Elektrische wagens

Voor mij valt tesla uit vanwege het gebrek aan HUD display.
Alsook, denk ik niet dat je long range tesla in deze prijsklasse krijgt.
En na 10 jaar dezelfde tesla modellen te zien, heb ik het wel gehad.
Hud is er blijkbaar enkel met het premium package dus dan zit je weer een pak hoger in prijs. Tesla's rijden er idd al meer dan genoeg rond maar ik denk toch niet dat je ergens anders meer waar voor je geld kan vinden helaas.

EV6 toch echt een knap ding imo
De voorkant kan er nog wel mee door maar die achterkant vind ik echt afschuwelijk. EV3 hetzelfde, EV9 gewoon in zijn geheel. Multiplat levels of design voor mij.

Terwijl die hun ICE wel allemaal ok zijn. Snap niet waarom die zo een enorm verschillende design taal gebruiken voor hun verschillende soorten wagens.

Ga hier ook een nieuwe wagen moeten kiezen, moet full electric zijn. Maar woon hier thuis bij mijn ma, geen zonnepanelen en ook niet meteen plannen om er te leggen. Ben zelf ook aan't zien voor een appartement, dus wsl ook weinig kans dat er zonnepanelen zouden liggen.
Ik doe echter heel weinig kilometers tbh. 2 keer per week naar kantoor, dus 4 keer 20 km. Ik doe hooguit 1000km per maand.
Op't werk hebben ze laadpalen van 22kw, dus bijvoorbeeld VW ID4 zou dan waarschijnlijk zo goed als volgeladen kunnen zijn als ie er een hele dag aan de laadpaal hangt?
De id4 kan denk ik max 11kW. Maar zelfs dan ben je wellicht op een halve dag vol.

Ga hier ook een nieuwe wagen moeten kiezen, moet full electric zijn. Maar woon hier thuis bij mijn ma, geen zonnepanelen en ook niet meteen plannen om er te leggen. Ben zelf ook aan't zien voor een appartement, dus wsl ook weinig kans dat er zonnepanelen zouden liggen.
Ik doe echter heel weinig kilometers tbh. 2 keer per week naar kantoor, dus 4 keer 20 km. Ik doe hooguit 1000km per maand.
Op't werk hebben ze laadpalen van 22kw, dus bijvoorbeeld VW ID4 zou dan waarschijnlijk zo goed als volgeladen kunnen zijn als ie er een hele dag aan de laadpaal hangt?
Snap niet waarom je zo gefocust bent op zonnepanelen. Je krijgt die stroom wellicht wel terugbetaald?

ID4 -> 167wh/km
https://ev-database.org/nl/auto/1489/Volkswagen-ID4-Pure
40km op dagbasis -> 6,680kwh dat je op een dag dus moet opladen.

Uw batterij is ofwel 1 van 52kwh of 77kwh. Dus iets van een 8-12% dat je per dag gebruikt. Je kan dus in principe 12 - 8 keren zonder op te laden.
Als uwe ID4 7.2kw kan laden dan wil dat zeggen dat als je uwe ID4 58minuten laat laden op het werk dat uw woon - werk is bijgeladen, indien die effectief die 7.2kw kan trekken. Indien die ingesteld is op een 3 - 4 kwh dan zou je die dus ongeveer 2 uur moeten laten geconnecteerd zijn.
De hele dag laten laden is dan ook serieuze overkill en onnodig. Die 7.2kw was de maximale snelheid dat de ID4 lijkt te kunnen laden met de kleine batterij. Mogelijks dat die met de grotere batterij wel aan die 11kw lader kan gekoppeld worden en de maximale snelheid kan halen. Dan doe je er wat tijd vanaf.

Zelfs als je 1000km per maand doet. Dan wil dit grofweg 125km zeggen per keer dat je naar het werk gaat dat je een 20.875kwh moet laden. Aan 11kwh opladen wil dit dus zeggen dat je op een 2 tal uur opgeladen bent, met een 7.2kw lader is dat op een 3 tal uur.
Lijkt mij dus perfect allemaal te kunnen om met uw verbruik om dat op het werk op te laden, als er stekkers zijn waar je ze kan aankoppelen.

Zelfs al zou het verbruik toch hoger liggen dan de gebruikte 167wh en eerder 200wh zijn, wat je niet moet verwachten. Dan nog ga je niet een volledige dag aan die stekker moeten liggen.

Ik ben misschien niet goed wakker... maar ik snap volgende situatie toch niet zo goed. Pure diefstal van de Belgische staat, niet? Was mijn btw aangifte q2 hier es aan het bekijken.

Ik heb bij een lokaal laadpunt 2x geladen met verschillende kaarten.

1x met de kaart van de exploitant zelf (Gabriels) die mij een factuur levert met 21% btw aangeleverd. -> die 21% trek ik terug via mijn aangifte.
1x met de kaart van Kia zelf waarop ik BTW verlegd heb en die mij exact hetzelfde bedrag aanrekent (maar dan exclusief btw maar ik moet de btw niet meer voldoen wegens verlegd)

In geval 1 gaat Gabriels die 21% doorstorten aan de staat, in geval 2 pakt Kia via Duitsland die 21% toch vol in hun winst?

Ik zou ingeval van btw verlegd toch verwachten dat ik via de Kia factuur een bedrag gelijk aan de exclusief btw van Gabriels krijg. Nee?

Na 7 maanden heb ik 21.5 gemiddeld hoor met de ID4...
Dan nog ga je geen dag opladen met dat verbruik.

Ik had het verbruik opgezocht en het melde cijfers als 16,9 of 18,9. Waar ik dan wat heb bijgelapt.

Uiteindelijk hangt het ook af van uw rijstijl, net zoals het verbruik ook hier is met een fossiele brandstof. Daar lijkt er echter minder heisa rond te zijn.

In ieder geval toen mijn vader reed met zijn wagen had die een verbruik van 4,5l per 100km op zijn oude aidi 80. Toen ik ermee reed zat ik aan 5,5l. Maar Ik gaf en geef nog altijd kwistig gas

Dan nog ga je geen dag opladen met dat verbruik.

Ik had het verbruik opgezocht en het melde cijfers als 16,9 of 18,9. Waar ik dan wat heb bijgelapt.

Uiteindelijk hangt het ook af van uw rijstijl, net zoals het verbruik ook hier is met een fossiele brandstof. Daar lijkt er echter minder heisa rond te zijn.

In ieder geval toen mijn vader reed met zijn wagen had die een verbruik van 4,5l per 100km op zijn oude aidi 80. Toen ik ermee reed zat ik aan 5,5l. Maar Ik gaf en geef nog altijd kwistig gas
Mijn Audi A3 had 4.2l/100km verbruik WLTP. Met spiritmonitor dat ik aan 5.4l/100km werkelijk verbruik na 5 jaar. Das 25% meer verbruik…

Dat is toch klassiek, dat reëel verbruik serieus afwijkt van het normverbruik onder testomstandigheden? Met WLTP zou het verschil wat minder groot moeten zijn dan NEDC maar dan nog.

Aan de conclusie van @Renegadexxripxx zal er niet veel veranderen als die ID.4 nu 18 (volgens EV database) of 20 kWh (volgens Spritmonitor) verbruikt, het gaat over een kwestie van 2-4u laden per dag.

Het grote verschil tussen EV's en ICE's is dat je met de huidige EV's ongeveer de range hebt van een ICE uit de jaren '60 of '70, dat laden gewoon een pak langer duurt dan snel voltanken en dat snelladers minder wijd verspreid zijn dan tankstations. Dat gezegd, in de praktijk valt het allemaal wel mee voor 90% van de chauffeurs, zolang je thuis en/of op het werk kan laden.

Dat is toch klassiek, dat reëel verbruik serieus afwijkt van het normverbruik onder testomstandigheden? Met WLTP zou het verschil wat minder groot moeten zijn dan NEDC maar dan nog.

Aan de conclusie van @Renegadexxripxx zal er niet veel veranderen als die ID.4 nu 18 (volgens EV database) of 20 kWh (volgens Spritmonitor) verbruikt, het gaat over een kwestie van 2-4u laden per dag.

Het grote verschil tussen EV's en ICE's is dat je met de huidige EV's ongeveer de range hebt van een ICE uit de jaren '60 of '70, dat laden gewoon een pak langer duurt dan snel voltanken en dat snelladers minder wijd verspreid zijn dan tankstations. Dat gezegd, in de praktijk valt het allemaal wel mee voor 90% van de chauffeurs, zolang je thuis en/of op het werk kan laden.
Ding is dat veel mensen nog denken dat ze hun batterij moeten leegrijden zoals bij een benzinewagen. Enkel tanken als je bijna leeg bent.
Ik hou mijn charge tussen de 50-80% en laad om de twee dagen nu een uurtje of twee, max drie. Dat gaat vlot op het werk aangezien we voldoende palen hebben en ik toch mijn wagen daar dien te parkeren. In uiterst geval van nood kan ik thuis nog opladen ook.

Ding is dat veel mensen nog denken dat ze hun batterij moeten leegrijden zoals bij een benzinewagen. Enkel tanken als je bijna leeg bent.
Ik hou mijn charge tussen de 50-80% en laad om de twee dagen nu een uurtje of twee, max drie. Dat gaat vlot op het werk aangezien we voldoende palen hebben en ik toch mijn wagen daar dien te parkeren. In uiterst geval van nood kan ik thuis nog opladen ook.

Inderdaad, "ABC" (always be charging) is de tactiek wanneer je voldoende vaak rijdt.

Denk dat dat ook al niet meer geldt... Misschien in enkele regio's nog in Europa. Maar in Vlaanderen staan er al meer (snel)laders dan tankstations.

Laders zijn er in overvloed, maar snelladers blijven toch beperkt: eind 2022 waren er 276 snellaadpunten in Vlaanderen (ik reken alles vanaf 150 kW als snel, niet alles boven de 22 kW) tegenover ~3000 tankstations in België (cijfers voor Vlaanderen vind ik niet direct) die je dan nog eens moet vermenigvuldingen met een gemiddeld aantal pompen per tankstation.

Maar het gaat wel de goeie richting uit met snelladers, steeds meer tankstations met snelladers ipv een vrij nutteloze 7 - 22 kW lader waar je niets van range mee bijlaadt op een half uur, of dedicated snellaadplekken zoals Fastned. Steeds minder noodzaak om op een random industrieterrein te moeten stoppen op terugweg :)

Geen mogelijkheid tot mobiliteitsbudget? Hoe minder kilometers je doet hoe minder voordeel van een bedrijfswagen...

Maar het gaat wel de goeie richting uit met snelladers, steeds meer tankstations met snelladers ipv een vrij nutteloze 7 - 22 kW lader waar je niets van range mee bijlaadt op een half uur, of dedicated snellaadplekken zoals Fastned. Steeds minder noodzaak om op een random industrieterrein te moeten stoppen op terugweg :)

Wij rijden nu al bijna 3 jaar elektrisch en het is een wereld van verschil. Ook om naar het buitenland te gaan, in landen zoals Nederland of Duitsland plan ik zelf geen stops meer. Gewoon rijden tot je op 10-15% zit en dan de eerstvolgende snellader langs de autostrade even stoppen.

Laders zijn er in overvloed, maar snelladers blijven toch beperkt: eind 2022 waren er 276 snellaadpunten in Vlaanderen (ik reken alles vanaf 150 kW als snel, niet alles boven de 22 kW) tegenover ~3000 tankstations in België (cijfers voor Vlaanderen vind ik niet direct) die je dan nog eens moet vermenigvuldingen met een gemiddeld aantal pompen per tankstation.
Aangezien ze echt zeer snel laders aan het bijplaatsen is het beter om de cijfers van vandaag te nemen.
Dit is wat ik kan zien in de shell recharge app. ( >100 kW)
Meer als genoeg.

Verder zijn die 22kW echt niet nutteloos aangezien je vooral op de snelwegen snelladers gaat gebruiken maar in de meeste gevallen is een 11kW meer als goed genoeg.

1720690241143.png

Toen ik vorig jaar mijn EV kocht, dacht ik ook om mijn elektriciteitsinfrastructuur serieus aan te passen:
- hoofdkast klaargemaakt voor aanpassing naar 3-fasen, zodat ik later optimaal kan laden
- zware zekering (32A) naar garage voor de laadpaal.

Wat blijkt?
- de zekering van mijn oude, domme meter slaat direct af bij laden met 25A. 0,0 nut dus van die 32A zekering.
- slaat na 30 minuten af bij 20A.
- ik laad dus maximum met 16A (dat is een gewoon stopcontact!) en meestal met 13A of minder.
Ik plug hem in, start het laden, kijk hoelang dat gaat duren en verlaag de Ampères totdat het uitkomt dat hij de volgende ochtend tegen vertrek op 80% is.
Ik rij zelf 2x week 110km, mijn vrouw iedere dag 50km. In principe zouden we door de week zelfs niet moeten laden met een bereik van 400km op 80%. Maar meestal laden we terug op bij 50%.

Terug
Bovenaan