Elektrische wagens

Als ik eerlijk moet zijn: als de Europese industrie alleen zware, lelijke, inefficiënte en te dure EVs blijft bouwen, dan zijn ze mij kwijt als koper.
Tesla produceert ook in Duitsland. De model Y komt vb van daar.

Mij lijkt uw aversie niet te komen van het feit dat ze zwaar, lelijk en inefficiënt zijn. Maar wel dat ze aan de duurdere kant zijn. Maar alles wat nieuw is is duurder.

Al is het wel een klein beetje logisch dat chinees materiaal goedkoper is als daar andere regels zijn. Maar heb het fenomeen van open grenzen dat we in Europa gecreëerd hebben ook altijd al idioot gevonden. Allez, als het voordeel groter is als het nadeel kan je dat doen. Maar op het moment dat de balans zodanig opgeschoven is, is het gewoon pure kafka.

Uiteindelijk is dat evengoed een vorm van sociale dumping.

Ook bouwen Europese merken EVs in China voor de Europese markt, die vrijgesteld zijn van de nieuwe EU importheffing (denk ik toch).
21,7% van de EVs in de EU komt uit China, waarvan slechts 7,6% door chinese merken. https://www.acea.auto/fact/fact-sheet-eu-china-vehicle-trade-2024/
Vind ik vrij hypocriet en China brengt het dispuut ook voor het WTO.

Neen, niet vrijgesteld. Er worden in functie van het verwachte voordeel dat ze hebben door productie in China andere bedragen gevraagd dan Chinese producent die alles vb in China doet. Of die meer voordelen hebben gekregen van de Chinese overheid.

Even goed lezen: ik was binnenruimte aan het vergelijken, waarbij die Tesla's dus evenveel of meer binnenruimte hebben bij een lager gewicht.
Het volgende haal ik er nu bij: vaak met nog meer vermogen en in de praktijk evenveel of meer rijbereik.
Waarom moeten die auto's dan meer wegen?
(Omdat ze minder efficiënt zijn, dus grotere, zwaardere batterij nodig hebben, en omdat ze op een platform staan dat niet EV specifiek is, en dus waarschijnlijk ook weer zwaarder is)

Vertel mij anders eens op welk gebied een i4 met een Model S te vergelijken valt?
Binnenruimte en kofferruimte: veel kleiner
Vermogen: 210-400kW vs 493-750kW
Prijs: m50 vanaf 78.000€ vs Model S LR vanaf 93.000€.

Ik zeg niet dat de i4 op heel wat gebieden geen betere wagen is dan de Model S, maar ze echt vergelijken kan je toch niet.
Een i4 is qua binnenruimte en vermogen best te vergelijken met een Model 3, wat de meeste tijdschriften en websites ook doen.

Als je binnenruimte tov gewicht als meest belangrijke ziet: koop een Dacia Spring. Weegt nog geen ton.

Zo zie je maar dat anderen ook andere eisen stellen aan hun nieuwe wagen.

Mij lijkt uw aversie niet te komen van het feit dat ze zwaar, lelijk en inefficiënt zijn. Maar wel dat ze aan de duurdere kant zijn. Maar alles wat nieuw is is duurder.
Duurder speelt natuurlijk ook mee. Vroeger viel er technisch nog iets voor te zeggen voor de duurdere Duitse kwaliteit.
Maar dan spreek ik al over +20 jaar geleden.
Mijn mening: het Duitse 'premium' uit zich alleen nog maar in fancy verlichting, pianolak en een veel te druk design. Niet in betere techniek. Mijn mening dus.

Het inefficiënte vind ik ook belangrijk: heel de transitie naar EV is toch ook omdat we efficiënter moeten zijn? Om dan een ICE te vervangen door een inefficiënte EV stuit mij tegen de borst.

En design ook: ook ben zeker niet de enige die vind dat BMW helemaal doorgeslagen is in hun design. Hoewel de Neue Klasse me nog wel hoop geeft. Ik vrees echter dat die sedan te laat gaat komen om in 2026 te kopen. Maar dan speelt de prijs nog.
Audi zit op een doodlopend spoor qua design met hun gigantische grilles.
En Mercedes met hun plastieken grille a la Model S uit 2012...
(zo, dat moest er even uit :) )

Laatst bewerkt:
Als je binnenruimte tov gewicht als meest belangrijke ziet: koop een Dacia Spring. Weegt nog geen ton.
Je kan het natuurlijk ook in het belachelijke trekken, dan stopt iedere discussie.
Zo zie je maar dat anderen ook andere eisen stellen aan hun nieuwe wagen.
Dat zeg ik toch ook?
Ik zeg toch nergens dat iedereen een Tesla moet kopen?
Maar goed, ik merk dat ik vaak hierin wat tegendraads ben omdat een merknaam mij echt niets zegt. Ik koop een auto omdat ik die auto wil, niet omdat mijn buurman die zou willen.

Soit, ik heb al genoeg argumenten gegeven waarom een i4 normaal niet met een Model S te vergelijken valt. Ik merk dat je geen argumenten hebt aangebracht waarom dat wel zo zou zijn. En waarom je als BMW i4 rijder die behoefte voelt?

Neen, niet vrijgesteld. Er worden in functie van het verwachte voordeel dat ze hebben door productie in China andere bedragen gevraagd dan Chinese producent die alles vb in China doet. Of die meer voordelen hebben gekregen van de Chinese overheid.
Je hebt gelijk. Ik las enkel over tarieven die men reeds berekend had voor BYD, Geely en SAIC, maar de Europese fabrikanten kunnen getroffen worden:

Grappige is wel dat Polestar hierdoor de 3 in de US gaat produceren voor export naar de EU, dus geen tarieven in de EU moet betalen. En dat men daardoor ook een 4 uit China gratis in de US mag importeren!

Ik zie geen reden om argumenten te geven omdat het ook niet mijn bedoeling was die 2 modellen van voor tot achterkant te vergelijken. Het was alleen om aan te tonen dat de ene minder weegt dan de andere. Nergens wordt er een vermelding gemaakt welke de "betere wagen" is, behalve in jouw post ;)

Het feit dat je die betere techniek bij andere merken dan het ene merk dat steeds terugkomt in je posts niet wilt zien, maakt alles zinloos. Zaken als bijvoorbeeld 800V technologie bij bv Porsche, Audi, Hyundai, KIA,... zijn niet te onderschatten.

Ik laat het hierbij. Maar er is een reden waarom bepaalde merken het de laatste tijd erg goed doen in de verkoop. Zowel BEV als andere motoren. En daar zitten Duitse merken bij.

Het inefficiënte vind ik ook belangrijk: heel de transitie naar EV is toch ook omdat we efficiënter moeten zijn? Om dan een ICE te vervangen door een inefficiënte EV stuit mij tegen de borst.
Als efficiëntie het belangrijkste was dan kocht je geen EV. Een fiets is efficiënter naar energieverbruik.
Hell stoppen met ademen is nog efficiënter.

Als ik moet kiezen tussen een tesla model 3 of een tesla model Y kies ik de Y. Ook al is die minder efficiënt. Efficiëntie boeit mij niet zoveel. Snelheid van laden, voldoende ruimte en gemak om te rijden des te meer. In 3.4s naar 100km/h is eens leuk om te doen, maar daarna is dat toch maar meh. Ik mag toch maar 120 rijden en ik heb weinig zin om mijn rijbewijs om de 4 botten af te geven of kwijt te spelen.

En design ook: ook ben zeker niet de enige die vind dat BMW helemaal doorgeslagen is in hun design. Hoewel de Neue Klasse me nog wel hoop geeft. Ik vrees echter dat die sedan te laat gaat komen om in 2026 te kopen. Maar dan speelt de prijs nog.
Audi zit op een doodlopend spoor qua design met hun gigantische grilles.
En Mercedes met hun plastieken grille a la Model S uit 2012...
(zo, dat moest er even uit :) )

Ik heb mij nooit gekoppeld aan een merk. Al vind ik de xpeng G6 ook wel tof. Maar doordat die Chinees is valt die voor mij sowieso af. Ook omdat ik nog te weinig zekerheid heb over hoe dat zit binnen dit en 5 of 10 jaar met wisselstukken etc. Wat toch anders lijkt te zijn bij europese producenten. Zoals volkswagen. Desondanks dat er toch een grote importeur achter zit (HEDIN)
Voor mij is een volkswagen altijd al ok geweest. Indien de ID3 met 800V was uitgerust geweest en rond de 20-25k zat tweedehands met hun AR HUD dan had die mijn volledige voorkeur gehad. Ook al was de afwerking aan de binnenkant wat minder.

Het feit dat het geen BMW, audi of whatever is interesseert mij minder. Al geef ik sowieso al geen 50 - 150k aan een auto.

Grappige is wel dat Polestar hierdoor de 3 in de US gaat produceren voor export naar de EU, dus geen tarieven in de EU moet betalen. En dat men daardoor ook een 4 uit China gratis in de US mag importeren!

Dat is het risico dat je loopt. Dat men naar een land gaat waar die maatregelen niet zijn. Dat is geopolitiek. Net zoals dat Volvo dacht ik zijn modellen in Polen of Hongarijen of whatever ander lage loon land gaat maken. Maar dat komt er dan ook weer van van geen gelijk speelveld te hebben binnen Europa.
Al zal het sowieso afwachten zijn ofdat de polestar ook al komt die uit US zonder invoerrechten gaat zijn. Uiteindelijk is het moederbedrijf nog altijd chinees waardoor er toch nog mogelijks chinese subsidies die als illegale staatssteun gezien worden ervoor zorgt dat er een importtarief komt. Een beperkte/gedifferentieerde versie is dacht ik al van toepassing bij sommige merken wegens die reden.

Ik denk (!) dat de motoren zelf niet echt verzwakken, of het zal minimaal zijn.
Wat wel kan zijn is dat de batterij minder capaciteit geeft op termijn, daardoor minder stroom kan leveren en dus minder vermogen.
Zie je soms ook bij nieuwe EVs dat een versie met sterkere batterij en dezelfde motor met vermogen heeft.

Op lange termijn en slecht onderhoud kan een ICE toch best veel vermogen verliezen:
220pk -> 117 en 190pk -> 80!

Een elektromotor kan wel vermogen verliezen als hem continue te warm staat te draaien of overbelast wordt …en dat kan best veel zijn maar bij normaal gebruik zullen het eerder de mechanische komponenten zijn die verslijten na een bepaalde tijd (lagering ) ; ;)

Maar wat een reisauto :love:

170-180 kachelen op de Duitse Autobahn, tot 80% bijtoppen op 12 min en weer gaan met die banaan.
Das wel ferm. En wetende dat de nieuwe Taycan nog sneller laadt…
Nog een paar jaar en EV zal amper nog moeten onderdoen voor een ICE als het om reizen gaat.

Terug
Bovenaan