederom het onderspit moet delven, want heel wat paardjes onder de motorkap).
Voorbeeld: wgens met 86 a 100kw : 495 euro, 101 a 110: 867 euro (!!), 111 a 120kw 1239 euro, 121 a 155 kw 2478 euro (!!!) en meer dan 155kw (het merendeel van de EV's dus) 4957 euro !
Dan komt er een coefficient voor de brandstof, waarbij er een onderscheid komt voor EV's met minder dan 120kw (0.09), tussen 120 en 160kw (0.18), en met meer dan 160kw (0.26). Diesel, benzine, cng, bioethanol en lpg krijgen dezelfde coefficient toegewezen (1) en hybrides ook (allemaal 0.8)
Daardoor is de BIV voor een Tesla dus 1600 euro, en voor een kleine benzinewagen slechts 120 euro.
Er wordt dus niks rekening gehouden met het milieu..
Deze wet gaat in vanaf juli 2025. Dus nu nog niet maar het zal er rap zijn.
Elio wou zelfs de catalogusprijs mee laten spelen in de berekening.. ah ja: Als je een wagen van 100K kan kopen, kan er toch wel 5K extra af voor BIV, nee?

Dat heeft dus allemaal niks meer te maken met zorgen voor het klimaat he.. Dat heet zakkenvullen.

Is er een idee in welke richting ze graviteren voor de jaarlijkse verkeersbelasting.

De inverkeerstelling boeit mij minder, als je die dit jaar vb nog zou kopen ben je daar van vrijgesteld. Maar ik zou wel graag weten of dat verschil tussen vb de KIA EV6 AWD met 325 pk (239 kw) en de versie rwd met 225 pk (168kw) wil zeggen dat ik jaarlijks 5k mag gaan neertellen... want dan berg ik mijn plannen volledig op om een wagen te kopen (dan neem ik wel een taxi... ik kan veel taxi's pakken voor 5k op jaarbasis). En moet ik mijn vader mogelijks toch gelijk geven om met een oldtimer te rijden... dat ding rijdt ook. Het is niet zo sexy als een EV... maar het was toch maar om niet altijd met de motor te moeten gaan (en had geen zin om verboden te worden die in een zone te mogen gebruiken...).

Als dat 500 tot 1000€ is, ach ja er zal een overgangsregeling zijn en het viel te verwachten dat dit voordeel ooit afgeschaft zou worden. Al had ik gehoopt dat men dit pas vanaf 2030 zou doen rekening houdende met de wens voor de reconversie te maken naar EV's.

Heb even geprobeerd om te simuleren met de simulatietool van vlaanderen door de gegevens van een elektrisch voertuig te substitueren in die van een benzine maar daar word je niet echt happy van... en lijkt mij toch ook dat dat gewoon niet kan met de resultaten die je daar dan zou uitkrijgen.

@Renegadexxripxx Een oldtimer is toch beperkt in aantal kilometers per jaar, of vergis ik mij ?

Neen dat is afgeschaft (al moet de wagen 30j zijn ipv 25). Je mag hem echter als je hem inschrijft als oldtimer, dus via oldtimerplaat, niet gebruiken voor woon-werk of woon-studie. Maar een vrijetijdsuitstap, de familie eens goede dag gaan zeggen, of naar de winkel gaan is niets op tegen. Wat uiteindelijk mijn usecase is. En waardoor het aantal km's ook beperkt zijn van mijn gebruik (maar je toch niet 30-45minuten moet gaan wachten aan de laadpaal als je eens een trip wil doen (hetgeen je ook perfect met zo'n oldtimer kan doen want werkt op benzine of diesel))

Als je hem als gewone wagen inschrijft dan zijn er geen problemen. En het voordeel aan oude wagens is dat de techniek erachter nog redelijk beperkt is. Mijn vader betaalt iets van een 60 of 120€ of zoiets€ dacht ik als verkeersbelasting elk jaar en dat is een 1.6D (maar dat trekt natuurlijk echt niet snel op (maar heb dat ook niet echt nodig)). Sinds hij nu in pensioen is, dacht hij om de wagen in te schrijven als oldtimer.

Gohja, als hierdoor een benzine terug interessant wordt, dan is het maar zo. Instant torque en geen emissie is leuk, maar de doorslag blijft de kost. Dus wordt de EV duurder dan de benzine, switch ik toch gewoon hoor.

Als je hem als gewone wagen inschrijft dan zijn er geen problemen. En het voordeel aan oude wagens is dat de techniek erachter nog redelijk beperkt is. Mijn vader betaalt iets van een 60 of 120€ of zoiets€ dacht ik als verkeersbelasting elk jaar en dat is een 1.6D (maar dat trekt natuurlijk echt niet snel op (maar heb dat ook niet echt nodig)). Sinds hij nu in pensioen is, dacht hij om de wagen in te schrijven als oldtimer.
Is 100€ tegenwoordig (vorig jaar 50€). Ik dacht vast zonder dat men kijkt naar motor, brandstof, verbruik of CO2.
Allee, ik heb toch 2 wagens die ondertussen de 30 gepasseerd zijn, op gewone nummerplaten en daar betaal ik 100€ elk voor.
Buiten de crashveiligheid rijdt zo'n wagen van begin jaren 90 bijna even goed als een moderne: ABS, elektrische ramen, airco, etc
En minder goed voor het milieu natuurlijk...

Gohja, als hierdoor een benzine terug interessant wordt, dan is het maar zo. Instant torque en geen emissie is leuk, maar de doorslag blijft de kost. Dus wordt de EV duurder dan de benzine, switch ik toch gewoon hoor.
De prijzen van de elektriciteit aan laadpalen zijn ook fel aan het zakken. Onderhoud aan je benzine wagen kost ook nog eens meer. Moet toch al een pak aan belastingen bijkomen voordat je benzine kostprijs technisch beter is. (nieuwe wagens)

Ach als ik daar 500€ voor zou moeten betalen op jaarbasis zou ik gezegd hebben van meh. Uiteindelijk spendeer ik ook gewoon 30-40k aan iets dat 99% van de tijd in mijn garage gaat staan.

Maar uit mijn simulatie kwam 10k als jaarlijkse kost. Wat mij gewoon onrealistisch lijkt.
Collega uit Wallonië betaalt op dit moment 90€ per jaar. Als het dat is, dan meh. Bij hen is enkel het BIV aangepast. Al zou het daar wel eerder maar rond de 2k gaan ipv de 5k van hoger.

ik ga er toch een beetje vanuit dat Vlaanderen wel eens zal kijken bij Wallonië om het systeem in te voeren... een minimumbelasting ipv 0 kan ik perfect mee leven.

Is 100€ tegenwoordig (vorig jaar 50€). Ik dacht vast zonder dat men kijkt naar motor, brandstof, verbruik of CO2.
Allee, ik heb toch 2 wagens die ondertussen de 30 gepasseerd zijn, op gewone nummerplaten en daar betaal ik 100€ elk voor.
Buiten de crashveiligheid rijdt zo'n wagen van begin jaren 90 bijna even goed als een moderne: ABS, elektrische ramen, airco, etc
En minder goed voor het milieu natuurlijk...

Ja, dat bedrag valt wel mee om de mogelijkheid te hebben om gewoon de wagen te kunnen nemen. Dat heb ik er dan gerust voor over.

De prijzen van de elektriciteit aan laadpalen zijn ook fel aan het zakken. Onderhoud aan je benzine wagen kost ook nog eens meer. Moet toch al een pak aan belastingen bijkomen voordat je benzine kostprijs technisch beter is. (nieuwe wagens)
Batterij is en blijft een enorm onvoorspelbaar gegeven. Een elektrische wagen is veeeeeel sneller per total door de kwetsbaarheid van de batterij en de onzekere consequenties van een impact op dat stuk.
Als je zag dat, ik dacht coldvinc, een factuur had van 18k€ om zijn wagen na te kijken. Ik zie niet direct in dat binnen dit en 10 jaar die kostprijs zodanig verschillend gaat zijn. Of ben ik daar mis in ?
Ik ben een goede spaarder, maar 18k is een serieuze hap. Daar moet ik toch wel wat zaken voor opofferen. Waardoor ik mogelijks ook langer een omnium ga blijven afsluiten...

En uiteindelijk rijd ik ook niet fenomenaal veel km's waardoor je het kan terugverdienen met goedkope elektriciteit. En verwacht ik op termijn sowieso ook nog dat er een soort rekeningrijden komt om de verloren accijnzen op brandstoffen te compenseren.

Terug
Bovenaan